Reactietijd cruise control Seat Leon 5F

PizzaPieter

Forumguru
Heren en dames,

Tijdens het rijden met de caravan in Frankrijk heb ik gemerkt dat de CC niet helemaal doet wat ik zou willen.

In de basis wel: hij houdt over het algemeen de snelheid vast die ik gekozen heb.

Maar.....in 2 situaties reageert hij langzamer dan ik zou willen.

Ik rij constant en de weg gaat (steiler) omhoog. Hij moet dan 'gas bijgeven' om de snelheid te behouden. Die doet hij echter redelijk laat, waardoor de snelheid eerst ca 5kmu lager ligt om dán gas te gaan geven.
Hij moet dan niet alleen meer gas geven om dezelfde snelheid aan te houden bergop, maar ook om de verloren snelheid in te halen (en acceleren bergop is niet altijd helemaal wat ie lekker vindt).

Hetzelfde geldt als ik een heuvel aan zie komen waarbij ik een lagere versnelling prefereer. Ik ontkoppel, zet hem in ander versnelling en laat koppeling los. Ik hoef dan níét de cc opnieuw te activeren om snelheid te behouden - ontkoppelen, andere versnelling, koppeling los en verder gaat hij.
Hij wacht dan eventjes met gasgeven voordat hij de snelheid weer oppakt die ik eerst had.
Omdat hij dan bijvoorbeeld in 4e gaat ipv 5e en ik de koppeling wel heb losgelaten, remt hij dus even een stukje af om vervolgens weer naar de ingestelde snelheid te willen.

Ik kán die voetmatig een beetje corrigeren met extra gas geven, maar als ik dat doe en het gas loslaat, lijkt hij even nodig te hebben om vanzelf weer gas te geven en daarmee verlies je dus snelheid die vervolgens weer gecorrigeerd moet worden.

In de ouwe Passat en ook de Octavia had ik daar geen last van voorzover ik me herinner. Zodra de snelheid een fractie terugliep (want meer omhoog), gaf hij al gas bij....zodat de snelheid nagenoeg constant bleef.

Herkenbaar?
Oplosbaar?

Ps: zonder 1350kg caravan doet hij dat mss ook, maar niet merkbaar in ieder geval.

Bedankt alvast voor het uitleggen van deze producteigenschap
 

Canon-Eye

Forumguru
Tip: zet het actuele verbruik voor op de maxidot. Daaraan zie jij veel eerder dat de weg begint op te lopen dan dat de cruisecontrol reageert, als je dán alvast een versnelling terugschakelt en weer op Resume drukt dan houdt de cc de snelheid veel beter vast.
Zo ben ik met de Fabia Greenline 1.2TDI plus Eriba ook vloeiend door Bretagne en het Massif Central gekomen. Geen Alpen- of Pyreneeënhoogte, maar toch nog best pittig steil hier en daar.
Tip2: kijk af en toe ook even naar de olietemperatuur - kan aanleiding zijn om een tandje langzamer te gaan.
 

Pindasaus

Forumguru
Gedeeltelijk is het te verklaren doordat de dynamica van de auto verandert, als hij opeens 2x zo zwaar wordt (volgepakt + caravan). Om de snelheid zo goed mogelijk constant te regelen, zou daar een agressiever afgeregelde cruise control bij horen. Iets vergelijkbaars geldt voor het rijden in verschillende versnellingen. Dat is te omslachtig voor de autofabrikant, die maakt gewoon één regelaar die voor alle situaties. Hoge versnelling + zwaarbeladen auto is de ergste situatie wat dit betreft.

Dat de cruise control laat lijkt te reageren wanneer je schakelt, terwijl je de heuvel op rijdt, kan verklaard worden doordat de huidige staat van de cruise control (bijv. 'ik moet veel gas geven om de snelheid constant te houden, meer dan normaal') vermoedelijk wordt gereset tijdens het schakelen. Zodra je klaar bent met schakelen, is de auto vergeten dat hij heuvelopwaarts rijdt met een caravan en denkt hij met weinig gas af te kunnen. De auto begint dus met weinig gas, de snelheid loopt terug en na enige tijd ziet de auto 'ik rijd al een poos te langzaam, laat ik meer gas geven'. Pas dan geeft hij genoeg gas. - Als je techniek leuk vindt: dit is de integrerende term van een PID-regelaar.

Je actuele verbruik zou wel meteen moeten beginnen met oplopen, zodra je snelheid zakt.
 
Laatst bewerkt:

MarcoO2

Forumguru
Nee, niet herkenbaar. Niet met mijn huidige Golf, maar ook niet met mijn voorgaande Leon 5F (met dezelfde motor als jij) Kan komen omdat ik een DSG had, en mijn ervaring daarbij was dat ik aan het terugschakelen merkte dat het zwaarder werd, niet aan een snelheidsval.
 

Canon-Eye

Forumguru
Je actuele verbruik zou wel meteen moeten beginnen met oplopen, zodra je snelheid zakt.
Da's nou net waar ik al op duidde met de (uiteraard ook handgeschakelde) Fabia: het actuele verbruik begint al iets eerder op te lopen dan dat de snelheid zakt. Precies dát geeft je de gelegenheid om zelf te anticiperen en terug te schakelen opdat de motor in een gunstig toerengebied blijft qua koppel.
Een DSG zal dat in eerste instantie zelf oplossen, maar met de huidige combinatie heb ik nog niks steilers gereden dan binnenlandse viaducten dus daar kan ik niet veel over zeggen... :)
 

PizzaPieter

Forumguru
Dank voor de uitleg, heren.

Voor het idee.
Hij doet het dus ook als ik een dal in rij (dus naar beneden en dan omhoog). Als ik hem terugschakel terwijl ik nog naar beneden rij zodat ie alvast in de goeie versnelling staat.

