Seat Leon - zoemend geluid airco

PizzaPieter

Forumguru
Heren,

Afgelopen week hoorde ik een zoemend geluid, wrs afkomstig van airco. Heb airco alleen aanstaan bij behoefte (vochtig en/of warm weer) en meestal met raam dicht.

Afgelopen week stond ie toevallig aan toen ik even uitstapte met draaiende motor en toen hoorde ik een zoemend geluid (zou het beste omschrijven als een heel zacht alarmzoemertje).

Binnen niet te horen met ramen dicht. Goed te horen aan bijrijderskant voorin motorruimte, zowel met motorkap open als dicht. (Met dichte motorkap beter dan met open motorkap).

Geluid is er niet altijd, ook al is de AC ingeschakeld, waarbij ik snap dat de aircopomp alleen (mee)draait als er behoefte is.

Geen idee of dit normaal is, of een voorbode/signaal voor wat anders (vloeistof bijvullen/aircopomp aan het overlijden?).

Iemand ervaring?
 

Tees

Donateur
Dat geluid zou idd wel eens van de pomp/compressor kunnen komen, als die al een paar jaar niet bijgevuld is, dan is t wel een goed idee die te laten checken. Advies is elke 3-4 jaar checken/bijvullen, langzaam lekt er toch vulling uit (incl de bijbehorende smering voor de pomp).
 

EdK

Forumguru
Bij een collega gaf het een schrapend geluid toen er nog maar voor de helft aan koelmiddel in zat.
Maar dit was bij een toyota toendertijd..
 

Cordoba

Forumguru
Aircopomp draait ALTIJD mee, alleen wordt bij 'uitschakelen' van de airco de opbrengst naar bijna nul gedraaid. Het zoemen is dus niet de vloeistof die door de leidingen wordt gepompt?
 

PizzaPieter

Forumguru
Langsgereden:

Het is het drukregelventiel onderaan de aircopomp (kunt hem zien vanaf boven, zit met stekker aan onderkant pomp).

Zit een naald in die afhankelijk van de benodigde koeling de druk regelt. Die kunnen dit geluid maken. Werkt prima en zolang koeling niet verandert of het geluid niet tot binnen doordringt, lekker laten.

Systeem wordt snel koud en koud genoeg, dus beurtje was niet nodig.

Topservice!
 
Bovenaan Onderaan