Oliezeef vervangen 1.8 20VT motor

turboturbo

Forumguru
Oliezeef is vervangen

Gisteren is het me gelukt om de oliezeef te vervangen. Ik was weer te gast bij doe-het-zelf garage security hobbyhal (Amsterdam west) Tevens een engine flush gedaan en oliewissel.

Benodigdheden:
- gereedschap & hefbrug
- litertje benzine o.a. om de carterpan mee schoon te maken
- oude borstels en lappen
- flesje engine flush (oftewel 0,2 liter diesel :laugh:)
- goedkope olie (ik had een 4L fles van Action)
- 2 nieuwe oliefilters
- kwalitatief goede olie om de auto tot slot mee af te vullen

Stappenplan engine flush:
- olie aftappen op warme motor
- oliefilter wisselen
- motor afvullen met goedkope olie + engine flush
- engine flush uitvoeren; zie aanwijzingen verpakking.
- oliefilter plaatsen
- motor afvullen met nieuwe olie.

Stappenplan oliezeef:
- olie aftappen
- oliefilter verwijderen indien je die vervangt en je een nieuwe hebt. Anders laten zitten
- carterpan verwijderen (incl. aansluitingen van oliesensor en oliepijp)
- oliezeef demonteren en vervangen, incl. pakking
- contactoppervlakte carterpan motorblok schoonmaken, oude pakking resten verwijderen
- carterpan zelf schoonmaken
- vloeibare pakking aanbrengen op de carterpan
- caterpan weer monteren, incl. oliepijp, bijbehorende pakking (liefst mee vervangen) en carterplug
- nieuw oliefilter plaatsen als je die had verwijderd.
- motor afvullen met juiste hoeveelheid kwalitatief goede olie


Het verhaal + foto's

Ik begon met het aftappen van de oude olie. Die was vrij zwart op het oog. Geen idee wat er precies voor olie in heeft gezeten en hoe lang al. Ik hou er rekening mee dat de vorige eigenaar afgelopen zomer alleen een APK heeft laten doen en niet eens meer een beurt met oliewissel (als hij al had besloten om de auto in dat najaar toch weg te doen)

Daarna nieuw oliefilter geplaatst, 4 liter goedkope Action olie in de motor gedaan en de motor opnieuw warm laten lopen. Toen het flesje engine flush erin gedaan. Ik hoorde van de aanwezige monteur dat kwart liter of halve liter gewone diesel brandstof ook had volstaan. En inderdaad: wat is de hoofdsamenstelling van dat flesje engine flush: juist, "nafta".
Volgens aanwijzing zou de motor 5 min. stationair mogen draaien (dus niet belasten of toerental verhogen) Ik heb de motor in de eerste 2 minuten 2 x kort iets boven de 3000tpm gejaagd op advies van een monteur van een Skoda dealer, die zei dat bepaalde oliekanalen dan ook meegenomen worden (ik heb even niet onthouden welke precies) en totaal 25 min laten lopen ipv 5.

Ik zag bij het aftappen van die olie + engine flush dat alles nog mooi helder van kleur was. Leek naar mijn idee dus weinig zinvols gedaan te hebben, maar goed.
Het oliefilter ook weer gewisseld voor een nieuwe voor de zekerheid.

Dan de carterpan eraf.

Hier moeten we dus zijn:

carterpan4.jpg

Links op de foto de (reeds loshangende) stekker van de oliesensor en meteen rechts daarnaast de (evenzo reeds gedemonteerde) oliepijp. Daar zit ook nog een (metalen) pakking tussen zoals je ziet. Die had ik graagmee willen vervangen, maar ik wist hier niet van tijdens de voorbereiding, dus had ik 'm niet mee besteld en dus niet tot m'n beschikking helaas. Een aanwezige monteur zei dat ik daar ook gewoon vloeibare pakking voor kon gebruiken, maar dat zag ik niet zitten. Ik heb 'm maar hergebruikt, weliswaar met een heel beetje vloeibare pakking erbij aan beide zijden ter aanvulling.

Ik was al getipt over de 2 boutjes van de carterpan die aan de versnellingsbak kant zitten, en die bij het losdraaien kunnen vallen en dan tussen de versnellingsbak terecht komen. Ze zitten inderdaad ongeveer 2 cm 'opzij' van het montagegat en hoog boven een opstaande rand waar je dus niet wilt dat ze achter gaan vallen. Ik vond het super spannend om aan te beginnen.
Toen ik de eerste bout in eerste instantie niet los kreeg omdat een kniestuk niet goed paste en ik de dop er niet goed recht op kreeg, wilde ik de klus gaan staken.

Totdat ik op het idee kwam om een soort 'glijbaantje' te maken, voor als de bout zou vallen. De bout zou dan door het glijbaantje de juiste kant op vallen, was het idee. Dit werkte overigens alleen voor als de bout recht naar beneden zou vallen (richting het montage gat) want als die opzij zou vallen, zou ik 'm alsnog kwijt zijn denk ik. Maar de bout zou in elk geval niet meer naar de kant van de versnellingsbak kunnen vallen (op de foto rechts) Met een reep karton vouwde ik dat glijbaantje en stak dat in het montage gat tot aan (naast) de kop van de bout. Zie foto:

carterpan3.jpg carterpan1.jpg

Omdat de buitenste 2 bouten op de hoek van de carterpan naar mijn idee ook ergens achter konden vallen, dit trucje uiteindelijk met alle 4 de bouten aan de bakzijde gedaan.

Met deze truc durfde ik het wel aan en dus heel voorzichtig verder geprobeerd te sleutelen. Gelukkig zaten de bouten niet al te vast. Ik kon van de dhz garage een soort flexibel 1/4" verlengstuk (eentje waar je geen kracht mee kan zetten, maar wel kan gebruiken als de bout al los is) lenen voor op de ratel, waardoor ik de dop beter op de bout kreeg. De bouten zijn best lang (zo'n 5cm) dus de kans dat ze rechtopstaand uit de dop zouden vallen, was best groot. Het trucje met het karton leek te werken: heel voorzichtig liet ik de dopsleutel naar beneden glijden waarbij de bout tegen het karton aan leunde. Ik stond even gigantisch peentjes te zweten en bijna beneden vielen de 2 boutjes alsnog, maar dat was al voorbij de opstaande rand tussen de versnellingsbak. En kon ik met een pincet en schroevendraaier de bouten door het montage gat priegelen.
Ik bedacht me dat een beetje (seconden)lijm hier ook had kunnen helpen dat de kop van de bout uit de dop zou vallen.

Toen ik deze 2 (4 dus eigenlijk) moeilijkste bouten gelost had, verwijderde ik de rest van de (vele!) boutjes die ik al eerder even losgedraaid had. Ik liet 4 bouten op alle hoeken een beetje erin gedraaid zitten, om de caterpan op te vangen als die los kwam. Die zat goed vast, maar met een zware hamer en een stuk hout ertussen kwam die in 2 tikken los.

En dan ziet het er zo uit:

carterpan5.jpg

Wat me allereerst opviel: in de carterpan zat nog zeker 0,3 liter achtergebleven vieze olieprut die niet door het gat van de caterplug eruit was gelopen (en dat heeft zeker een uur of langer uit kunnen druppen!) Er is net te weinig afschot in de pan om dat er goed uit te laten lopen.

