Navigeren Enyaq naar contactpersonen uit je smartphone

Forum leden, ik heb nu een half jaar een Enyaq en loop tegen een aantal problemen aan waar mijn dealer geen oplossing voor heeft. Ik vraag me af of er andere Enyaq rijders zijn die dit probleem ook ondervinden. Dit probleem heeft te maken met het navigatie systeem van de Enyaq zelf. Ik heb een Google Pixel 6 en deze is gekoppeld aan de Enyaq. Android auto gebruik ik niet voor navi. Vindt de eigen navi van de Enyaq prima. Maar er is een probleem en dat is het navigeren naar contactpersonen die in je smartphone staan opgeslagen. Dat doe ik voornamelijk. Echter het navigeren naar adressen van contactpersonen die wonen in een plaats waarvan de plaatsnaam afwijkt van de gemeentenaam levert problemen op. Bijvoorbeeld de plaats Bennekom in gemeente Ede. Of Roelofarendsveen in gemeente Kaag en Braassem. Daar wil de navi niet heen navigeren. De navi geeft een melding 'Controleert u uw ingave' Als je dan op OK klikt gaat de navi zelf zoeken en komt ie uiteindelijk wel met hetzelfde adres....... De dealer onderkent dit probleem en dacht eerst dat het aan de Adroid telefoon lag. Ik heb ook nog een iPhone en die vertoont exact hetzelde gedrag. Ook een en ander getest in een VW ID4 en aan Audi Q4 E-tron en daar gaat het zet zo fout, zowel Adroid als IPhone. Niet zo vreemd, is onderhuids dezelfde auto. Volgens mij is het probleem de kaart zelf in de navi: daar staan heel vaak gemeentenamen vermeld bij een plaats (bijv. Midden Delfland) in plaats van plaatsnaam zelf. Ook al op allerlei manieren de gemeentenamen aan de contactpersonen toe te voegen maar dat geeft geen oplossing. Inmiddels heeft de dealer dit zowel bij Pon als bij de fabriek aangekaart, zij zien ook dat dit fout is/gaat. Hopelijk wordt dit in een volgende software-update opgelost. In ben heel benieuwd of er ook andere Enyaq rijders zijn die dit probleem ook hebben.
 

Rallye

Forumguru
De kaarten komen volgens mij van Here. Die heeft ook een verbeterpagina. Daar nog eens aangeven?
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij gaat het prima ook als de plaatsnaam afwijkt van de gemeente, het geheim zit eerder in de postcode…
 
Was het maar zo simpel @hemi24. Postcodes staan er overal goed bij en dat maakt helaas geen enkel verschil. Navigeren blijft een ramp.
 

Rallye

Forumguru
Ik weet niet of je uit het feit dat je de kaarten voor VW niet van deze pagina kunt downloaden mag afleiden dat dat de kaarten van VW niet van Here zijn. Het bedrijf zelf is van VW (Audi) volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Here_Technologies. Hier op het forum kom ik verschillende verwijzingen naar Here tegen, zie https://www.skodaforum.nl/forum/i/navigatie-updates-2019-2020.36489/post-884492
En, al zegt het ook niet alles, ik heb zelf al eens een wijziging (spelfout in de naam van de straat achter mijn huis) doorgegeven bij Here, die later verwerkt bleek in de kaarten in mijn Octavia. Die spelfout zat bij Here en niet bij TomTom bijvoorbeeld.
 

hemi24

Forumguru
Ik navigeer met hetzelfde systeem in een ID.3 moeiteloos naar de contacten uit m’n telefoon…
Wellicht zit er verschil in het besturingssysteem van de telefoon?
 

Rallye

Forumguru
TS heeft zowel een Android als een iPhone geprobeerd, zegt hij. Hebben jullie inderdaad hetzelfde systeem? Zijn alle systemen in de ID.3 hetzelfde?
 

hemi24

Forumguru
Los Van verschil in lay-out op het scherm zijn de systemen hetzelfde.
Bij mij werkt het navigeren naar contactpersonen prima, zowel in de ID.3 als in de Golf met MIB2 systeem.
Wellicht zit de fout ergens in de toestemming tussen wagen en mobiel?
 

hemi24

Forumguru
Bij VW noemen ze het Discover Media of Discover Pro, maar het idee is exact hetzelfde...
 
Bovenaan Onderaan