Op zoek naar een S2 Combi (benzine)

Pivo

Forumguru
We rijden nu een Citroën C5 uit 2001. Wij is mijzelf, 2 meter lang, vriendin 1,60m en zoontje van een jaar. De oplettende lezer merkt direct al een probleem op :tongue: We verschillen nogal in lengte. De C5 is om die reden een automaat geworden, omdat mijn vriendin zelfs met de maximale stoelinstelling de koppeling niet fatsoenlijk (volledig) kon intrappen. Als ik rij staat de stoel zover naar achteren dat een volwassene daar niet meer fatsoenlijk kan zitten, maar er ook geen kinderstoel meer achter past, terwijl de C5 zeker geen kleine auto is! We zijn dus op zoek naar meer ruimte, en dan blijft eigenlijk alleen de Superb over die daadwerkelijk ruimer is dan de C5.

We maken niet veel kilometers, max 15k per jaar. Een diesel valt dus af. Om maximaal ruimte te krijgen, maar ook om de looks, wil ik graag een combi. Omdat we nu gewend zijn aan een automaat zouden we dat het liefst weer hebben. Een handbak is echter niet perse een dealbreaker. De vraag is alleen of m'n vriendin bij de pedalen kan :tongue: Door het grote verschil in stoel- en spiegelinsellingen zou ik ook erg graag elektrisch verstelbare stoelen met geheugen willen zodat we niet iedere keer handmatig de stoel van het ene naar het andere uiterste hoeven te verstellen. Budget is ergens rond de 15-18k. Voor dat geld wil ik eigenlijk geen auto met veel meer dan 100k op de teller. Mijn eigen zoektocht komt dan uit bij een S2 Combi 1.8TSI. Tegenvaller bleek toen het hier wel bekende zuigerveren-probleem die voor zover ik begrepen heb met name 2009-2011 modeljaren treft. Als je dan een 2012 model met automaat zoekt schieten de prijzen al naar en over de 20k ;(

Nu kwam ik een 1.8TSI Élégance Businessline met handbak tegen met 100.000 op de klok. De auto heeft alle opties die we wensen en staat voor 16k te koop. Het is alleen een particulier, dus geen garantie. Nu kan ik een aankoopkeuring laten doen, maar een mogelijk toch aanwezig olieverbruikprobleem vindt je daar niet mee.. Wat zouden jullie doen?
 

Pivo

Forumguru
Het is dus niet zo dat medio 2012 modellen gespaard zijn van deze problemen? Ik zag dat een revisie bij Hartog 2999 moet kosten. Das wel een flinke reserve die we dan moeten aanhouden :D
 

andrehj

Forumguru
Ik denk dat de revisie bij dat bedrijf in de Betuwe ook goed genoeg is. En die is wel goedkoper. Wel daarna jaarlijks olie verversen.
 

Cordoba

Forumguru
Stom idee misschien, maar heb je al eens gepast in een Octavia? Een Octavia is niet veel kleiner dan een Superb (en ik denk dat de stoel- en stuurverstelling voldoende moet zijn om zowel iemand van 1,60 als iemand van 2 m een goede zit achter het stuur te bieden en ook achter jou nog behoorlijke ruimte over te houden. Ander voordeel als je voor een Octavia kunt gaan: die zijn gewoon veel meer verkocht, dus je gaat in een grotere vijver vissen.
 

Kempes

Forumguru
Eeuh ik heb een octavia ben 1.86 en mijn zoontje kan in kinderstoeltje nog net achter mij zitten.Mocht ik 2meter zijn dan was ik echt wel voor de superb gegaan. Bij een superb is de ruimte tussen stoel en achterbank toch wel een pak groter.
 

Pivo

Forumguru
@Cordoba Dat was ook eerst het plan. Ik was zelfs in de veronderstelling dat de O3 wel net zo groot zou zijn geworden als de eerste Superb. Dat bleek niet het geval. De wielbasis van de O3 is zelfs kleiner dan die van de C5.
 

Cordoba

Forumguru
Wielbasis zegt wel iets maar niet alles, zeker omdat de C5 en de O3 uit een totaal andere 'ontwerpkoker' komen, kun je niet zonder meer de wielbasis vergelijken en zeggen dat dit bepalend is voor de binnenruimte. Ook de S2 heeft nog 6 cm minder wielbasis dan de C5 en het verschil met de O3 is inderdaad 15 cm met de C5. Aan de andere kant heb ik het idee dat Citroen voor deze klasse eigenlijk altijd een veel grotere wielbasis kiest dan strikt noodzakelijk, waar bij het VAG-concern de ruimte tussen beide assen zo optimaal mogelijk wordt gebruikt. Als je bij een dealer binnenloopt, moet het geen probleem zijn om zowel in een Octavia als een Superb te gaan 'passen', en dan weet je het zeker.
 

