Lastige Koude Start

JensF

Lid
Goedemiddag,

Het valt mij op dat als de Octavia echt helemaal koud is deze wat lastig start. Na een korte internet zoektocht kom ik uit op een mogelijk defecte temperatuur sensor.

Nu viel het mij al op dat tijdens het rijden mijn temperatuur vaak zweeft tussen de 70 en de 90 graden. Als ik stil sta voor het stoplicht loopt deze vaak weer op naar 90.


Hebben jullie hier ervaring mee? En waar kan het beste een Sensor besteld worden? Ik heb geen zin om goedkope prul te kopen dat ik met een half jaar weer een nieuwe kan kopen.
 

Tees

Donateur
Ik zou die sensor bij een willekeurige onderdelenhandel kopen, bijv Winparts. Gewoon een goed merk kopen, ik koop zelf meestal Bosch, dat gebruikt VAG vaak ook origineel.
Als ik me goed herinner zitten er, afhankelijk van de motor, soms 2 koelvloeistoftemperatuursensoren (3x woordwaarde!) in. Dan is t de vraag welke het probleem geeft.
 

Antera

Donateur
Er is vaak 1 sensor die 2 meetsensoren heeft. 1 voor de teller en 1 voor de motor ecu. dit was tenminste voorheen bij diverse auto's. Uitlezen van de meetwaardes kan meer duidelijkheid geven
 

Pindasaus

Forumguru
Nu viel het mij al op dat tijdens het rijden mijn temperatuur vaak zweeft tussen de 70 en de 90 graden. Als ik stil sta voor het stoplicht loopt deze vaak weer op naar 90.
Dat zou ook je thermostaat kunnen zijn die open blijft staan, waardoor de koelwatertemperatuur te laag blijft. Als je stil staat voor het stoplicht, wordt de radiateur minder gekoeld en loopt de temperatuur iets op. Zodra die boven de 70 komt, spring de meter op je dashboard naar 90.
 

JensF

Lid
Dat zou ook je thermostaat kunnen zijn die open blijft staan, waardoor de koelwatertemperatuur te laag blijft. . Zodra die boven de 70 komt, spring de meter op je dashboard naar 90.
Ja ik zie dat het de kosten niet zijn om meteen een thermostaat mee te bestellen. Dus ik ga zsm een thermostaat en sensor vervangen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan