Ruitensproeier antivries -60°C bij de LIDL

ertromp

Forumguru
Voor de wintersporter:

Ruitensproeier vloeistof tot -60 °C bij de Lidl:

Ruitensproeier.jpg

Heb zelf weer een flacon gehaald. Uit ervaring: perfect spul en super voor o.a. de koplampsproeiers etc. Zeker in de wintersport gebieden waar de reguliere ruitensproeiervloeistof tot -20°C al gauw op "slush puppy" lijkt een uitkomst
 

Joske

Forumguru
Kan er maar niet aan doen als ik zoiets zie dat ik schrik moet krijgen voor mijn rubbers.. ;)

Had trouwens zelf het plan opgevat om deminwater te gebruiken en aan te vullen met zuiver ruitenwisserproduct tot de gewenste samenstelling, of is dat niet zo een goed plan?
 

ertromp

Forumguru
Ik heb geen problemen met rubbers of wat dan ook ondervonden in de afgelopen jaren. Ik gebruik het onverdund in de winter want ik ben zeker 3 a 4 keer in Oostenrijk te vinden in het winterseizoen en waar het kwik zeker in de nacht/ochtend kan zakken tot -28°C.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Blacky

Forumguru
Gebruik de antivries ook. Koop het alleen bij de Action en scheelt 4€ t.o.v. Lidl en is net zo goed. Ook geen probleem met rubbers en gebruik het ook puur en er gaan aardig wat liters doorheen. Ben ook vaker in de wintersport landen te vinden.
 

Zwapp

Forumguru
Demiwater droogt overigens de rubbers uit met als gevolg krakende ramen en portieren, spreek uit ervaring :sterretjes:
 

Gummie

Lid
Bedankt! Mijn koplampsproeiers zijn dan wel uitgeschakeld maar een goedkopere goede ruitensproeiervloeistof is natuurlijk nooit weg..
 

Joske

Forumguru
Demiwater droogt overigens de rubbers uit met als gevolg krakende ramen en portieren, spreek uit ervaring :sterretjes:
in heel veel wasboxen heb je nochtans de mogelijkheid om daar mee na te spoelen?
plus ik had begrepen dat bij Mercedes er standaard deminwater gebruikt wordt voor de ruitensproeiers, aangevuld met een concentraat?

Ik zie in gedemineraliseerd water ook geen enkele chemische eigenschap die rubbers zou kunnen aantasten. Alle vrije ionen zijn verwijderd uit het water, simpel gezegd: alle zouten zijn er uit. Hierdoor krijgt het water een hele andere hardheid (denk daarbij aan kalkvorming op je kraanwerk bij hoge hardheid) waardoor je geen kalkvorming krijgt. En dus veel minder van dat "opgedroogd water" nadat je de ruitenwissers gebruikt hebt icm ruitensproeiervloeistof.

Ik zal het gewoon eens testen en mijn bevindingen posten ;), alleszins mijn reservoir is nog steeds niet leeg, en dat na 7500km, gebruik het nochtans frequent..
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
eens met @Joske, demiwater is absoluut niet schadelijk, bijtend, ontvettend of wat dan ook en kan prima gebruikt worden voor het afspoelen van de auto én bijvullen van de ruitensproeier icm met de juiste mengverhouding ruitensproeier antivries
 
Gebruik al jaren het spul van Action werkt goed nooit problemen mee gehad. Misschien als naar een land gaat die -60 aangeeft maar dan ga je naar Rusland of Alska.
 

ertromp

Forumguru
Let op dat de nacht / ochtend temperatuur in wintersport gebieden zeker tot-30 kan zakken.
Heb je dan nog rijwind erbij dan zullen zeker koplampsproeiers al snel bevriezen.
Daarom afvullen met beter spul dan de standaard -20.
Doe ermee wat je wilt het is van mij uit maar een aanbeveling en in Nederland niet nodig.
 

