Problemen onder de kap, wat is het?

Nebelung

Nieuw lid
Hallo beste Leden,

Nou mijn eerste berichtje.
Ik lees geregeld met plezier dit forum door en wil eigenlijk ook mijn verhaal even kwijt, zo kort en bondig als mij dat lukt.

Ik rij al bijna 10 maanden mijn Skoda Citigo 75pk 3deurs, uitvoering Arctic Air (Elegance) 2013.
Maar niet altijd met plezier.

Mijn auto lijkt twee gezichten te hebben.

Als alles normaal is schakelt hij bijna geluidsloos en de motor klinkt laag (brommend) en voelt vloeiend aan.
Maar als hij kuren heeft veranderd het hele mechanische systeem lijkt wel.

Wat doet hij als hij kuren heeft?

1) Stotteren in de 1e en 2e versnelling bij het gas loslaten/uitrollen.
2) Veel geluid bij schakelen vooral van de 1 naar de 2, krassend geluid, wat hij dus niet doet als hij 'normaal' is.
3) Zoem geluiden onder de motorkap welke gelijk loopt aan de toeren, dus hogere toeren des ze hoger en harder het zoem geluid.
4) Tikkend/ratel geluid uit de motor bij gas geven.
5) Licht vermogen verlies lijkt het.

Ofwel het loopt dan helemaal niet soepel, en heb echt het gevoel dat ik iets aan het slopen ben.

Wanneer treden deze problemen op?

1) Als je veel hebt gereden, meerdere keren op een dag of een lange afstand.
Dan komt hij in die andere 'staat' en kan je daar zo een aantal dagen mee rondrijden.
2) Als je wat lomp hebt geschakeld/opgetrokken, wat erg gemakkelijk voorkomt.
3) Als je wat hoger in de toeren hebt gereden, of sneller dan 'normaal' (niet overdreven) hebt opgetrokken.
4) Dit alles met een warme motor, en problemen kunnen dagen aanhouden vanaf het opstarten.


Ik weet niet zo goed wat ik met bovenstaande aanmoet.
Een collega rijdt een Seat Mii en kan zich totaal niet vinden in mijn problematiek.
Heb zelf het idee dat het iets met de bak is, en vooral onstaat bij de eerste en tweede versnelling.

De dealer waar ik hem gekocht heb kan volgens hen niets raar vinden.
Ligt het aan mij? Mijn dealer zegt; een auto is mechanisch of hij doet het of hij doet het niet.
Daar zit wat in, maar toch heb ik mijn twijfels.
En de andere dealer waar ik een mail aan heb gestuurd en online mee heb zitten chatten belt mij niet terug, die denkt bekijk het maar, hier niet gekocht. ;)
Skoda Nederland meerdere keren gebeld, en die verwijst mij naar de dealer.

Je begrijpt misschien dat het plezier van een nieuwe auto snel wat verdwenen omdat ik dit 'probleem' al vanaf het begin heb.

Zit een beetje met mijn handen in het haar, hoe nu verder?
Bedankt voor het lezen!

Met vriendelijke groet,
Nebelung


PS: Oh ja nog een paar minpuntjes:
1) Het slechte radio ontvangst.
2) Beide stoelen het zogenaamde Easy Entry systeem, maar als ik iemand achterin heb gelaten mag ik zowel de bestuurdersstoel als de bijrijders stoel helemaal opnieuw instellen. Voel mij hierdoor aardig genept.
 
Laatst bewerkt:

Nebelung

Nieuw lid
Dank je! ;)
Wat een binnenkomer hé?

Ja ze konden niets vinden.
In totaal al 2x teruggebracht en achter gelaten.
Tja. Heb er ook niet echt verstand van.

Dan kan je wel een discussie aangaan. Zelfs rondgereden met de manager, maar uiteraard gedraagt hij zich dan voorbeeldig (de auto). Je krijgt de sleutel mee met het antwoord 'niets gevonden, succes ermee'.
 

Ronnie

Forumguru
Weet je de motorcode? Bij het uitrollen moet je eens op de verbruiksmeter letten(als ie de nukken heeft),
deze moet dan op nul staan. Ik kan nu wel gaan beschrijven hoe je met VCDS de meetwaarden moet bekijken maar daar heb je niets aan.
Loopt hij ook zo rauw in koude toestand of alleen als tie warm is?
 

Nebelung

Nieuw lid
De motorcode zegt mij zo even niets, nog nooit van gehoord, hoe kan ik hier achter komen?
Het is een 75pk 999 cc greentech uit mei 2013.

Ik zal morgen het verbruik checken als hij uitrolt, meestal staat hij dan op 0,4L/100KM omdat hij dat altijd aangeeft als hij stationair loopt.

De problemen ontstaan meestal als de motor warm is, en kunnen daarna ook aanhouden als ik hem de volgende dag start.

Trouwens na de afleverbeurt vond ik het motorolie peil al aan de hoge kant, ik heb tijden gedacht dat het aan de olie zou kunnen liggen, maar daar zijn ze nooit echt op in gegaan bij de dealer.
 

Cordoba

Forumguru
Easy entry (voor zover ik het ken bij andere Vagmerken), is minimaal de bestuurdersstoel die gewoon weer in originele positie terugkomt, en vaak beide voorstoelen. De eerste auto waar ik het had, was de Seat Ibiza uit '86, en in die tijd was het bijzonder dat de stoel terugkwam in de ingestelde stand, tegenwoordig is dit volgens mij normaal.

Het 'mechanische' verhaal van de dealer is lulkoek, óf dit is weer zo'n dealer zonder verstand van zaken, óf hij probeert je met een kluitje het riet in te sturen. @Nebelung : jij hebt er misschien geen verstand van, maar de dealer ook niet! Probleem kan heel goed in electronica zitten, waardoor de ECU (de computer die de motor aanstuurt, en nog een stel dingen regelt) de verkeerde signalen stuurt naar bijvoorbeeld het brandstofsysteem of de ontsteking.

De radio ontvangst kan ook een kleinigheid zijn, maar wel bijzonder irritant.

In welk deel van het land woon je? Misschien óf een forumlid met de juiste kabel en kennis van zaken wat uit laten lezen, óf naar een garage met verstand van zaken. Ik zou zeggen neem anders eens contact op met de rechtsbijstandverzekering van je auto: mogelijk dat zij de dealer uit zijn bureaustoel kunnen krijgen, en anders misschien naar een deskundige (gespecialiseerde) niet-dealer garage.

Wat Ronnie bedoelt, is wat de auto voor verbruik aangeeft, als ie gewoon in de versnelling staat, en je het gas loslaat: na een paar seconden moet ie dan een verbruik van 0 aangeven (de auto remt op de motor)
 

Nebelung

Nieuw lid
Bedankt Cordoba voor je berichtje, voelt als een steuntje in de rug.
De stoel en de radio is een ergernis wat een beetje ondergesneeuwd is door de problemen onder de kap.
Ik heb toentertijd de duurste uitvoering genomen met praktisch alle opties en had echt verwacht dat de stoel netjes in zijn plaats zou vallen, maar het is een losse flodder die je helemaal opnieuw mag instellen, plus je zit elke keer anders. De radio hebben zij zogezegd een versterker in gezet, maar merk daar niets van, heb daar dus ook mijn twijfels bij.
De auto zat ook onder de krassen bij aflevering, ik heb echt een slechte start gehad geloof ik.

Ik zit in de regio van Arnhem/Zevenaar, en heb helaas geen rechtsbijstand verzekering.
 

Ronnie

Forumguru
Aftermarket radio of origineel?
Het "rotte" lopen van de motor kan natuurlijk vele oorzaken hebben, zo'n ding zit vol met sensoren.
Ikzelf zit te denken aan een "gammele" 1e Lambdasonde, nokkenaspositiesensor of iets dergelijks.
Dit heeft invloed op de mengselsamenstelling; het bokken/stoten bij het uitrollen is een aanduiding dat de injectoren niet afgesloten worden.
Dit echter verklaart nog niet het giergeluid/tikken wat je soms hoort.
Giergeluid wat toerentalafhankelijk is wordt doorgaans veroorzaakt door een (te) hard werkende dynamo
en gezien het bouwjaar lijkt me dit onwaarschijnlijk.
Een gierend/defect druklager van de koppeling lijkt dan waarschijnlijker, dat verklaart ook het slechte schakelgedrag.

Blijft moeilijk om vanachter een PC een diagnose te stellen........
 

Nebelung

Nieuw lid
Hallo Ronnie,

De radio is orgineel: Radio Funky, opzicht prima geluid als ik een cd erin gooi ;)
Het probleem zit hem echt in het ontvangst, ik zie de 'nieuwe' Citigo's ook met een andere antenne rijden tegenwoordig (wat dikkere zonder draai erin).

Ik heb eerder iets over de lagers gelezen, maar goed zoals ik vermoedt lezen ze de auto uit en als ze niets vinden rijden ze er een rondje mee en is het weer 'goed'. Helaas denk ik dat het inderdaad wat complexer is.

