Octavia 2 start niet en oliedrukprobleem

Havana

Forumguru
Mijn O2 heeft nu 330k op de teller. Het is een 1.9 TDI.

Gisteren wilde ie niet starten. Na lang proberen geeft de maxi dot een rood lampje: "no oil pressure, contact dealer". Deze melding heb ik nog nooit eerder gezien. Ik heb de olie gepeild en dit was goed.

Nu weet ik één ding: zonder oliedruk beter niet rijden. Dus niet verder geprobeerd te starten, en de buurman mij naar de garage laten slepen (vlakbij gelukkig).

Die heeft pas morgen tijd. Wat op zich niet erg is want ik heb de auto toch niet nodig deze week. En ik heb ff de tijd om mij in deze materie te verdiepen, m.a.w. jullie om hulp te vragen :)

1. Iemand enig idee wat het probleem kan zijn? Dacht zelf aan de oliedruksensor of de oliepomp.
2. Mocht het de sensor zijn waar kan ik op rekenen qua prijs
3. Mocht het de oliepomp zijn waar kan ik op rekenen qua prijs

Ik wil een beetje weten waar ik aan toe ben. Mocht het te duur worden dan overweeg ik 'm zo te verkopen c.q. in te ruilen. Ik snap dat de garage 'm uit moet lezen enzo, hopelijk hebben ze daar vandaag al tijd voor.
 

Yeti2015

Forumguru
Het olielampje gaat bijna altijd branden als je lang moet starten en de motor niet aanslaat.
Dus eerst het niet starten probleem oplossen.
Als dat opgelost is is het oliedruk probleem waarschijnlijk ook weg.
 

Havana

Forumguru
Dat is interessant.

Ik verdenk de gloeibougies, die zijn namelijk nog nooit vervangen.

De accu is vrij nieuw, dus dat lijkt me onwaarschijnlijk.
 

CDK

Forumguru
wilde hij niet starten of sloeg de motor niet aan? dat zijn 2 verschillende zaken....
 

Havana

Forumguru
Hij sloeg niet aan. Soms héél klein beetje maar 't zette niet door als je snapt wat ik bedoel.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Ok, dus accu en startmotor kan je dan uitsluiten. 330k op de klok en gloeibougies nooit vervangen zeg je? Dan zullen ze nu waarschijnlijk wel vervangen gaan worden :)
 

Joske

Forumguru
Ok, dus accu en startmotor kan je dan uitsluiten.
waarom datte Cornelis?? :tongue:

bij mijn Faabje zette die ook niet door de eerste keer, bij een paar keer meer proberen hoorde/voelde ik hem niet aanzetten, dus zou niet zomaar de accu uitsluiten eigenlijk..

en gloeibougies... zelfs zonder gloeibougies krijg je een diesel gestart, als het maar gecompresseerd wordt, dat satanssap :tongue:
 

Havana

Forumguru
Garage belde. Moest 1,5 liter olie bij. Wat ik vreemd vind. Laatste beurt is 8k geleden en dit blok gebruikte geen olie....

Ik had gepeild maar kennelijk niet goed afgelezen...
 

Havana

Forumguru
Sterker nog, de garage had 'm gewoon kunnen starten. En dat vind ik vreemd want gisteren wilde ie echt niet starten.

Al bij al vreemd. Een auto die niet wil starten en ineens veel olie verbruikt....

In de afgelopen 330k heeft het blok nagenoeg géén olie verbruikt.
 

Rallye

Forumguru
Anderhalve liter erbij? Dan moet je wel heel slecht aflezen. Misschien is het bij een diesel anders, maar bij mijn beide O2's was het verschil tussen min en max één liter. Dat kan je toch niet over het hoofd zien?

Dan is er vast iets anders aan de hand, of hij heeft bij het slepen veel gelekt.
 

Havana

Forumguru
Wat ik vooral niet snap is dat ie niet wilde starten. Dat kan toch niet verklaard worden door een te laag olieniveau? En voor het olieniveau hoor je toch een waarschuwingslampje te krijgen?
 

Spierings

Forumguru
Misschien dat hij bij hun al even binnen stond? Het verschil in temperatuur kan misschien het verschil uitmaken...
 

Joske

Forumguru
heel vanzelfsprekend maar de auto stond toch niet op een helling toen je hem wou starten? :)

en waar ik dan aan denk omdat je zegt dat de auto soms langere tijd stil staat.. misschien zou het wel kunnen dat er een opblokking zat? En dat deze vrij gekomen is door deze te verplaatsen. Dat kan ook verklaren waarom jij je olie correct peilde en er na rondpompen in de garage ineens te weinig olie in het carter zat. De vraag is natuurlijk dan wel.... waar zat dan al die olie :pieker:

bij deze verdenk ik officieel de oliepomp :geek:
 

Havana

Forumguru
Dat is mijn hele punt. Zelfs zonder olie had ie gewoon aan moeten slaan.

De auto heeft niet lang stil gestaan. De dag ervoor had ik er nog 250 km mee gereden, de dag daarvoor ook nog eens 250 km.

Het was die nacht wel -7 geweest, maar inmiddels was het 15:00 en al lang weer boven 0.
 
Bovenaan Onderaan