3lmo

Lid
Goedemiddag,
Ik heb een vraag waar ik het antwoord (zélfs op dit forum) niet op kan vinden. Ik rijd (lease) een Octavia iV van mei 2021. Mijn infotainment is softwareversie 1803 en juist vanwege de problemen met het scherm waar veel lieden over klagen (waar er verkleuring plaatsvindt of, in het Engels: pixelation en scrambled) wil ik deze nog even snel updaten voor mijn voorjaarsvakantie. Als ik het goed begrijp, moet ik zorgen dat ik naar versie 1896 kom.
Maarr... tot nu toe komen alle updates OTA (over the air) en lijkt deze softwareversie niet klaar te staan voor download.

Nu komt de vraag: kan ik deze software zelf, handmatig updaten, of moet ik hiervoor altijd naar de dealer? Dat laatste zal waarschijnlijk geld kosten, wat nog niet zo schokkend is, maar zal waarschijnlijk ook niet binnen de komende vier dagen lukken.

Ik weet niet 100% zeker welk navigatiesysteem ik heb. Of dat Columbus, Amundsen, Bolero of iets anders is, ik kan het nérgens vinden. Ik vermoed dat het Columbus is, want ik heb er navigatie op en kan er split screen op aanzetten. Maar wat ik wel weet is dat ik geen SD gleuf heb gevonden in de auto. Wel heb ik twee USB-C aansluitingen, maar die lijken me alleen om te laden en om de navi te helpen aansturen.

Sorry, het is een wat rommelige vraag geworden, maar er is veel wat ik nog niet snap/weet aan deze auto. Ik rijd er pas een paar maanden in en de techniek is een hoop verbeterd sinds het vorige model waar ik in reed (2010).
Misschien kunnen jullie hier iets mee?

Alvast dank!
Ivo

Skoda Octavia combi (5-d) 1.0 e-TSI Style 81kW dsg-7 aut
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Een plaatje van het systeem*) kan helpen, zeker als je de systeeminformatie op het scherm laat zien. Neem vervolgens contact op met @Rainesh want die kan je in detail vertellen wat er wel en niet mogelijk is.

*) Foto's toevoegen (mits het bestand niet te groot is) kan door tijdens het maken van een reactie op Bijlage te klikken en naar de betreffende foto's te bladeren.

En even langs het Meet en Greet deel van het forum gaan wordt ook wel gewaardeerd.
 

3lmo

Lid
Een plaatje van het systeem*) kan helpen, zeker als je de systeeminformatie op het scherm laat zien. Neem vervolgens contact op met @Rainesh want die kan je in detail vertellen wat er wel en niet mogelijk is.
...........
En even langs het Meet en Greet deel van het forum gaan wordt ook wel gewaardeerd.
Hi Canon-Eye,
Ik heb me even voorgesteld. Dat kopje was mij ontgaan.
Ik heb ook even twee foto’s toegevoegd die ik zojuist genomen heb. @Rainesh: is dit iets waar je wat mee kunt?

Hoi, ik heb ook een Skoda IV en de navigatie data files geupdate via een stick in die USB-C en de zip heb ik bij Skoda gedownload, file heet OI_P85_EU_202245_Offline_Update.zip. De locatie is https://updateportal.skoda-auto.com/nl-be

Is het aan te raden om het zelf te doen, zoals THK2 suggereert? (waarvoor dank)

Alvast dank voor jullie reacties.
Mvg,
Ivo
 

Bijlagen

  • 6C313306-FFB3-4701-A655-81E0A8A9A0B1.jpeg
    6C313306-FFB3-4701-A655-81E0A8A9A0B1.jpeg
    604,6 KB · Weergaven: 49
  • B7E5F95A-6CDF-46A1-B414-6B369BC1C8AF.jpeg
    B7E5F95A-6CDF-46A1-B414-6B369BC1C8AF.jpeg
    625,9 KB · Weergaven: 46
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

THK2

Lid
Voor de duidelijkheid ook screenshot gemaakt nadat ik de navigatie database per USB-C stick had bijgewerkt. Nu dus 22.12 en voordien 20.7. Ook mij is niet duidelijk welk systeem ik heb maar ik schat Columbus.
 

