Ontmaagd

EdK

Forumguru
Mijn tip: kijk een aantal youtube filmpjes, ook van andere automerken en modellen. Dan wordt je haar fijn uitgelegd waar op te letten.
Ja want alle automonteurs worden tegenwoordig ook zo opgeleid......

Tsja als ik de topic starter zijn verhaal zo lees dan denk ik alleen maar , blijf er alsjeblieft vanaf want anders haal je de 30 jaren nooit....
Remleiding loshalen en weer vastzetten en verder niets doen .........
beetje lucht in de remleiding kan er toe lijden dat je in het niets trapt als je opeens moet remmen en dat degene waar je voor remde er voor zorgt dat je uiteindelijk toch stilstaat.


En met alle respect voor de Topic starter maar als je student als excuus gebruikt voor zelf onderhoud doen zonder verder enige verdere kennis , dan denk ik blijf op de fiets zitten en neem de trein met je OV jaarkaart.
Als je een wagen neemt dan moet je die ook kunnen betalen, en met betalen bedoel ik ook alles inclusief het onderhoud.
En met het onderhoud door derde laten uitvoeren denk ik nog niet eens aan de merkdealer, zijn zat goede bedrijfjes die voor betaalbare prijzen ook onderhoud plegen en dit ook nog goed doen.

Want nogmaals met alle respect als je zelf onderhoud wil doen vergt dat een basiskennis maar ook goed gereedschap en helaas kost goed gereedschap gewoon veel geld.
 

bobbl

Forumguru
Ja want alle automonteurs worden tegenwoordig ook zo opgeleid......

Tsja als ik de topic starter zijn verhaal zo lees dan denk ik alleen maar , blijf er alsjeblieft vanaf want anders haal je de 30 jaren nooit....
Remleiding loshalen en weer vastzetten en verder niets doen .........
beetje lucht in de remleiding kan er toe lijden dat je in het niets trapt als je opeens moet remmen en dat degene waar je voor remde er voor zorgt dat je uiteindelijk toch stilstaat.


En met alle respect voor de Topic starter maar als je student als excuus gebruikt voor zelf onderhoud doen zonder verder enige verdere kennis , dan denk ik blijf op de fiets zitten en neem de trein met je OV jaarkaart.
Als je een wagen neemt dan moet je die ook kunnen betalen, en met betalen bedoel ik ook alles inclusief het onderhoud.
En met het onderhoud door derde laten uitvoeren denk ik nog niet eens aan de merkdealer, zijn zat goede bedrijfjes die voor betaalbare prijzen ook onderhoud plegen en dit ook nog goed doen.

Want nogmaals met alle respect als je zelf onderhoud wil doen vergt dat een basiskennis maar ook goed gereedschap en helaas kost goed gereedschap gewoon veel geld.

Helemaal niets aan toe te voegen!
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Cordoba

Forumguru
Als je je fout netjes wil herstellen, moet je door het 'zelf sleutelen' nu mogelijk extra geld uitgeven: goede kans dat het niveau van de remolie nu te laag is, zeker omdat de remmen ook nog netjes ontlucht moeten worden. Dan zou je dus remolie moeten kopen en bijvullen, alleen werkt dat zo niet bij remolie. Remolie veroudert namelijk: het neemt vocht op (hygroscopisch), en doordat water uit zuurstof en waterstof bestaat, zorgt die zuurstofcomponent voor oxidatie van de remolie, waardoor je remmen veel minder reageren. Normaal moet je elke 2 jaar gewoon de remolie vervangen, zeker bij een oudere auto, dat voorkomt problemen.
Wat dat betreft denk ik dat dit ook een goede les is: als je begint te sleutelen komt daar ook leergeld bij, dat leergeld kan bestaan uit onnodige extra kosten door gebrek aan kennis/ervaring, of het kan bestaan uit onevenredig veel tijd die je erin moet steken. Hoe de verhouding tussen extra kosten en extra tijd uitpakt, is afhankelijk van jezelf (hoe grondig bereidt je je voor, en in hoeverre doe je zaken zonder de juiste achtergrond kennis van de techniek).

Hoe dan ook, de remmen zeker niet zo laten: vandaag of morgen moet je een keer goed in de remmen, en dan zeggen je remmen 'nu even niet'!!
 

achbrouwer

Forumguru
Enigste klus die ik doe is de 2 jaarlijkse banden wissel zomer naar winter en vice versa

zelfs hier ben ik op de vingers getikt en heb voor mijn verjaardag een moment sleutel gekregen.
dit nadat Jos samen met Stefan en Roan aan een steiger buis hebben gehangen om mijn wielen voor een banden wissel los te krijgen :lezen:
 

Cordoba

Forumguru
@achbrouwer De meesten met zomer- en winterbanden, doen die bandenwissels 2x per jaar, ofwel halfjaarlijks;). Ik heb overigens ook pas sinds een paar jaar een momentsleutel (vooral bij lichtmetalen velgen van belang), maar blijk mijn banden altijd - op gevoel - heer aardig op het juiste moment te hebben aangetrokken, en gemiddeld waarschijnlijk net iets te vast om gevoelsmatig zeker te zijn. Bij het eerste gebruik van de momentsleutel gewoon eerst vast gezet met de kruissleutelzoals ik gewoon was, en vervolgens gecheckt met de momentsleutel. De meeste bouten zaten toen op 125-130 Nm vast, één of twee bouten iets te los (minder dan een kwart slag te los voor de voorgeschreven 120 Nm), en één op twee precies op die 120 Nm.

Maar inderdaad zijn klussen als bandenwissels, inbouw radio en/of extra speakers, inbouw lampjes en vervangen door LED-verlichting mooie klussen om zelf mee te beginnen. Als je vervolgens oliewissel/kleine beurten zelf gaat doen leer je echt je auto kennen en de techniek begrijpen. Tenslotte heeft zelfs de beste fietsenmaker niet genoeg aan een paar Youtubefilmpjes om Formule-1-monteur te worden: je moet het opbouwen, waardoor je eerder opgedane kennis en ervaring kunt verwerken en gebruiken voor de volgende stap.
 

Skudje

Lid
Hartstikke bedankt voor jullie reacties. De één wat constructiever neergezet als de ander maar ik snap het; frustratie.
Ik zal ervoor zorgen dat ik de remleidingen laat ontluchten. En ik ben nog nergens aan toe gekomen eigenlijk, hartstikke druk.
Wanneer ik klaar ben post ik de resultaten zeker.
 
B

bijbeuner

Als je klaar bent post je het best voor dat je een proefrit gaat maken :jaja:
je weet maar nooit:sterretjes:
 

oco1979

Forumguru
sommige beginnen inderdaad niet aan een klus.
ieder zijn werkkennis.
simpel klusje.
Lekke band.
Wat kan er mis gaan ?
- originele kriek/om wagen te liften verkeerd zetten
onderste boven,om niet verharde plaats,te ver van band,onstabiel ondergrond.
- wielbouten zot draaien
- antidiefstalbout stukdraaien
- aja nog zo iets,alle bouten los ,maar meneer(hulpdienst) de middenste krijg ik niet los(cardanas) :nono:
velg kan wat klem zitten. even tikje met veiligheidsschoen en velg is los.
Lukt niet altijd maar als het lukt dan zie je van de meesten een raar gezicht :D
Beetje vet in het center van de wielnaaf is toch zoveel werk voor sommige.(garages)
Wintermaanden maar kl*ten om aluvelg los te krijgen.

Ne klassieker onder de klassiekers.

Startkabels,tis batterij niet hoor,ken al geprobeerd met startkabels,booster er op,klik en broem.

Allee hoe komt dat ? Dan vraag waar heb je die startkabels gekocht en hoeveel heb je betaald weet je al genoeg.

Tip: dat kan wel gaan.

Doe dan op deze manier.

Kabels er op en de wagen +/- 20minuuten laten draaien om de andere wagenbatterij bij te laden.
Vooral wachten met de andere defecte wagen te starten.
Na die 20min. eens proberen starten.

Is wel een groot verschil hoe plat/leeg de batterij is.

Als die zo juist niet start,kan het met startkabels dan net wel gaan.

Is batterij defect dan mag je dagen laden zal niet starten.

Bij een booster ga dat wel,heeft een piek,dat een startkabel niet kan geven.

Mijn raad is doe het enkel in NOOD geval met kabels,maar liever niet.

Risico is groot om iets fout te doen.

Heb je assistance,bel die op,mensen zijn verzekerd als er iets mis ga.
 

Hymer

Nieuw lid
De twee bouten/glijpennen met inbus 7 mm onder de plastic kapjes waar de remklauw mee vast zit zijn van rvs en kunnen leuk vast gaan zitten na een aantal jaren. Als ze heel zwaar draaien kan de schroefdraad gaan vreten in het gietstalen fusee en de schroefdraad vernielen. Voorzichtig los draaien en bij zwaar gaan beetje kruipolie bij draadingang en de bout steeds heen en weer draaien, tot het lichter gaat. Als schroefdraad zover beschadigd is dat de bout en ook een nieuwe zgn dol draaid moet je met een helicoil in de weer en dat is meer iets voor de vakman.
 

achbrouwer

Forumguru
@achbrouwer

Maar inderdaad zijn klussen als bandenwissels, inbouw radio en/of extra speakers, inbouw lampjes en vervangen door LED-verlichting mooie klussen om zelf mee te beginnen. Als je vervolgens oliewissel/kleine beurten zelf gaat doen leer je echt je auto kennen en de techniek begrijpen. Tenslotte heeft zelfs de beste fietsenmaker niet genoeg aan een paar Youtubefilmpjes om Formule-1-monteur te worden: je moet het opbouwen, waardoor je eerder opgedane kennis en ervaring kunt verwerken en gebruiken voor de volgende stap.

Ik doe mijn best, meestal ontbreekt goed gereedschap en net die specifieke kennis om het zelf te doen.
die Youtube filmpjes helpen wel
maar sommige zaken beging ik gewoonweg niet aan.
Ieder z'n vak zal ik maar zeggen
 

Cordoba

Forumguru
@achbrouwer Filmpjes en foto's zijn prima hulpmateriaal als je een beetje weet wat je doet, maar ik probeerde om aan te geven dat je zonder de nodige achtergrond kennis, op basis van een paar filmpjes niet ineens de meest ingewikkelde of riskante klussen moet gaan doen. Wat het gereedschap betreft: als je dat geleidelijk opbouwt, merk je het niet zo, maar stiekem gaat daar een hoop geld in zitten. Vroeger toen ik net de basis gereedschappen had, keek ik ook altijd bij DHZ-zaken in de bakken met aanbiedingen voor 5 euro, 2,50 euro enz.: dat zijn vaak wat restanten en soms zit daar leuk gereedschap tussen wat nog wel eens van pas kan komen.
 

peterrapid

Forumguru
Als ex-filiaalmanager van Gamma zou ik je toch afraden als je degelijk gereedschap wil om in die bakken correcte gereedschappen te halen, is allemaal chinese rommel, zelf eens een torx 20 nodig gehad en uit zo een bak gehaald en de maat klopte zelf niet op een haar na waardoor ik bijna de bout om zeep had geholpen en mijn pols.
 
Bovenaan Onderaan