Problemen met DSG-7 na update

De Stip

Forumguru
Balen,

Onze O-2 staat deze week bij de garage, omdat hij na de update van de DSG bak (inclusief minerale olie) steeds slechter begon te rijden. Het schakelen met de DSG bak gaat haperend, met name van z'n 3 naar z'n 4. De eerste diagnose was het vervangen van een elektrische klep bij de turbo. Dit omdat er olie lekte in de omgeving van dat onderdeel. De garage noemt het een turboklep en kost zo'n 165,- om te vervangen. Ze hoopten dat dat het euvel zou oplossen. De auto reedt volgens de monteur wel beter/sneller, maar het euvel was niet verholpen.
Vandaag hebben ze de oude software terug gezet, maar dat hielp niet. Nu maar weer de nieuwe en ook dat helpt helaas niet. Ze dachten dat het een probleem was zoals je dat ook hebt met iPhones. Je weet wel, het ding doet het goed en je zet er een nieuwe IOS op en het apparaat werkt beroerd. Zoiets is er nu dus waarschijnlijk ook met mijn O-2 :(
Weet iemand een oplossing? Dan kan ik het aan m'n garage doorgeven. Ze doen werkelijk hun best en beseffen dat ik al een paar keer iets raars aan de auto heb gehad. Remschijven achter vervangen ivm roest (ik zou te weinig remmen...), lekkage van het open dak (een van de neopreen afwateringsslangen was defect geraakt...) en nu weer dit gezeur. Het is een kei van een auto en dito garage, maar nu krijg ik toch zo langzamerhand wel kromme tenen en wellicht een lichtere portemonnee :(
 

ertromp

Forumguru
Is er al gekeken naar adaptiewaarden van koppelingen en koppelingsdrukken?
Die oude software met minerale olie lijkt me absoluut niet de oplossing. In eerste instantie zal je dealer ten rade moeten gaan bij Pon en anders wellicht wil je garage de auto eens door TVS laten onderzoeken als ze er niet uitkomen?
 

ertromp

Forumguru
En niets geen foutmeldingen? De toerental sensoren zijn ook nogal gevoelig voor vervuiling. Kan gepaard gaan met schokkend schakelen maar zal zeker fout meldingen genereren
 

Noord26

Forumguru
Dus als ik het goed begrijp is de DSG pas slechter gaan schakelen na het vervangen van de olie en een software update van dezelfde DSG? En vooraf was er niets aan de hand? Wel de correcte olie toegepast? @supersjors
 
Laatst bewerkt:

snapo6

Senior Member
Als ik het lees krijg ik zo m'n twijfels .... hoe hard ze hun best ook doen.
Ikzelf ga altijd naar JB Autoservice en daar kom ik regelmatig een auto tegen dat door VAG dealer is aangeboden ter reparatie.
 

ertromp

Forumguru
Als ik het lees krijg ik zo m'n twijfels .... hoe hard ze hun best ook doen.
Ikzelf ga altijd naar JB Autoservice en daar kom ik regelmatig een auto tegen dat door VAG dealer is aangeboden ter reparatie.
En dat is bij de DSG Dokter aka TVS Engineering niet anders. Zij zijn voor veel VAG dealers de specialist op het gebied van DSG versnellingsbakken. Ik ken geen vergelijkbaar adres in Nederland die zo los is op die DSG bakken.
 

snapo6

Senior Member
En dat is bij de DSG Dokter aka TVS Engineering niet anders. Zij zijn voor veel VAG dealers de specialist op het gebied van DSG versnellingsbakken. Ik ken geen vergelijkbaar adres in Nederland die zo los is op die DSG bakken.

De diverse specialisten komen vanzelf bovendrijven in de verschillende fora's.
Goed om te weten dat TVS ook zo'n specialist is :)
 

De Stip

Forumguru
Dank voor al jullie reacties. De status is nu, dat ze er morgen de nieuwste software opzetten, zowel qua DSG als motormanagement. Dan zou er een soort van nul meting kunnen plaatsvinden en volgens Pon (die is de afgelopen dagen frequent om advies gevraagd door de monteur) zou het dan in de hand moeten zijn.
Het blijf een apart verhaal en baal als een stekker. Ik hou jullie op de hoogte!
 

