Jesko's Octavia VRS !

JeSko

Forumguru
Het is zover,

Zoals jullie weten was ik op zoek naar een andere auto, ik heb getwijfeld tussen een C-HR hybride, een Mazda CX-3, een Mazda CX-5, tot toch weer een Octavia/superb combi, Cross-overs en SUV's vallen al snel krap uit, vooral achterin, fijn voor 2 mensen met max 1 kindje, maar niet meer voor ons, en dan kom je qua ruimte toch weer bij Skoda uit. Inmiddels ben ik gewend aan een grote(re) motor in een normale auto, die souplesse is gewoon aangenaam, daarom moest het ook echt een 1.5 of meer zijn, en liefst nog een 1.8-2.0, maar die zijn zeldzaam in België, en 2.0.. ja das een VRS, en die liggen buiten budget.. toch?....

En toen zag mijn vrouw dat een vriend van ons zijn VRS verkocht, de eerste hoopvolle contacten werden meteen gelegd, er was ruimte om te praten, top.. wie weet kan ik die droom verwezenlijken, slapeloze nachten heb ik gehad, paar keer gedacht verdomme het gaat niet lukken, en dan toch.. vandaag gaan kijken, testritje gemaakt, wauw.. Verkocht! Wellicht liep het kwijl nog net niet uit mijn bek bij het aankomen, ik kende de auto al wel, al enkele jaren nu, maar telkens was het weer met de bek open naar dit machien gapen, en nu stond hij hier voor me, met de mogelijkheid dat hij van mij zou worden... Kan iemand me knijpen? Als dit een droom is en ik word wakker ga ik ongelofelijk pissed zijn :D

En dusdoende heb ik de piekfijne VRS van een maatje overgekocht. Het voelt allemaal nog een beetje onwerkelijk, zeker omdat dit ook helemaal geen gewone VRS is, het is een echt beest met 341 paardjes en 519 nm aan koppel, van een liefhebber, voor een liefhebber, verzorgd tot in de puntjes, altijd warm gedraaid alvorens de power los te laten, ik ken de auto en ik ken de eigenaar, kan niet beter!

Waar gaat het precies om:

Skoda Octavia VRS 220 van 2014 met DSG, 138.000 km op de teller, in mijn favoriete Skoda "kleur" moonwhite.

Opties zijn o.a.

Elektrische kofferklep
Verwarmde stoelen
VRS mode
Elektrische inklapbare, verwarmde, en dimmende spiegels
Dimmende achteruitkijkspiegel
Led boarding lights
Full led interieur
PDC achteraan
Automatische Xenon koplampen
Regensensoren
ACC
Variabele laadvloer

De aanpassingen al gedaan door mijn maatje ...

Interieur

- forged carbon deur trim
- forged carbon DSG pook
- turbodrukmeter
- oranje gekeurde gordels
- Alcantara sportstuur
- verlengde forged carbon schakelpeddels
- aftermarket versterker/geluidssysteem
- VRS matten
- omkeerbare VRS koffermat
- dashcam v+a
- track and trace systeem

Exterieur

- Getinte ruiten
- LED boarding lights
- LED dynamische pinkers in de spiegels
- LED achterlichten smoked met dynamisch pinkers
- Forged carbon gewrapte motorkap met werkende koelingsroosters
- CSR frontlip
- Maxton side-skirts
- Maxton diffuser
- Forged carbon vierdubbele Uitlaattips

Onderstel

- ST schroefset ST-X
- Rotiform WGR 19 inch
- extra OEM winterwielen
- extra set zomerwielen

Motor

- Stage 2 door DVX
- DSG aangepast door progressive tuning
- Remus uitlaat met gekeurde kleppen
- Custom downpipe
- verlengde schakelpeddels aan het stuur
- racingline R600 air intake
- racingline short elbow
- racingline turboelbow
- GFB divertervalve
- NGK racingbobijnen
- NGK racingbougies
- Forged carbon strutbar

Nu zullen jullie zeggen, maar heh? Jij ging toch stoppen met de hobby? Wel... Ja, dat is nog steeds zo, had deze een normale VRS geweest had ik hem nl ook gekocht. Het mooie aan deze auto is echter dat hij zo door de keuring komt in België, dat was een absolute vereiste! Maar alles erop en eraan is goedgekeurd, zijn attesten van etc etc, op deze auto is geen euro bespaard en enkel het beste was en is goed. Schroefsetje gaat simpelweg op keuringstand, en ik heb een perfecte daily waarin de kids lekker ruim zitten, een grote koffer etc etc. Ik ga hier gewoon met rijden, van genieten, en hem koesteren zoals jullie dat van mij gewend zijn. Het is geen hoge zit, maar zelfs met hoe laag hij nu stond is de instap veel hoger dan bij onze Mazda 3, die ligt echt qua carrosserie veel lager en is daarom veel te laag voor mijn familielid, bij deze gaat ze gewoon netjes kunnen instappen zonder gedoe en pijn.

De auto rijd dankzij de verregaande optimalisatie van de DSG en motor niet zomaar als een VRS waar ze een stage 2 file in geknald hebben, neen, hij is enorm lui te rijden, je kan er als het ware echt in chillen cruisen coasten noem maar op, zonder dat hij nerveus word, maar als je dan het gas induwt duwt dit beest je in je stoel en blaast je van je sokken, fantastisch! Ik heb hier de afgelopen dagen veeeeeel gelezen over het zogeheten grip probleem bij een stage 2 of zelfs al stage 1, ik heb hem getest met vallende sneeuw en ijs aan de grond ( ideaal hoor zo :D ) en hij heeft geen enkele keer de wielen laten spinnen vooraan, en dat op zomerbanden.

Dus ik ben terug bij Skoda... En hoe! Kan m'n blijdschap niet op en ik wil dan ook mijn maatje bedanken voor de kans om deze over te nemen, hij wou de auto het liefst overlaten aan iemand die hij goed kende, en zo gebeurde het.

Binnenkort komen er hier enkele foto's, de laatste zaken worden gefinaliseerd momenteel, verzekering en keuring voor verkoop etc etc.

Grts, Jefrey
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Dikke proficiat Jef !!!

wat een wending in heel de zoektocht. Zelf ook een moonwhite vRS gehad. Enorm mooi op de Octavia en eigenlijk nog goed te onderhouden ondanks wit.
 

Coled

Senior Member
Dat klinkt veel belovend! Ik zou er graag eens een plaatje bij zien.

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk
 

leon-cupra

Forumguru
Dat van de grip ervaringen zal wss wel van mijn berichten komen ;)
Kan mij eerlijk gezegd nog steeds niet vinden in “ geen probleem” meningen. De mijne was dan nog stage 1 (ook door DVX), 308pk … jaagde er Michelin pilot sport 2S op 10.000km erdoor (bandje van toen 250€). De mijne had enorm veel gripproblemen. Ik moest niet veel doen om gripverlies te hebben.
Zou eigenlijk nog wel eens in gechipte 220 willen rijden om te zien of het aan mijn rijgedrag van toen lag of het nu nog steeds zo is.
 

leon-cupra

Forumguru
Dankje Tim @leon-cupra !! Ik ben over the moon ermee, idd, wat een wending :yeah:

Ga vanacht slecht slapen om goede redenen denk ik haha.
Blijft een schitterende bak hé. Mijn broer rijdt nog steeds een vRS (pre facelift). Blijft ondanks zijn leeftijd zo een knappe bak.

Slecht slapen? De adrenaline giert wss nog door je lichaam. Ken dat gevoel. Heb dat ook regelmatig :deuk:
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

De meeste kwamen van uwe kant ja :ROFLMAO: maar het ontmoedigde mij niet, ik ben zowiezo een kalme chauffeur, ik ga hem vooral laten los gaan in hernemingen, inhaalmanoeuvres etc etc, en enkel vanaf 70° olietemp en hoger.
 

leon-cupra

Forumguru
Ga je topic niet te veel vervuilen met de grip-problemen. Blijf erbij, als je de wagen zijn vermogen echt gebruikt, ga je mijn mening bijtreden. +300 pk op de voorwielen werkt gewoon niet. Maar rij je er gewoon mee en hou je er rekening mee, in combi met een goede band, zal je het mss anders ervaren.
Is net hetzelfde zoals mensen die minder dan 7L verbruiken met een gechipte vRS… tja dan gebruik je het vermogen absoluut niet.

