kevinbel
Actief lid
Luitjes, ik heb een beetje een probleem met mijn Rapid.
Al een aantal keren gehad dat deze wat moeite had om te starten, of dat ik zelfs op het scherm de melding kreeg "12v accu spanning laag".
Vorige week heeft de auto een paar dagen stil gestaan en toen ik dinsdag weer naar mijn werk moest kreeg ik hem niet gestart. Totdat ik alle energieverbruikers uitgezet had.
Nou dacht ik als eerste gelijk aan de accu.
Dus deze is gemeten, en het voltage was niet heel hoog te noemen, sowieso onder de 12v maar weet het exacte getal niet meer.
Aangezien ik een multimeter heb, acculader en tester kon lenen, deze gisteren maar is uit de auto gehaald en in de nacht even opgeladen.
Toen die aan de oplader hing meette ik ongeveer een voltage van 14.4v, dus best ok.
Vanochtend gaf de lader vol aan, dus eraf gehaald en nog is gemeten. 13.4v, was niet echt rustspanning maar gewoon goed lijkt mij.
Heb met een accu tester (die em belast met 250a voor ongeveer 6a10sec) getest, en dan dipt ie naar ongeveer 10.2v a 10.4v
Na het testen gaf ie rond de 12.5v aan.
Weer even opgeladen een uurtje, 13.2v en weer in de auto gezet.
Aangesloten meette ik 12.48v dus dat lijkt me gewoon goed aangezien ie vol ongeveer 12.66v is?
Ook getest bij het starten, en dan dipt ie niet verder als 10.3v.
Lijkt erop dat mijn accu dus gewoon nog goed is?
Auto gestart en laadspanning gemeten en die lijkt in mijn ogen te laag, 13.3 a 13.4v namelijk, volgens mij moet dit 13.8 a 14.6 zijn?
Als ik toeren maak (tot 3500) zit er geen verschil in, alleen als ik het gas loslaat en de toeren lopen terug gaat ie nog even omhoog naar 13.9v.
Kan ik concluderen dat er dan iets met mijn dynamo is?
Hoor graag jullie opinies en wat ik evt nog kan doen zonder dat ik iets moet vervangen.
Al een aantal keren gehad dat deze wat moeite had om te starten, of dat ik zelfs op het scherm de melding kreeg "12v accu spanning laag".
Vorige week heeft de auto een paar dagen stil gestaan en toen ik dinsdag weer naar mijn werk moest kreeg ik hem niet gestart. Totdat ik alle energieverbruikers uitgezet had.
Nou dacht ik als eerste gelijk aan de accu.
Dus deze is gemeten, en het voltage was niet heel hoog te noemen, sowieso onder de 12v maar weet het exacte getal niet meer.
Aangezien ik een multimeter heb, acculader en tester kon lenen, deze gisteren maar is uit de auto gehaald en in de nacht even opgeladen.
Toen die aan de oplader hing meette ik ongeveer een voltage van 14.4v, dus best ok.
Vanochtend gaf de lader vol aan, dus eraf gehaald en nog is gemeten. 13.4v, was niet echt rustspanning maar gewoon goed lijkt mij.
Heb met een accu tester (die em belast met 250a voor ongeveer 6a10sec) getest, en dan dipt ie naar ongeveer 10.2v a 10.4v
Na het testen gaf ie rond de 12.5v aan.
Weer even opgeladen een uurtje, 13.2v en weer in de auto gezet.
Aangesloten meette ik 12.48v dus dat lijkt me gewoon goed aangezien ie vol ongeveer 12.66v is?
Ook getest bij het starten, en dan dipt ie niet verder als 10.3v.
Lijkt erop dat mijn accu dus gewoon nog goed is?
Auto gestart en laadspanning gemeten en die lijkt in mijn ogen te laag, 13.3 a 13.4v namelijk, volgens mij moet dit 13.8 a 14.6 zijn?
Als ik toeren maak (tot 3500) zit er geen verschil in, alleen als ik het gas loslaat en de toeren lopen terug gaat ie nog even omhoog naar 13.9v.
Kan ik concluderen dat er dan iets met mijn dynamo is?
Hoor graag jullie opinies en wat ik evt nog kan doen zonder dat ik iets moet vervangen.