Cordoba

Forumguru
Andere optie is dat Pon/garage de auto aanbiedt bij TVS voor analyse van het probleem. (dat schijnt vaker te gebeuren, maar is niet zo'n goed bewaard geheim)
 

Octaviapower

Actief lid
Ik lees wel vaker dat dsg's veel problemen geven ook op de VW en Audi forums zijn dit vaak de klachten. Vaak gaat het om vervuilde of kapotte sensoren en de koppelingen of zelfs de interne onderdelen in de bak stuk gaan. De monteur die mijn banden heeft gelegs heeft nu zijn derde koppeling erin van een golf uit 2012. Er zijn ook goede verhalen over deze bak maar vaak worden deze ook intensief onderhouden (lees maar de verhalen van de Multitronic van Audi) dat deze de olie vaak om de 60000 km MOET worden vervangen. Dit verhaal gaat ook vaak voor de dsg op. Helaas zijn er veel ziektes met deze bak maar als het werkt, dan werkt het ook goed.
 

ertromp

Forumguru
Ik lees wel vaker dat dsg's veel problemen geven ook op de VW en Audi forums zijn dit vaak de klachten. Vaak gaat het om vervuilde of kapotte sensoren en de koppelingen of zelfs de interne onderdelen in de bak stuk gaan. De monteur die mijn banden heeft gelegs heeft nu zijn derde koppeling erin van een golf uit 2012. Er zijn ook goede verhalen over deze bak maar vaak worden deze ook intensief onderhouden (lees maar de verhalen van de Multitronic van Audi) dat deze de olie vaak om de 60000 km MOET worden vervangen. Dit verhaal gaat ook vaak voor de dsg op. Helaas zijn er veel ziektes met deze bak maar als het werkt, dan werkt het ook goed.
Alleen hier ga je zaken door elkaar halen.
De DSG-7 is er eentje met droge koppelingen en waar je naar verwijst met de 60.000km is de DSG-6 met natte plaatkoppelingen. De complete versnellingsbak incl koppeling kent verschillende oliecircuits. De olie in de mechatronic en de olie in het tandwielengedeelte.
De TS heeft een DSG 7 dus je hele verhaal over de olie gaat al niet op hier
 

Baphi

Forumguru
Klopt dat DSG6 om de 60000km nieuwe olie moet. Dit is voorgeschreven door een VAG en is absoluut noodzakelijk voor goede werking vd bak!! Dat is dus geen geval van intensief onderhoud maar gewoon regulier onderhoud volgens voorschrift! Eigenlijk niets bijzonders dus.

En idd voor DSG7 is het een ander verhaal, geen idee of deze bak voorgeschreven olieverversing intervallen heeft.
 

Octaviapower

Actief lid
De MT van audi heeft bij voorbaat geen versnellingen maar duwbanden. De olieverversing hier is noodzakelijk vanwege de zuigers die de poelies bedienen en de koppeling. Dat een dsg geen olieverversing nodig heeft kan natuurlijk altijd, immers heeft een handbak dit ook niet nodig (is geen onderhoudsinterval over). Echter, is het altijd verstandig om de bakolie na enige tijd te verversen. Ikzelf houd 150000 km aan die de auto heeft afgelegd. Onlangs ook bij mijn eigen skoda gedaan en komt dit er dan ook zwart uit (zelfde als oude motorolie). Goed meegerekend dat hij elf jaar is. Om terug on topic te gaan zou ik zeker bij een dsg naar een specialist gaan wat hierboven al is aangegeven want het blijft een mooie techniek maar vrij ingewikkeld kwa werking.
 

Darkside

Forumguru
Ook ik vind mijn DSG 7 bak minder fijn schakelen naar de update.
Maar ik moet nog 2 maanden rijden met de auto en dan mag hij er uit.
Ik maak me er niet zo druk om. Tenzij hij echt rare dingen gaat doen.

Maar persoonlijk zou ik hem niet zelf naar TVS brengen. Maar het via de Garage spelen.
De update is door hen gedaan en de garage moet het ook oplossen. Ik zal het niet accepteren da ik extra geld zou moeten uitgeven door een 'foutieve' update. Terwijl ik hiervoor geen problemen had.
Laat de garage en pon maar met een goede oplossing zorgen. Of voor vervangend vervoer zorgen als er een diepere analyse moet komen.
 
Bovenaan Onderaan