Olieverbruik hoog

gcamps

Lid
Ik rijd een Fabia 2,mijn pa een Fabia 3, wat opvalt is dat hij sinds hij de auto heeft (nieuw gekocht uit de voorraad) bouwjaar jan 2016 al 1 tot 1,5 liter olie heeft moeten bijvullen. nu ongeveer 30,000 km gereden.
Het gaat om een 1,2 tsi met dsg
 

Fabia 123

Forumguru
Hier nog een halve liter op 15000.
Door de langere onderhoud interval is het tussendoor bijvullen van olie terug van weggeweest.
@Peter-036 Wat is het voordeel van bijvullen wanneer het oliepijl onderaan de stok staat in plaats van eerder bijvullen,?
 

leon-cupra

Forumguru
Hier ook olieverbruik van ongeveer 1L op 13000km. 2016 2.0tfsi. Onlangs nog gemeld bij de garage. Perfect normaal. :pieker:
Al mijn vorige wagens nooit olie moeten bijvullen, mijn eerste benzine en mag bijvullen. Is wel vervelend als je een lange rit aan het rijden bent en ineens flikkert het lampje. Geen comfortabel gevoel. Heb nu steeds een busje olie in de wagen liggen.
 

leon-cupra

Forumguru
@Peter-036, daarmee dat er nu steeds een busje in de koffer ligt. Ben niet iemand die iedere week het oliepeil gaat controleren. Lampje is al twee keer beginnen branden met telkens nog een "veilige" hoeveelheid olie. Dus vertrouw het peilingsysteem wel. ;)
 

leon-cupra

Forumguru
Tot het lampje stuk gaat..................(gebeurt maar hééél zelden, zeg maar "haast nooit", maar wil jij de eerste zijn?).
tegen er iets stuk gaat, rij ik meestal met iets nieuwer :D
Tja, er is ook nog het onderhoud ieder jaar. Het is niet dat ik iedere maand moet bijvullen. Maar je hebt wel een punt ;)
 

Rallye

Forumguru
Tot het lampje stuk gaat..................(gebeurt maar hééél zelden, zeg maar "haast nooit", maar wil jij de eerste zijn?).

Hmm. Niet van alle onderdelen van de auto waarop ik vertrouw heb ik een back up achter de hand (extra setje remmen anyone?). Niet vertrouwen op het olielampje lijkt mij een beetje paranoïde, eerlijk gezegd......
 

Fabia 123

Forumguru
Een brandend olieniveau lampje vind ik irritant en komt altijd slecht uit. Een busje olie achterin is met al die handige opbergvakjes ook een makkie.
Handig voor jezelf als het lampje gaat branden. En ook voor mensen die niet op dit forum zitten en geen olie bij zich hebben.

Daarom een vraag over de olie.
Kan je de olie die in een Fabia uit 2016 gaat ook gebruiken voor een auto waarvan de motor uit een oudere generatie is zeg maar voor 2011?
 

EdK

Forumguru
Rij al jaren met een flessie van een liter met olie.
Dit omdat ik zoveel vertrouwen heb in me lampjes dat ik de peilstok niet aanraak
Als ik een lange rit naar buitenland ga maken dan is het bij mij wel standaard dat ik even de ruitenwisservloeistof bijvul, dat ik koelvloeistofpijl controleer ( nog nooit hoeven bijvullen ) en me oliepijl ff check.
Maar affijn ik vermoed zo dat dat flessie olie wel in de wagens blijft zitten tot aan me pensioen want deze is nog steeds niet aangebroken.
Maw hij word ververst en bijgevuld elke servicebeurt bij den dealer.

En fabia je kunt beter oudere generatie olie bijvullen dan met een lampje aan blijven doorrijden lijkt me zo.
Maar goed ook hierover zullen de meningen verdeeld zijn......:pardon:
 

Zjaak

Actief lid
Vloeistofcheck is een routine, 3x tanken en dan ff checken, net zoals de bandenspanning.
En inderdaad, ook even de ruitenwisservloeistof bijvullen.

Je voorraam zal maar onder de muggenlijkjes zitten of erger nog... in de winter met opspattend zout van de mobilist voor je. Dan ben je blij als ook dat tankje vol is. :)
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ik heb de 1e 30K niets hoeven bijvullen (F3C, 1,2 - 110PK - DSG) .
En ik ga wél op het lampje af, en da's dom.
Mijn vorige brommer bleek het lampje stuk! Cilinder kaputski, dure grap.
Dus ik zou idd vaker moeten controleren.

grtzz
 

Skodako

Senior Member
Ik zal mijn 1e oliepijl check ook eens effe doen vandaag :thumbsup:
Welke olie gebruikt mijn 1.2TSI eigenlijk :maakmegek:
 

Tijg

Actief lid
Daarom een vraag over de olie.
Kan je de olie die in een Fabia uit 2016 gaat ook gebruiken voor een auto waarvan de motor uit een oudere generatie is zeg maar voor 2011?
In mijn herinnering kon je in 2003 al VW502/503.00 olie in een Golf 4 gooien. Bij twijfel moet je toch echt het motortype van die oudere auto even googlen.

VAG norm 500.00 / 502.00 / 505.00 / 505.01 is 5w-40 en bedoeld voor vaste onderhoudsintervallen.
503.00 / 506.00 / 506.01 is 0w-30 en voor longlife intervallen. Diesels zonder roetfilter.
504.00 / 507.00 is 5w-30 en Longlife II ook voor roetfilter.
 

Spierings

Forumguru
Av-L pro 0w30 van Shell welk momenteel door de vag groep gebruikt wordt is ook gewoon geschikt voor wagens met roetfilter en 504.00 en 507.00 norm.

Dit zijn ze in plaats van de 5w30 gaan gebruiken..
 
Bovenaan Onderaan