Reservewiel

OuweHippie

Senior Member
Ik denk dat ik het reservewielprobleem oplos door 4 LM-velgen met winterbanden te kopen in de originele maat. In het geval van kleinere trips kan ik altijd wel een buurvrouw of -man bellen die even uit een van de 4 andere mag kiezen om te brengen.

Bij lange trips zoals vakantie prop ik het wiel wel in de kofferruimte, in het HHH of op de dissel.

Heb een aanbieding voor een set met Dunlop Graspic DS-3 E 16 inch € 699.- incl. alles.
 

OuweHippie

Senior Member
Geen idee. Ik dacht eerder aan glijders.

Ik doe niet (meer) aan winterkamperen hoewel het in het HHH prima te doen is. Erg behaaglijk zelfs. Ben bang dat als de sneeuw hoger komt dan de bruine band op de HHH, ik misschien heel de caravan niet meer kan vinden. Da's een nadeel van een witte.

Bedenk me ineens dat mijn andere reactie ook bij winterbanden had gemoeten. Snel doen dus.
 
Wie heeft dit wel eens gezien? een soort trolley voor onder je lekke band om thuis of naar de garage te komen!

[FONT=&quot]Thuisbrengers / thuiskomers / machine movers [/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot]Onderweg geen band meer verwisselen[/FONT]

[FONT=&quot]Geel: 12, 13 en 14 inch[/FONT]

[FONT=&quot]Oranje: 15, 16 en 17 inch[/FONT]
 

FredV

Banned
Ik ken ze niet als vervanger voor reservewiel. Lijkt me ook niet praktisch om iets dergelijks (tamelijk groot) altijd in je kofferbak mee te moeten nemen.
Heb wel de brandweer iets dergelijks zien gebruiken bij auto's die weggesleept moesten worden.
 

EdK

Forumguru
Meneer melis mag het eens voor doen met een lekke band bij een van me voorwielen !
Inderdaad leuk met verplaatsen van machine's etc maar als thuiskomer ???
 

andrehj

Forumguru
Gisteren mijn reserveband (195/60/16) met velg op gehaald bij een bandencentrum alhier. Past perfect in de uitsparing van de kofferbak. Moet alleen nog de opvulling rond de band verzorgen, maar dat wordt een DHZ klus. Bij vergelijk met mijn originele band (215/60/16) bleek er een hoogteverschil te zijn van zo'n 2,4 cm.
Om die maten uit te rekenen zijn er handige sites zoals deze. Maar waarom heb je nou zo'n kleine band gekocht? Had je niet veel beter een 195/65/16 kunnen kopen? Dan scheelt het in de diameter namelijk bijna niets meer (4.5 mm)
 

andrehj

Forumguru
Afgezien van het feit dat die dingen natuurlijk nul grip bieden, kan het ook alleen maar om niet aangedreven wielen en dan nog lijkt het met levensgevaarlijk om daar harder dan 10 km/h op te rijden. Dus om je auto even de oprit op te duwen OK, maar niet om op te rijden. Bovendien zal je ABS en ESP systeem over de zeik gaan omdat één van de vier wielen niet draait.
 

hemi24

Forumguru
Dat gezeur van de ABS/ASR/ESP/etc verwacht ik ook bij gebruik van de kleine reservewiel van Mctreb..!
 

YeMii

Senior Member
@andrehj: ten eerste is dit de maat band welke ook af fabriek geleverd wordt (daar zullen ze het wel weten) en ten tweede komt een 195/65/16 qua diameter heel dicht bij de originele band 215/60/16 en deze past niet in de uitsparing in de kofferbak. De band 195/60/16 past daar precies in.
 
Om weer even naar de oorspronkelijke discussie te gaan. Wel of geen reservewiel? Ik heb binnenkort een Yeti 1.8 Tsi 4x4 met een noodreparatieset. Ik heb bewust niet gekozen voor een reservewiel met alle bagageruimte verhogingen. Na alle meningen in dit draadje, lijkt mij echter een winterband en/of zomerband afhankelijk van het jaargetijde toch wel een zekerheidsoplossing. Dus mijn oplossing is een reserve gewoon rechtop in de bagageruimte al of niet voorzien van een hoes. Wie heeft er nog suggesties hoe e.e.a. te bevestigen? Gewoon met de bagage-rail die aanwezig is of niet. Suggesties?
 

Witte Yeti

Actief lid
Heb je al geprobeerd of je een zomer- of winterband rechtop kan zetten in de bagageruimte?
Ik ben bang dat het niet lukt zonder je hoedenplank te verwijderen
Als het wel lukt zou ik de de bagagerail en/of haken gebruiken voor de bevestiging.
 