De carterpan zelf was ook heel erg aangekoekt. Ik heb helaas geen foto genomen, maar ik kwam dit plaatje tegen op internet hoe de caterpan er ongeveer uit zag na een eerste schoonmaak sessie (met flink veel degreaser gewerkt te hebben)
carterpan_example.jpg

Het leek wel een 20 jaar oude braad- of frituurpan waarvan de olie nooit ververst was. Hier ben ik de meeste tijd mee bezig geweest. Er zaten dikke lagen bruin/zwarte aanslag op de bodem in het midden en aan alle zijkanten (gek genoeg kon ik zien dat de auto vaak met de neus naar beneden geparkeerd heeft gestaan, want de randen afzetting van die troep, liepen scheef. De vorige eigenaar had idd een naar beneden gerichte parkeerplek voor de deur, herinner ik me)

Ik kreeg het haast niet schoon. Met benzine en een harde borstel kwam ik gelukkig weer een heel eind verder, maar ik vraag me af of dat niet te agressief is voor de carterpan. Ik heb ook wat lagen proberen weg te schrapen met een mesje (zo'n glasreiniger, die je gebruikt bij schilderen om verfresten van het glas te verwijderen) maar zag al dat ik daar veel krassen mee maakte. Dat dus heel minimaal toegepast. De carterpan heeft allerlei hoeken en uitstulpingen waar je met zo'n plat mesje al niet eens goed bij komt. Met een stuk hout kreeg ik aardig wat van het nog wel vloeibare sludge weg. Dat krast haast niet (want is niet heel hard) en je kan er toch flink mee raggen. Na een half uur had ik de bodem vrijwel weer schoon, maar de wanden schoon krijgen lukte simpelweg niet helemaal. Ook viel me op dat het metaal van de pan een soort van gepokt was, of puistjes had. De binnenkant van de pan vertoonde allemaal blaasjes en dat voelde ruw en scherp als je met je vinger er langs glijdt. En als je hard krabte, kon je het ook loskrijgen. Dat leek met niet goed. Ik had hierom het liefst de carterpan willen vervangen met een nieuwe. De aanwezige monteur stelde me gerust en zei dat het geen kwaad kon en dat dat normaal is.

De rand van de pan, waar later de vloeibare pakking op moest, kreeg ik het beste schoon met een stukje hout en .... met mijn nagels. Ook hier kraste het mesje teveel, dus dat gebruikte ik heel voorzichtig voor 2 plekjes waar wat corrosie bubbels zaten. De oude pakking kwam er moeizaam maar langzaam maar zeker van af.

Dan de oliezeef zelf. Waar het tenslotte allemaal om te doen was geweest :)
Deze was zo goed als schoon, ik kon er goed het daglicht doorheen zien en als ik met een lampje er door scheen, zag ik geen blokkades. Wel zaten er een paar stukjes plastic van de oliepeilstok in. Die zaten helemaal aan de zijkant. De zeef is een soort van 'bolhoedje' en heeft daardoor een flink oppervlak.
Plaatje:

carterpan6.jpg

Nu ik dat onderdeel nieuw besteld klaar had liggen, evengoed maar vervangen, inclusief pakking.

Dan de carterpan weer terug monteren met vloeibare pakking. Ik kreeg van zowel @Antera als Marco van de bekende website marco'svwtechniek de tip om de pakking met mijn vinger heel dun aan te brengen / uit te smeren. In plaats van de kit als een 'slang' op de rand te leggen/smeren zoals men dat in de filmpjes laat zien. Was trouwens erg leuk; ik mailde Marco dat er op zijn site abusievelijk stond dat de Octavia 1.8 20VT een in lengte liggende motor zou hebben, maar dat is niet zo. En ik vertelde dat ik deze klus met de oliezeef wilde gaan doen. Ik kreeg een hele leuke en uitgebreide mail terug met veel nuttige informatie die ik hier gedeeltelijk plaats om te delen!

In principe heeft een motor in dwarsrichting, waarbij de uitlaat niet onder het carter doorloopt, niet zo veel last van een vervuilde oliezeef als van de motoren die ik op de pagina beschreef.
Het kan absoluut geen kwaad om de carterpan eens te demonteren en grondig te reinigen. Je zult verbaasd zijn hoeveel olie er nog in de carterpan achter blijft nadat je de olie afgetapt hebt. Deze kan dan gelijk grondig gereinigd worden. Een nieuwe oliezeef kan nooit kwaad.