Frenk21

Forumguru
Ik heb een O3 en een S2 combi en kan je zeggen dat de achterbak niet veel uitmaakt. De ruimte op de achterbank is wel een groot verschil. En wat het bij de pedalen komen betreft, mijn vrouw is 165cm en kan zonder problemen bij de pedalen in de S2.
Qua rijkomfort staat de S2 toch wel boven de O3. Wil je sprotiever rijden, dan gaat de O3 weer voor.

Succes met kiezen:tegek:
 

Pivo

Forumguru
Vandaag ff gezeten in een Superb uit 2011 en een uit 2014 en een O2 uit 2012. Beide Superbs hadden handverstelbare stoelen, en ik moet volledig naar achteren en omlaag om echt goed te zitten. Ik kan dan nog achter mezelf zitten, althans, ik pas dan fysiek in de auto. Als ik datzelfde doe in de Octavia, dan pas ik fysiek niet meer achter mezelf. De ruimte die dan overblijft is vrijwel gelijk aan de ruimte in de C5. De O3 is niet significant groter begreep ik van de Skoda dealer waar we waren.

Positief: m'n vriendin kan in de S2 met schakelbak gewoon bij de pedalen. Het hoeft dus om die reden niet perse een automaat te worden. Toch maar eens kijken bij deze S2 dan: http://www.speurders.nl/overzicht/a...tsi-elegance-businessline-2012-160322884.html

Wat vinden jullie?
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben even aan het spitten, maar er staan een aantal onwaarheden in de advertentie: meest complete uitvoering is de L&K (Laurent & Klement) uitvoering. Dat de auto van de eerste gebruiker komt is voor de waarde niet van belang: hij is overgeschreven dus gewoon van 2e eigenaar. Wat de auto zelf betreft: op basis van de foto is het heel lastig te beoordelen, maar krijg de indruk dat ie redelijk onder de swirls (waskrassen) zit, omdat de glans mij wat te grijs is.

Voor een vergelijk kijk eens in het topic van Corné. Nu is die van Corné wel fors aangepast in de loop der jaren, maar je ziet wel het verschil met de auto in de advertentie.
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Mooie auto, velgen zijn te groot. Ik heb ooit proefgereden met drie verschillende wielmaten (16, 17 en 18"). Tussen 16 en 17" voelde ik maar weinig verschil (verbruik verschilde wel), maar bij 18" voel je duidelijk dat de vering van de band enorm afneemt en de auto (die van zichzelf al niet bijzonder stil of comfortabel is, zeker niet in vergelijking met een C5) een stuk stugger wordt.
Wat ik zou doen:
  1. Uitvogelen waarom de auto verkocht wordt.
  2. Vanwege het risico op hoog olieverbruik nog een stukje van de prijs (die overigens best scherp is) proberen af te halen.
  3. 18" Wielen op Marktplaats zetten en een comfortabele 16" (of evt 17") set terugkopen.
 

andrehj

Forumguru
er staan een aantal onwaarheden in de advertentie: meest complete uitvoering is de L&K (Laurent & Klement) uitvoering.
Dat klopt. Ook zitten er diverse opties NIET op:
  • Geen drie-spaaks stuurwiel
  • Geen voorruitverwarming
  • Geen standverwarming
  • Geen trekhaak
  • Geen panoramadak
  • Geen DSG
  • Geen parkeerassistent (waarschijnlijk, is niet helemaal goed te zien).
  • Carkit?
Toch is het wel een mooie auto ;)
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
De CDAA is het type van de kettingspanner wat problemen kan geven.

Wij rijden dus ook een dergelijke Elegance Busines met handbak. Erg fijne auto. Wel met de opties zoals pano-dak, drie-spaaks stuurwiel, trekhaak en 15mm af-fabriek verlaging.. Ook 60.000km meer op de klok. Als ik inruilprijzen krijg schrik daarvan. Dan moet je denken aan tussen 10K en 13K. Als ik echter verkoopprijzen zie begrijp ik dat gigantische verschil niet. Zeker als je bedenkt dat de onze geen olie verbruikt en al een aantoonbare nieuwer type kettingspanner heeft..

@andrehj de EBL uitvoering heeft een Columbus met ingebouwde carkit via BT. Werkt voortreffelijk.

@Pivo een EBL uitvoering heeft standaard lederen zetels met geheugen functie op de sleutel en spiegels. Ikzelf ben bijna 1.90m en vriendin 1.65. Beide een sleutel en nooit meer de stoel of spiegels goed hoeven zetten. Erg fijne optie als je met meerdere gebruikt maakt van de auto en andere instellingen nodig hebt. Stoelverwarming maakt het wel af merk ik weer nu het in de ochtend weer kouder is.

Met aantoonbaar geen olie verbruik en goede ketting(spanner) zou hij rond de 14,5 maximaal op kunnen brengen zonder garantie, in mijn optiek. Zijn die 2 zaken onbekend: laten staan. Kilometerstand wat hoger of lager is geen issue: laat de bekende probleemzaken zaken maar op orde zijn.
 
Laatst bewerkt:

Pivo

Forumguru
Had nog niet bedacht dat het verschil in comfort er wel is tussen 18" op een vag onderstel en 15" onder de C5 :-)

Over de uitvoering:
- verwarmde voorruit is helemaal niet leverbaar in Nederland toch?
- 3 of 4 spaaks stuurwiel maakt mij niet uit
- standverwarming mis ik niet, auto staat onder de carport
- panoramadak heb ik juist liever niet, wordt mn hoofdruimte minder van
- parkeersensoren voor en achter zijn standaard op de EBL toch? Zitten er volgens mij wel op
- geen dsg is wel jammer, maar die kan dus ook niet stuk gaan ;)
- geen trekhaak is ook een nadeel, maar eenvoudig achteraf te laten doen
- goed om te horen dat de BT carkit standaard onderdeel is van het Columbus systeem, dat was mij nog niet duidelijk


Het kettingspanner probleem, is dat iets wat bij een keuring bij de dealer kan worden beoordeeld?

Nu maar ff wachten op reactie van de verkoper.
 

0ri0n88

Forumguru
Je zou hem sws in het echt moeten zien uiteraard, maar een 1.8 van een particulier geen garantie en een slechte advertentie met zo niet nog slechtere foto's :nailbiting:
Ik weet het niet maar ik zou doorsparen voor een 2.0 met dsg als je toch voor een zwaar blok wilt gaan. Is een rijker uitgeruste 1.4 tsi niet interessant voor je en 1 met automaat? Niet om het 1 of ander je komt uit een automaat en uit ervaring kan ik je vertellen dat het echt matig is om weer te gaan schakelen :jaja: maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Succes met je zoektocht.
 

Noord26

Forumguru
Verwarmde voorruit is idd niet leverbaar geweest.
3-spaaks stuurwiel ook niet, dat is eigenlijk van na de face-lift.
Standverwarming is altijd een optie in NL. Met stoelverwarming standaard mis je het niet. Alleen niet door blazen met koude motor, maar dat is een open deur.
Pano-dak: zelfs met heb je nog genoeg hoofd ruimte. En daardoor is de beleving achterin wel redelijk uniek te noemen. Achteraf montage is niet mogelijk.
Parkeersensoren zijn idd standaard.
DSG: had ook liever met gehad. Echter schakelt de 6-bak in een S2 gewoon lekker. Zeker ivm een F3 die ik laatst als leenauto had.
Trekhaak kost wel een lieve duit vergeet dat niet.

Kettingspanner kan niet goed beoordeeld worden zonder alles los te halen. Als je spanner en ketting incl toebehoren laat vervangen bij VAGtechniek kost je dat €999,-

Olieverbruik wordt pas duidelijk als je een tank of 3/4 leeg hebt kunnen rijden zonder olie te hebben hoeven bijvullen.

Zitten er overigens ook wintervelgen/banden bij?
 

Pivo

Forumguru
Het lastige is dat we maar weinig kilometers maken, max 15.000 per jaar. Ik ben echter wel zo verwend dat ik bepaalde luxe wil (zoals de stoelen met geheugen). Ik vind het echter ook weer overdreven om een tweedehands auto te kopen van meer dan 20.000 euro waar we maar relatief weinig in rijden. Daarom hoef ik ook niet perse een heel jonge auto met heel weinig kilometers. Voor zover ik nu kan zien is de auto met het juiste uitrustingsniveau mét DSG duurder dan we er voor over hebben.

Over de garantie: doordat we maar zo weinig rijden zou dealergarantie feitelijk ook een wassen neus zijn? Binnen die 6 maanden rijden we misschien 6000 kilometer.. Dan moet 'ie wel echt zwaar olie zuipen om dan al op te vallen.

[edit]

Dit was nog een reactie op Orion.

Winterbanden/velgen staan niet in de advertentie dus lijkt me niet.
 

Noord26

Forumguru
Enige wat ik kan adviseren is om duidelijk afspraken te maken met betrekking tot de ketting(spanner) en eventueel olieverbruik. Ze staan er om bekend de CDAA motoren.

Onlangs kwam ik er achter dat bij onze bolide de kettinspanner net vervangen was voordat wij hem kochten. Echter olie-verbruik kun je gewoon vast leggen op de totaal km-stand en daar afspraken over maken met de verkoper.

Heel realistisch: ik vind de auto echt geen 16.000 waard zonder enige vorm van garantie.
 
Bovenaan Onderaan