andrehj

Forumguru
Het probleem met demi-water is nou juist dat alle zouten etc. er uit zijn en het water daardoor sterk oxiderend werkt (het trekt zouten en ionen heel erg aan). In mijn werk heb ik veel te maken met demi-water (maak machines die er mee werken). Van veel componenten moeten we speciaal demi-water bestendige uitvoeringen gebruiken en ook veel materialen en oppervlaktebehandelingen worden er speciaal op aangepast.
Overigens bestaan er veel verschillende vormen van demi-water, hier op Wikipedia worden verschillende klassen besproken.
Vast staat in ieder geval dat gedemineraliseerd water agressiever is dan normaal kraanwater (wat dan weer het nadeel van de (onschuldige) kalksporen heeft).
 

CDK

Forumguru
gisteren met koopavond ook nog even naar de Lidl geweest om 2 dozen à 3 cans te scoren, daarmee moet ik de komende horror winter wel door zien te komen :) thanks @ ertromp voor je tip! normaal gebruikte ik kant en klare winter screenwash van BP maar die is minder vorstbestendig als deze én een stuk prijziger.
 

ertromp

Forumguru
Ik zag afgelopen week nog in Duitsland (Essen) waar ik regelmatig kom dezelfde flessen bij de Lidl en waren ze daar nog als zeer goed getest door de Dekra
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Joske

Forumguru
Het probleem met demi-water is nou juist dat alle zouten etc. er uit zijn en het water daardoor sterk oxiderend werkt (het trekt zouten en ionen heel erg aan). In mijn werk heb ik veel te maken met demi-water (maak machines die er mee werken). Van veel componenten moeten we speciaal demi-water bestendige uitvoeringen gebruiken en ook veel materialen en oppervlaktebehandelingen worden er speciaal op aangepast.
Overigens bestaan er veel verschillende vormen van demi-water, hier op Wikipedia worden verschillende klassen besproken.
Vast staat in ieder geval dat gedemineraliseerd water agressiever is dan normaal kraanwater (wat dan weer het nadeel van de (onschuldige) kalksporen heeft).

Kan je daar nog iets dieper op ingaan? Hypothetisch gezien, giet ik deminwater met ruitensproeierconcentraat in mijn reservoir van de wagen. Wat zijn dan volgens jou de mogelijke gevolgen? Mijn inziens doet het water op zich niets, maar jij geeft aan dat het zouten en ionen erg zal aantrekken. Van waar kunnen deze dan komen in de auto? En ook wij gebruiken vaak gedeïoniseerd water op het bedrijf, waar bewust Na en Mg uit het water verwijderd wordt, dit dmv een ionenwisselaar. (kunsthars)
Hierbij zien wij geen extra schade aan equipment, rubbers of dichtingen. Of zoek ik het wat ver? :)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
Ondanks het feit dat door de door ons gebouwde machines demi-water stroomt, ben ik geen materiaalexpert, hooguit op sommige gebieden ervaringsdeskundige. Dat het spul wel degelijk corrosiever is dan gewoon water, blijkt ook uit (de achtergrond voor) dit onderzoek: http://papers.sae.org/2003-01-0804/
Zelf hebben we dit gezien bij waterkleppen, waar bij gewoon leidingwater een klep met een huis van messing prima voldoet, oxideert dat bij demi-water veel te snel en gebruiken we dus (het veel duurdere) RVS. Staat ook aardig op pagina 28 van dit overzicht.
Of pak bijvoorbeeld deze sheet, waaruit blijkt dat NBR (materiaal veel gebruikt voor O-ringen) of EPDM voor leidingwater goed voldoet, maar dat alleen Viton echt goed tegen demi-water kan (zoek in deze sheet naar deionized water).
Over je auto: alles is afhankelijk van de klasse van je gedemineraliseerd water, maar bij de hogere klasses (met slechtere geleiding dus) kan ik mij voorstellen dat dit afdichtingen, rubbers, of andere messing/bronzen onderdelen gaat aantasten.
 
Bovenaan Onderaan