Nieuwe Fabia II, diverse vragen

ronald_j

Actief lid
Hallo allemaal,

Na 13 jaar (waarvan 7 bij mij) en bijna 300000 km werd het tijd om afscheid te nemen van mijn mijn Fabia I. De nieuwe auto is een Fabia II ambition uit 2012 met 1.2 TSI 63kW motor.
Daarover heb ik een aantal vragen waarmee jullie me hopelijk kunnen helpen.

Vraagje 1:
Hoe pas ik dit in mijn profiel aan? Ik heb wel gezien dat ik naar "mijn profiel" --> "info" kan gaan. Daar zie ik mijn profielinformatie. Maar ik zie geen manier om het aan te passen.

Vraagje 2:
Hoe kom ik erachter welke accesiores bij mij wel en niet geïnstalleerd zijn? Op de sticker bij het reservewielvak (plaatje bijgevoegd) staat een hele waslijst aan codes, maar ik heb geen idee wat die betekenen.

Vraagje 3:
Welke lampjes gaan op welke plekken? Ik heb in de handleiding een hoofstuk gezien over vervangen van lampen. Daar wordt wel genoemd dat er H4 en H7 in gaan, maar wat er in welke positie gaat wordt niet genoemd. Ook worden er een aantal typen koplamp genoemd, maar ik weet niet welke ik heb. Zo te zien aan de dikke lens zou ik zeggen dat het de fotus koplampen moeten zijn, maar dat weet ik niet zeker. Kunnen jullie dat aan de foto zien.

Vraagje 4:
Ik wil graag de standaard Swing radio vervangen door iets met een bluetooth carkit en een wat beter geluid. Maar nu zag ik dat de Park distance control de Swing gebruikt om weer te geven wat er achter de auto zit. Werkt de Park distance control nog wel als ik er een andere radio in zet? Is er een of andere standaard voor deze weergave? Zijn er standaard radio's die dit zouden kunnen overnemen?

Vraagje 5:
Welke olie kan het het beste in? De handleiding geeft alle de volkswagen specificaties (met 5 cijfers), maar die staan steeds minder vaak op de fles aangegeven. Is dit een op een te vergelijken met bijvoorbeeld de ACEA codes?

Vraagje 6:
Voor aankoop heb ik de auto laten keuren. De keurmeester gaf aan dat TSI motoren (en in het algemeen moderne motoren) een goede kwaliteit brandstof nodig hebben. Hij gaf aan dat onder andere BP goed is, en Shell minder goed. Hebben jullie hier meer van gehoord? Valt het in de praktijk wel mee, of zijn er echt bepaalde merken pomp die ik beter links kan laten liggen?
Als het even kan zou ik natuurlijk graag een wat vriendelijk geprijsd product tanken. Mijn vorige auto liep op LPG, dus het zal vanaf nu wel even slikken worden bij het tanken. Maar ik wil ook niet het risico nemen dat ik problemen krijg met de injectoren oid.

Zo, dat was wel echt een hele waslijst.

Alvast heel erg bedankt.

Groet,

Ronald
 

Bijlagen

  • typeplaatje sticker_opties.jpg
    typeplaatje sticker_opties.jpg
    132,5 KB · Weergaven: 25
  • koplampeenheid.jpg
    koplampeenheid.jpg
    443,4 KB · Weergaven: 27

turboturbo

Forumguru
Vraagje 2:
Hoe kom ik erachter welke accesiores bij mij wel en niet geïnstalleerd zijn? Op de sticker bij het reservewielvak (plaatje bijgevoegd) staat een hele waslijst aan codes, maar ik heb geen idee wat die betekenen.
Vraag 2: vul de codes in op deze site: http://igorweb.org/equidec.aspx
Een complete lijst met alle codes kan je bij je dealer opvragen. De sticker is niet meer dan een selectie van een aantal opties.

Vraag 3: selecteer je eigen auto uit deze lijst en je kunt alle lamp typen opvragen.
https://am-application.osram.info/en/p/home
Er is ook een bladzijde met een overzicht in je handleiding.

