O2C FL voorwielen lopen niet geheel vrij/zwaar

punicajack

Actief lid
We hebben nu sinds 2 weken onze Octavia in ons bezit en hij bevalt ons uitstekend. Voor de eerste keer getankt en blij met de zuinigheid, 1:19.2. Wel ons laatst opgevallen op de snelweg dat het lijkt alsof de auto iets naar rechts trekt. Natuurlijk loopt de rijbaan vaak iets af naar rechts, maar op de linkerbaan van de snelweg gebeurd het net zo goed.

Ik heb de wielen 1 voor 1 even opgekrikt en beide voorwielen lopen erg zwaar, de achterwielen lopen als een tierelier in de rondte en met een fikse slinger draaien beide voorwielen nog geen halve slag, dus dat lijkt me niet goed. Remschijven worden wel warm, maar dat doe ze altijd wel natuurlijk, het voelde nog niet ernstig. Misschien lopen de remmen aan, dan of iets met de lagers? Ik voelde zo snel geen speling.

Dus de dealer gaat er even naar kijken, jammergenoeg pas over 2 weken. Ik werd er nog op gewezen dat het de aandrijfas is die altijd wat zwaarder loopt, maar die moet zeker een paar keer in de rondte gaan toch? Bij mijn fiesta was het iig wel zo.

Naja, ik laat nog wel weten wat de dealer zegt.
 

CDK

Forumguru
bij een voorwielaandrijver zullen de achterwielen lichter in de rondte draaien als de voorwielen ;) als de auto trekt dan eerst de banden(spanning) en de balancering checken, helpt dat niet, dan uitlijnen.
 

Kogamyata

Senior Member
Het is m.i. normaal dat de voorwielen zwaarder draaien, want die zitten met de aandrijfas en differentieel verbonden. Dus als je daaraan draait draai je het hele mechaniek mee.
Naar rechts trekken kan diverse oorzaken hebben. De rechter rem kan iets meer aanlopen dan de linker, het kan aan de uitlijning liggen. Het r.wielheeft iets meer weerstand door foutieve vlucht of camber en maar dat zouden die wagens van jouw type dan allemaal moeten hebben, 'n grotere weerstand in de r-aandrijfas. Dat wat die aandrijfas betreft heb ik meegemaakt met 'n splinternieuwe Misubishi Galant turbo diesel uit 1987, weet je wel die van de "Gestaalde Perfectie" die trok ook altijd iets naar rechts en nieuwer dan nieuw kan niet. Navraag bij de Gestaalde Perfectie leverde op, Dat doen ze allemaal en dat heeft te maken met dat de ene aandrijfas langer is dan de andere. Perfecter dan De Gestaalde Perfectie kon/kan niet.
Ik ben benieuwd. Succes.
Joop.
 

punicajack

Actief lid
bij een voorwielaandrijver zullen de achterwielen lichter in de rondte draaien als de voorwielen ;) als de auto trekt dan eerst de banden(spanning) en de balancering checken, helpt dat niet, dan uitlijnen.
Ja precies, dat lijkt me ook heel logisch, maar zelfs bij een voorwielaandrijving uit zijn versnelling moet hij toch zeker meer dan een omwenteling maken met een slinger? Op dit moment gaan ze nog niet eens half in de rondte.

Onze Fiesta had ook gewoon voorwielaandrijving, maar ik merkte ik eigenlijk geen verschil tussen de voor en achterwielen, heb vaak genoeg (winter)banden gewisseld. Bandenspanning en uitlijnen heeft voor de rest niet veel te maken over hoe een wiel ronddraait, misschien balanceren een beetje.
 

punicajack

Actief lid
Heb het vandaag even bekeken. Het scheelt inderdaad iets als ik beide voorwielen omhoog doe. Dus dan zal het inderdaad gewoon de vooras zijn die wat zwaarder ronddraait. Dan zal het waarschijnlijk gewoon een kwestie van uitlijnen zijn en dat rijdt ie weer kaarsrecht.
 

punicajack

Actief lid
Kleine update: Gisteren heeft mijn vriendin de auto weggebracht en daar dachten ze ook dat het een kwestie van uitlijnen was. Een UP!je als leenauto meegekregen en eind van de middag de Octavia weer opgehaald, alles in orde nu :thumbsup:.
 

punicajack

Actief lid
@Helmond42 eerlijk gezegd geen idee. Alles via via gehoord. Ik kan doordeweeks lastig naar de dealer toe voor dat soort dingen (voor het ophalen van de auto een uitzondering gemaakt) dus mijn vriendin heeft de auto weggebracht en heeft te horen gekregen dat ze em gingen uitlijnen en zo weer meegekregen.

Overigens lijkt het probleem niks te maken hebben gehad met het feit dat de wielen zwaar lopen, maar dat hadden jullie waarschijnlijk onderhand al door.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan