Inhouden en ratelen rond de 2000 toeren.

MarkV

Lid
Hallo medeforumers,

Ik heb sinds een tijdje dat de motor van mijn 2.0 tdi octavia inhoud en ratelt bij een koude motor. Dit gebeurt niet altijd. Als de motor op temperatuur is heb ik nergens last van.

De motor geeft geen storingen.
De verstuivers zijn de eerste keer bij de dealer gereinigd daarna was het probleem verholpen gedurende 2 a 3 weken. Het verschijnsel kwam langzaam weer terug en wordt heviger op den duur.

Auto gelijk weer weggebracht en de verstuivers laten controleren/testen. Deze waren allemaal in orde.
De monteur is nu aan het nagaan of er een software update beschikbaar is en laat nog van zich horen.

Het probleem is gelijk aan dit filmpje:


Hebben jullie misschien enig idee?

Alvast bedankt,

Groetjes Mark
 
Laatst bewerkt:

MacManiac78

Forumguru
Lijkt wat op mijn probleempje.... brandstofdruk lijkt weg te vallen. De ANWB heeft 2 storingscodes kunnen vinden P0191 en P0087. De dealer kan nog geen oorzaak vinden. Maar deze storingen waren sporadisch. Ikzelf ga nu meerdere logs draaien en het brandstoffilter vervangen en open zagen om te kijken of er metaaldeeltjes in zitten. Buitenlandse fora wijzen naar het filter in de tank, anderen wijzen naar sensoren en de CR-pomp.
 

MarkV

Lid
Bedankt voor de snelle reactie!

Ergens was ik blij dat de verstuivers in orde waren maar ik krijg het idee dat de dealer ook geen idee heeft waar die het moet zoeken. Ik zal vragen of ze de brandstoffilter willen vervangen en kijken of het iets uitmaakt.
We beginnen maar bij het goedkoopste ;) haha

Groetjes Mark
 

MarkV

Lid
Als het zich voordoet en ik 'trap er doorheen' dan merk ik niks meer in de hoge toeren. Laat ik de toeren weer zakken dan komt het weer terug, tot dat de motor op temperatuur is.

Groetjes Mark
 

MarkV

Lid
Er is geen software update beschikbaar en de technische dienst van Skoda vertelde aan mijn monteur dat het zou kunnen liggen aan een ernstig vervuilde EGR. Monteur kon de link niet leggen tussen de EGR en mijn probleem en ze gingen nog even brainstormen.:koffie:
Mocht het de EGR zijn dan weet ik wel wat te doen:D
 

MarkV

Lid
Nog even contact gehad met de dealer. Ze willen het inlaatspruitstuk gaan reinigen.
Nu zit ik te twijfelen of ik dit laat doen of eerst de EGR laat verwijderen bij bijvoorbeeld Vagtechniek.

Any thoughts?

Groetjes Mark
 

MarkV

Lid
Even een kleine update:

Het inlaatspruitstuk was niet zodanig vervuild dat het daaraan kon liggen, ze hebben nu de egr afgedopt om er vervolgens mee te gaan rijden en kijken of het probleem zich nog voordoet.:banghead:

Het voordeel van een dealer onderhouden auto is mij nog niet duidelijk maar goed, ze hebben nog het voordeel van de twijfel.

I'll keep you posted.

Groetjes Mark
 

oco1979

Forumguru
bij koude motor heeft de motor meer brandstof nodig dan warme motor :
- dus even nadenken.
Wat is de temperatuur bij koude motor(diagnosetoestel) ?
Ecu moet weten wat de temperatuur is om koude of warme motor te kunnen inspuiten/hoeveelheid.
Pomp in de tank is ook gekent probleem,valse lucht aanzuiging.(bij vw,nu zal wel skoda ook zijn)
- die kan je eenvoudig testen met de tank volledig vol te doen,zo kan die dan geen valse lucht zuigen via leidingen bovenaan.
Kijk de filter na of er inderdaad geen metaaldeeltjes zijn.
Inwendige slijtage cr-pomp.
Als het enkel bij koude motor is,lijk me dan een koudstartprobleem.
Nu kan het ook bedrading of printplaat zijn,koud krimpen,warm uitzetten en terug contact(das een schijt panne)
Zullen de parameters moeten bekijken en vergelijken.
 

oco1979

Forumguru
net filmpje bekeken,toch geen turbo probleem ?
kan inderdaad egr zijn of Lmm.
Soms kan een foutmelding lmm ook wel de egr-klep zijn.
Of N75 klep ?
De variabele turbo die niet goed werkt(interne vervuiling
 

MarkV

Lid
Thanks voor het meedenken!