Let bij de montage wel op de hoeveelheid kit! Veel mensen (ook ervaren monteurs) doen er vaak véél te veel op. Op het moment dat je de carterpan tegen het onderblok aandrukt en vastschroeft, zie je aan de buitenkant allemaal kitranden naar buiten komen door het samenpersen. Dat geeft niet, maar dat heb je dus ook aan de binnenkant.
De kit zal daar loslaten en regelrecht in de zeef terecht komen. Dat is nou precies wat je niet wilt!
Wat ik zelf altijd doe, is de kit op mijn wijsvinger aanbrengen en dan op de rand van de carterpan wrijven. Gewoon een heel dun laagje, want het hoeft alleen maar de ongelijkheden en de eventuele krasjes tussen het motorblok en het carter op te vullen.
Ik doe ongeveer 20 carterpannen met 1 patroon / tube die je bij de dealer haalt en dan heb ik nog over.

Let inderdaad op de twee boutjes aan de bakzijde. Toevallig heb ik dit bij mijn eigen Golf (4) een maand geleden nog gedaan nadat ik de koppakking had vervangen (1.8 zonder turbo, maar voor de rest bijna het zelfde motorblok) en toen liet ik bij de montage ook een boutje erachter vallen. Toen kon ik dus de carterpan er weer vanaf halen, de nieuw aangebrachte kitlaag verwijderen, alles opnieuw reinigen en uiteraard weer opnieuw kitten. Het boutje was helaas niet met een magneet op te zoeken.

Doe je er wel gelijk nieuwe olie in i.c.m. een nieuw filter? Wel zo handig als je de boel net gereinigd hebt.
Ik raad altijd Castrol Edge 5W30 olie aan (www.oliewereld.nl) en absoluut géén thuismerk van de Lidl of iets dergelijks van een tientje voor 5 liter! Lees daarvoor de pagina motorolie maar eens door bij het hoofdstuk ‘black sludge’. Dat kan namelijk snel ontstaan bij die goedkope rotzooi. Zeker bij een turbomotor waar de olie hele hoge temperaturen haalt en de goedkope olie veel eerder zijn smerende eigenschappen en de dopes verloren zijn.

Succes met de sleutelwerkzaamheden.

De vloeibare pakking aanbrengen moet dus niet zoals op de filmpjes die ik hiervoor plaatste; dat is echt veel te dik! De oppervlaktes zijn van zichzelf al erg mooi glad, maar er zit een soort van hele fijne structuur in die je kan voelen met je vinger. De kit hoeft alleen maar die minuscule gaatjes en kanaaltjes op te vullen plus evt. krassen en andere oneffenheden.
Na het monteren zag ik dat er nauwelijks tot geen kit langs de buitenrand werd uitgeperst, dus dat betekent dat ook aan de binnenzijde er nauwelijks tot geen kit in de pan terecht zal komen (en eventually in de zeef terecht komt)

Voor de zekerheid een nieuwe oliepeilstok besteld bij de dealer, ik had al gezien dat de plastic delen ervan aardig afgebrokkeld waren. Best stom eigenlijk, dan zo'n onderdeel dan een zwakke schakel kan vormen op deze manier.


Dit was mijn verslag, hoop dat een volgende klusser hier nog wat aan heeft. Met als opmerkingen achteraf: de oliezeef zal bij de Octavia 1u dus niet zo snel verstopt raken, gezien de Octavia (alsook de Seat Leon 1F 1M) de motor dwars heeft liggen, en dientengevolge niet het probleem heeft van de uitlaat die het carter teveel verhit. Dit zou bij o.a. de Superb of de VW Passat wel het geval zijn, daar ligt de motor in de lengterichting)

Ik ben er in totaal ruim 7 uur mee bezig geweest, zonder pauze (ik wilde voor sluiting van de dhz garage klaar zijn, volgende keer toch vroeger beginnen :cool:.

Inclusief 2 keer de auto warm laten draaien en de engine laten flushen.

