Cordoba
Forumguru
Wat zou de de hogere klopvastheid voor de turbo uitmaken dan?
Voor de turbo zelf niks, maar omdat er onder hogere druk de ontbranding plaats vind is het wel prettig om detoneren te voorkomen. Met een lager octaan gehalte dan waarop de auto is afgesteld zal de ecu de ontsteking gaan vervroegen. Het is dus afhankelijk waarop de fabrikant de auto heeft afgesteld. Ik neem aan dat dat op 95 gebeurd dus zit je daarmee wel veilig. Het is wel zo dat de auto vanuit de fabriek alsnog wat kan gaan terug regelen (wat geen kwaad kan) dan zal dat met 98 niet meer het geval zijn en levert dat extra vermogen op (marginaal dus daar merk je niks van)
De turbo drukt de lucht samen vóór die lucht de motor in gaat. Dat betekent automatisch ook dat die lucht veel heter is dan normale lucht (bij sommige motoren wordt dat deels teruggekoeld door een intercooler) als ie de motor in gaat. Die warmere lucht, én de verdichting zorgen er samen met de compressieslag in de motor voor dat de kans dat het brandstofmengsel in de cilinder vroegtijdig spontaan ontsteekt groter wordt. Bij vroegtijdige zelfontsteking heb je zelfs kans op terugslag (dus dat de motor achteruit gaat lopen). Bij een diesel heb je altijd zelfontsteking, maar alles is daar op ontworpen dat dit op het juiste moment gebeurd, en je dus geen terugslag krijgt.
Het is een wat ingewikkeld verhaal geworden, maar het komt er op neer dat je doordat de turbo in feite de compressieverhouding van de totale motor verhoogd, een meer klopvaste benzine nodig hebt. Vroeger zag je ook bij motoren voor lange levensduur dat vaak minder klopvastheid nodig was, en tegelijkertijd het toerental relatief laag was. Sportieve auto's hadden motoren met een hogere compressieverhouding, en reden op 'super' en vrijwel altijd draaiden deze motoren hogere toerentallen.