'Shell Vpower 95' = 97,4

Cordoba

Forumguru
Wat zou de de hogere klopvastheid voor de turbo uitmaken dan?

Voor de turbo zelf niks, maar omdat er onder hogere druk de ontbranding plaats vind is het wel prettig om detoneren te voorkomen. Met een lager octaan gehalte dan waarop de auto is afgesteld zal de ecu de ontsteking gaan vervroegen. Het is dus afhankelijk waarop de fabrikant de auto heeft afgesteld. Ik neem aan dat dat op 95 gebeurd dus zit je daarmee wel veilig. Het is wel zo dat de auto vanuit de fabriek alsnog wat kan gaan terug regelen (wat geen kwaad kan) dan zal dat met 98 niet meer het geval zijn en levert dat extra vermogen op (marginaal dus daar merk je niks van)

De turbo drukt de lucht samen vóór die lucht de motor in gaat. Dat betekent automatisch ook dat die lucht veel heter is dan normale lucht (bij sommige motoren wordt dat deels teruggekoeld door een intercooler) als ie de motor in gaat. Die warmere lucht, én de verdichting zorgen er samen met de compressieslag in de motor voor dat de kans dat het brandstofmengsel in de cilinder vroegtijdig spontaan ontsteekt groter wordt. Bij vroegtijdige zelfontsteking heb je zelfs kans op terugslag (dus dat de motor achteruit gaat lopen). Bij een diesel heb je altijd zelfontsteking, maar alles is daar op ontworpen dat dit op het juiste moment gebeurd, en je dus geen terugslag krijgt.

Het is een wat ingewikkeld verhaal geworden, maar het komt er op neer dat je doordat de turbo in feite de compressieverhouding van de totale motor verhoogd, een meer klopvaste benzine nodig hebt. Vroeger zag je ook bij motoren voor lange levensduur dat vaak minder klopvastheid nodig was, en tegelijkertijd het toerental relatief laag was. Sportieve auto's hadden motoren met een hogere compressieverhouding, en reden op 'super' en vrijwel altijd draaiden deze motoren hogere toerentallen.
 

Mogas

Forumguru
Bij aanschaf van mijn Superb met 1.4 motor gaf de verkoper aan om regelmatig te tanken met een octaangetal hoger dan 95. Reden: veel benzine heeft een octaangetal wat 95 is maar in werkelijkheid lager en de motor dient 95 te hebben.
Anders kan de motor stuk. Fabel of waar?


Fabel ,Er wordt geen benzine meer met octaangetal onder de 95 geblend
Vroeger was er normal benzine (91) in duitsland in de handel ,Is uit de handel genomen
 

B.Stuurder

Forumguru
Is dit niet gewoon een gevalletje van 'Wij van WC eend....'? (het staat op hun eigen tank)

Heb al diverse keren gelezen dat de benzine ergens uit de havens van omgeving Rotterdam komt en pas in de tankwagen de merk-specifieke dopes worden toegevoegd.....

Er wordt nu een installatie gebouw waar benzine geblend gaat worden in de Botlek. Verder komt benzine uit het buitenland, niet uit de Botlek Rotterdam.
 

Rallye

Forumguru
Het is octaangetal, niet "-gehalte". Juist daar gaat het met redeneren vaak mis. Overigens heb ik nog nooit gehoord dat benzine met een te hoog octaangetal (als we het over normaal verkrijgbare benzine hebben) bij modene auto's problemen zou veroorzaken door de "te langzame" verbranding.
 

LT83

Forumguru
Volgens mij hebben vrijwel alle VAG tfsi tjes trouwens een uitlaatgasturbo, en niet eentje bij de inlaat.
Deze comprimeert dus de uitgaande liucht vlak voordat deze downpipe in gaat
 

ertromp

Forumguru
En de andere kant van de turbo zorgt voor een overmaat aan lucht richting intercooler en dan inlaatspruitstuk dat gaat met een lichte overdruk en zit dus in het inlaattraject. Maar primair is er sprake van een uitlaatgasturbo
 

Spierings

Forumguru
Volgens mij hebben vrijwel alle VAG tfsi tjes trouwens een uitlaatgasturbo, en niet eentje bij de inlaat.
Deze comprimeert dus de uitgaande liucht vlak voordat deze downpipe in gaat
Uitlaatgas wordt niet gecomprimeert, de uitlaatgassen drijven het turbinewiel van de turbo aan waardoor het turbinewiel in de inlaat de lucht comprimeert.
 

andrehj

Forumguru
Volgens mij hebben vrijwel alle VAG tfsi tjes trouwens een uitlaatgasturbo, en niet eentje bij de inlaat.
Deze comprimeert dus de uitgaande lucht vlak voordat deze downpipe in gaat
??? Dat zal toch een typo zijn? De uitgaande lucht expandeert in de turbo, die deze energie gebruikt om de ingaande lucht te comprimeren!
 
Vreemd verhaal. Voordat ik overgestapt was op Bp Ultimate reed ik jaren lang V-power.
Vooral met me eerste auto toen Mitsubishi Carisma GDI merkte ik echt heel veel verschil ..
Het ontbrandings principe verschilt niet veel met een FSI ..
De motor draaide veel rustiger en pakte veel sneller op . Ik denk juist dat je het verschil zonder turbo veel beter aanvoelt..
Maar goed het is dus wel bijna 98 en geen 95+ , rare marketing van Shell:pieker:.
Trouwens volgens mij komt benzine gewoon uit Rotterdam of het moet verandert zijn , vaar al een tijd niet meer op een tanker...
 

Mogas

Forumguru
En tot vorig jaar loste of vulde ik ze :maakmegek:
Shell blend zijn eigen benzine en de additives gaan er vlak voor de belading van de tankwagens in
Die unit waar ze beladen worden is er niet alleen voor Shell maar voor diverse andere merken
Zoals al een keer hier gezegd ,In de premium van Tinq gaan dezelfde additives als in V-Power (maar is wel goedkoper) :D
 

B.Stuurder

Forumguru
En tot vorig jaar loste of vulde ik ze :maakmegek:
Shell blend zijn eigen benzine en de additives gaan er vlak voor de belading van de tankwagens in
Die unit waar ze beladen worden is er niet alleen voor Shell maar voor diverse andere merken
Zoals al een keer hier gezegd ,In de premium van Tinq gaan dezelfde additives als in V-Power (maar is wel goedkoper) :D

Dus Shell produceert benzine in de Botlek? Ik dacht dat ze alleen blenden en afleveren op de ROM in Pernis en opslag in Europoort.
 

Mogas

Forumguru
Dus Shell produceert benzine in de Botlek? Ik dacht dat ze alleen blenden en afleveren op de ROM in Pernis en opslag in Europoort.

Ik heb het hier ook niet over de botlek toch ?

Wordt idd in Pernis afgeblend en afgeleverd
Europoort staat hoofdzakelijk Crude ,GTL (gas to liquid) en gewone gasolie
Sinds kort liggen er pijpleidingen naar Argos en die doet een hoop blendwerk voor Shell
 

Mogas

Forumguru
Het verhaal waar dit topic mee begint is eigenlijk al weer achterhaald V-Power wordt geblend uit hele schone (lees laag zwavelig) benzine componenten
De fabriek daarvoor stond toendertijd niet in NL maar sinds een jaar of 3 wel
Voor dat die fabriek er stond werd de V-power geblend in Duitsland en via lichters naar Depot Arnhem en Pernis gebracht
Tegenwoordig maken ze deze componenten op Pernis zelf
De 91 octaan benzine maakten we vroeger ook maar die is uit de handel gegaan
Shell is een beetje huiverig om V power als 98 octaan te verkopen want ze zijn meer gefocust op besparende brandstoffen (vandaar de naam fuelsave) Heb wel eens een hele discussie met iemand van verkoop gehad in de tijd dat we nog Pura verkochten (tankte bijna niemand) ,deden maanden met een tank op de raffinaderij voordat we het weer moesten maken.
Zij zagen het toendertijd niet zitten om een "macho"benzine op de markt te zetten ??
Ik refereerde toen aan het feit dat we Schumachers salaris al betaalden en dat heel duitsland toendertijd al V-power tankte vanwege Schumi z'n successen maar daar was geen interesse voor hier redeneerden ze
Die V-Power 100+octaan willen ze hier ook niet leveren heb ik al eens gehoord ,Is volgens de experts speciaal voor high performance motoren met dure inspuit systemen zoals dikke Porsches ,Ferraris enz..
 

Skoda-MAN

Forumguru
Ik tank van nieuw af met deze auto V power en heb nooit andere geprobeerd omdat ik hoop dat de motor schoner blijft. En hij loopt als een haas en is zuinig. (had ik al eens eerder uitgevonden met een andere auto)
 
Bovenaan Onderaan