Ach .. heb nog altijd een haat-liefde verhouding met de vRS, was mijn eerste echte dikke bak.

Maar soit … laat die foto’s maar snel komen … en …. geniet maar enorm van jouw vRS.
 

SteGo

Donateur
Leuk om te lezen dat je leuk nieuw speelgoed hebt gevonden! :D Van harte gefeliciteerd met de aankoop! :thumbsup:

Ik kan niet wachten op de foto's. ;)
 

eriktv

Forumguru
Wat een leuke verrassing! Ben erg benieuwd naar foto’s.. En gewoon lekker genieten van de auto i.p.v. er steeds mee bezig zijn :)
 

Tees

Donateur
Haha, mooi verhaal weer Jefrey! Je was eerder gisteren al wat te enthousiast met een topic openen zag ik, maar het zij je gegund hoor! Heel veel plezier van de maanwitte VRS! En we wachten idd vol smart op de fotos!
 

MarcoO2

Forumguru
Leuke plottwist @JeSko ! En een hele gave keuze. Ga je veel plezier van hebben. En als je de auto gebruikt voor het doel waarvoor je 'm aanschaft (gewoon lekker rijden en af en toe knallen) dan ga je van dat gripverlies niet veel last hebben.

@AMC heeft ook een mooie witte VRS (naast zijn hele dikke RS4), als je zin hebt om je in te lezen zou ik zijn topic op SO.nl eens doorlopen ;)
 

Smeeuwis

Donateur
Gefeliciteerd! Klinkt als een dikke wagen, daar ga je veel plezier van hebben. Ben benieuwd naar de foto's, kom maar door!
 

dirkie996

Forumguru
Proficiat, je zal je zeker amuseren met de Vrs. Mijn voorgaande wagen was de Octi break III fl Vrs, met 220pk en dsg6. Ik vond 't 'n zeer fijne wagen om mee te rijden. Enige minpunt vond ik ook 't tractieprobleem, zelfs met "maar" 220pk. Maar met 'n beetje aangepaste rijstijl, was er wel mee te leven. Ideale wagen om grote afstanden mee af te leggen. Met dat vermogen die jij ter beschikking zal hebben, zal 't helemaal feest zijn.
 

JeSko

Forumguru
@eriktv

Ga ik doen thanx Erik ! :D

@Tees

Haha klopt, had m'n verhaal al getypt maar per ongeluk op posten gedrukt.

@MarcoO2

Dat denk ik dus ook, en vooral de ruimte die heb ik gemist, terug zo'n ouderwets diepe Skoda koffer en zat ruimte op de achterbank, heerlijk :D en klopt, zelfs met 1/4de gas ingedrukt ben je sneller weg dan menig weggebruiker aan bv een verkeerslicht, dan spint ie echt niet, vooral hernemingen daarvoor is zo'n hoog koppel lekker ^^ ik kan niet op dat Seat forum vrees ik, daarvoor moet ik speciaal een accountje maken.

Dankje @Smeeuwis , al zeg ik het zelf het is inderdaad een vrij dikke wagen voor zijn leeftijd. :D

@dirkie996

Ja velen hebben dit eerder vermeld, dus ik geloof het ook wel, als zoveel mensen het zeggen zal er wel een kern van waarheid inzitten. Ik heb er gisteren alvast niets van gemerkt, ik heb ook een turbodrukmeter die ik in de gaten houd, de turbo is trouwens eentje die continu spoelt en niet plots erin komt zoals standaard, daardoor heb ik altijd direct hoog vermogen als ik dat wil zonder dat hij er met een harde knal inkomt. Misschien dat dat er ook met te maken heeft? In eerste instantie hield ik hem heel laag in toeren en bediende ik het gaspedaal maar heel zacht, meer was ook niet nodig, maar als je dan wat dieper duwt begint de turbo harder te spoelen en zie je de druk omhooggaan, dan zit ie echt klaar om afgeschoten te worden en dat doet ie dan ook, je word letterlijk in je stoel geduwd. :D
 
Bovenaan Onderaan