Ik denk dat ik het een 2e keer sneller zou kunnen, misschien in een uurtje of 4,5.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Vandaag nog even olie gepeild, alweer een paar langere ritten erop zitten dus nog even na checken. Wat viel me op: de olie aan de peilstok is nog helemaal doorzichtig geel (zoals honing zeg maar) Dat heb ik nog nooit gehad of gezien na een oliewissel van de dealer. Ik checkte vaak elk jaar even zelf nog, direct na de beurt (ze hebben er nl. een keer veel te veel in gekiept) en altijd was de olie op z'n hoogst donkerbruin. Ik denk dat het veel uit maakt of je dat laatste beetje vuile olie sludge uit het carter kunt verwijderen, zodat dat niet zichzelf weer vermengt met de nieuwe verse olie.

Ga ik toch zitten denken of er niet een maniertje is om ook zonder de carterpan te verwijderen, het mogelijk is alle vervuilde olie te verwijderen wat achterblijft in het carter. Bijvoorbeeld de auto iets achterover hellen tijdens het leeg laten lopen via de carterplug (zodat het gat van de plug lager komt te liggen)? Of met een slangetje in de carterplug en dan wat diesel erin spuiten om de boel door te spoelen (alleen; hoe krijg je vervolgens alle diesel er dan weer uit) Oftwel: hoe krijg je die carterpan goed leeg?

Vraag ik me toch af of zo'n (door sommigen maar als gepruts ervaren, waar ik zelf één van was tot nog toe) oliepomp toch niet zo'n gek idee is? Het slangetje komt tenslotte (via de pijlstok buis althans) helemaal tot de bodem. Kan je er nog een scheutje diesel achteraan gooien en dat ook weer opzuigen. Iemand goede ideeën?
 

Cordoba

Forumguru
Oliezeef is vervangen

...
Daarna nieuw oliefilter geplaatst, 4 liter goedkope Action olie in de motor gedaan en de motor opnieuw warm laten lopen. Toen het flesje engine flush erin gedaan. Ik hoorde van de aanwezige monteur dat kwart liter of halve liter gewone diesel brandstof ook had volstaan. En inderdaad: wat is de hoofdsamenstelling van dat flesje engine flush: juist, "nafta".
Volgens aanwijzing zou de motor 5 min. stationair mogen draaien (dus niet belasten of toerental verhogen) Ik heb de motor in de eerste 2 minuten 2 x kort iets boven de 3000tpm gejaagd op advies van een monteur van een Skoda dealer, die zei dat bepaalde oliekanalen dan ook meegenomen worden (ik heb even niet onthouden welke precies) en totaal 25 min laten lopen ipv 5.

Op zich een ietwat riskante keuze om de motor zoveel langer warm te laten draaien: de tijdelijke olie (zeker met de nafta/diesel) is wat dunner dan de normale olie, en bij hoge temperaturen nog dunner, dus dan naar mijn idee juist kans op extra slijtage, zeker als je dit op een warme zomerdag doet.

Ik kreeg het haast niet schoon. Met benzine en een harde borstel kwam ik gelukkig weer een heel eind verder, maar ik vraag me af of dat niet te agressief is voor de carterpan. Ik heb ook wat lagen proberen weg te schrapen met een mesje (zo'n glasreiniger, die je gebruikt bij schilderen om verfresten van het glas te verwijderen) maar zag al dat ik daar veel krassen mee maakte. Dat dus heel minimaal toegepast. De carterpan heeft allerlei hoeken en uitstulpingen waar je met zo'n plat mesje al niet eens goed bij komt. Met een stuk hout kreeg ik aardig wat van het nog wel vloeibare sludge weg. Dat krast haast niet (want is niet heel hard) en je kan er toch flink mee raggen. Na een half uur had ik de bodem vrijwel weer schoon, maar de wanden schoon krijgen lukte simpelweg niet helemaal. Ook viel me op dat het metaal van de pan een soort van gepokt was, of puistjes had. De binnenkant van de pan vertoonde allemaal blaasjes en dat voelde ruw en scherp als je met je vinger er langs glijdt. En als je hard krabte, kon je het ook loskrijgen. Dat leek met niet goed. Ik had hierom het liefst de carterpan willen vervangen met een nieuwe. De aanwezige monteur stelde me gerust en zei dat het geen kwaad kon en dat dat normaal is.

