Mazda brengt nieuwe 6cyl diesel op de markt.

JeSko

Forumguru
Geen idee @leon-cupra ze zijn daar in Japan echter niet gek, Mazda zit samen met Toyota, Suzuki etc in één grote groep die vol inzet op E-Fuels. Ik vertrouw die groep wel, daar zit heel heel heel veel kennis in.

 

leon-cupra

Forumguru
Niet gek zal zeker waar zijn en merken kijken uiteraard ook mondiaal. Mazda heeft altijd van die “rare” beslissingen genomen waardoor Mazda (en vb ook Honda) hier in BE nooit echt hard van de grond is gekomen. Vb een 2,5benzine was onbetaalbaar in Vlaanderen mbt de taksen, ondanks dat het wss een zeer goede motor was.
 

JeSko

Forumguru
Klopt @leon-cupra , is ook de reden dat onze Mazda geen verkoopswonder is, 2.0 naft in 2015 dat is iets van de jaren 90-2000, nu is het allemaal 1.0 tot 1.5 met een turbo erop. Mazda hun filosofie is dat de cilinderinhoud gelijk moet lopen met het gewicht, daarom ook dat mijn broer zijn station 6 met een 2.2 diesel kwam, en als je die dan vergelijkt in rijden met mijn vergelijkbare Superb met 1.6je... groot verschil in souplesse.
 

hemi24

Forumguru
Mazda hun filosofie is dat de cilinderinhoud gelijk moet lopen met het gewicht, daarom ook dat mijn broer zijn station 6 met een 2.2 diesel kwam, en als je die dan vergelijkt in rijden met mijn vergelijkbare Superb met 1.6je... groot verschil in souplesse.
Mijn ervaring met de 6 met de 2.2 diesel (150pk) was dat op de Duitse Autobahn, boven 180 km/h de 1.6-jes toch echt merkbaar beter doortrokken (zowel Octavia's als ook CDTI's in Opel Zafira Sports Tourers..!)

In de laatste AutoWeek stond een vergelijk tussen de CX-60 PHEV uit de duurtestgarage met een Duitse CX-60 met 6 cilinder diesel, waarbij de laatste toch wel de fijnere variant bleek te zijn.

 

JeSko

Forumguru
@hemi24

Ik heb hem enkel getest op ringwegen en op de boerenbuiten, en er zat heel wat meer power en souplesse in de 2.2 van mijn broer dan in mijn Superb 1.6, was eigenlijk geen vergelijk, ook inhalen gaat veel vlotter dus ik neem aan dat invoegen op de autosnelweg ook veel vlotter gaat. Boven 180 dat rijd de meute bijna nooit dus is ook niet zo relevant nog interessant voor mij, wat heeft een 1.6 en een 2.2 nog over boven 180? 15 km/h? 20 mss? Dat heeft weinig nut en betekenis, prestatie onder zulke snelheid doen er voor mij toe.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
De 1.6 diesel is gewoon een tam blok icm een Superb. Heb daar vroeger eens een paar ritjes mee gedaan. Zelf een Renault scenic won het van de Superb aan de lichten.
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Inderdaad spijtig genoeg is het downsizen echt doorgeslagen, als ik zie dat mijn collega een 1.0 in zijn Octavia heeft liggen... Dat is toch niet meer normaal. In het begin was ik tevreden van mijn 1.6 in de Superb, de Turbo deed veel goeds, maar nu besef ik wel wat voor traag gedoe dit was. Eens je op cruisesnelheid was was de Superb de beste auto die ik ooit gehad heb, maar met de Mazda nu is het toch veel relaxter op de autosnelweg, die kan echt veel beter mee en kan vlot inhalen/invoegen als je dat wilt, ookal is het ook geen performance monster.
 

MarcoO2

Forumguru
Inderdaad spijtig genoeg is het downsizen echt doorgeslagen, als ik zie dat mijn collega een 1.0 in zijn Octavia heeft liggen... Dat is toch niet meer normaal.
Ik heb ook een 1.0 in mijn Golf Variant liggen. Eerlijk is eerlijk: vooraf dacht ik "dat gaat 'm niet worden". Maar de werkelijkheid is dat het boven verwachting is, zeker gewoon voor dagelijks gebruik. Dankzij het turbootje heb je voldoende koppel om gewoon vlot genoeg te zijn. Kijk, even stevig versnellen als je al 120 rijdt lukt niet natuurlijk, maar "echt niet normaal" is absoluut niet aan de orde.
 

JeSko

Forumguru
@MarcoO2

Is een Golf variant niet lichter dan een Octavia? Kan me vergissen hoor. Ik zie idd dat ie van 0-100 in 10 seconden gaat, eerlijk das sneller dan ik had verwacht, mijn Superb deed dat volgens de specificaties in 12.5 seconden :D :LOL:
 

Canon-Eye

Forumguru
De Leon ST is 1159kg leeg, in de praktijk met 1 persoon en wat vaste uitrusting aan boord waaronder het van huis uit niet meegeleverde full size reservewiel komt hij ook dik over de 1250kg heen. En dat 1.0 tsi-blokje met 115 pk doet zijn karwei meer dan prima en nog zo goed als geruisloos ook, daar hou ik wel van...
 

Tees

Donateur
Motorvolume zegt ook lang niet alles, de 1.2 TSI rijdt beter dan de 1.6 MPI die ervoor in de Octavia lag dankzij het vroeg beschikbare koppel, en de 1.0 TSI is de opvolger van de 1.2 TSI qua vermogen en koppel. Ze zijn wel wat opgeschoten met de techniek in de loop der tijd zullen we maar zeggen!

Maar Jefrey droomt nog steeds van een eeuwigheid met grote verbrandingsmotoren. Ik gun m die droom nog maar even ;)
 

JeSko

Forumguru
Neen hoor @Tees ik droom van een wereld waar je zelf nog gewoon kan opteren om een brandstof auto te rijden, zolang de optie er is om zelf een co neutrale ice te rijden ben ik blij.
 
Bovenaan Onderaan