Mass Airflow sensor - schoonmaken....of toch niet?

haassie

Forumguru
soms voel ik dat mijn auto stationair een lichtjes hobbelt. Is echter niet te zien op de toerenteller. Vaak net na een koude start maar soms ook weleens warm. Maar ook weer niet altijd.... lekker duidelijk haha. Geen lampjes die branden of iets dergelijks of foutcodes.

Over wat ik heb gelezen zou het weleens de MAF sensor kunnen zijn die wellicht licht vervuild is. Staat immers 160k op de klok en bij mijn weten (volledige historie bekend) is deze nooit vervangen.

Ipv te vervangen kun je met een speciale cleaner de sensor reinigen. Hetgeen er simpel uitziet. Sommigen zeggen doen...terwijl andere sites weer zeggen NIET doen omdat de sensor er door residu ook slechter van kan worden en je dan wel moet vervangen.....

Wat is wijsheid, schoonmaken of niet? En welke speciale airflow cleaner heb je gebruikt.
 
Toevallig heb ik deze vorige week schoongemaakt, op die van mij (1.4 Tsi) zitten er twee.
Heb remmenreiniger gebruikt, dus twee torx eruitdraaien en los, stekker los en dan schoonspuiten met remmenreiniger, kwam veel dondere drap af, daarna gewoon laten droger, geen doekjes gebruiken en monteren.
Die van mij liep daarna beter.

Succes
 

Highway

Forumguru
Lees diverse dingen over het schoonmaken van de MAF. Ik had last van trage reacties op het gas bij mijn 1.8tsi S2. Geen error code's te lezen. 180 000 op de teller.

MAF met electra reiniger schoon gemaakt. Had wel een idee dat het iets deed helpen, maar reactie op het gas was nog steeds niet zoals gewenst. Ik lees op een aantal plaatsen dat remmenreiniger soms te agressief kan zijn, en dat de eigenlijke sensor zo ver in de MAF behuizing zit dat je deze vaak niet schoon kan krijgen.

Uiteindelijk een nieuwe besteld en geplaatst. Probleem verholpen.

Helaas is een nieuwe MAF wel redelijk aan de prijs. MAF is met vcds uit te lezen (rijdend) - had ik toen gedaan en via de waarden zag je dat de MAF wat traag reageerde in mijn auto.

Behalve de MAF, kunnen meerdere dingen het stationair lopen beinvloeden. Denk aan bougies, bobine's, vervuiling in de inlaat etc.
 

haassie

Forumguru
bougies zijn al vervangen (2000km geleden) en hebben het probleem niet verholpen al lijkt het iets minder (NGK1675), inlaat is bij 140000 met walnutblast gereinigd, moet ook nog ok zijn. Gasresponse heb ik nog niet zo op gelet. Ik neem aan als je iets niet weet dat je ook niet weet of het goed of slecht is haha. Zonder vergelijk geen goede referentie.

bobines heb ik nog even gelaten voor wat het is.

Eerst maar het laaghangende fruit plukken waarbij de MAF sensor schoonmaken op het oog de meest gemakkelijke en goedkoopst is. Zag ook iets over het gasklephuis echter ga ik hier niet zelf aan rommelen omdat je deze na schoonmaken weer moet calibreren/inleren waarvoor ik weer afhankelijk ben van een dealer.

Nogmaals je moet eigenlijk een referentie hebben om te weten wat goed is of niet.
 

Highway

Forumguru
Gasklephuis is ook te calibreren via VCDS. Het is dat we vrij ver van elkaar af wonen anders had je wel even een rondtje kunnen rijden met mijn 1.8.
 

Cordoba

Forumguru
Zolang je alleen maar een vaag idee hebt over een slecht functionerende MAF, zou ik er niet aan komen. Reactie op schoonmaken (zowel door contact met schoonmaakmiddel als de mechanische aanraking bij de klus) is onvoorspelbaar, dus niet aan beginnen zonder goede reden.

Jaren terug gehad dat een auto van nog geen 4 jaar en 45.000 km op de teller, af en toe tijdens rijden uitviel, en soms minuten lang niet meer wilde starten, om het opeens weer te doen zonder enig probleem. Uiteindelijk bleek de MAF de boosdoener en is deze vervangen, vervolgens 11 jaar en 130.000 km zonder enig probleem met de vervangende OEM MAF rondgereden. Ook bij de vorige Fabia gewoon de 190k km gehaald in 15 jaar zonder enig probleem met de MAF.

De klachten lijken meer te wijzen op een vervuild gasklephuis dan op een MAF probleem. (tenzij uitlezen iets anders aangeeft)
 

haassie

Forumguru
Ik wil morgen eens bij de garage vragen wat het schoonmaken van het gasklephuis kost. Wat is een beetje een redelijke indicatie zodat ik niet het vel over de neus getrokken krijg.
 
Bovenaan Onderaan