De auto trilt ook heel erg snel en makkelijk als je optrekt in de 1. Hij rijdt super op de snelweg, maar de marketing als een ideale stadsauto past totaal niet bij de mijne, want schakelen/accelereren is echt een drama.

Al om al heb ik echt de neiging de auto om te ruilen voor een andere, ik weet echt niet hoe ik tot een oplossing kan komen zonder dat mijn garantie vervalt als ik het zelf ga uitzoeken bij een specialist bijvoorbeeld.
 

Nebelung

Nieuw lid
Weet je de motorcode? Bij het uitrollen moet je eens op de verbruiksmeter letten(als ie de nukken heeft),
deze moet dan op nul staan. Ik kan nu wel gaan beschrijven hoe je met VCDS de meetwaarden moet bekijken maar daar heb je niets aan.
Loopt hij ook zo rauw in koude toestand of alleen als tie warm is?

Na een aantal seconden geeft hij als verbruik inderdaad 0,00 l/km aan bij het uitrollen!
Maar vannochtend schakelde hij soepeler, en de motor maakte het normale geluid.
Zal het checken als hij 'nukken' heeft, atlijd afwachten wanneer dit gaat gebeuren..
 
Laatst bewerkt:

DimiTator

Actief lid
Ik kan me alleen maar aansluiten bij Cordoba.
Dit hoef je niet te pikken. En als je dealer je niet ernstig neemt, stuur een officiële brief om hem in gebreke te stellen of spreek je rechtsbijstandsverzekering aan.
 

Nebelung

Nieuw lid
De Skoda dealer vermelden vind ik erg hard, maar neem van mij aan ik heb spijt dat ik hem daar heb gekocht.
Had hem beter kunnen halen bij DAGO in Duiven, maar was toen volgens mij nog geen officiële Skoda dealer, alleen VW en Audi.

De afleverbeurt was echt slecht, de auto zat nog onder de niet uitgepoetste wax, teveel olie en krassen.
Ik kreeg een korte instructie, meer het advies het instructieboekje goed door te lezen.

De eerste keer dat ik langskwam heb ik de klacht van de stoel voorgelegd aan de jongen aan de balie (aftersales) hij zei dat hij daar geen verstand van had en ging daar verder niet op in.
Bij de motorklachten heb ik zelf voorgesteld dat één van de monteurs er mee naar huis zou rijden en terug naar het werk de volgende dag. Dit is ook gebeurd; zag het aan de teller. Maar niets raars opgemerkt. Bij het wegbrengen op afspraak was er geen leenauto beschikbaar, en moest mijn pa bellen om mij op te halen en naar het werk te brengen. Bij het ophalen was er een monteur die mij te woord stond; ze hadden de auto uitgelezen en een rondje gereden (en mee naar huis en terug) en niets kunnen vinden.

Ik kreeg toen een mail van Skoda Nederland om mij afspraak met hen te beoordelen. Ik was op dat moment zo teleurgesteld dat ik natuurlijk als zeer ontevreden heb ingevuld. Plus het feit dat de auto onder de krassen zat bij de aflevering, de stoel, de radio, de ongeïnteresseerde houding en het rijgedrag wat zich nog steeds voordoet. En dat ik bewust een nieuwe auto had gekocht om deze problemen te voorkomen.
Ik kreeg toen een mail van de dealer (de manager) of ik hen alstublieft nog een kans kon geven.

De tweede keer was hun houding veranderd en hadden ze ineens wel oor naar mijn problemen.
De stoel... Ze zeiden dat er bij mij geen memory functie opzat, en dat ik inderdaad beide voorstoelen ook de bestuurdersstoel helemaal opnieuw moest instellen. Ik gaf aan dat de Mii en de Up! dit wel hadden in hun duurdere uitvoeringen, bijvoorbeeld de Take Up! had al een memory functie voor het zitgedeelte op de bestuurdersstoel alleen niet voor de rugleuning, en waarom ik niet in de duurste uitvoering van de Citigo? Ze konden daar geen antwoord op geven.

De radio zou een versterker in worden gezet.
De krassen zouden worden weggepoetst.

Toen gingen wij een rondje rijden, maar de motor deed het prima.
Auto achter gelaten en kon hem de volgende dag ophalen.

Die jongen van aftersales, aan de balie, is echter het meest ongeschikt. Bij het ophalen de volgende dag gaf hij de sleutel en zei niets over wat ze gegaan hadden en waarom jouw auto één dag daar heeft moeten staan, of er een versterker was geplaatst zei hij ook niet, de kras was wel weg zag ik maar hij had hij ook niets over gezegd, maar ontdekte er later nog helaas nog meer. De manager was in gesprek voor verkoop en riep even 'niets gevonden hoor'.