Als het blijkt dat het niet de EGR is dan ben ik klaar bij de dealer en breng ik hem naar 1 van de specialisten, wordt een duur grapje zo.

Groetjes Mark
 

oco1979

Forumguru
Thanks voor het meedenken!

Als het blijkt dat het niet de EGR is dan ben ik klaar bij de dealer en breng ik hem naar 1 van de specialisten, wordt een duur grapje zo.

Groetjes Mark


Kan daar inkomen,bij de merkdealers hebben ze vlug de methode van alles vervangen ipv eerst eens goed na te denken.
Zijn niet allemaal zo wel te verstaan of ik krijg hier nog op me dak :bloos:

kostprijs per uur is veel te hoog dat ze iets willen doen en dus stukken vervangen(die niet of wel nodig zijn) en hopen dat het dat is.

weet zelf ook dat het niet altijd easy is een diagnose te stellen.

zal niet gemakkelijker worden in de toekomst.
 

MarkV

Lid
Weer een update:

Ze hebben de EGR afgekoppeld/ gesloten en hij rijd weer als een zonnetje. Het gekke is dat er geen storing naar boven komt vanaf de EGR, alsof deze al weggeschreven is. Ik kan hem zo ophalen met afgesloten EGR. En dan eventueel nog beslissen of ik hem helemaal laat verwijderen en zelf even test rijden natuurlijk.

Groetjes Mark
 

oco1979

Forumguru
Weer een update:

Ze hebben de EGR afgekoppeld/ gesloten en hij rijd weer als een zonnetje. Het gekke is dat er geen storing naar boven komt vanaf de EGR, alsof deze al weggeschreven is. Ik kan hem zo ophalen met afgesloten EGR. En dan eventueel nog beslissen of ik hem helemaal laat verwijderen en zelf even test rijden natuurlijk.

Groetjes Mark

zoals ik al vermoede, EGR'

als de stekker uit de egrklep hebben gedaan,zal je wel een foutmelding krijgen.

even wat gaan rijden.



super die weer oke is.
 

MacManiac78

Forumguru
Ik heb het brandstoffilter in een bami bakje leeg laten lopen. Er zitten metaaldeeltjes in. De CR pomp is dus slecht aan het worden. En dat al bij 100.000 km. Door deze deeltjes blijven de verstuivers openstaan. Wat in de storing P0191 resulteert. (Onwaarschijnlijk signaal) De druk kan niet goed opgebouwd worden. Dealers en PON geven niet thuis, maar het euvel is bekend bij de 1.6TDI en 1.2TDI. Zelfs bekend gemaakt in een stuk van de fabriek! (PDF)
 

oco1979

Forumguru
Ik heb het brandstoffilter in een bami bakje leeg laten lopen. Er zitten metaaldeeltjes in. De CR pomp is dus slecht aan het worden. En dat al bij 100.000 km. Door deze deeltjes blijven de verstuivers openstaan. Wat in de storing P0191 resulteert. (Onwaarschijnlijk signaal) De druk kan niet goed opgebouwd worden. Dealers en PON geven niet thuis, maar het euvel is bekend bij de 1.6TDI en 1.2TDI. Zelfs bekend gemaakt in een stuk van de fabriek! (PDF)

dacht dat deze enkel bij de 2 liters voorkwam met die pompen.

damn slecht nieuws voor me 1.6tdi :mad:
 

MacManiac78

Forumguru
Elke Delphi pomp staat erom bekend. Zodra je de naam Delphi noemt bij revisiebedrijven hoor je meteen: "Ohjee!"
De injectoren van Delphi zijn ook niet om naar huis te schrijven aldus de "verstuiver-boeren".
 

oco1979

Forumguru
Elke Delphi pomp staat erom bekend. Zodra je de naam Delphi noemt bij revisiebedrijven hoor je meteen: "Ohjee!"
De injectoren van Delphi zijn ook niet om naar huis te schrijven aldus de "verstuiver-boeren".

inderdaad,mercedes heeft een periode ook niet kunnen lachen met hun Delphi injectoren.

Werden vervangen en na een paar maanden terug defect.

Oorzaak was iets met montage in de fabriek,waardoor ze defect gingen.
 

Cas1

Nieuw lid
Ik krijg net gister ook het bericht dat mijn Octavia 1.6 TDI Diesel van april 2010 metaaldeeltjes in de motor heeft. km stand 122.000. Geschatte reparatiekosten 5300,-. De wagen is alleen maar bij Skoda dealers voor onderhoud geweest. Het kan toch niet zijn dat een 5,5 jaar oude wagen deze defecten vertoond. (ik heb nooit benzine getankt wat als belangrijkste oorzaak wordt gegeven)

Zijn er andere mogelijkheden om dit op te lossen?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan