Krassen wasstraat!

Stephie283

Nieuw lid
Gister met mijn twee weken oude citigo door de wasstraat heen gegaan en nu zitten er allemaal krasjes in de lak! In de zon vallen ze echt op!!! Mijn citigo is blauw. Wat doe ik hieraan??? Ik kan wel janken!
 

Maarten

Forumguru
Het is belangrijk om een goede wasstraat uit te kiezen, maar het beste blijft wassen met de hand.
Maar goed, dat is nu te laat.

Een goed poetsbedrijf maakt hem weer als nieuw! Kijk even op internet naar een goed poetsbedrijf.

Je kunt ook proberen om hem eerst zelf met kleurwas in de was te zetten.
 

Stephie283

Nieuw lid
Maarten, dank voor je antwoord. Ik heb mijn vorige auto daar altijd gewassen, ook mijn vader wast zijn nieuwe c30 daar en ik heb dit niet eerder gezien. Maar omdat hij een zilveren lak heeft valt het denk ik minder op. Ik baal in ieder geval goed!! Ik zag het vandaag toevallig toen hij in de zon stond. Enig idee wat zo'n beurt kost?
 

Michelv.

Forumguru
Belangrijk is om niet door de Krasstraat te gaan, lekker zelf wassen met een 2-emmer systeem en een goede washmitt.

Kijk maar even op carclean.nl
 

Stephie283

Nieuw lid
Michelv, nee dat zal ik nu zeker niet meer doen. Jammer dat ik dat gister niet wist. Dat had me een hoop geld kunnen besparen!! :(
 

Jasper02

Banned
Ik ga nooit met mijn sc2 (mica black owzo) door de wasstraat... Hoeft maar net eeen flink vieze wagen voor je erdoorheen zijn gegaan en je bent de sjaak. Citigo is niet zoveel werk om met de hand te doen toch :-p maar inderdaad te laat nu. Met poets vul je de krasjes tijdelijk.. Wil je er echt ooit vanaf dan word het polijsten. Succes
 

Michelv.

Forumguru
Zelfs met de hand, is het moeilijk om krasjes te voorkomen.
Gebruik iig 2 emmers, de ene vullen met water en shampoo(goede autoshampoo, geen dreft of Valma wash en shine bv) en de andere alleen met water, met de washmitt(geen gewone spons iig) eerst in de emmer met sop. Dan een deel van de auto(Bv 1/2 dak) wassen en dan de mitt uitspoelen in de emmer waar alleen water in zit. Dan weer in de emmer met sop, deel wassen en dan weer spoelen in de emmer met water.
Zo doorgaan tot je de gehele auto gehad hebt, dan zal je zien dat de emmer met sop nog helder is en de emmer met water(spoelemmer) vervuild is. Dan nog even afspoelen met water en dan droogmaken met een goede droogdoek.
 

Jasper02

Banned
Jasper02, tja dan gaan we dat maar doen. En voortaan dan maar met de hand wassen....

Als je nog niet met je nagel erachter blijft hangen dan is er eigenlijk niet zoveel aan de hand. Ik zou wel de winter even afwachten en lekker van de zomer een keertje laten polijsten. Is het echt over de hele auto?
 

Hetzer

Forumguru
Voordat je de auto naar een duur poets bedrijf stuurt, kun je de krassen ook zelf proberen te verwijderen, met een cleaner
 

Stephie283

Nieuw lid
Het zijn echt kleine krasjes die je alleen ziet als de zon erop schijnt. Ik heb het maar aan 1 kant gezien omdat daar de zon op stond. Maar het zal vast ook aan de andere kant zijn. Op het dak zag ik ze gek genoeg niet.

Hetzer, waarmee doe je dat dan met een metallic lak?
 
@Stephie283, ik zou de auto eerst (zelf) polijsten. Daarvoor zou ik persoonlijk Commandant nummer 5 gebruiken. Daarna de auto in een dikke laag goede was zetten, misschien zelfs twee lagen. Daarmee is de kans 95% dat alles er weer uit is. Anders kun je altijd nog naar een poetsbedrijf toe.

Edit: En jongens, zullen we stoppen met het (goedbedoelde) nooit-naar-de-wasstraat-advies? Het is nu eenmaal gebeurt. Ik was mijn auto een tot twee keer per week en ben er erg zuinig op, maar ook die ziet soms een wasstraat. Als er dan krassen opkomen zou ik ook helemaal gek worden, ook al is het dan 'mijn eigen schuld'.
 

Cordoba

Forumguru
:shocked: Geen commandant, daar breken de polijstkorrels niet van af.