Daarna ben ik niet meer langs geweest, op zich door de tijd die de manager nam om een stukje mee te rijden voelde ik mij wel beter behandeld. Maar de problemen zijn daardoor vooralsnog niet opgelost.

Ik kan nog 1x langs gaan en mijn ongenoegen te uitten over de auto, en ze nog een kans geven.
Het probleem is dat ik geen vertrouwen heb in hun werkwijze dan wel kennis van zake.
Als je de afleverbeurt van een nieuwe auto niet eens fatsoenlijk kan doen, weet ik niet of het verstandig is om nog een derde keer terug te gaan.
 

Cordoba

Forumguru
Krassen op een nieuwe auto, is echt een kwestie van ondeskundig/slordig werken door de poetser. Als ze later verdwenen lijken te zijn, is de kans groot dat de poetser het 'opgelost' heeft met fillers, zeg maar middelen die de krassen verbergen, maar het probleem niet oplossen. Als de poetser professioneel te werk is gegaan, zijn de krassen weggepolijst, maar dat betekent wel dat er een deel van de lak is verdwenen, en je dus minder over hebt voor toekomstige lakprobleempjes. Met zo'n filler-middel kan ik de auto er in half uurtje mooi uit laten zien, en zal ie mooi glimmen. Na een aantal wasbeurten (denk aan 5-10 keer wassen) verdwijnt dat middel en komen de krassen weer langzamerhand te voorschijn als het middel verdwijnt.

Wat je ook doet, zorg dat het op schrift staat: mondelinge/telefonische afspraken worden makkelijk ontkent/weggewuifd. Zet het op papier, of stuur het per e-mail dan ligt het vast, eventueel met een kopie van die mail aan Pon. Overigens staaft je ervaring mijn stelling, dat je pas echt risico loopt bij aankoop van een nieuwe auto: je kunt geen proefrit maken met de auto die je koopt, hooguit met een vergelijkbaar exemplaar, en dan maar hopen dat ze je geen 'maandagmorgen-exemplaar' geven. Bij een occasion kun je proefrijden met de auto die je koopt, en die eventueel ook laten keuren door een ander bedrijf, zodat je risico minimaal is.

Hoe dan ook, ik denk dat het verstandig is om vooraf schriftelijk contact op te nemen met de dealer, en je klachten beschrijven, en aangeven dat ze nog een laatste kans krijgen om dit recht te zetten, en dat je anders de auto in komt leveren en je geld terug halen, wegens leveren van een wanprestatie door de dealer.
 

ougie

Forumguru
De naam van de dealer noemen lijkt voor jouw misschien hard, maar kijk wat hij jouw heeft geflikt.
In alles wat ik lees kom ik maar tot een conclusie, hij heeft gewoon sch...... aan je.
Wellicht had hij liever de duurste Superb aan je verkocht.
Trouwens, als je zijn naam noemt voorkom je voor een ander misschien veel narigheid.
Aan de andere kan zul jij denken, "alles prima, maar ik moet nog zaken met dat bedrijf doen".
Ik hoop voor je dat alles goed komt en dat je nog vele heerlijke kilometers in de Citigo mag beleven.
Heb bij mezelf natuurlijk ook e.e.a gecheckt. Alleen als hij koud is klinkt alles wat rauwig. De BC springt qua verbruik idd op 0,00 bij het uitrollen, en bij stationair op 0,05. Wat mij wel opviel was dat je bij het uitrollen ook een verschil hoort of je wel of niet de airco aan hebt. Er klinkt dat samen met de motor een ligt zoemend geluidje.
 

CDK

Forumguru
gewoon die naam online zetten, want anders flikt hij deze kunstjes ook bij anderen, als je klachten gegrond zijn en je dealer in gebreke blijft heeft hij dit aan zichzelf te danken toch?
 

dirkkroneman

Forumguru
Ik wou net zeggen, ze hebben de kans al gehad om het netjes op te lossen.. Is dus niet echt gebeurd. Ik zou zeggen voorkom dat anderen dezelfde fout maken ;)
 

Noord26

Forumguru
Probleem is bij vermelding van een bedrijf of persoon die niet actief is op een forum je maar van 1 kant het verhaal aan hoort en waardoor die andere partij/persoon altijd negatief over komt. Er zit natuurlijk een grond waarheid in om de naam wel te noemen (som werkt dat in je voordeel), maar het blijft eenrichtingsverkeer zonder oplossing helaas. Net zo vaak werkt het echter in je nadeel en schiet je er niets mee op om de naam te noemen.
 
Bovenaan Onderaan