OBD foutcodes leren lezen

Hallo,

ik snap er ff niks van, heb net een paar foutcodes uitgelezen met OBDeleven maar die codes corresponderen niet bepaald met OBD codes die ik via internet zie. Daar staat ook ergens dat alle OBD codes 5 tekens hebben b.v. P0000 .

ik lees deze foutcodes uit:

P2B6300 - Coolant Pump "B" Stuck. Intermittent
C113B00 - Hill descent control button. Intermittent

kan iemand me uitleggen hoe dat zit?

bedankt!
 

Tees

Donateur
Er zijn verschillende soorten codes: 5 getallen, P met 4 getallen en U, B of C met 4 getallen (of letters, want tis hexadecimaal).
Bij OBDeleven krijg je er nog 2 extra getallen bij, soms zeggen die wat, meestal is t 00 en non-informatief.

Intermittent betekent dat ze af en toe optreden, anders heb je constant (oid). Voor beiden geldt dat je ze kan wissen en kijken of ze terugkomen, zeker bij intermittent is dat vaak wel het geval, bij de andere niet perse.

Gerrit Speek heeft een heel goede website waar je de codes kan nazoeken (want niet altijd klopt de beschrijving van OBDeleven, én ze zijn niet altijd heel logisch) en mogelijke oorzaken en oplossingen kan vinden: https://www.gerritspeek.nl/vag-com.html
 
Dankje voor de poging, maar kan P2B6300 daarook niet vinden. Als ik ’m google dan komt er ook niks bovendrijven, behalve dit bericht. De tweede code is een stuk bekender bij google ;)
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Als ik zoek op P2B63, dan vind ik wel een paar websites. Maar niet heel veel.
Vraag is alleen: ervaar je problemen? Hedendaagse autos zitten vol sensoren en je vind geregeld foutcodes die geen enkel probleem zijn, gewoon een sensor die even buiten het ingestelde bereik was. Idealiter natuurlijk niet, maar het gebeurt gewoon af en toe.

In OBDeleven kan je ook uitlezen hoe vaak de desbetreffende foutcode al voorgekomen is sinds de laatste keer wissen. Als dat 1 of een laag getal is, zou ik de code gewoon wissen en over een tijdje nog eens kijken of is er weer is.
 
Nou, het lijkt wel of de auto bij het wegrijden soms niet in de versnelling staat. Je geeft gas, koppeling los en dan kom je niet van je plaats.
Ik dacht eerst dat ik per ongeluk in de derde versnelling wilde wegrijden maar daar gebeurt het iets te vaak voor, bovendien gebeurt hetzelfde als mijn vriendin in de auto rijdt.

Heeft misschien toch iets met de hill descent button foutmelding te maken , dat die nog op de handrem staat met wegrijden?

ik heb deze foutmeldingen gisteren gewist en zal binnenkort eens opnieuw uitlezen om te zien of ze weer opnieuw verschijnen.
 

Tees

Donateur
Lijkt me onwaarschijnlijk. Ook al kan ik geen beschrijving vinden van die foutcode, lijkt t me dat het betekent dat de knop soms geen goed contact maakt. Waarschijnlijk een stekkertje oid die niet goed vast zit.

Dit klinkt bovendien meer als de electronicsche (neem ik aan?) handrem niet op tijd lost, óf een probleem met de bak.
 

hemi24

Forumguru
Ik zag deze one click app er net pas bij staan. Nieuw bij de Karoq?

Er staat dat het bij de 1.5 tsi motor werkt en dat het bij alle andere motoren een foutmelding bij de 03 brakes kan genereren .

Gezien een eerdere post: heb je toch de gok gewaagd met zo’n 1click app van OBD11..?!?
 

Agent327

Forumguru
Heb je het fouten resultaat log naar je email adres gestuurd? Miscchien kun je de resultaten met ons delen?
 

hemi24

Forumguru
Dan heeft jouw auto ook helemaal geen Hill descent…
Dat is enkel bij een 4x4 waar een offroad-functie in de Drive mode is opgenomen.
 

hemi24

Forumguru
Heb je iets anders aangepast met OBD11, wat betrekking heeft op het remsysteem? ACC, of Front Assist, of trekhaak om maar wat te noemen..?

Dit zijn echt van die hobbyisten foutmeldingen.

:lezen:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Nee, ik heb alleen uitgelezen met OBD, zeker te weten. De vorige keer dat ik de auto uitgelezen heb was voordat die in mei gekeurd werd bij de dealer , deze foutmeldingen stonden er toen niet in. Misschien hobbyisten bij de dealer?;)
 
Bovenaan Onderaan