Inwendig reinigen kop TSI motor?

CDK

Forumguru
Wat jullie allemaal zouden kunnen doen, dat is de carterventilatie van de inlaat afhalen en al dan niet met een Oil Catch Can elders monteren. De mijne ligt gewoon met een lange ribbelslang naar achter en komt halverwege onder de auto uit. Ben er gisteren mee door de 1e apk gekomen. Mijn inlaat blijft schoon :thumbsup:
 

Spinal

Forumguru
@Corné de Kluijver Je hebt er twee, één op het inlaatspruitstuk en één op de turbo inlaat (tussen luchtfilter en turbo) die moet je dan beide losgooien. Op mijn oude 1.8 20VT had ik het complete carterventilatie systeem eraf gehaald en twee slangen naar benen hangen.
Op mijn 1.4TSI zit het carterventilatie systeem complexer in elkaar. Ik heb nog geen duidelijke tekeningen/uitleg kunnen vinden. Ook de twee slangen heb ik nog niet kunnen vinden.
 

Schippersss

Forumguru
Wat jullie allemaal zouden kunnen doen, dat is de carterventilatie van de inlaat afhalen en al dan niet met een Oil Catch Can elders monteren. De mijne ligt gewoon met een lange ribbelslang naar achter en komt halverwege onder de auto uit. Ben er gisteren mee door de 1e apk gekomen. Mijn inlaat blijft schoon :thumbsup:
Catch can is een goede, maar wat jij hebt werkt niet op een tsi. Dan gaat hij heel beroerd lopen. Draai maar eens stationair de vul dop eraf, je ziet zien dat hij dan gaat bokken, dit moet een gesloten systeem blijven.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@Spinal, ik heb geen tsi zoals @Schippersss terecht opmerkt. Volgens mij kan je die van de inlaat wel probleemloos loshalen, maar de motortechneuten van dit forum kunnen je hier vast bij helpen. @ertromp heeft misschien een suggestie? Navraag doen bij een gerenommeerde tuner of het daar laten uitvoeren (heb ik gedaan) is natuurlijk ook een optie.
 

Spinal

Forumguru
@Corné de Kluijver en @Schippersss Ik heb net even gekeken en zie nu hoe het zit bij een 1.4TSI

rcu5mNq.jpg


De slang die net boven de peilstok van links naar rechts loopt is de carterontluchting slang. Het gedeelte waar die T splitsing zit met de geribbelde slang daar zal ook de PVC klep zitten gok ik. De geribbelde slang loopt naar het inlaatspruitstuk onderop: (de middelste van de 3)

FullSizeRender_002.jpg


Deze kun je ook zo lostrekken, deze geribbelde slang zuigt de carterdampen weg onder vacuüm (dus wanneer de turbo geen druk opbouwt) bovenin bij de T splitsing zit een eenrichtingsklep om te voorkomen dat wanneer de turbo druk opbouwt deze via de geribbelde slang de carterventilatie onder druk zet (zie eerste foto voor de eenrichtingsklep)

Verder zit er nog een ontluchting slang net voor de turbo, deze zuigt de carterdampen af als je de turbo druk opbouwt:
(de slang met de witte letters)

FullSizeRender_1_002.jpg


Mijn idee is om de slang van de eerste foto met de aansluiting net onder de vuldop na 10cm door te snijden en vanaf daar een slang aansluiten die naar benden loopt. De geribbelde slang en de slang met de witte letters weghalen. Deze beide aansluitingen (op inlaatspruitstuk en bij de turbo) afdoppen. Zo krijg je zeker geen rommel meer binnen. En met de 2 aansluitingen afgedopt zou de motor goed moeten blijven lopen.... denk ik.

Alleen denk ik dat er vanaf onder nog een carterontluchting slang zit, bij mijn weten zijn het er altijd 2. Een vanaf het kleppendeksel en een vanaf het onderblok. Maar misschien zit het systeem van de TSI wel anders in elkaar.
 