De rand van de pan, waar later de vloeibare pakking op moest, kreeg ik het beste schoon met een stukje hout en .... met mijn nagels. Ook hier kraste het mesje teveel, dus dat gebruikte ik heel voorzichtig voor 2 plekjes waar wat corrosie bubbels zaten. De oude pakking kwam er moeizaam maar langzaam maar zeker van af.

Het verwijderen van zo'n aangekoekte laag met een mesje of iets dergelijks, kan eigenlijk juist problemen opleveren: je maakt krassen/zwakke plekken in de koeklaag, maar haalt niet alles 100% weg. Het risico, is dat later tijdens normaal gebruik stukjes van die koeklaag die zijn blijven zitten, alsnog loskomen en ergens blijven hangen, waar je het absoluut niet wil hebben.

Tenslotte het oppervlak van de carterpan: dat is eigenlijk altijd een stuk gietmetaal, en daardoor krijg je dat bubbelige oppervlak. De binnenkant van de carterpan, en zeker de afdichtvlakken worden nog nabewerkt om dat glad te krijgen.

Een alternatieve schoonmaakmethode is misschien (lichtjes) stralen, in veel garage staat wel een zandstraalapparaat, en als je voldoende afstand houd tussen nozzle en te behandelen oppervlak gaat dat goed (wel erg opletten dat je de afdichtvlakken niet raakt/beschadigd).

Dan de oliezeef zelf. Waar het tenslotte allemaal om te doen was geweest :)
Deze was zo goed als schoon, ik kon er goed het daglicht doorheen zien en als ik met een lampje er door scheen, zag ik geen blokkades. Wel zaten er een paar stukjes plastic van de oliepeilstok in. Die zaten helemaal aan de zijkant. De zeef is een soort van 'bolhoedje' en heeft daardoor een flink oppervlak.

Voor de zekerheid een nieuwe oliepeilstok besteld bij de dealer, ik had al gezien dat de plastic delen ervan aardig afgebrokkeld waren. Best stom eigenlijk, dan zo'n onderdeel dan een zwakke schakel kan vormen op deze manier.

Afgebroken stukjes van de oliepeilstok (of soms van de opening waar die peilstok in klemt), zijn vaker de oorzaak van problemen, dus een verstandige keuze om die te vernieuwen.:thumbsup:


Dit was mijn verslag, hoop dat een volgende klusser hier nog wat aan heeft. Met als opmerkingen achteraf: de oliezeef zal bij de Octavia 1u dus niet zo snel verstopt raken, gezien de Octavia (alsook de Seat Leon 1F) de motor dwars heeft liggen, en dientengevolge niet het probleem heeft van de uitlaat die het carter teveel verhit. Dit zou bij o.a. de Superb of de VW Passat wel het geval zijn, daar ligt de motor in de lengterichting)

Ik denk dat je de Seat Leon 1M bedoeld (het eerste model), de Leon daarna is de 1P en de huidige is de 5F.


Peter een mooi verslag, vol met handigheidjes en tips. Ik zou zeggen, maak er een PDF van, en plaats 'm in de kennisbank. En zowel voor de actie als het verslag:
:dankje::thumbsup::bloemen:
 

Cordoba

Forumguru
Er zijn ook inderdaad mensen die beweren dat je met leegpompen beter de laatste oude olie eruit krijgt, anderen beweren dat je met pompen het vuil minder goed meeneemt dan via de carterplug leeg laten lopen. Voor vergelijk zou je de volgende keer dus het carter leeg moeten pompen, en dan de carterpan verwijderen. ;)
 

turboturbo

Forumguru
@Cordoba het krabben heb ik zo min mogelijk toegepast hoor. En ik denk dat het gevaar van deels losgekomen troep wel mee valt. Het was telkens de dikste laag die ik er op die manier af krabte. Vergelijk het met een pan jus die bijna afgekoeld is. Langs de wand van de pan verschijnt aan de rand een dikke laag vet. In de carterpan zat zo'n laag langs de gehele wand, die de bovenkant van de olievoorraad markeerde. De rest van de meer dunnere, maar ook zeer harde, bruine aanslag langs de wand heb ik laten zitten voor wat het krabben betreft. Daarop heb ik de benzine en de borstel uitgeleefd.

Ik heb al met al de pan aardig 'grijs' gekregen mbv benzine en een borstel, maar de wanden dus wat minder. Daar zat nog een wat dunnere bruine laag. Het ging dus echt om de rand van de olieafzetting die heel dik was. En de bodem waar de meer dikke, sludge achtige, bijna zand-achtige olie achter was gebleven.

Wat het risico van het te lang laten draaien van de motor op de engine flus; ik heb dit op advies van 2 monteurs aangedurfd. Eén van hen gaf zelfs aan de hele 20 minuten met verhoogd toerental te doen (ong 2000tpm) dat heb ik zelf maar niet gedaan.

Ik las afgelopen tijd verschillende meningen en kritieken over engine flushen. Er zijn meerderen die zeggen dat het allemaal niet zoveel doet en daar sluit ik me bij aan op basis van mijn ervaring nu. Tenminste, het is denk ik oké als je het bij wijze van onderhoud jaarlijks doet bij de oliewissel (even wat diesel bij de oude olie en 15 min. stationair draaien, alvorens oude olie af te tappen) Ik kon aan de blootgestelde motor delen her en der een soort schuurpapier achtige aanslag voelen; dat krijg je er niet uit met zo' flush. Wat wel helpt, is stelselmatig en vaak de olie wisselen met een kwalitatief hoogwaardige olie (bijv. elke 5 duizend km en dan telkens met stappen van 2 duizend oplopend tot maximaal 12 maanden en/of 15 duizend km) En verder de motor regelmatig goed belasten zodat de additieven van de hoogwaardige olie zelf aan de slag kunnen om de motor in de loop van duizenden kilometers zelf weer schoon te branden. Het probleem is natuurlijk altijd dat die auto er voor mij(n behoeften) is, en niet andersom. Dus ik ga niet omdat het goed is voor de motor regelmatig een stuk Autobahn pakken, een keer niet naar de supermarkt voor een klein ritje boodschappen waarbij de motor nauwelijks warm wordt, etc.

Voor vergelijk zou je de volgende keer dus het carter leeg moeten pompen, en dan de carterpan verwijderen. ;)
Hoewel ik het nu zeker vaker aan durf, ga ik de carterpan voorlopig (lees: komende jaren) niet meer los halen als dat niet nodig is :)

Ik ga eens onderzoeken of het niet mogelijk is om zonder de carterpan te verwijderen, alle oude olie uit de carterpan weg te krijgen. Dus misschien doe ik dan voortaan wel beide: eerst af laten via de carterplug, vervolgens via het gat van de carterplug een slang van de oliepomp erin douwen. En dan van bovenaf langzaam telkens in stappen van 0,5 liter wat goedkopere olie bijvullen en dat vervolgens weer afzuigen, tezamen met de laatste resten oude olie. Misschien nog een kopje diesel achteraan om de boel nog even goed los te weken ;) Zoiets.
 

Cordoba

Forumguru
Het engine flushen zelf daar zijn ook heel wisselende meningen over: de één beweert dat het veel vuil weghaalt, en de levensduur van de motor ten goede komt, de ander beweert dat door het flushen aangekoekte olie vaak half los komt, met als gevolg dat het na duizenden km's loskomt, en je dan juist problemen krijgt die je zonder flushen niet gehad zou hebben. De aanhangers van de laatste theorie geven ook aan dat er onevenredig veel auto's een serieus motorprobleem krijgt, binnen een half jaar na de flush. Aan de andere kant: motoren die geflusht worden, hebben vaak een probleem, of al erg veel km's gemaakt, dus zelfs als het klopt dat geflushte motoren vaker problemen krijgen, dan is de vraag of dat door het flushen komt, of door de toestand zoals ie al was voor het flushen.

Voor beide theorieën is wel wat te zeggen, en ik kan in elk geval niet zeggen welke theorie het beste klopt.
 

turboturbo

Forumguru
Ik denk het enige wat je zelf kunt doen is elke zoveel jaar (4 of 5?) de carterpan verwijderen en dan fysiek bekijken hoe eea eraan toe is: het aankoeken in de carterpan zelf, of juist de losgeweekte koek. Bij deze motor zou dat allemaal in de zeef moeten verdwijnen en dat zou dan vanzelf zichtbaar worden.

De strekking van de meeste verhalen lijkt als volgt te zijn: juist wanneer je actief de motor probeert schoon te maken (engine flush, maar ook mbv kwalitatief hoogwaardige olie en vervolgens flink lange ritten naar het buitenland maken) is er inderdaad juist kans dat de aangekoekte rommel en sludge goed los gaat komen en het geval van deze motor, de oliezeef kan laten verstoppen. Met als gevolg wegvallende oliedruk en een vastgelopen motor.

Dus ja, zo beredeneerd moet je dat kennelijk niet willen, een motor schoonmaken :) Ik denk dat je af en toe moet inspecteren hoe de boel erbij staat. Ik heb nu gezien waar de zeef precies hangt dus die zou ook goed te inspecteren moeten zijn met een inspectiecamera die door het gat van de carterplug past (best een groot gat overigens!) Dan zie je hoe de zeef en ook de carterpan zelf er aan toe zijn. Dan kan je altijd nog besluiten over te gaan tot demontage van de pan en zeef en zonodig vervanging van de onderdelen.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat het ook erg van het gebruik afhangt: ik heb ook een periode gehad dat ritten van 60 km enkele reis, tot de korte ritten behoorden, en ritten korter dan 10 km waren echt zeldzaam (in denk iets van 1 rit per maand). Onder dergelijke omstandigheden, met regelmatig wat snellere ritten (meer toeren, en belasting) moet je eigenlijk nauwelijks vervuiling en slijtage hebben van het motorblok, dus dan is elke 5 jaar een flush aardig overbodig. Voorlopig eerst maar eens km's maken met de O1, en kijken of je verschillen merkt met vóór de flush.
 

turboturbo

Forumguru
...en kijken of je verschillen merkt met vóór de flush.
Nou en of ik dat nu al merk! Maar dat komt misschien voornamelijk door de verse & kwalitatief goede olie die er nu in zit. De motor is stiller, loopt fijner, trilt minder (dreunt minder bij bepaalde toerentallen) en zelfs het sporadisch inhouden rond de 1500tpm (waarschijnlijk slecht functionerende DV; moet ik nog een keer in duiken) lijkt verdwenen te zijn - maar dat moet dus haast wel toeval zijn (gezien dat niets met de motor olie te maken heeft)

De ervaring dat de motor stiller is na oliewissel ben ik wel mee bekend, maar het verschil is dit keer dag en nacht zo groot...
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Zo is het! Nu slaap ik een stuk beter moet ik zeggen ;)

Helemaal nu er een nieuwe olie pijlstok in zit, dus voorlopig geen afbrokkelende plastic stukjes meer....

image.jpeg
 

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Dat ziet er inderdaad een stuk beter uit, wat is het lichtgele rondje op de nieuwe peilstok, langs het verenmetaal? (op beeld vlak bij de opening waar ie in moet)

Overigens alleen de peilstok zelf vervangen, of ook het kunststofpijpje waar ie inschuift? ( bij mijn vorige auto was dat pijpje gebarsten, en ook dat schijnt vaker voor te komen, stukjes kunnen dan in het carter vallen, en bovendien kun je olie verliezen door zo'n kapotte opening voor de peilstok.
 
Bovenaan Onderaan