Koppelstang niveau sensor

Wellicht helemaal verkeerd benoemd, maar het stangetje dat @Bakkertje al eerder beschreef (http://www.skodaforum.nl/forum/attachments/wp_20140404_002-jpg.24972/), is bij mij afgebroken.
Ik dacht al een tijd dat mijn Xenon verlichting er kort voor de auto scheen, maar vandaag bij monteren zomerbanden zag ik het koppelstangetje los hangen. Het gaat om die op de achteras zit.
Het is afgebroken op het plastic, precies op de overgang van aluminium naar kunststof.
De boutje en moertje van verbinding naar sensor zat volledig vastgeroest.
Wie heeft meer informatie over dit onderdeel (is het los verkrijgbaar, artikelnummer en prijs)?
Ik heb het nu even met een tie wrap vastgemaakt, maar dit is niet een blijvende oplossing ben ik bang.

Alvast bedankt!
 
Hoi Schansm,

Jammer dat hier niemand op heeft gereageerd.
Bij mij is dit stangetje gebroken en kan geen partnummer vinden, is gelukkig geen APK punt maar toch…
Ik hoop dat er alsnog iemand in de lucht komt met het juiste partnummer?
 
Bedankt Erik!
Deze had ik zojuist ook op een Engels forum gevonden.
Bij mij is het stangetje gebroken maar ik ben bang dat deze niet los verkrijgbaar is?
 
Hoi Erik,

Heb ze er beiden onder vandaan, voor was blijkbaar ook gebroken…
De stangetjes voor en achter zijn identiek en je klikt het kunststof kommetje makkelijk van het stalen bolletje dus zeer eenvoudig te vervangen.
De optie die jij stuurde is wel een mooie maar dan moet je aardig wat verbouwen en ik krijg de achterste beugel er niet af want blijkbaar zitten er moertjes in de draagarm.
Zal straks eens langs het VAG magazijn rijden want ik denk niet dat ik de enige ben waarbij dit afbreekt.
Gisteren diverse sloperijen geprobeerd zonder succes.
Kan helaas geen foto’s toevoegen vanaf de iPad want bestand is te groot???
 

Arjen Bavel

Actief lid
Ik ben ook erg benieuwd! 'Toevallig' stonden mijn koplampen na de banden wissel ineens veel te hoog (standaard verblindend). Ik heb ze handmatig naar beneden bijgesteld met de stelschroef, en heb nog niet gezocht of er iets kapot was (in ieder geval niet gezien). Maar dit zou zomaar bij mij ook het geval kunnen zijn!
 

Antera

Donateur
Deel is niet los leverbaar. Ligt eraan waar het gebroken is? Vaak breek deze bij vervangen van veren en of schokdempers en vergeten om deze los te klikken alvorens deze delen te vervangen. Daarom zijn er ooit bij PON berichten uit gegaan dat verlagen niet nmeer door dealers gedaan mochten worden,
 
Bedankt allen voor de reacties en sorry voor mijn late...
Ben nog bij het VW magazijn geweest en inderdaad niet los verkrijgbaar.
Ik heb de achterste kunnen repareren met de kommen van twee oude Meriva gasveren en een stukje draadeind, de afstand van de (center) kogels moet voor en achter 76mm zijn, niet zo spannend dus. Waarschijnlijk is achter gebroken toen Skoda een gebroken veer linksachter heeft vervangen...
Voor brak bij mij zelf af toen ik de fusiekogel wilde vervangen :( , hier brak echter het kunststof kogeltje, ik heb vervolgens kogelgewrichtjes besteld en het stangetje van achter op de voorste gemonteerd.
 

Bijlagen

  • IMG_9667.jpeg
    IMG_9667.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 22
  • IMG_9646.png
    IMG_9646.png
    425,4 KB · Weergaven: 22
  • IMG_9643.jpeg
    IMG_9643.jpeg
    1,5 MB · Weergaven: 24

Eltjo

Forumguru
Lijkt me een degelijke oplossing en beter dan nieuw.

Voor was bij mij ook het kogeltje afgebroken (>1,5 jaar geleden) en dat heb ik aan de auto gerepareerd door er een vanaf de andere kant door het montage vlak een klein parkertje te draaien. De verbinding vanaf het kogelgewricht was dan ook al deels hol.

Uiteraard heb ik eerst de positie van de juiste passing op het breukvlak opgezocht en wat lijm gebruikt en voorgeboord voordat ik er een parkertje in draaide.
Ik heb zojuist gecontroleerd of het nog heel is en dat is het geval. ;)

Hier verkopen ze de nieuwe ook met metalen bolgewrichtjes!, wellicht ook goedkoper te vinden.
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Bij mij is dit stangetje gebroken en kan geen partnummer vinden, is gelukkig geen APK punt maar toch…
De automatische hoogte afstelling dient het te doen tijdens de APK-keuring.
Later zeg je dat beide stangetjes gebroken waren. Dit is zeker een APK afkeurpunt.
Als één niveauregelaar kapot is dan doet de automatische hoogte afstelling het nog.

Wellicht krijg je ook een foutmelding op je dashboard als het systeem faalt.
 

Antera

Donateur
De hoogteregeling zal niet altijd een storing geven en daarmee bij de APK geen problemen opleveren. Die kijken niet of het werkt.
 

VAG-man

Forumguru
Als beide niveauregelaars kapot zijn @Antera krijg je dan ook geen foutmelding op het dashboard? Ik hoop toch wel een melding in VCDS.

Komen de lampen wel in de juiste basis afstelling als beide regelaars kapot zijn?
 

hemi24

Forumguru
@VAG-man : stangetje los geeft geen storing; de elektronica heeft geen referentie om dit te controleren, enkel de doorgegeven waarde of signaal kan als niet plausibel worden aangemerkt…
als beide sensoren in de hoogste of laagste stand vallen zul je het als bestuurder wellicht niet eens merken!
 

Antera

Donateur
Precies zoals @hemi24 zegt

Zolang de armpjes op de juist hoek staan binnen de juiste waardes geen meldingen ;) .Heb het bewijs gezien. Dacht ook dat het niet kon
 
Bovenaan Onderaan