Schippersss

Forumguru
Er zitten idd 2 carterdamp slangen. Iig bij de 1.8/2.0tsi, ben niet zo bekend met de 1.2/1.4 modellen. Een vanaf het onderblok naar inlaat, net voor de turbo. En een van het kleppendeksel naar het inlaat spruitstuk, deze is met pvc klep. Bij een catch can word de inlaat op het inlaat spruitstuk afgedop, en dan gaan dus de kleppendeksel en onderblok naar de catch can. Hiervan gaat een slang terug met 'schone' lucht op de aansluiting voor de turbo. Misschien kan je hier wat mee.
 

andrehj

Forumguru
Voor de tsi motoren zou ik voor de hierboven door @Schippersss aangedragen optie gaan.
Hieronder een voorbeeld ;)
https://www.goapr.com/products/catch_can_mk6.html
In een ander forum las ik wel problemen met dergelijke producten: Omdat er veel water(damp) in de carterventilatie zit, bevat het reservoir dus olieprut met een hoog wateraandeel. In de winter schijnt deze prut in de slangen (lopen vaak niet genoeg af naar het reservoir) te bevriezen, waardoor de slangen dicht gaan zitten en je carterventilatie dus niet meer werkt.
 

CDK

Forumguru
@andrehj, bij mij is de slang 20mm en de damp is warm, dus wat er dan eventueel aangevroren zit zal toch zeker wel heel snel ontdooit zijn lijkt me?
 

andrehj

Forumguru
Hier staat het een en ander, maar weer van horen zeggen. Wat bij zo'n oil catch can nog wel een puntje is: Wat doe je met de prut als die kan vol is? Want die zal als chemisch motorolieafval afgevoerd moeten worden...
 

Octavia32

Forumguru
Ik heb deze modificatie niet en Tank alleen BP ultimate '98

Dus ben wel benieuwd hoe vies de mijne is naar 40000 km.

Maar zou dan wel een overweging zijn als het resultaat (vieze bagger) niet tevreden zou zijn.

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
 

Spinal

Forumguru
98 tanken is altijd het beste voor een turbo motor.
Carterdampen werken octaan verlagend vanwege de olie deeltjes die erin zitten. In hoeverre dit doorwerkt en of je daar effectief iets van merkt dat denk ik niet.
Wat @andrehj zegt dat klopt en daar moet je voor oppassen als je met een catch can rijd. Regelmatig in de winter even checken en de slangen doorblazen om de witte sludge vorming eruit te werken. @Corné de Kluijver ALS de slang dichtvriest (die kans is klein) dan heeft je blok al een flinke klap gehad voordat het ontdooit is. Maar dan moet je slang bijna helemaal vol zitten met witte sludge (dat is wel iets om af en toe te controleren) als hij voldoende afloopt zal het n
Bij mijn vorige auto had ik 2 20mm slangen naar beneden richting het asfalt lopen en die zijn nooit bevroren, maar die liepen ook bijna recht naar beneden. Als ze in een bocht omhoog lopen richting een catch can en er blijft sludge in hangen (wat veel vocht bevat) dan kan dat bevriezen. De eerste 1.4 VAG motoren hadden dit probleem al vanuit de fabriek. Later is het PCV systeem aangepast.

Wat betreft PCV systeem van de 1.4 TSI heb ik op een UK forum veel info en plaatjes gevonden van een 1.4 twincharger Scirocco. Het PCV systeem is bijna hetzelfde zag ik, alleen zit het op een andere plek.

R8Coils3.jpg


Ook hier zit de slang op het blok aangesloten net onder de vuldop en loopt deze naar een T splitsing en vanaf daar naar de inlaat buis en inlaatspruitstuk.

catchcan10.jpg


Hier de aangepaste carteventiltie, de slang onder de vuldop gaat naar een catchcan en die gaat dan weer terug naar de T splitsing.

catchcan8.jpg


Dus waarschijnlijk heeft de 1.4TSI maar één plek waar de carterdampen het blok verlaten, op de aansluiting net onder de vuldop. Misschien dat er inwendig een systeem zit dat de ontluchting van het onderblok ook op dat punt uitkomt en er één uitgang is voor zowel kleppendeksel als onderblok.
Deze gast heeft inprincipe alles origineel gelaten en enkel een catchcan tussen de ontluchting slang gezet. Persoonlijk heb ik liever de ontluchting naar buiten zodat er zeker niks meer het blok ingaat. Binnenkort ga ik hiermee aan de gang.

Veel info met dank aan het Scirocco UK forum
 

Spinal

Forumguru
@Octavia32, ook al zijn je inlaatkleppen nagenoeg schoon, de carterdampen laten een vettig laagje op je hele inlaatsysteem (buizen, slangen, gasklep, intercooler, inlaatspruitstuk etc) achter en zorgt mogelijk voor witte sludge vorming in de carteronluchting slangen. Je ziet er merkt hier niks van maar performance bevorderend is het zeker niet. Het is enkel een milieu dingetje. Vroeger ging bij de meeste auto's deze dampen overboord. Alleen is het even een werkje om aan te passen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan