Pech onderweg, koppelingscilinder?

Frup

Forumguru
Hoe kan dit?? Schrikken! Op de autobahn, onderweg naar huis na vakantie.
Ik wilde terugschakelen voor een afslag. Maar de koppelingspedaal was weg! In ieder geval helemaal tot de vloer naar beneden.
Dus ontkoppelen en terugschakelen naar de 5e versnelling lukte niet. Oeps…
Het lukt me om de afslag in de 6e versnelling door te komen en zo op de snelweg naar Nederland te komen (A37). Bij een tankstation tot stilstand gekomen. De pechhulp heeft het systeem ontlucht en er lekte remvloeistof. Zo kon ik gelukkig terug naar huis komen.

Maar….
Vóór mijn vakantie bleef de koppelingspedaal af en toe hangen. Ontluchten door de garage had niet het gewenste effect. Daarom heb ik eind januari de cilinder preventief laten vervangen door een nieuwe. De garage gebruikt altijd originele onderdelen. Ik ga die morgen bellen om alles te checken. Want kennelijk is er iets niet in orde.

Mijn vraag is nu: hoe kan dit in hemelsnaam gebeuren met een nieuwe cilinder?
Iemand een idee?
 

hemi24

Forumguru
In neutraal drukken is niet echt moeilijk…
Schakelen zonder koppeling is even een kunstje waar je gevoel voor moet hebben/krijgen.

Vwb de nieuwe cilinder: het systeem heeft (vanzelfsprekend) twee cilinders; eentje achter het koppelingspedaal en eentje bij de koppelingsplaat.
Als je eentje hebt laten vervangen: de andere is net zo oud!
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Frup

Forumguru
@hemi24 Twee cilinders dus… daar had ik geen idee van.
Kunnen allebei de cilinders dan zorgen voor lucht in het systeem en dit probleem? De auto (2017] heeft net 100K gereden. Wat is oud?

Moet trouwens maar eens oefenen dan met schakelen zonder koppeling (maar niet in m’n eigen auto denk ik). :giggle:
 

Tees

Donateur
Het feit dat er remvloeistof lekt is mijns inziens het echte probleem. Daardoor is je remvloeistofniveau gezakt en krijgt je koppelingscylinder (die het bovenste stukje remvloeistof in het reservoir gebruikt) onvoldoende vloeistof meer om te kunnen werken, en zuigt dus lucht aan. En dan doet ie niets meer.

Ik denk dat een uitgebreide vloeistofdichtheidstest van je rem- en koppelingssysteem uitsluitsel moet geven waar de oorzaak ligt. Volgens mij las ik van de week dat zo'n druktest een procedure is die standaard uitgevoerd kan worden door garages. Ergens moet dan remvloeistof tevoorschijn gaan komen. 100k / 5 jaar voor een koppelingscylinder is iig erg kort, volgens mij worden die niet vaak vervangen in een autoleven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Frup

Forumguru
@Tees @hemi24 thanks. Dat remvloeistof lekken gebeurde bij het ontluchten en was volgens de pechmonteur normaal.
Morgen belt m’n garage me terug over de volgende stap. Ik heb nu gelukkig wel wat vragen: master/slave, vloeistofdichtheidstest …
Vlak voor het gebeurde heb ik kort even vol gas gegeven. Hij trok probleemloos door naar en de 210 km/u (toen vond ik het wel mooi). Kan dit iets hebben getriggerd? Zou niet moeten toch.
Ik wilde de stage 1 tuning testen. Dat ging wel lekker moet ik zeggen!
 

Tees

Donateur
Ah ok, ja, bij ontluchten is dat logisch. Dan noem ik t ook geen lekkage, maar wordt er gewoon wat vloeistof afgetapt.

Kan me niet voorstellen dat hard rijden hier enige invloed op zou hebben. Hooguit hard remmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Frup

Forumguru
Update. Vanmorgen kon ik gelukkig bij de dealer terecht ( van den Brug in Drachten).
Het blijkt nog bijzonder moeilijk om op korte termijn bij een garage een afspraak te maken!
Volgens eigen zeggen hebben ze alles gecontroleerd, nogmaals ontlucht en géén storingen of lekken gevonden.
Fijn en tegelijk frustrerend. Want onduidelijk blijft hoe de pech is ontstaan? Zat de ontluchtingsdop niet goed dicht? De remvloeistof werd bij de vorige beurt vervangen. Zat daar toch nog lucht in?? Curieus.
Volgens de dealer kan ik i.i.g. veilig de weg op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ja, altijd vervelend als je iets hebt gehad, maar ze niets kunnen vinden. Blijf je toch met een knagend gevoel zitten. Het is best mogelijk dat er ergens een luchtbelletje zat, en dat het nu gewoon weg is. Hopelijk is dat zo!
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

PrimePro

Nieuw lid
@Frup hoe gaat het op dit moment met je koppeling? Ik heb sinds kort dezelfde problemen en laatst was ik m’n koppelingspedaal geheel kwijt. De garage heeft toen de koppelingsvloeistof gespoeld, maar dit heeft het probleem helaas niet opgelost. Toevalligerwijs hadden ze, net als bij jou, ook recent de remvloeistof vervangen. Betreft tevens model 2017. Men wil nu een cilinder gaan vervangen (welke van de twee weet ik niet). Ben benieuwd wat hier nog achterweg komt…
 

Frup

Forumguru
Zwetende druklager, speling op het vliegwiel. Probleem was dat de hele aandrijflijn met de 4x4 naar achteren los moest. Om de versnellingsbak te kunnen demonteren. De drukleiding, druklager en vliegwiel compleet met koppeling werden vervangen. Risico was anders dat er over een jaar misschien zou blijken dat toch het vliegwiel vervangen zou moeten worden. En dus opnieuw veel kosten ivm demontage en montage van de aandrijflijn. Dus voorlopig heb ik daar geen zorgen over.
Ik heb inmiddels probleemloos 8000 km door Oostenrijk en Italië gereden met de caravan.
De grap slokte een flink deel van het budget op. Bijna € 2500. Hiervan ruim € 1000 werkplaatstarief.
 

PrimePro

Nieuw lid
Pffff, daar zit ik dus niet echt op te wachten… Dank voor je reactie! Dat wordt dus opzoek naar een andere auto…
 

PrimePro

Nieuw lid
Klopt! Superb combi uit 2017. Maar volgens mij zijn die TSI’s (en hun problemen) allemaal hetzelfde…
 

hemi24

Forumguru
@PrimePro : jij hebt een voorwielaangedreven Superb met 1.4 (of 1.5?) TSI terwijl Frup een Yeti met 2.0 TDI met 4x4 heeft.

Dat is voor het sleutelen aan een hoop onderdelen toch echt een wereld van verschi, lijkt mij!?!
 

PrimePro

Nieuw lid
Hmmm, misschien heb je gelijk. Hopen dat ze het probleem kunnen vinden en de reparatie meevalt… Ik was nog niet van plan hem in te ruilen, maar een Kodiaq begint wel steeds meer te lonken.
 
Bovenaan Onderaan