Navigatie update

zoefdehaas

Nieuw lid
Kan iemand mij misschien vertellen hoe ik zowel west als oost europa in het interne geheugen kan zetten van mijn amundsen.
Moet veel in oost europa zijn, zou makkelijk zijn om alles in 1 wkeer te kunnen doen in plaats van steeds de helft van de route maar te kunnen zien en onderweg te moeten wisselen!
 

Joske

Forumguru
gaat volgens mij niet, als ik het mij nog goed voorheb, je moet steeds kiezen tussen 1 van de 2.

ohja, jezelf voorstellen hier op het forum appreciëren we wel @zoefdehaas ;)

thumb1_07bddd30-dd23-012c-883b-0050569428b1.jpg
 

JacquesV

Nieuw lid
Ik heb sinds half juni een nieuwe Octavia met een Amundsen navigatiesysteem. Ik heb (twee maal) de laatste update voor het Amundsen navigatiesysteem gedownload, uitgepakt met 7-Zip, en op een (nieuwe) SD kaart gezet (een SDHC kaart om precies te zijn). Beide keren herkent het navigatiesysteem de nieuwe kaart niet.
De oude kaart op de met de auto geleverde kaart werkt wel. Moet de nieuwe kaart per se op dezelfde SD-kaart geïnstalleerd worden of kun je ook een andere SD-kaart gebruiken (zodat je een backup hebt onderweg)? Zo ja, wat zijn dat de specificaties van de SD-kaarten die je kunt gebruiken?
 

Gieltje

Actief lid
@JacquesV ik denk niet dat je een amundsen+hebt maar de de nieuwe MIB. Het werkt alleen met de originele sd kaart. Lees de handleiding voor het maken van een back-up en zet de update daarna op de originele sd kaart. Dat is vele al gelukt.
 

chefkok

Actief lid
Zojuist mijn kaarten ge-update van versie 34 naar versie 40: appeltje, eitje!
Inderdaad voor alle zekerheid de sd-kaart gekopieerd naar harde schijf, daarna sd geformatteerd en nieuwe versie overgeschreven. Moet wel eerlijk zeggen dat de Amundsen kennelijk even wat langer nodig had om de boel in te lezen: dat was wel even spannend maar alles doet het.

Mvg,

Koert
 

twin

Nieuw lid
Kan iemand mij vertellen waar bij de amundsen+ de sd kaart zit waarop zich de kaarten bevinden?
En wat is de beste en vooral voordeligste manier om deze te updaten?
 

twin

Nieuw lid
Hartelijk bedankt voor de reacties. Heel jammer dat het zo duur is. Nog maar even doormodderen met wat ik heb en voor de plaatsen waar het misloopt de navigatie op mijn mobiel gebruiken. Ik ging vandaag vanuit het hoge noorden richting leiden en bij Schiphol is er zoveel veranderd dat ik daar compleet de mist in ging.
 

EdK

Forumguru
tsja als je de borden boven de weg had gelezen dan kom je zelfs op schiphol nog waar je wezen moet hoor....
 

Sparkie

Forumguru
Ik ging vandaag vanuit het hoge noorden richting leiden en bij Schiphol is er zoveel veranderd dat ik daar compleet de mist in ging.
Jij bent dus ook zo'n figuur die, omdat de navigatie het je opdraagt, linksaf direct de plomp instuurt?
 

henriz

Forumguru
@Sparkie
Je hebt rijden en navigeren. Als je het tweede over laat aan een apparaat hoeft dat nog niet te betekenen dat het het eerste ook niet zelf doet.
 

AndreM

Forumguru
Voor de mensen die de Amundsen van de O3 willen updaten volgen hier nog enkele tips.

- 2x per jaar zijn de kaarten te updaten, gedurende 3jaar lang na aanschaf van een nieuwe O3.

- Lees de handleiding door van de onderstaande link:
http://new.skoda-auto.com/en/experience/service/maps-updating

- Voordat je de software gaat downloaden, zorg dat de energie safe mode van je pc uitgeschakeld is. Het downloaden duurt best wel lang en wanneer dit onderbroken wordt kan je weer opnieuw beginnen.

- Om de software te downloaden ga je naar de volgende link:
http://www.navigation.com/skoda-en en selecteer de Nederlandse taal.

- Het nieuwe kaartmateriaal openen met 7-zip.

-Formatteer NOOIT volledig de SD kaart, wil je dit wel doen doe het dan met SNEL formatteren. Beter is de mappen die op de kaart staan op je HDD van je pc te zetten en de nieuwe mappen op de SD kaart zonder te formatteren.
(Er staat namelijk verborgen data op geschreven waarmee de navigatie de software herkend en de uiterlijke datum tot wanneer je kan updaten.)
Mocht je toch deze fout hebben gemaakt dan zal je langs de dealer moeten met je SD kaartje.
Voor de mensen die een nieuw SD kaart willen gebruiken hebben hiermee gelijk antwoord waarom dit niet gaat.

- Voor de muziek liefhebbers. Het linker SD slot in het handschoenenkastje is voor de navigatie en het rechter SD slot is voor een 32 GB SD kaartje waar je genoeg mp3 muziek in mappen structuur op kan zetten.
Zelf heb ik voor deze mogelijkheid gekozen zodat ik geen duur kabeltje voor mijn IPod hoefde te kopen en hierdoor ook minder snoertjes in de auto en het bedieningsgemak.
 
Laatst bewerkt:

intruder1400

Actief lid
Dus de kaarten zijn slechts voor bepaalde tijd gratis te updaten? Kan je daarna nog wel updaten, maar dan tegen betaling, of kan het helemaal niet meer?
 

AndreM

Forumguru
Je kan daarna nog wel updaten maar dan wel tegen betaling.

Maar een troost, de straten veranderen gelukkig niet wekelijks.
En de makers van het kaartmateriaal zijn afhankelijk van de gemeentes wanneer deze de nieuwe mappen vrij geven.
Zelf heb ik dit ervaren bij mijn vorige auto dat ik een rotonde op reed die niet vermeld stond of het wel vermelde terwijl het nog een gewoon kruispunt was.

Ik zeg dan ook altijd, een navigatie is niet bindend maar een hulpmiddel.
Dus zal je altijd nog je ogen moeten gebruiken om de verkeersborden te lezen.
 
Laatst bewerkt:

Darkside

Forumguru
Ik vraag me dan of hoe ze controleren hoe lang je je columbus update?
De amundsen kan alleen geupdate worden met het officiele SD kaartje. Dus dat daar iets van een beveiliging in zit snap ik.
Maar de Columbus kan je updaten met elke willekeurig SD kaartje.
Zou die dan iets wegschrijven naar de interne HDD?
 

AndreM

Forumguru
Dan zal er ongetwijfeld op de HDD verborgen data staan die dat herkend.
Dit principe kennen wij al jaren met kantoormachines.
 

Oogje

Senior Member
Maakt toch niet uit, want de meeste bakken zijn geleased en over drie jaar rijd ik al weer wat anders.

Verder maak je mij niet wijs dat een Columbus niet meer zou updaten na drie jaar. Dat blijft gewoon gratis mogelijk tenzij ze het aanbod van kaarten serverside betaald maken.
 

Darkside

Forumguru
Ik moet iets langer met mijn auto doen. En ik kan me voorstellen dat er ergens een check gedaan wordt op de HD die controleert op datum of je nog mag updaten.
Dan kunnen de kaarten die gratis op het internet staan ook een eigen code/serienummer hebben.
En bv de kaarten die je moet kopen bij de dealer een andere code. Zodat wanneer je die er instopt de controle op datum overgeslagen wordt.

Of het ook daadwerkelijk zo gebeurd? Ik vermoed van niet. Ik vermoed gewoon dat VW een service biedt dat je bij je jaarlijkse beurt meteen een gratis kaart update krijgt. En dat de dealer na 3 jaar gewoon zegt dat je geen recht meer hebt op de service en nu dient te betalen.
Dit staat je echter niet in de weg om dit zelf te doen via de website en je eigen SD kaart.
 

AndreM

Forumguru
Er zullen altijd mensen zijn die niet geloven wat je schrijft.
Deze info heb ik ten eerste van de dealer en ook zelf ervaren met de navigatie van de Citigo van mijn vrouw.

Ik kon nog 1x een update op de Navigon navigatie zetten en kreeg via de website de melding dat de volgende keer betaald moest worden voor de update.
De prijs is mij ontschoten maar het ging om een update voor 1jaar.

Eerlijk gezegd vind ik het een zeer nette service van Skoda.
Bij Skoda krijg je kaarten voor Europa, bij Opel alleen Benelux met de Major Roads of Europe.
Bij Skoda voor 3jaar lang een update, bij Opel niets, daar moet je kaarten kopen per land a €130.- stuk.
 
Bovenaan Onderaan