Oliedruk waarschuwing.

Sinds een paar weken brandt bij mij het lampje van de oliedruk. Meestal begint het nadat de motor opgewarmd is. De olie is al vervangen en het oliefilter ook. Zelfs met de sensorstekker eraf krijg ik nog deze melding:ahum:. De auto rijdt verder hetzelfde, dus denk ik aan de kabelboom. Er zit niet toevallig nog een tweede sensor ergens? Ben nog niet bij de garage geweest om uit te laten lezen, want de vorige keer, terwijl alle signalen op de stuurhoeksensor wezen, was er drie keer nodig om dit te vinden (Skodagarage!).
Komt bij dat ik graag wat meer wil weten over mijn eigen auto, zonder daarvoor steeds de hoofdprijs te mogen betalen.

Wie heeft er ook zoiets gehad?
 

Mark

Banned
Pas op!
Het is niet omdat er genoeg olie in je carter zit dat de oliedruk ook in orde is.
Het beste is de wagen te laten uitlezen bij je dealer.
 
Al ik de stekker eraf haal doet het waarschuwingslampje het nog, wel minder maar toch. Heb zelf sterk het vermoeden dat het vocht is in kabel. Heb hetzelfde gehad met de koelvloeistof namelijk, maar dat is uit zichzelf weer opgelost. Dit probleem is ontstaan na de keuring bij de garage, waarbij de auto de volgende dag van binnen en buiten helemaal vochtig is geworden. Het check engine lampje brandde ook meteen weer. Oplossing garage: nieuwe computer á 400 euro. Gasklephuis reinigen hebben we het niet eens over gehad.
Dus ik wil zelf eerst even iets meer weten voordat ik er weer naartoe rijd.
Ben verder tevreden over de garage hoor! Maar of zij daar alles weten is de vraag.

Afgelopen vrijdag nog naar Arnhem geweest en de storingsmelding verdwijnt ook weer zo snel als het begint. Rijdt verder prima.
 

Monteurtje

Forumguru
Welke motor heb je. Als het een 1.4 MPi is. Een AQW motor, lees dan verder. Voor 1.4 16V geldt dit antwoord niet, omdat die het probleem niet hebben.

Je zegt, als ik de stekker eraf doe brandt het lampje ook. Dat is ook niet zo gek, want hij meet niks dus storing. Zelfde als stekker koelvloeistofresservoir.
Als je de stekker eraf hebt. De 1 polige stekker. Zit er dan ook wat olie in of is die helemaal schoon en droog.
Zit er olie in: dan sensor vervangen. Deze is kapot.
Zit er geen olie in, stekker dus droog en schoon: kabel controleren, oliedruk meten. Misschien is die niet goed. Voordat er echt wat kapot gaat.
 

Br3cht

Actief lid
ik zou er iig niet mee rijden!
Als de oliepomp stuk is rij je je motor stuk.
En heeft Skoda ook geen geheugen, lampje blijft branden tot reset??)
 
Het is een AQW motor. Kijk morgen bij daglicht even naar de stekker i.v.m. die olie. Hij doet het ook niet de hele tijd namelijk, meestal na 20 minuten als de motor warm is of in de bochten. Oliepeil is 100 % goed. Volgens boekje gevuld en voor de zekerheid tot C op de peilstok (zwaar gebruik, was voorheen B en nooit 1 drup verbruik gehad). Mag niet meer in en voor de zekerheid laat ik dit eerst maar even zo. Blijft ook niet constant branden of piepen.
Wil hem voor de zekerheid deze week nog even laten uitlezen op storingen, voordat ik hem naar de dealer breng.
Voor zover ik kan beoordelen, lees collega's uit de autohobbywereld, wordt de olie gewoon rondgepompt en zolang de dop eraf kan zonder zelf onder de olie te zitten schijnt volgens hun de druk ook wel goed te zijn.
Vermoedelijk is er wel enige lekkage bij de pakking rond de deksel. Kijk ik morgen ook meteen even naar.
 
@ Monteurtje.
Kon het niet laten en heb de zaklantaarn nog even gepakt. Stekker lijkt goed en deze heb ik eruit gehad alleen die andere sensor ben ik niet aangeweest tot nu toe. Die witte ronde op de eerste foto. Drup, drup, drup. Allemaal olie opeens. Ik denk dat je die bedoeld. Duidelijk lek!
Wie weet de juiste benaming? Ik kan namelijk via mijn werk alles met korting bestellen bij zo'n beetje alle leveranciers.
 

Bijlagen

  • PICT3402.jpg
    PICT3402.jpg
    12,7 KB · Weergaven: 148
  • PICT3403.jpg
    PICT3403.jpg
    14,6 KB · Weergaven: 138

Erik_NL

Forumguru
Wie weet de juiste benaming? Ik kan namelijk via mijn werk alles met korting bestellen bij zo'n beetje alle leveranciers.
op de rekening staat onderdeel # 047-9190818 oliedrukschakelaar, 9,30 € excl. BTW en excl. arbeidsloon.
Welke sensor op de foto's dat is geweest is niet meer te achterhalen.
 
Grote dank. Het is die van de eerste foto geweest. Zoals monteurtje schreef, de 1 polige stekker en die andere is 3 polig. Komt nu wel goed. De olie begon meteen te lopen.
 

Monteurtje

Forumguru
Mooi, dat is dan weer opgelost. Oliedruk schakelaar heet dat ding. Voordat je deze gaat vervangen. Is heel makkelijk. Niet de sensor vervangen als de auto net gelopen heeft. Het beste is na een paar uurtjes stilstaan of de volgende morgen. Dan smeert het niet zo. Die olie die er dan uitloopt is niet zoveel. Dus doek bij de hand houden.
 
Monteurtje, bedankt voor deze laatste tips. Bespaart me het aftappen van de olie en nieuwe olie halen. Had ik ervoor over gehad hoor, maar ik doe het liever op deze manier. Morgen meteen om een nieuwe uit!!
 
Gisteren nieuwe gehaald € 10,71 incl. bij de VEAM. Vanochtend verwisseld en geen storingslampje meer na een testritje van een half uur.
Zo moet het niet!: En zo hoort het:
Weet alleen niet of ik alle olie uit de stekker heb gekregen.:ahum: Zo niet, kan dat nog kwaad?
 

Bijlagen

  • PICT3430.jpg
    PICT3430.jpg
    9,4 KB · Weergaven: 70
  • PICT3422.jpg
    PICT3422.jpg
    16,8 KB · Weergaven: 68
Bovenaan Onderaan