Zo te zien heb je lens koplampen, maar welke fitting er in zit, weet je pas als je even de motorkap open maakt en de fitting er even uit haalt om te bekijken wat er in zit. Denk eraan: niet met je blote vingers het glas van het lampje aanraken!
 

Hetzer

Forumguru
Oeps ,dat zijn veel vragen in 1. .

Je profiel kun je inderdaad aanpassen, door wat Peter heeft beschreven (rechts op je eigen gebruikers naam te klikken, dan kom je in een menu)
Mbt het brandstof verhaal, dat is echt kul, je kunt er gewoon alles tanken, met minimaal een gehalte van 95.

Mbt je lampen, daar moet je toch wel uitkomen met je instructie boekje???
 

ertromp

Forumguru
Welkom en gefeliciteerd met je Fabia :thumbsup:

Al veel vragen zijn beantwoord zie ik

Mbt de radio vraag 4:
Als je er een andere radio in zet blijft zeker het piep signaal actief/beschikbaar
De "grafische" functie kan overgenomen worden als je een radio koopt die can-bus geschikt is en de protocollen van VAG ondersteunt

Mbt tot vraag 5 de olie:
Allereerst moet je weten of je auto op zogenaamde variabele interval staat (longlife olie) of op vaste interval.
Dat zie je weer in de codes die je in vraag 2 stelt
Variabele interval specificatie voor olie is VW 504 00
Vaste interval specificatie voor olie is VW 502 00

Binnen die specificaties zijn zat oliën van een bepaalde viscositeit te vinden
 

ronald_j

Actief lid
Vraag 1=> wanneer je op je forumnaam rechtsboven de pagina klikt, open de pagina met persoonlijke gegevens.
Daar kun je (alles dat je wilt) veranderen, helemaal onderaan die pagina staat een button "wijzigingen opslaan"...'t wijst zichzelf:).

Ja, nu lukte het wel. Gek dat ik er net elke keer langsheen ging.

Vraag 3=> Dat is een 'projectorkoplamp' en wat erin moet..........dat zie ik tegen die tijd wel ;).
:-) Ja, ik heb me ook afgevraagd of ik dat nu al moet weten. Maar bij de Faab 1 gingen die digne regelmatig stuk. Dan is het fijn als ze al klaarliggen. Ik heb ook al even gekeken of ik dat systeem snap, maar het is duidelijk minder simpel dan bij de Faab 1.

Vraag 6=> Ik tank meestal normale 95, af en toe 'blue one' of een andere 10% ethanol benzine, en (op vakantie of zo) een enkele keer 98 of beter, maar bijna altijd bij de goedkoopste pomp die ik kan vinden!
Er staat bij mij nu nog maar 35 duizend km op, dus over de lange termijn valt er nog niet veel over te melden.:pardon:
Dat is alvast weer goed nieuws.

Die codes blijken een heleboel te zeggen:

E5C = "Family"
1D0 = Without trailer hitch
5SJ = Left exterior mirror: convex
5RQ = Right exterior mirror: convex
1KM = Drum brakes, rear
6FF = Body-colored exterior mirror housings and various add-on parts
1AC = Anti-lock brake system (ABS)
3FA = Without roof insert (standard roof)
1N2 = Power steering electro-hydraulic
1NL = Covers for alloy wheels
H2U = Tires 185/60 R15 84H
4UF = Drivers and front passenger air bag with front passenger air bag deactivation
4R3 = Power windows with comfort operation
B31 = Type approval the Netherlands
4QU = 3-point seat belts front w/ tensioner (electr.) and height adjustment
4X1 = Side air bag front
4A0 = Without seat heater
8L5 = Roof antenna and "diversity" window antenna
J1P = Battery 220 A (44 Ah)
QI6 = Service indicator 30,000 km or 2 year ( variable )
8GG = Alternator 110 A
6Y0 = Without cruise control warning system
9AK = Climatronic with impact pressure control free of cfc
8RE = 4 speakers (passive)
7Q0 = Without navigation device
8DR = Radio
8QL = Key for locking system with remote control
8X0 = Without headlight washer system
4I2 = Radio remote controlled central locking operated from inside without safe lock
B31 = Type approval the Netherlands
7MQ = Emissions standard, EU5 mod
QN3 = Drawers under front seats
3L3 = Manual height adjustment for front seats
9P1 = Seat belt reminder, electric contact in buckle
Q1A = Standard front seats
7X1 = Park distance control
9W0 = W/o car phone preparation/installation
8WB = Front fog lights
7A0 = Without CD changer/CD player
3GA = Without cargo area
7AA = Electronic vehicle immobilization device
G02 = Front shock absorption
L03 = Suspension range 03 installation control only, no requirement forecast
7P0 = Without lumbar support in seat backrests
F0A = No special purpose vehicle, standard equipment
3S2 = Black roof rails

