Seat Leon ST Style Connect 1.4TSI ACT DSG-7

EdK

Forumguru
Nou nog een test van die Alfa van je.......

enne je moet grotere velgen eronder zetten als ik het zo lees.....:lezen:
 

Cordoba

Forumguru
Bekende foto's in het verslag van Chris, is de fotograaf toevallig ook hier op het forum actief?
Wat de keuze voor Seat betreft: die betere seats kun je niet in cijfers uitdrukken, dat maakt het vergelijken akelig lastig.
 

B.Stuurder

Forumguru
@MarcoO2 ik ben het helemaal met je eens. Leon of O3, dan voor mij echt liever de Leon. Stuurt en rijdt fijner, zit beter, ziet er wat sportiever uit en value for money is net wat beter. Dan maar iets minder ruimte. Ik heb met heel veel plezier 130.000 kilometer in een FR 2.0 TDI en 30.000 kilometer in een Cupra 280 gereden. Topauto!

Dat is wel erg persoonlijk hoor. Ik vind je reviews altijd goed @sitechris maar dit keer ben ik het niet met je eens. De Leon vind ik erg gevoelloos sturen en daarbij heel licht aanvoelen. En met de value for money van de O3 is niks mis, ik denk dat ze redelijk gelijk zijn, gezien de ruimte van de O3 ten opzichte van de Leon heeft de O3 misschien zelfs meer.
Die 30 pk meer van de 1.8 maakt best wel verschil, met de 1.4 hoef je je niet te schamen of te vervelen, maar om de 1.8 nou meteen af te schaffen.
Het rijd allemaal net wat meer "grote auto" een O3, naar mijn mening. Het gevoel dat je in heel wat auto zit, ook met een zwaardere motor. Nogmaals het is heel persoonlijk, maar ik heb daar wel wat meer geld voor over.
 

MarcoO2

Forumguru
Dat is wel erg persoonlijk hoor. Ik vind je reviews altijd goed @sitechris maar dit keer ben ik het niet met je eens. De Leon vind ik erg gevoelloos sturen en daarbij heel licht aanvoelen. En met de value for money van de O3 is niks mis, ik denk dat ze redelijk gelijk zijn, gezien de ruimte van de O3 ten opzichte van de Leon heeft de O3 misschien zelfs meer.
Die 30 pk meer van de 1.8 maakt best wel verschil, met de 1.4 hoef je je niet te schamen of te vervelen, maar om de 1.8 nou meteen af te schaffen.
Het rijd allemaal net wat meer "grote auto" een O3, naar mijn mening. Het gevoel dat je in heel wat auto zit, ook met een zwaardere motor. Nogmaals het is heel persoonlijk, maar ik heb daar wel wat meer geld voor over.
Ik heb hiervoor twee keer een Octavia met de 1.8tsi gehad, eerst met de handbal en daarna met de dsg. Ik ben blijer met de Leon. De combinatie van dsg en dit blokje zijn een beter huwelijk, meer op elkaar afgestemd. Wellicht is dat met de nieuwere 1.8tsi anders, dat weet ik niet.

Qua value for money won de Leon toen ik m eind vorig jaar uitzocht niet een beetje, maar zeer ruim. Een O3 met dezelfde spullen aan boord als mijn Leon met Executive en Business Plus pakket (incl. Soundpakket) kwam mij op netto 170 euro per maand extra te staan. Dat is, over de hele looptijd, een dikke € 8.000,00 netto. Dat zijn die paar extra liters me niet waard ;)

Ik ben hetbwel met je eens dat de Octavia meer als een grote auto voelt. Dat is overigens soms ook een nadeel, als je, zoals ik, vrijwel de hele dag binnen de bebouwde kom rondrijdt. Het rijgedrag van de Octavia vond ik echter niet passen bij het formaat, daarbij was duidelijk merkbaar dat de Octavia op een relatief klein platform stond.

Ach, dankzij die verschillende voorkeuren blijft het nog een beetje spannend op de weg hé ;)
 

Noord26

Forumguru
enne je moet grotere velgen eronder zetten als ik het zo lees.....:lezen:

Tja, die bijtelling he.. ;)

@sitechris Erg leuk om te lezen dat je enthousiast bent over de 1.4 ACT. Die staat hier op het lijstje van mogelijke opvolgers tov een 1.8TSI. Dan wel met DSG, wat uit jou verhaal een vrijwel perfecte combinatie vormt.
 
Laatst bewerkt:

B.Stuurder

Forumguru
Ik heb hiervoor twee keer een Octavia met de 1.8tsi gehad, eerst met de handbal en daarna met de dsg. Ik ben blijer met de Leon. De combinatie van dsg en dit blokje zijn een beter huwelijk, meer op elkaar afgestemd. Wellicht is dat met de nieuwere 1.8tsi anders, dat weet ik niet.

Qua value for money won de Leon toen ik m eind vorig jaar uitzocht niet een beetje, maar zeer ruim. Een O3 met dezelfde spullen aan boord als mijn Leon met Executive en Business Plus pakket (incl. Soundpakket) kwam mij op netto 170 euro per maand extra te staan. Dat is, over de hele looptijd, een dikke € 8.000,00 netto. Dat zijn die paar extra liters me niet waard ;)

Ik ben hetbwel met je eens dat de Octavia meer als een grote auto voelt. Dat is overigens soms ook een nadeel, als je, zoals ik, vrijwel de hele dag binnen de bebouwde kom rondrijdt. Het rijgedrag van de Octavia vond ik echter niet passen bij het formaat, daarbij was duidelijk merkbaar dat de Octavia op een relatief klein platform stond.