Als de weg dan omhoog loopt heeft ie, ondanks dat ie power zat heeft, even nodig om te denken 'kut, ik ga nu wel erg langzaam, ff gasgeven '.

Als ik het zelf doe, zonder cruise, kan ik het voorblijven.

De cruise lijkt te 'laat' door te hebben dat ie wat moet doen.

Allemaal niet onoverkomelijk, maar het is zo zonde om elke keer weer die 5kmu opnieuw te moeten inhalen.
 

MarcoO2

Forumguru
Kan je de reactietijd niet instellen? Bij de ACC kan dat wel. Of dat bij de CC ook kan, weet ik eerlijk gezegd niet meer.
 

Pindasaus

Forumguru
Da's nou net waar ik al op duidde met de (uiteraard ook handgeschakelde) Fabia: het actuele verbruik begint al iets eerder op te lopen dan dat de snelheid zakt. Precies dát geeft je de gelegenheid om zelf te anticiperen en terug te schakelen opdat de motor in een gunstig toerengebied blijft qua koppel.
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen, maar het anders verwoorden. Zodra de helling begint, neemt het verbruik toe.
 

barretje

Senior Member
Ik herken het ook met het rijden met de caravan, ik dacht al dat het aan mij lag. Heb er een caravan van 1500kg achter hangen. ( superb combi 1.4 tsi) heb niet het idee dat ik het merk als er geen caravan achter hangt. Ook denk ik dat het komt doordat Frankrijk gewoon erg heuvelachtig is en dat je het dan meer opmerkt. Zat toevallig ook aan de kust bij Île d'Oléron.
 

MarcoO2

Forumguru
Zou het er ook simpelweg mee te maken kunnen hebben dat in sommige delen van Frankrijk de weg vrij abrupt behoorlijk hard begint te stijgen? Daarbij valt een lichte vertraging immers méér op dan bij een rustig glooiende stijging.
 

sunder

Senior Member
Geen VAG product maar de KIA Ceed (jaar gehad) en nu een Renault Megane met normale CC hebben zonder caravan daar ook last van. Al zakt de snelheid max 3-4 km/h. De Toyota Corolla met ACC had daar geen last van en bleef constant (± 1km/h afwijking) de ingestelde snelheid rijden als dat mogelijk was. De Corolla had ook andere techniek, persoonlijk gok ik dat de elektromotor veel compenseerde op dit vlak (136PK naast de benzine motor). Elektromotoren reageren gewoon sneller met max koppel tegenover brandstof motoren. Nogmaals dit is allemaal zonder caravan.

Binnenkort de caravan achter de Megane en ik ga er vanuit dat hij verder zakt voordat de CC denkt om extra gas bij te geven om weer op het oude niveau te komen. Vele suggereren dat met de sportstand de auto sneller reageert op dit soort dingen. Wellicht een optie om te testen als je auto dat heeft?
 

PizzaPieter

Forumguru
@MarcoO2
Het is bij lichtere heuvels het geval... Ik reed richting Bordeaux..op een paar na zijn het korte flauwe heuvels. Niks vergeleken route Luik - Nimes

@sunder
Kan me van 2003 Passat en 2005 Mondeo herinneren dat die gewoon heel stabiel op koers bleven. Die reageerden sneller. Ging de snelheid 1kmu naar beneden, dan whoop, voelde je de motor gas geven.

Nu lijkt het alsof de auto eerst een paar x extra nadenkt voordat ie begint en dan moet ie de schade inhalen.

Zonder caravan geen centje pijn overigens, zal er eens op letten volgende keer als ik een heuvel op moet :-)
 

JeSko

Forumguru
Hoi Pieter,

Ik herken het ook, en dat is niet eens met Caravan ;) bij mij is de reactietijd van de cruise control ook best slecht, ook als hij een helling opgaat duurt het te lang voor de cruise control bijstuurt en dan zakt ie eerst terug in snelheid, waarna hij inderdaad weer moet bij gassen om terug de ingestelde CC snelheid te halen. Idem met helling af, daardoor gaat hij automatisch sneller maar het duurt te lang om daarop te reageren, waardoor de auto eerst zo'n 3 km/h sneller gaat dan wat ik wil, alvorens hij het aanpast. Met het handmatige bedienen ervaar ik trouwens hetzelfde, dat stokje reageert gewoon traag op commando's. Erger me er niet aan want ik ben het gewend, maar sinds we de Mazda hebben is het me echt opgevallen, die reageert heel goed op wijzigingen en anticipeert zelf ook beter, bij de Mazda valt of stijgt de CC snelheid nooit met meer dan 1km/h, en de CC (knoppen op het stuur) reageert ook handmatig meteen, je voelt hem echt instant trekken of remmen om de gevraagde snelheid te halen.
 

PizzaPieter

Forumguru
@sunder
Ik kan wel bij motor en besturing instellen of hij sportief of normaal moet reageren. Stond beide op sportief (directe feeling), maar ook dát getest en hielp niks.
 

sunder

Senior Member
Ja dat langzaam reageren had ik dus ook bij de Kia Ceed (amper vermogen) en nu ook bij de Renault Megane (140pk versie). Toegegeven bij de Megane nog niet sportstand geprobeerd, de auto heb ik net een weekje. Al geef je al aan dat de sportstand ieder geval bij de Seat Leon ST het niet oplost aangezien die al aan staat.

Ik ben benieuwd wat de Skoda Octavia gaat doen als ik hem ooit krijg. Al zal ik waarschijnlijk bij heuvels/bergen met de caravan hier zelf op acteren na de eerste keer als het "fout" gaat.
 
Bovenaan Onderaan