Probleempje met de versnelling

robby70

Nieuw lid
hey
ff voorstellen
Ik ben Robby en nieuw hier op het forum

ik heb een vraag met betrekking tot een felicia 1.6
ik heb bij het overlijden van mijn broer enkele maanden geleden zijn wagen gekregen
ik heb er enkele dagen mee rondgereden en ondervond nergens problemen mee
tot op de dag dat ik er mee op de autokeuring stond om alles over te zetten op mijn naam

om de CO uitstoot te meten is het noodzakelijk dat de wagen een toerental van 2500 t aanhoud
dus zet ik de wagen in NEUTRAAL , kom in de vertste verte niet aan de versnellingspook
en na een minuut aan 2500 toeren te draaien schiet de wagen in 1ste versnelling
ik moet jullie niet uitleggen hoe groot mijn verbazing was en hoe erg de jongen van de autokeuring geschrokken is zeker

nu mijn vraag heeft er al iemand met dit probleem te maken gekregen
of hebben jullie mss tips (koppeling inhouden helpt niet :)
 

CDK

Forumguru
welkom hier, om jezelf voor te stellen is er een speciaal meet & greet topic (wordt zeer gewaardeerd) misschien dat er nog een (ex) Felicia rijder mee leest? Maar een auto die zelf spontaan in de versnelling schiet heb ik nooit meegemaakt :nono: (uit de versnelling bij een hobbel / gat door slijtage daarentegen wel)
 

Blackokkie2

Forumguru
In de eerste ook nog, als het nou de derde versnelling zou zijn. Maar wel heeeeeeeel vreemd. Kijk voor de 3de hoeft hij alleen maar recht naar voren, voor de eerste moet hij eerst ook nog naar links en dan naar voren.
 

Antera

Donateur
als eerste van harte welkom

Zoals eerder gezegd de pook moet om en daarnaast de koppeling erin want je moet maar eens proberen je pook in de versnelling te krijgen als hij stil staat en de motor 2500rpm loopt. Als de auto rijd kan je wel zonder koppeling schakelen als je de pook zachtjes duwt tussen de 2500/3000rpm. in de juiste versnelling en dan eigenlijk alleen op want terug kost tandjes.

Dus als er niemand aan de pook heeft gezeten of aan de schakelstangen onder de motorruimte heb ik ook me vraagtekens
 

robby70

Nieuw lid
bedankt voor jullie reacties alvast

mijn gedacht word die boite niet genoeg gesmeerd en/of ontkoppeld hij niet genoeg
vraag is natuurlijk nieuwe koppeling of nieuwe boite
toen het gebeurde op de autokeuring viel de wagen direct stil
nu heb ik hem thuis gewoon stationair laten draaien zonder gas te geven dus geen hoger toerental
en na verloop van tijd gaat hij RIJDEN (en valt niet stil )
 

robby70

Nieuw lid
nog vergeten bij te vermelden dat de pook in de wagen niet beweegt
blijft gewoon mooi in het midden staan
 

Cordoba

Forumguru
Robby allereerst gecondoleerd met het overlijden van je broer.

Hier moet iets bizars aan de hand (aangenomen dat je info klopt en volledig is). Ik begin te denken aan een koppelingskabel die op één of andere manier de auto in de versnelling drukt (bijv. via een gerafelde kabel waarbij er een 'vezel' in het schakel mechanisme is verstrikt. Misschien de auto eens op de brug zetten om te kijken of je iets bijzonders aan koppeling en of schakelmechanisme kunt ontdekken. Als je de auto met draaiende motor op de brug wil zetten, wel zorgen dat de aangedreven wielen vrijhangen!!
 

Ronnie

Forumguru
Check het oliepeil in de versnellingsbak eens, ik zou me kunnen voorstellen dat een of meerdere vastgelopen naaldlagers ( zitten in de tandwielen) in de bak de primaire en secundaire as kunnen laten draaien.
Dat zou de enige verklaring zijn waarom de auto gaat rollen.
 

robby70

Nieuw lid
wat me ook is opgevallen is dat net voor de wagen begint te bollen het geluid veranderd naar een scherpe toon
is nogal moeilijk uit te leggen hoe het juist klinkt
net of er een riem begint op te "fluiten"
dus in het weekend ga ik mij eens onder het autotje leggen en eens kijken wat er niet klopt
te beginnen bij het simpelste (oliepijl eens nakijken , alhoewel me dat net iets te simpel lijkt )
ik wil jullie alvast bedanken voor al de reacties en ik hou jullie nog wel op de hoogte
 

robby70

Nieuw lid
was ook niet slecht bedoelt hoor dus sorry hoeft zeker niet
ik bedoel dat die oplossing wellicht te simpel is en dat er wel meer aan de hand zal zijn dan enkel het oliepijl van de boite
nu weet ik niet bij skoda of ik daar langsboven aan kan of dat ik onder de auto moet maar dat zie ik dan wel weer
 

Cordoba

Forumguru
Hoewel @Ronnie het heeft over het oliepeil, heeft ie het ook over vastgelopen naaldlagers, logisch gesproken zou ik dan zeggen: check niet alleen het peil, maar ook of de olie nog helder is, of zwart (van metaaldeeltjes van vastgelopen lager).
 

BigBoy

Lid
Vreemd. Maar wat ik me dan afvraag; het gebeurt alleen met hogere toerentallen (2500-3000) en niet als hij gewoon stationair (700-900) loopt?
In mijn opinie moet het euvel met defecte naaldlagers dan ten alle tijden optreden ("tandjes poetsen"-geluid) en uitvallen van motor.
Ik heb er in ieder geval (met een handschakel) nooit van gehoord...

Wat KAN zijn is inderdaad dat de versnellingsbak wat gesteld moet worden ("drijfgedeelte" raakt net tandwiel van eerste versnelling als ie ontkoppeld is).
 
Bovenaan Onderaan