Mijn O3 1.6TDI DSG EBL

brhahlen

Actief lid
Even een schaamteloze copy-paste vanuit het "Dit ben ik" topic:
Toen ik bij mijn nieuwe werkgever begon, mocht ik een nieuwe auto uitzoeken. Dat is de Skoda Octavia Combi geworden.
Gezien mijn "niet zo geweldige" rug, wilde ik heel graag de elektrisch verstelbare stoelen, wat direct betekende dat ik in de 20% categorie kwam, dus toen ook maar heel veel vinkjes aangezet :)

In bestelling, sinds week 18:
Type: Octavia Combi 1.6TDI DSG EBL
Kleur: Topaz Brown
Pakketten: Bagage, Safety, Functie
Opties: Panorama Dak, Elektrische Voorstoelen, Elek. Achterklep, Drive Setup, DAB+, Sunset, Schakelpaddles + 3-spaak stuur
Accessoires: Lederen Bekleding - Dakota Beige, bruine stiksels, Koelbox, Kledinghanger

Nu was ik in de veronderstelling dat ik ook de verkeersbordherkenning zou hebben, maar blijkbaar zit dat in het Travel-pakket, wat ik niet besteld blijk te hebben. Of het zit er wel op en is dat een mooie verrassing, maar dat zien we over een week of 3.

De volgende post gaat over de aflevering en de eerste ervaringen.
 

brhahlen

Actief lid
Gisteren, 21 oktober, was het dan eindelijk zo ver: de O3 mocht worden opgehaald.
De officiële aflevertijd was 16:00, maar om 15:45 was ik er al, dus toen kon het feest al beginnen.

De auto stond al onder het doek te schitteren en dat werd er dan ook snel afgehaald, waarna deze beauty tevoorschijn kwam:
auto.jpg

Na een rondje om de auto en daarna een zeer uitgebreide uitleg (hulde voor de dealer, Versluis in Zoetermeer, nog nooit zo'n uitgebreide uitleg gehad), gingen we, de dealer en ik, even naar een parkeerterrein verderop, zodat de werking van de Park-Assist kon worden uitgelegd en ervaren.

Na al dit werd het tijd om zelf weer op pad te gaan, mocht van Zoetermeer naar Hilversum, dus gelijk een mooie rit om even te wennen en in te rijden.
De stoelen goed gezet, elektrisch, ideaal en op weg. Natuurlijk een paar keer zelf schakelen met de flippers.

's Avonds weer terug van Hilversum naar Den Haag, waar de O3 gelijk zijn vuurhageldoop heeft gehad, man wat een buien.

Vanochtend weer op weg naar Amersfoort, dus al lekker een km of 200 er op zitten :)

Nu nog eens gaan nadenken óf en zo ja, welke, VAGCOM aanpassingen ik nog eventueel zou willen, maar daar moet ik eens rustig induiken :).

Gelijk een paar vragen die jullie misschien wel kunnen beantwoorden:
1. Mijn navigatie versie geeft dit aan:
nav_versie.jpg
Hoe kan ik dat matchen met de navigatie-versie die op navigation.com staat? Is de navigatie ook te upgraden vanaf een USB stick?

2. Is er een wat uitgebreidere uitleg over de Individuele Driving Mode instellingen te vinden? Heb nu de bochtenverlichting en stuurinrichting op Sportief staan. Bij de stuurinrichting merk ik verschil, maar de bochtenverlichting?

3. In het Climatronic menu kan je kiezen voor "Automatische circulatie". Wat doet dit? Dit correspondeert namelijk niet met de "Auto" knop die ik heb.
 

Connexie

Forumguru
De automatische circulatie functie staat gewoon beschreven in the manual van de SC2 (pag. 107), dus dat zou voor een O3 ook te vinden moeten zijn.

:lezen:

Capture.JPG

Knappe wagen!

:thumbsup:
 

Joske

Forumguru
Proficiat! mooie wagen :thumbsup:

betreft "dynamische bochtenverlichting" (enkel actief bij snelheden lager dan 40 of was het nu 50km/u) dit slaat ook op het effect van de meedraaiende xenonverlichting. Als je deze op ECO zet dan doet die dat niet meer. Heb je geen xenon maar enkel mistlampen (tja, wsl wel ;) ) dan gaan deze niet meer aangaan als je bocht neemt / richtingaanwijzer gebruikt. Geldt ook bij snelheden lager dan voorgenoemde. Dus het noemt wel bochtverlichting maar volgens dat ik al gemerkt heb heeft het ook invloed op je AFS - systeem van de xenonverlichting.

Het idee daar achter is stroombesparing van de mistlampen en de energie die nodig is om de xenon te laten draaien.
 

mmsol78

Actief lid
@brhahlen hoe is je ervaring met de DSG icm de 1.6 diesel?
Ik heb alleen een proefrit gemaakt in de benzineversie (140PK) met DSG.

rijdt de auto op koppel, of wordt er al snel teruggeschakeld?
 

brhahlen

Actief lid
Proficiat! mooie wagen :thumbsup:

betreft "dynamische bochtenverlichting" (enkel actief bij snelheden lager dan 40 of was het nu 50km/u) dit slaat ook op het effect van de meedraaiende xenonverlichting. Als je deze op ECO zet dan doet die dat niet meer. Heb je geen xenon maar enkel mistlampen (tja, wsl wel ;) ) dan gaan deze niet meer aangaan als je bocht neemt / richtingaanwijzer gebruikt. Geldt ook bij snelheden lager dan voorgenoemde. Dus het noemt wel bochtverlichting maar volgens dat ik al gemerkt heb heeft het ook invloed op je AFS - systeem van de xenonverlichting.

Het idee daar achter is stroombesparing van de mistlampen en de energie die nodig is om de xenon te laten draaien.
Dank, dank :)
Heb het (digitale) boekje ook maar eens doorgebladerd en daar staat alleen dat de bochtenverlichting dynamischer wordt aangepast, whatever that may mean :)
Heb Xenon, en Eco modus... Tsk :tongue:

@brhahlen hoe is je ervaring met de DSG icm de 1.6 diesel?
Ik heb alleen een proefrit gemaakt in de benzineversie (140PK) met DSG.

rijdt de auto op koppel, of wordt er al snel teruggeschakeld?
De DSG rijdt heerlijk. Schakelen gaat soepel, weinig schokkerig, dus prima.
Handmatig terugschakelen met de flippers werkt ook prima, je merkt het ontkoppelen bij afremmen dan wel, vind ik.
 

Joske

Forumguru
mja, dan schakelt hij enkel de bochtverlichting uit. (je weet toch wat bochtverlichting is é? :bloos: :lezen: )

Naar mijn idee doet de xenon het dan ook rustiger aan, zal er vanavond nog eens op letten ;)
 

brhahlen

Actief lid
mja, dan schakelt hij enkel de bochtverlichting uit. (je weet toch wat bochtverlichting is é? :bloos: :lezen: )

Naar mijn idee doet de xenon het dan ook rustiger aan, zal er vanavond nog eens op letten ;)
Meedraaien in de bochten :)
Vind ik ideaal.

Ik heb volgens mij de keuze normal en sport, dacht ik, maar dat zal ik straks moeten checken :)
 

micky

Forumguru
mooie bak, waar zijn de foto's van de binnenkant ;)
Wat betreft verkeersborden herkenning, als je Lane assist hebt, schrijf het dan maar op je VAGCOM lijstje, dit is namelijk achteraf gewoon aan te zetten, als je trouwens geen camera in je voorruit hebt bij de spiegel dan heb je het sowieso niet. updaten doe je via 1 van de SD kaartjes.
 

Joske

Forumguru
heb het nog eens opgezocht in de handleiding en het AFS systeem wordt wel degelijk uitgeschakeld indien deze in ECO stand staat. Anders werkt het systeem tot snelheden van 70km/u.

Bochtverlichting wordt uitgeschakeld bij ECO instelling. ;)
 

brhahlen

Actief lid
mooie bak, waar zijn de foto's van de binnenkant ;)
Wat betreft verkeersborden herkenning, als je Lane assist hebt, schrijf het dan maar op je VAGCOM lijstje, dit is namelijk achteraf gewoon aan te zetten, als je trouwens geen camera in je voorruit hebt bij de spiegel dan heb je het sowieso niet. updaten doe je via 1 van de SD kaartjes.
Foto's van de binnenkant volgen nog, was er gister geen weer voor :)
Ik heb, helaas, geen Lane Assist. Ben dat vinkje vergeten te zetten en het lijkt er ook niet op dat er een camera achter mijn spiegel zit (maar dat check ik nog wel).

Binnenkort maar een SD Kaartje kopen dan :)

heb het nog eens opgezocht in de handleiding en het AFS systeem wordt wel degelijk uitgeschakeld indien deze in ECO stand staat. Anders werkt het systeem tot snelheden van 70km/u.

Bochtverlichting wordt uitgeschakeld bij ECO instelling. ;)
AFS heb ik, wederom helaas, niet. Dat zit bij datzelfde vinkje in dat ik vergeten ben :)
Dank voor het opzoeken!
 

brhahlen

Actief lid
Euh... Oh, sorry, my bad, dan was ik in de war met de Grootlicht-Assistent :)

Ik zie inderdaad e.e.a. in het boekje over AFS, maar daar valt, zo te zien, zelfs niks aan in te stellen (behalve dan of je rechts of links rijdt). Alle modi selecteert ie dus automatisch.
Weer wat geleerd vandaag!
 
Bovenaan Onderaan