Om weer even naar de oorspronkelijke discussie te gaan. Wel of geen reservewiel? Ik heb binnenkort een Yeti 1.8 Tsi 4x4 met een noodreparatieset. Ik heb bewust niet gekozen voor een reservewiel met alle bagageruimte verhogingen. Na alle meningen in dit draadje, lijkt mij echter een winterband en/of zomerband afhankelijk van het jaargetijde toch wel een zekerheidsoplossing. Dus mijn oplossing is een reserve gewoon rechtop in de bagageruimte al of niet voorzien van een hoes. Wie heeft er nog suggesties hoe e.e.a. te bevestigen? Gewoon met de bagage-rail die aanwezig is of niet. Suggesties?

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe anderen dat doen. Ik heb gewoon het reservewiel erbij genomen, beter mee verlegen dan om verlegen. Het is, zoals Andrejh schrijft, inderdaad een slagje kleiner dan het orginele rubber en ligt goed in de kofferbak. Je zou hem wel rechtop kunnen zetten en past dan onder de hoedenplank. Op een Duits forum al eens een foto gezien hoe iemand zijn 4 winterbanden in de kofferbak kwijt kon (17", die kofferbak was daarna wel vol trouwens...).
Je zit nog wel even met je krik die dan los door de kofferbak schuift. Een band zonder krik werkt immers niet. Die zou je eventueel in plaats van de reparatieset in dat vakje onderin kunnen leggen.

Als je trouwens je 1.8 4x4 als Alldrive uitvoering krijgt (?) heb je er overigens een reservewiel EN een bandenreparatieset bij, dat stond immers op de website vermeld dus moet die ook zo geleverd worden... Dan heb je dus gewoon de keuze wat je doet, wel zo handig!

Bij het reservewiel kun je namelijk het wiel en de toebehoren (=handige bakken) er gewoon uit halen en krijgt je gewoon weer een "vlakke vloer" en meer kofferruimte, de bandenreparatieset gaat dan gewoon in het vakje onder de laadvloer.
 

turboturbo

Forumguru
.... Dus mijn oplossing is een reserve gewoon rechtop in de bagageruimte al of niet voorzien van een hoes. Wie heeft er nog suggesties hoe e.e.a. te bevestigen? Gewoon met de bagage-rail die aanwezig is of niet. Suggesties?
Hou er wel rekening mee dat je liever geen losliggend / niet stevig vastgemaakt wiel in de bagageruimte hebt liggen. Als je een flinke botsing maakt, wil je niet dat dat wiel in je nek gelanceerd wordt..... :icon_smile_dead: Ik wil niet betweterig doen, misschien is dat gevaar bij een Yeti nihil (dat het wiel absoluut achter de achterbank blijft liggen, bijv), dat zou best kunnen hoor.
Maar een 'echt' reservewiel ligt als het goed is, vastgeschroefd aan de bodem.
 
Bedankt voor de verschillende reacties. Naar aanleiding daarvan toch besloten een standaard reservewiel te nemen, Zoals Sodela aangaf: "Bij het reservewiel kun je namelijk het wiel en de toebehoren (=handige bakken) er gewoon uit halen en krijgt je gewoon weer een "vlakke vloer" en meer kofferruimte, de bandenreparatieset gaat dan gewoon in het vakje onder de laadvloer."
Dit argument heeft me met name over de streep getrokken. Met name bij langere ritten vind ik het toch prettiger om een reservewiel te hebben. De dealer gaf ook nog aan dat als je de noodreparatieset moet gebruiken het altijd raadzaam is zo snel mogelijk de band te laten zuiveren en vervolgens te repareren (als dat kan). Lijkt me een logische opmerking.
 

Witte Yeti

Actief lid
Het standaard reservewiel (maat is maar iets kleiner) is een thuiskomer, waarmee je niet harder dan 80 km/u mag rijden. Als je hier voor kiest bij de aanschaf van een nieuwe auto, dan vervalt de bandenreparatieset en compressor (dit was bij mij zo), maar krijg je er wel een krik + sleutel bij.
Als je zo'n noodreparatieset gebruikt, kan je meteen doorrijden naar een bandenboer om er een nieuwe band op te laten zetten. Die is nl niet meer bruikbaar.
 
Ik zal het volgende week even nakijken of het een thuiskomertje is of een volwaardig reservewiel. Ik dacht het laatste. Voor nood heb ik nog altijd een compressor meet noodreparatieset van mijn "oude" auto. Heb het ooit meegemaakt op de snelweg in Noord Frankrijk, dat ik binnen een afstand van 25 km beide caravanbanden moest vervangen, wat toen niet kon omdat we natuurlijk maar een reservewiel bij ons hadden. Ja en dat hebben we geweten: afslepen, en extra nacht overnachten en nieuwe michelins voor de volle prijs.
 
Bovenaan Onderaan