Ik weet niet waar je woont Stephie, maar je kunt bijv. bij Carclean langsrijden voor advies, dan bekijken ze je auto en de lak en krijg je een advies op maat. Kleurwas doet maar één ding en dat is verbergen van de schade.

Oplossen van het probleem: wassen met de hand, vervolgens de auto kleien om alle vastzittende vervuiling van de lak te krijgen (anders krijg je nog meer krassen bij de vervolgstappen), en vervolgens polijsten (met de hand of met geschikte!! machine). Vervolgens de lak voeden en in de was zetten om alles af te ronden. Je kunt ook deel voor deel doen, bijvoorbeeld eerst het dak, de volgende keer de neus, en dan de linkerkant en de rechterkant. Zo kun je het spreiden over verschillende dagen/weken. Belangrijk is wel dat als je aan een volgend deel begint, dat deel wel eerst gewassen moet worden en gekleid, en dan de vervolgstappen erachter aan. Als je nergens binnen kunt staan voor deze klus, kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld tijdens de winterperiode de schade te maskeren met kleurwas, en na de winterperiode aan de slag te gaan.

Toen ik mijn auto (2e hands) kocht zat ie vol met swirls (zo heten die krasjes), na advies en aanschaf van producten verspreid over 3 dagen de hele auto onder handen genomen, en hoewel de lak nog steeds beschadigingen vertoont, krijg ik nu vooral commentaar dat de auto zo glimt, doordat de swirls grotendeels zijn verdwenen.

Edit:
Overigens, kun je de auto ook wassen in een wasbox, in plaats van in een carwash. Wasbox loop je in principe geen risico, als je goed te werk gaat, en het water goed schoon is. (water wordt vaak teruggewonnen)
 
Volgens de website (Commandant.nl) - en volgens mij - is het prima geschikt ;)

Sterker nog: ik heb toen mijn auto een week oud was een mini-aanrijding gehad, met nauwelijks snelheid. Ik heb 'm toen met Cif op een schuursponsje gepoetst, daarna met Commandant nummer 4 en daarna gewassen en in de was gezet - níks meer van te zien. Dat was trouwens op de hoek van de bumper.
 

Cordoba

Forumguru
@MichelSchreurs: ik heb even per PM een reactie over mijn leesfoutje gestuurd. Wat de site van Commandant betreft: dat zegt mij niet zoveel, is voor mij in de categorie, 'wij van WC-eend, adviseren WC-eend'. Net zoals vaak door Meguiars de indruk wordt gewekt, dat zij het enige merk hebben dat goede 'poetsspullen' levert, terwijl er meerdere merken zijn die dezelfde kwaliteit spullen leveren, alleen vaak tegen een lagere prijs.

Juist tijdens een clinic voor het detailen van je auto heb ik geleerd dat het grote verschil is, dat Commandant een korrel gebruikt die niet afbreekt, waardoor je schade veroorzaakt als je niet op tijd stopt. Een goed polijstmiddel heeft als eigenschap dat tijdens het polijsten de korrel afbreekt, waardoor ie steeds kleiner wordt en dus geleidelijk steeds minder materiaal afneemt. Overigens heb je een groot voordeel met een Skoda: de VAG-lakken behoren volgens de experts tot de hardste lakken in de autobranche.
 

Cordoba

Forumguru
Als je op de site How To: Het gebruiken van detailklei - Handleidingen en Tutorials - Carclean.nl forum kijkt zie je de complete uitleg. In het kort gezegd, komt het erop neer dat je een deel van de lak inspuit met 'lubricant' en vervolgens met een soort pannenkoekje van klei over de lak gaat, om allerlei vastzittend vuil van bomen, insecten enz. van de lak te halen.

Hier ook het filmpje dat ook via de genoemde link is te vinden:
[video=youtube;9nAzhmNKk8Y]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=9nAzhmNKk8Y[/video]
 

peperskoda

Forumguru
Neem vooral de adviezen van Cordoba en Michelv. ter harte. Ga niet met Commandant op je metallic lak, daar wordt je echt niet blij van. Het beste resultaat bereik je met een Swirl remover(krasjes verwijderaar) het beste is machinaal, maar met de hand kan het ook en dan scheelt het weer een paar uur sportschool. Er zijn diverse produkten die daar heel goed in zijn. Het al eerder genoemde Meguiars, maar ook produkten van Monello en Wolfgang kunnen dat werk heel goed. Het ene is wel makkelijker te verwerken als het andere. Met een dag flink poetsen heb je weer een auto die (veel) mooier is als de dag dat je hem bij de dealer ophaalde. Als je op het forum van Carclean jezelf voorstelt en een oproepje om hulp doet zijn er vast wel mensen die je wegwijs willen maken in het op de juiste manier verzorgen van je auto.
 
Bovenaan Onderaan