Remschijven vervangen

ElScorpione

Forumguru
Vandaag mijn Scala weggebracht voor een longlife beurt. Nu blijkt dat de remschijven vervangen moeten worden. Er staat 90.000 op de teller. Ik vind dit best vroeg. Bij mijn vorige twee Octavia’s zijn de schijven nooit vervangen (dik 150.000 mee gereden).

Zitten er zulke slechte schijven onder de Scala?

Mijn rijstijl is niet anders
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Eerste vraag zou moeten zijn: waaom moeten ze vervangen worden, zijn ze te ver versleten (te dun geworden) of zijn ze wat roestig?
Als het dat laatste is, oppervlakteroest en lichte roest kun je zelf 'wegremmen'.
Als de werkplaats meldt dat ze te dun geworden zijn, hoe dun? Vooral de laatste paar mm afslijten gaat vrij langzaam.
Normaal is een set schijven vervangen zo ongeveer bij de 2e keer blokken vervangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

ElScorpione

Forumguru
Ze zijn te dun geworden. De auto heeft alleen voor schijfremmen. Achter zijn het trommels. En inderdaad, het is mijn eerste automaat. Dan rem je wel iets vaker. Zou een verklaring kunnen zijn.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik remde juist met een DSG nog minder dan met een handbak...
Dus dat argument snap ik niet helemaal.
Vind ook 90kkm met een set remschijven best wel krap qua levensduur.

En zijn de remblokjes al een keertje vervangen? Want die zijn sowieso aan de beurt als er nieuwe schijven onder komen.

Bij mijn (ex)Roomster (DSG-7), die had schijven voor èn achter, waren het de forse roestranden op de schijven waardoor ze ruim over 100kkm een keer vervangen moesten worden.
En bij de O2 2.0 TDI (handbak) die ik daarvoor had, zijn gedurende de tijd dat ik die O2 reed, de schijven nooit vervangen. En die heb ik gereden tot ca. 170kkm.
 

ElScorpione

Forumguru
Nieuwe remblokken moeten er inderdaad ook op. Misschien heeft er een idioot in de auto gereden voor ik hem had . Ik heb er nu 50k mee gereden (is ex lease van pon)
 

Bakkertje

Forumguru
Ik weet niet of je zelf een beetje handig bent of iemand kent die je kan helpen, maar qua onderdelen zijn remschijven (en blokken) niet zo gek duur.
Remschijven (Bosch) zijn € 29 per stuk

Remblokken 25 of 43 (afhankelijk van het type)

Dus worst case ben je voor 100 euro aan onderdelen klaar..
Dealer heeft me laatst 550 euro af laten rekenen voor 2 schijven achter ...
 

Bakkertje

Forumguru
Dat klopt @Captain Hook het zijn overigens standaard prijzen bij VW.
Auto stond toen daar en zou apk afkeur zijn en ik wilde die week op vakantie, dus geen keus om het anders te doen..
 

ElScorpione

Forumguru
Dealer rekent inderdaad 535 euro voor het vervangen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik toch wel een beetje klaar ben met het VAG geneuzel. Ik heb ook een Toyota Aygo en daar is werkelijk nooit iets mis mee. En als er al iets is, dan kost het geen drol. Bij VAG (helaas ook Skoda) ga je steeds meer betalen en het is werkelijk altijd wat. Dus of mijn volgende auto een Skoda wordt? Ik weet het niet.
 

Captain Hook

Forumguru
@ElScorpione Ik snap je sentiment. Maar of het nou daadwerkelijk bij andere merken beter, of liever gezegd, minder erg is?
Dat betwijfel ik...

Ook Toyota bijvoorbeeld; die hebben dan wel een langere garantietermijn, maar de verplichte onderhoudsbeurten zijn ook niet mals, qua prijs. Dus; is het dan geen sigaar uit eigen doos? :pieker:

Denk nog steeds dat de uiteindelijke kosten, over tig duizend kilometers, zowel qua onderhoud als slijtage componenten, sterk afhangen van de weke massa tussen stuur en hoofdsteun.
Pechgevallen uiteraard uitgezonderd.
Heb nog steeds het idee dat het 'type' berijder in sterke mate van invloed is op de gebruikskosten van een automobiel. Zowel voor de dagelijkse kosten alsmede voor de onderhoudskosten.
 

ElScorpione

Forumguru
Daar heb je helemaal gelijk in hoor. Alleen het voelt een beetje alsof ik telkens de sjaak ben. Maar ach, mijn auto stond netjes gewassen en gestofzuigd weer klaar, dus dat is dan weer het positieve zullen we maar zeggen.

Los daarvan merk ik wel degelijk een groot verschil bij het remmen. De auto is nu fluisterstil bij het remmen, waar ik voorheen toch een soort schurend geluidje hoorde,.
 

Captain Hook

Forumguru
De auto is nu fluisterstil bij het remmen, waar ik voorheen toch een soort schurend geluidje hoorde,.
Da's ook niet zo gek toch?
Roestige schijven maken nu eenmaal een schurend geluid. Dat merk ik ook bij de Kluger Kuga. De PHEV remt nauwelijks met de schijven, maar vrijwel alles regeneratief.
En zeker met mijn saaie rijstijl. :jaja:

Pas de laatste meters tot stilstand komen merk je dat de blokken echt fysiek tegen de schijven gaan.
 

Bakkertje

Forumguru
@ElScorpione ik begrijp je gevoel echt helemaal, ik voel me ook altijd geknipt en geschoren als mijn auto naar de dealer gaat.
De bedragen voor het vervangen van de meest simpele onderdelen (interieurfilter bijvoorbeeld) kost je de hoofdprijs. Interieur filter kost voor mij (delaer zal dit voor 15 of minder inkopen) nog geen 20 euro (Bosch) en de dealer vraagt er 45 voor. Het is welgeteld 5 minuten werk om te vervangen.. Dus ik betaal 30 euro om een vw monteur een filter te laten vervangen in 5 minten. Die monteur verdiend echt geen 600 euro per uur.. En ook niet met alle kosten die erbij komen. Dus ja, ik snap je gevoel..
Andersom vrees ik dat het bij andere merken niet veel anders zal zijn ..
Volkswagen heeft dan weer wel een document waarin je de tarieven terug kunt vinden...
(kon het van Toyota zo gauw niet vinden..)
 

Herperduin

Forumguru
Deze is van 2019 dus ik verwacht iets hogere bedragen op dit moment.
Prijzen zijn inderdaad hoog bij merkdealers maar ze hebben ook hogere kosten en verplichtingen vanuit Pon die merkonafhankelijke garagebedrijven weer niet hebben. Ik heb nu gewoon een zeer fijne en betrouwbare garage waardoor ik geen prijzen meer vergelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Antera

Donateur
Remschijven worden bepaald door jouw remgedrag oa. Dus kan zeker bij 90K nodig zijn :-). Ik zeg meestal 2 setjes remblokken en dan ook nieuwe schijven.
Mocht je iemand zoeken voor de montage kan je me altijd contacten
 
Bovenaan Onderaan