Rallye

Forumguru
Hoi, ik heb ook een Skoda IV en de navigatie data files geupdate via een stick in die USB-C en de zip heb ik bij Skoda gedownload, file heet OI_P85_EU_202245_Offline_Update.zip. De locatie is https://updateportal.skoda-auto.com/nl-be
Maar dat is niet de software-update die @3lmo bedoelt, maar enkel de navigatieupdate.
Volgens mij moet je als je inlogt bij MijnSkoda alle extra’s van de auto kunnen zien - ik kan dat voor mijn Golf bij We Connect wel.
 

THK2

Lid
Sorry je hebt gelijk, als het met OTA updates niet lukt moet je naar de dealer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rallye

Forumguru
Hmm. De titel is wel “navi handmatig updaten” zie ik nu. De post gaat vervolgens over de update van de software van de auto zelf…..
 

3lmo

Lid
Hmm. De titel is wel “navi handmatig updaten” zie ik nu. De post gaat vervolgens over de update van de software van de auto zelf…..
Excuus. Je hebt gelijk. Ik bedoel idd de infotainment software. Ik kom eerst niet op het woord komen en later paste ik het alleen in mijn originele vraagstelling aan. De navigatie (kaartupdates) vind ik minder belangrijk.

Update naar 1896 kan ik wel leveren, maar waarom update je dealer dit niet?
Ik heb het hen nog niet gevraagd. Vandaag gebeld, tijdje in de wacht gestaan, uiteindelijk terugbelverzoek gedaan en nooit meer wat gehoord. Vaste prik bij mijn dealer.
En als ik dan reactie krijg (aanname…) dan kunnen ze het vast niet op korte termijn inplannen.

Geen idee hoeveel werk zoiets is. Ik ben er niet bekend mee.

Laat ik vooropstellen dat het geen halszaak is hè? Als dit na mijn vakantie moet, dan is dat maar zo. Maar aangezien ik de komende week behoorlijk wat kilometers ga maken, hoopte ik dit voor die tijd geregeld te krijgen.
 

Canon-Eye

Forumguru
terugbelverzoek gedaan en nooit meer wat gehoord. Vaste prik bij mijn dealer.
In zo'n geval zou ik me gewoon een keertje fysiek melden bij de receptionist om de vraag face to face voor te leggen.
Kijken wat er dan voor reactie volgt. En ondertussen alvast uitkijken naar een ander adres voor het onderhoud. Want dat ze jou waarschijnlijk geen nieuwe auto meer verkopen is - zeker voor de korte termijn - bij de huidige levertijden niet hun grootste probleem, maar die werkplaatsbezetting moet natuurlijk wél op peil blijven...
 

RoelF

Forumguru
Ik had gelukkig geen probleem met mijn dealer bij updaten. Afspraak gepland, viel onder garantie, in twee uurtjes gepiept.
 

3lmo

Lid
Ok, thanks. Ik heb vanochtend weer gebeld. Kreeg een overkoepelende receptioniste. Opnieuw vraag gesteld. Opnieuw wist ze het antwoord niet. Opnieuw de belofte dat ik wordt teruggebeld. We zullen zien. Ik belde om 09:00 uur. Het is nu bijna 12:00 uur.
In ieder geval goed om te weten dat het zo'n 2 uur duurt. Ik heb ook geen idee of de update in een later stadium OTA wordt aangeboden, of dat dit bezoekje aan de dealer een 'moetje' is. Heb jij enig idee, @RoelF ?

Overigens denk ik dat wij een min of meer gelijke auto hebben.
 

RoelF

Forumguru
Zover ik weet kan alleen de dealer (en sommige forumleden) dit uitvoeren. Ik heb ook nog geen OTA update gehad die het getoonde versie nummer aanpast.

Onze auto's lijken inderdaad gelijk. Hoewel de mijne toch echt groter is, als ik de avatar moet geloven. ;)
 
Bovenaan Onderaan