Iets met dynamo aan de hand?

Pindasaus

Forumguru
Mee eens, om EFB te houden.

Als ik het goed heb, kan je bij het aanmelden van de accu ook aangeven welk type je hebt. Dan zou AGM dus ook een optie zijn. Dan moet er wel een isolerende hoes bij, want AGM houdt niet van warmte.

Start-stop uitschakelen is niet voldoende om met een gewone accu af te kunnen. De laadregelaar houdt de accu namelijk niet volgeladen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

kevinbel

Actief lid
Net ook nog even uitgesloten of het lekstroom is.
Min-pool eraf en de multimeter op Ampere tussen klem en min-pool. Auto op slot.
Begon met 5a maar ging telkens lager tot ie ineens naar 0,45a ging en daarna helemaal naar 0,006a. Dus daar zit et ook niet in.

AGM wordt het ook maar niet als ik zo lees dat die niet zo goed tegen warmte kunnen.
Ik ga denk ik deze maar bestellen. Nog een fatsoenlijke prijs als je het mij vraagt.

Edit:
Toevallig heeft een bedrijf hier in Goes deze accu op voorraad voor 110.
Dus die ga ik vandaag even halen.
 
Laatst bewerkt:

kevinbel

Actief lid
Nou ik rij al weer even rond met de nieuwe accu.
Intussen een vakantie naar Italië geweest en alles werkt goed en starten gaat ook puik, maar volgens mij is alsnog het voltage van de accu na een rit te weinig?

Vandaag mijn accu gemeten nadat ik gisteren een rit van 200km gedaan heb, en ik meet rond de 12,45v, dit moet toch hoger zijn na zon rit? In feite toch gewoon vol? Dus 12,7 ongeveer?
Bij starten dipt ie naar de 10,8v en stationair stilstaand doet ie 13,35v laadstroom ongeveer.
Laadstroom heb ik ook wel is hoger gezien, maar dit wisselt telkens.

Heb ook weer op lekstroom gecheckt, maar deze komt echt niet hoger als 0,02A piekmomenten met rust rond de 0,006A.
Een maat van me geeft aan dat het de spanningsregulator kan zijn die roet in het eten gooit en de accu niet goed oplaadt.

Ik ben intussen het spoor bijster.
Wat denken jullie? Is het gewoon normaal en maak ik me druk om niks?
Of kan het die spanningsregulator zijn of evt iets anders?
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik zou me over die spanningen niet al te veel druk maken, ik vind t allemaal niet enorm afwijkend. Ik had een soortgelijke ervaring met mijn wagen toen ik de accu verving (nog ouderwets loodzuur), dat ik ook vond dat de rustspanning wat aan de lage kant was. Blijkbaar is dat gewoon wat t is, want t beestje rijdt al 2 jaar zonder enig probleem rond en start soepeltjes.

Dat de laadspanning varieert bij een EFB/AGM is ook normaal, komt door t battery management system. Bij een oude loodaccu werd altijd constant geladen, bij deze accus niet meer.

Als je geen klachten hebt (en dat lees ik niet meer?) dan zou ik me geen zorgen maken. Je kan van alles concluderen uit meetwaarden, maar if it ain't broken, don't fix it!
 
Bovenaan Onderaan