Simpel appje automatisch hotspot zien bluetooth radio

Eltjo

Forumguru
Ik heb een aantal jaren een siimpel appje gebruikt op mijn Android 9 toestel dat bij het zien van de BT van mijn Android autoradio naar hotspot schakelde en weer terug bij het niet meer zien van BT / verlaten van de auto.

Zo had ik automatisch wifi voor de Android radio Tomtom app. Omdat deze de kaarten op het systeem heeft staan, is alleen voor de verkeers- en andere actuele informatie internet nodig en start dit snel op. Het opstarten van b.v. Maps duurt hierop veel te lang.

Nu is echter het scherm van die oude telefoon op zwart gegaan en was niet meer te bedienen, dus ook geen apps meer te zien of over te zetten.
Dat reclamevrije appje wat ik gebruikte was gemaakt door een Duitser, kon alleen maar wat ik beschrijf in de opening en niet meer en stond niet permanent open of zo.
Ik gebruik geen telefoonapps tijdens het rijden, dus meer is niet nodig. Eerder had ik op een nog oudere telefoon zelf iets geprogrammeerd in Automate wat bij een hogere Androidversie niet meer werkte.

Carspot heb ik geprobeerd, maar of ik doe iets fout, of het is niet bedoeld zoals ik het wil gebruiken.
Wat hierin ook zit, is het automatisch registeren waar je auto geparkeerd staat. Wel handig, niet noodzakelijk. Meestal weet ik dat zelf wel.
Ook het zien van mijn telefoonscherm op de Android autoradio is niet interessant als je de telefoon op de radio toch niet kunt bedienen.

Dus wie heeft zo’n simpel appje of eentje die prima werkt in gebruik?
 

Tees

Donateur
Ik heb wel goede ervaringen in t verleden met Automate, maar blijkbaar werkt wat jij wilt niet (meer) in Automate? Of heb je een oude flow gebruikt op je nieuwe telefoon, werkte dat niet, en heb je toen niet verder geprobeerd?
 

Eltjo

Forumguru
Nee, niets in Google gebackupt, was een simpele foon. Wel de data van Fuelio daaruit gehaald.
Automate had een routine die vanaf A8 niet meer werkte, de oude had dus A9, nieuwe A13 of zo.
 

Tees

Donateur
Maar sinds Android 8 zijn er al vele jaren verstreken. Goede kans dat Automate ondertussen wel een optie heeft die nu weer wel werkt? Even snel gegoogled en de optie om hotspot aan en uit te zetten werkt volgens berichten prima in Android 14
 

Tees

Donateur
Volgens mij is IFTTT een smart home applicatie, en bovendien proprietary en betaald. Automate is precies voor dit soort dingen gemaakt, en gaat al vele jaren mee.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Automate zou inderdaad ook werken op mijn (android 13) telefoon (volgens wat er in de play-store bij staat), dus dat moet lukken, @Eltjo.
Maar ITTT zou het met bijvoorbeeld deze (aan te passen?) applet ook kunnen:
Of, en eventueel hoeveel, er voor app en/of applet betaald moet worden, geen idee.
 

dn-co

Actief lid
@Eltjo wat is het merk van je nieuwe telefoon? Als het een Samsung is, kun je met de Samsung Routines app het aan- en uitzetten van je hotspot automatiseren.
 

Eltjo

Forumguru
Is idd een Samsung. Dat is met Bixby zag ik net. Het is me nog niet meteen duidelijk of je dan de hotspot kan laten aan/uitschakelen bij zien van de BT van de auto. Moet nog verder kijken.

Heb inmiddels het scherm van mijn 1ste telefoon waarvan de mic. kapot was, overgezet op de 2e idem tel. waarvan het scherm defect was en is weer 100% naast de 3e telefoon. De eerste 2 waren beide oude A3’s, de derde is nieuwer, snellere A13 type met 6-7 x meer RAM.
Het leuke is dat ik nu weer bij de oude app’s kan waarvan niet van alles een back-up was en de simpele app heb gevonden waarmee hotspot aan/uitgezet kan worden;

@Tees Van Automate heb ik de oude routine die ik geschreven had nog op de PC staan, maar dit is een stuk makkelijker.
Automate is een leuk programma als je uitgebreid wil experimenteren maar een beetje beetje overkill voor de hotspot actie.
 
Laatst bewerkt:

dn-co

Actief lid
@Eltjo is inderdaad Bixby Routines.
Ik gebruik deze app al lange tijd voor exact datgene waarnaar jij op zoek bent en dat werkt super!
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240101_192109_Bixby Routines.jpg
    Screenshot_20240101_192109_Bixby Routines.jpg
    354,5 KB · Weergaven: 21

Tees

Donateur
@Eltjo waarom simpel doen als t ingewikkeld kan ;). Maar zonder gekheid, ik vind zelf Automate ook voor simpele dingen ideaal. Dat je het superingewikkeld kan maken is leuk, maar juist de transparantie van wat wat doet vind ik erg prettig. Beetje One-click-apps in OBDeleven vs adaptations/long coing: dan heb ik liever de transparante versie, zodat ik weet wat t doet.
 

Eltjo

Forumguru
De Hotspot app die ik gebruikte werkt prima bij het zien van de BT van de auto, maar schakelt niet terug naar hotspot ui5 en wifi aan. Waarom geen idee.
De Bixby ziet er bij mij iets anders uit en de voorwaarde van BT zien invullen, maar niet de actie Hotspot aanzetten inschakelen. Wel Wifi aan/uit etc.
Word je toch suf van..
 

dn-co

Actief lid
Mijn telefoon draait op Android 12 met OneUI 4 dus dat kan een verklaring zijn voor een wat ander uiterlijk van de Bixby app.

Je kunt dus wel bij het aanmaken van de routine wel onder de "als" voorwaarden het verbinden met de auto via Bluetooth selecteren maar onder de "dan" voorwaarden niet "mobile hotspot" bij de "verbindingen" vinden?
 

Eltjo

Forumguru
Ik ben er inmiddels achter dat dat met de versie van Standen en Routines te maken heeft.
Mijn Samsung A13 heeft V4.1.00.12 en een S21 heeft een hogere versie die de keuze voor Hotspot wel heeft en waar het dus ook goed werkt (getest).

Ik heb het zo opgelost dat de app Hotspot de Hotspot aanzet als deze de BT van de auto ziet, en een Standeninstelling zet juist Wifi aan en dus Hotspot uit op het moment dat er geen BT wordt gezien.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Net een update ontvangen naar UI 6.0 (Android 14). Hier zit de voor de automatisch activering van Hotspot bij het zien van Bluetooth wèl in Standen en routines (V4.5.00.57). Dus deze ingesteld, de laatste tijd had ik het steeds vaker dat de combi van instelling en app niet 100% goed ging.
Tevens kwam de app Hotspot toen ik deze deactiveerde met de mededeling dat deze voor een oudere Android versie bedoeld is.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan