Rapide of niet ?

dj.verhulst

Forumguru
Ik heb een Prius P3 en ben er na 20 maanden toch niet meer zo blij mee.

nu zag ik deze http://www.autotrack.nl/tweedehands/skoda/rapid/11720547 het lijkt me wel wat.

ruim een jaar oud maar een lekker deel van de nieuw waarde af, luxe uitvoering alles wat leuk en nodig is voor fijn rijden zit er op en aan., incl trekhaak.

het bedrag wat ik toe moet doen valt me niet echt tegen.

maar ik heb wat vragen,, heb nog niet gereden dat moet nog gebeuren.

kan je er een beetje goed lange afstanden mee rijden ? heb een octavia uit 2004 tdi gehad en dat was fijn rijden op de Duitse snelwegen zeker met een stage II chip tuning van VVT
zijn de stoelen geschikt,, is ie een beetje stil op snelweg tempo ??

wat is het verbruik bij gewoon gebruik in NL 80 % snelweg en 20 %stad.

wat doen de beurten ongeveer ?


er zitten nu 17" wielen op met kats versleten banden,, als ik dan toch andere banden moet,,, welke maat moet ik dan op richten ,, zou graag 16" willen maar ik zie dat je die alleen in rare breedte maten kan krijgen

anders maar een 185/60/15

wat ik nog meer wil weten,, is ie een beetje stil ? er zit een amunden radio in werkt dat blue tooth een beetje leuk met een android ? en die usb kan je daar zo een stick in prikken en rocken maar ???

die kaarten zijn die duur ?
 

peterrapid

Forumguru
@dj.verhulst Mooie kar, wij hebben zelf ook de Elegance uitvoering in Spaceback en het is een heel aangename wagen met power. Laatstleden naar Duitsland geweest (totaal 800km) met een gemiddelde op de snelweg van 150km/u en dit met nog wat over, gemiddeld verbruik op de snelweg met 6 versnellingen 6.0l en ons gemiddelde verbruik met vooral stadsverkeer is 7.0l dus lekker voordelig. Hij is niet zo heel stil maar niet storend vooral bij het optrekken geeft hij een sexy grol. Onderhoud is voorzien om de 15.000 km. Wij hebben de 16" zoals hij nieuw is geleverd en ik zou graag eigenlijk 17" willen maar hij is van het vrouwtje dus ik moet er met mijn fikken afblijven zoals zij het letterlijk zegt :bloos: De Amundsen werkt goed alhoewel je hier op het forum verschillende meningen ziet soms is de koppeling tussen GSM en Amundsen wat moeilijk alhoewel ik denk dat dit vooral met de GSM heeft te maken of dat mijn vrouwtje die te diep in haar tas/vuilzak steekt :D en de USB is effectief mits in het juiste formaat prikken en rocken. Updates zijn wel te vinden aan een prijsje. Wij zijn heel tevreden met onze (mijn madam) Skoda Rapid Spaceback 1.2TSI maar testrijden is wel een must als je deze wilt aanschaffen. WP_20140706_21_25_49_Smart.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Heb je het Rapid deel van het forum al bekeken? Ik zou zeker een proefrit maken, en testen of dit geen exemplaar is dat last heeft van een 'dreunende achterklep' tijdens het rijden. Voor het brandstofverbruik, gewoon even op spritmonitor kijken, dan krijg je reële verbruikscijfers te zien.
 

dj.verhulst

Forumguru
thx voor de info,, ik koop niks zonder een goede rit,, en daar moet alles in zitten stad werk,, provinciaal en snelweg ,, 100 km en 130 km , vind mijn huidige Prius P3 te rumoerig op de wielen , motor en windruis zijn prima.

de primaire reden waarom de Prius niet voldoet,, hij is zuinig ,, ik rij er relatief makkelijk 1 op 20 mee, ding loopt op E10 die ik over de grens tank prima zonder dat ie duurder loopt of slechter.
Hij gaat best goed de bocht door,, eigenlijk net zo goed als iedere vlotte auto, maar je voelt niet wat de wielen doen heel weinig feedback, hoef geen adhd & nerveus auto zoals bepaalde sportieve Italiaanse auto's vond de manier van m'n oude octavia prima. ,, ik merk dat een grotere kofferbak toch wel fijn is, en het ingebouwde navigatie systeem is traag en matige graphics, en duur om te updaten. als je ff snel wil invoegen moet je het gas door het schutboard trappen en dan zet ie een keel op,, dan gaat ie wel maar dat duurt ff eer ie terug schakelt en er snelheid inkomt. op de duitse snelwegen is ie een ramp,, tot 120 km werkt het hybride systeem daarboven niet, door de goede stroomlijn haal je wel snelheid, maar de bak laat hem redelijk wat toeren maken terwijl het een CVT en ie simpel minder toeren kan laten maken bij 170 is het op ,,,, ik merk dat ik meer aanhangers moet trekken, ik dacht voor die 2 x huur ik wel een busje,, en een andere auto een jump start geven als de motor warm is wil niet echt je kan niet zelf de motor starten met een trucje met de kachel lukt dat dan wel....

had die site http://www.spritmonitor.de/de/ueber...pe=2&constyear_s=2013&power_s=100&powerunit=2 had bekeken maar in duitsland rijden ze toch wat steviger dan bij ons.

ik gebruik de auto voorname om naar mijn werk te rijden een 40 a 50 km per dag , als ik niet met de motor ga.
omdat het winter is of ik veel spullen en mensen moet meenemen van de ene lokatie naar de ander.

en dan wat ik met mijn gezin buiten de stad dan reis naar vrienden en familie en vakantie een 10 a 12 K per jaar.
of voor de hobbys naar een beurs of ergens foto's maken en films.

heb gelezen over die dreunende kofferdeksel ,, met het opnieuw afstellen van de rubbers zou dat op te lossen zijn
 

peterrapid

Forumguru
Nog nooit met Prius en zo gereden dus kan niet vergelijken maar ik doe wel ongeveer 45K per jaar met mijn Seat en als ik moet kiezen tussen de Rapid of de seat dan rij ik het liefst met de Rapid. Hij is vinnig en komt krachtig uit de hoek en gewicht is niet zo hoog dus gaat echt vlot. Wegligging is beter bij de Seat maar dat komt door de smalle hoge banden die er standaard opzitten denk ik dus met de juiste velg en band dat dit wel op te lossen valt.
 

peterrapid

Forumguru
Wij hebben de 205/50/16 zitten was zo standaard geleverd ? Nu ik zou nochtans graat die 215 erop hebben denk dat de wegligging iets strakker zet.
 

dj.verhulst

Forumguru
de breedte moet in verhouding staan tot de massa van de auto en het vermogen.

hoe breder hoe meer verbruik & rolweerstand, hoger slijtage , gevoeliger voor aquaplaning , spoorvorming .

een auto van minder dan een 1100 kg en op papier een 85 a 105 pk heeft echt geen 215 breed nodig.

denk dat je meer heb aan een verlagings set,, een 3 cm zou al redelijk wat uitmaken.
 

Antera

Donateur
Skoda heeft het nogal wel eens voor het handje rare maten te hanteren. Je kan daar iets vanaf wijken zonder er nadelen van te ondervinden

een stukje verlagen maakt het ook meteen ene nog fijnere auto. Betere wegligging en ook zeker met belading geen overdreven hangende auto.

Maar ga er eens mee rijden en oordeel zelf
 

dj.verhulst

Forumguru
hier kan je mooi laten omrekenen welke maat je nodig heb http://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/omwisselingsberekening.htm

Skoda gebruikt gewoon de VAG maten ze ontwikkelen eigenlijk nauwelijks iets nieuws,, het enige wat ze doen is de platformen gebruiken en de techniek er daar een eigen saus over heen,,, en dan voor minder geld meer auto met een betere uitrusting aan bieden,, dat vind ik juist het goede van Skoda :yeehaa:

menig autojournalist zegt dat de Octavia de betere golf is.
 

dj.verhulst

Forumguru
ik heb geen seat, prima auto's , maar heb liever een skoda,, een octavia geeft geen mm toe aan een Seat Leon van de zelfde generatie , anders om wel als je op vakantie gaat, of op hoge snelheid wat rustiger is.
 

JJB

Lid
Rij sinds ruim 2 weken een Rapid 1.2 TSI 86 pk. De auto staat op 15" wielen (zelfde velgen als op de foto van @peterrapid dus ik waag te bewijfelen of dat wel 16" is zoals in het bericht staat) en dat heb ik bewust zo gelaten omdat ik graag all season banden wilde, die worden in die incourante 16" maat maar door één fabrikant gemaakt en zijn dan ook gelijk een stuk duurder.
Voorheen reed ik een Octavia I en voor mijn gevoel is de Rapid steviger geveerd dan de OI. Geen last van gedreun, ik vind het een stille auto in vergelijking met de OI 1.9 TDI.
 
Laatst bewerkt:

dj.verhulst

Forumguru
205/50/16 daar staat iedere O I en golf 4 op die fabriek af lichtmetaal heeft mee gekregen.
die banden zijn helemaal niet zo duur,, die 215/45 16 of 17 is een heel stuk duurder.

grappig ik vond mijn Octavia TDI uit 2004 heerlijk rustig,, tuurlijk als je de zweep erover deed dan hoor je wel duidelijk de diesel brom, maar bij door gaande snelheden aardig stil ,, ook bij hoge snelheden, pas vanaf 180 merk je dat het echt hard gaat,,,

wat ik wel weet is dat de Octavia I phase I minder strak rijden dan de phase II modellen vanaf 2000

ik hoop dat ie niet te stuiterig is ,, hoef niet zo nodig in 9:18 de Nurnbergring
is best wel rap voor het soort auto, ik ken genoeg duurdere en op papier sportievere auto's die er duidelijk langer over doen......
 

peterrapid

Forumguru
@skodaroomy Leon 1.6 TDI rijd heel goed maar is diesel en de Skoda is benzine 105PK is gewoon anders, vind de motor veel aangenamer om te rijden.

@JJB je hebt gelijk :dankje: is 15"
 
  • Leuk
Waarderingen: JJB

JJB

Lid
Mijn OI was van 2003 en stond op 195/65/15 en dat was een gangbare maat, de 215/45/16 inderdaad niet. Nu heb ik 185/60/15, die banden zijn betaalbaar en het rijdt prima. Ook zuinig: gemiddeld ruim 1:17 maar ik ben geen hardrijder.

Heb vorig jaar een proefrit gemaakt in een Seat Toledo (gelijk aan Rapid) die op 17" stond en vond dat geen succes: zoekerig, stuiterig en al rijdend kreeg ik het idee dat er continu een soort overdruk in de auto zat, misschien iets soortgelijks als het dreunen waar door sommigen over geklaagd wordt.

Ik vond mijn OI TDI ook stil maar de Rapid is nog stiller, alleen bij het optrekken hoor je de motor maar niet storend. Gewoon een proefrit maken, desnoods ook met een andere die geen 17" heeft dan kom je er gauw genoeg achter of het wat voor je is.
 

dj.verhulst

Forumguru
interessant om te weten.

nu hoorde ik dat bij de introductie van de spaceback er modificaties zijn uit gevoerd aan de veren & dempers en het stuurhuis om de kritiek van veel journalisten te gemoed te komen.

ze zeiden dat de spaceback er op vooruit is gegaan,,, nu denk ik hebben ze die aanpassingen ook aan de gewone Rapid gedaan ? en vanaf welke productie datum ? levert dat echt wat op ?

ik moet echt nodig gaan rijden....
 

dj.verhulst

Forumguru
ik heb vandaag een aardig afstand gereden met een Rapid 1.2 TSI Ambition.

moet zeggen dat rijd helemaal niet verkeerd.


de 86 pk is rap zat,,, heeft de 105 pk versie wel een meerwaarde,, die 6 bak lijkt me wel wat.

wel vond ik de uitrusting matig , wel een super de luxe airco en cockpit, maar geen speakers achterin, en geen cruise controle.

morgen mogelijk nog kijken naar een octavia 3 1.2 TSI , maar die moet echt met kop en schouder boven uit steken en niet alleen met de prijs,, anders ben ik wel om
 
Bovenaan Onderaan