Best een mooi systeem.

Mbt de radio vraag 4:
Als je er een andere radio in zet blijft zeker het piep signaal actief/beschikbaar
De "grafische" functie kan overgenomen worden als je een radio koopt die can-bus geschikt is en de protocollen van VAG ondersteunt

Dat is interessant. Enig idee of er van de grote merken (zoals Poineer, Kenwood ed.) nog enigszins betaalbare modellen zijn die dat ondersteunen.
Ik denk er sowieso over na om naar een inbouwstation te gaan, aangezien ik de laatste tijd erg druk ben. Kent iemand misschien een bedrijf in de buurt van Almere die ook dit soort dingen weet?

Mbt de radio vraag 4:
Mbt tot vraag 5 de olie:
Allereerst moet je weten of je auto op zogenaamde variabele interval staat (longlife olie) of op vaste interval.
Dat zie je weer in de codes die je in vraag 2 stelt
Variabele interval specificatie voor olie is VW 504 00
Vaste interval specificatie voor olie is VW 502 00

Binnen die specificaties zijn zat oliën van een bepaalde viscositeit te vinden
De auto staat gespecificeerd voor het lange interval (30000km). Hier werd mij door de keurmeester aangeraden om het korte interval te nemen ivm levensduur turbo. Of dat echt nodig is kan ik niet beoordelen, maar aangezien ik momenteel niet zoveel rijd zullen 15000km en een keer per jaar ongeveer hetzelfde zijn, dus ik zie geen probleem in het korte interval.
Het gekke is dat het instructieboekje alleen de VW nummers noemt, en geen viscositeitsgegevens opgeeft. Zou dat ook uit die VW nummers moeten blijken?
Nu heb ik recent al meerdere malen meegemaakt dat ik bij de pomp een fles olie wilde kopen, gewoon van de grote merken, en dat er geen VW codes meer op staan. Het lijkt erop dat de fabrikanten deze niet meer willen noemen.
Betekent dat dan dat ik alleen nog maar bij de dealer olie kan kopen, of is het te vergelijken met een of andere code die er wel op staat?
 

ertromp

Forumguru
Welke radiomerken canbus ondersteunen zul je zelf eens op moeten Googlen of moeten informeren bij een autoshop bij jou in de buurt

Aan die VW nummers (specificatie) zit een bepaalde range van viuscositeiten gekoppeld. Dus het is niet zo van die VW specificatie is die viscositeit
Als je maar 15k per jaar rijdt met een TSI zou ik zeker overgaan naar vast interval dus jaarlijks (VW 502 00) en er dan een goede Castrol olie op doen
Een Castrol die voldoet aan VW 502 00 is bijvoorbeeld de Castrol EDGE 0W-40
http://www.castrol.com/nl_nl/nether...rol-edge/edge-product-range/product-page.html
 

ronald_j

Actief lid
0W40?! Wow, dat is dun! Mijn oude Fabia 1 mocht 5W30, maar dat bleek er dwars doorheen te lopen. Uiteindelijk ben ik er maar 10W40 in gaan doen.
Dat zal evengoed nog wel lastig worden om dat bij de pomp om de hoek te halen. Ik zal dan maar een keer naar de automaterialenhandel omrijden en meteen een flesje extra kopen...

Bedankt voor de info!
 

ronald_j

Actief lid
Oh, nog een vraagje: waarvoor is de "diversity" antenna op het raam (code 8L5).
Die is zeker niet toevallig geschikt voor DAB ontvangst?
 

turboturbo

Forumguru
ik denk zo tussen 10000 en 12000
Dan zou ik sowieso overstappen danwel blijven op standaard interval van elke 12 maanden of 15.000km.

Het aantal koude starts is dan toch al relatief hoog, en dat bepaalt hoeveel langer je precies dan 1 jaar en 15.000km kunt doen met een variabele interval & longlife olie.
 

ronald_j

Actief lid
Ja, dat dacht ik al. Ik moet alleen nog even nakijken wat de verkoper gedaan heeft. De auto staat gespecificeerd als longlife, dus het kan zijn dat ze longlife gedaan hebben. In dat geval zal ik wel volgend jaar een oliewissel doen, maar tot die tijd wel bijvullen met hetzelfde type.
 

ronald_j

Actief lid
Nog iets heel anders wat ik me afvroeg. Gewoon uit nieuwschierigheid.
Er is ook een Greentech versie. Die is dan weer een stuk zuiniger. De mijne zou een uitstoot van 121gr/km hebben en de greentech 105gr/km. Is dat door een andere, betere motor, of zijn er nog andere dingen die ze hebben gedaan om dat te bereiken? Tuners beloven vaak rond 11% lager verbruik. Zou je dit verschil ook kunnen bereiken door niet te tunen voor prestaties, maar voor verbruik?

Dit is allemaal hypothetisch natuurlijk. Met mijn huidige km/jaar zou het 7 jaar duren voordat het terugbetaald is, maar ik vond het toch interessant om te weten.
 

Niels83

Forumguru
Ik zou trouwens wel even uitzoeken welke lamp erin gaat. Want mijn ervaring is dat je geen boete krijgt wanneer je de lamp direct kunt vervangen.

Bij mijn 1.4 tdi greenline merk ik vooral dat de versnellingsbak heel anders is. De auto is niet zo snel. Maar door een korte wat nerveuze bak te plaatsen wordt hij acceptabel. Volgens mij is de winst van die bak dat je vanaf de derde versnelling zuiniger 80 rijdt in zijn 4 dan in zijn 5. Overigens is in zijn 5 versnellen vanaf 80 ook eigenlijk niet te doen.
 

ronald_j

Actief lid
Ik zou trouwens wel even uitzoeken welke lamp erin gaat. Want mijn ervaring is dat je geen boete krijgt wanneer je de lamp direct kunt vervangen.

Bij mijn 1.4 tdi greenline merk ik vooral dat de versnellingsbak heel anders is. De auto is niet zo snel. Maar door een korte wat nerveuze bak te plaatsen wordt hij acceptabel. Volgens mij is de winst van die bak dat je vanaf de derde versnelling zuiniger 80 rijdt in zijn 4 dan in zijn 5. Overigens is in zijn 5 versnellen vanaf 80 ook eigenlijk niet te doen.
Ah, dus toch nog meer lage toeren maken. Dat verbaast me, want deze auto zit al wezenlijk lager in de toeren. Ik denk ongeveer 2500 toeren bij 100km/u. Het leek me dat ze dat wel volledig uitgediept hebben. Maar dat blijkt dan ook wel een beetje uit jouw verhaal.


Lamp met lenzen (projectorlamp) heeft h7 lamp, de reflector heeft de h4 lamp
Ah, bedankt! H7 heb ik nog van de Faab1. Het lijkt me dat de dagrijverlichting wel tot de volgende pomp kan wachten. Als je gewoon dimlicht kunt voeren dan zal de politie wel tevreden zijn...
 

Niels83

Forumguru
Er zal uiteraard meer zijn dan alleen de versnellingsbak. De greenline is bijvoorbeeld iets lichter.
 
Bovenaan Onderaan