Ach, dankzij die verschillende voorkeuren blijft het nog een beetje spannend op de weg hé ;)

Interessant om jouw ervaring te lezen. De O3 is wel anders dan de O2 qua platform, tenminste ik denk dat je daarover praat, ik heb zelf een dag in de Leon FR station gereden met een 1.4 en in een O3 RS combi. Geen lange ervaring met beide auto's en de RS is anders gemotoriseerd, maar heeft dezelfde ophanging als de 1.8 en bij mij is de 1.8 straks ook verlaagd en met 19", hetgeen het rijgedrag zal beïnvloeden.
Dat grote prijsverschil heb ik niet ervaren, de Leon zou ongeveer even duur uitvallen als de O3 qua lease, beide full option, of ik heb niet goed gekeken. Aankoopprijs verschilde ook niet zoveel volgens mij, maar dat kan met het moment van kijken te maken hebben.

Maar zou ik morgen verplicht worden in een Leon 1.4 dsg te gaan rijden, dan zou dat ook geen straf zijn op zich hoor. Het is een auto waar veel mensen heel graag in zouden willen rijden.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik kan me voorstellen dat de O3 RS inderdaad heel volwassen zal aanvoelen. Ben benieuwd of je dat ook zo zou ervaren als je in een standaard O3 stapt. Die vond ik tegenvallen, in ieder geval. Ik kom uit een verlaagde O2 FL met 17" velgen, en die vond ik desondanks niet heel volwassen qua rijgedrag. Maar goed, dat was op basis van het oude platform, ik weet niet hoe dat nu is.

Het prijsverschil zal per leasemaatschappij nog wel enorm kunnen verschillen, denk ik. Maar de cataloguswaarde zat toen ook wel enkele duizenden euro's tussen in het nadeel van de O3. Ach, het is wat je zegt: het is een luxe-probleem ;)
 

rudolfi

Forumguru
Stap nog elke dag met een smile in de Leon FR met DSG, maar dat deed ik ook in de O3 combi.
Voordelen van de Leon vind ik. Betere stoelen, stuurt strakker, LED verlichting, sport onderstel.

Voordelen van de O3 combi Elegance die ik hiervoor had: automatisch dimmende buitenspiegels, ruimte mis ik heel af en toe handige opberg vakken.

Maar na vier keer eerder een Leon gehad te hebben heb ik ook wel een beetje een Seat tik. Zou overigens ook zo weer een O3 combi willen rijden, maar dan wel met DSG en drive mode en verlaging.
 

reeseend

Forumguru
Ik denk dat iedereen die met een RS op pad is geweest, eigenlijk niet meer terug wilt naar een standaard model.
Maar ja de kosten van een RS of een vergelijkbaar model is veelal hoger.

Toch denk ik voor mezelf dat een Leon ST in FR uitvoering me prima zal bevallen :jaja:
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik denk dat iedereen die met een RS op pad is geweest, eigenlijk niet meer terug wilt naar een standaard model.
Maar ja de kosten van een RS of een vergelijkbaar model is veelal hoger.

Toch denk ik voor mezelf dat een Leon ST in FR uitvoering me prima zal bevallen :jaja:

Wat is er volgens jou zo specifiek anders qua rijden aan een RS ten opzichte van een Style, voorheen Elegance, behalve motorvermogen, dat kan met chippen ook verkregen worden uit een 1.8 tsi?
 

ertromp

Forumguru
De stoelen in de Seat Leon FR beter dan de diverse soorten in de O3 hoor ik eigenlijk van menig rijder die ik hier krijg voor de VCDS en VCP instellingen
En dat zijn er al heel wat geweest met diverse uitvoeringen O3
 
Laatst bewerkt:

sitechris

Donateur
Ik heb nu toevallig een O3 1.6 TDI als vervangende auto deze week (schade repareren). Vind het echt geen geweldenaar. Heel veel wind- en bandengeruis (meer als bij Leon), matige stoelen en een bonkig onderstel. De 1.6 TDI vind ik wel een prima blok. Voelt echt vlot aan.
 

micky

Forumguru
Leuke test wederom.
Heb zelf de 1.4 ACT FR hatchback versie en die vind ik inderdaad snaar strak sturen wellicht ook geholpen door het DCC wat mijn auto heeft

Dat maakt enorm veel uit, dit heb ik gemerkt met de SIII waar ik deze zomer 15.000km mee heb mogen rijden, heb al gezegd dat ik spijt heb dat ik deze optie niet toegevoegd heb op mijn kale Passat ;)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik heb nu toevallig een O3 1.6 TDI als vervangende auto deze week (schade repareren). Vind het echt geen geweldenaar. Heel veel wind- en bandengeruis (meer als bij Leon), matige stoelen en een bonkig onderstel. De 1.6 TDI vind ik wel een prima blok. Voelt echt vlot aan.
Het maakt wel uit welke uitvoering je hebt. Ik reed als voorloopauto een basis Megane Estate en dacht werkelijk waar ben ik aan begonnen. Ik had bewust gedownsized van D segment naar C segment en al spijt voor ik mijn auto had. Herrie, oncomfortabel, etc. Echter toen ik mijn huidige, aangeklede Megane kreeg, was dat een héle andere auto, in elk opzicht.
 

micky

Forumguru
Ik heb nu toevallig een O3 1.6 TDI als vervangende auto deze week (schade repareren). Vind het echt geen geweldenaar. Heel veel wind- en bandengeruis (meer als bij Leon), matige stoelen en een bonkig onderstel. De 1.6 TDI vind ik wel een prima blok. Voelt echt vlot aan.

Dat bedoelde ik tijdens onze rit met die "starre" achteras, geen toppertje helaas......


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan