Iets met dynamo aan de hand?

kevinbel

Actief lid
Luitjes, ik heb een beetje een probleem met mijn Rapid.
Al een aantal keren gehad dat deze wat moeite had om te starten, of dat ik zelfs op het scherm de melding kreeg "12v accu spanning laag".
Vorige week heeft de auto een paar dagen stil gestaan en toen ik dinsdag weer naar mijn werk moest kreeg ik hem niet gestart. Totdat ik alle energieverbruikers uitgezet had.

Nou dacht ik als eerste gelijk aan de accu.
Dus deze is gemeten, en het voltage was niet heel hoog te noemen, sowieso onder de 12v maar weet het exacte getal niet meer.

Aangezien ik een multimeter heb, acculader en tester kon lenen, deze gisteren maar is uit de auto gehaald en in de nacht even opgeladen.
Toen die aan de oplader hing meette ik ongeveer een voltage van 14.4v, dus best ok.
Vanochtend gaf de lader vol aan, dus eraf gehaald en nog is gemeten. 13.4v, was niet echt rustspanning maar gewoon goed lijkt mij.
Heb met een accu tester (die em belast met 250a voor ongeveer 6a10sec) getest, en dan dipt ie naar ongeveer 10.2v a 10.4v
Na het testen gaf ie rond de 12.5v aan.
Weer even opgeladen een uurtje, 13.2v en weer in de auto gezet.
Aangesloten meette ik 12.48v dus dat lijkt me gewoon goed aangezien ie vol ongeveer 12.66v is?

Ook getest bij het starten, en dan dipt ie niet verder als 10.3v.
Lijkt erop dat mijn accu dus gewoon nog goed is?

Auto gestart en laadspanning gemeten en die lijkt in mijn ogen te laag, 13.3 a 13.4v namelijk, volgens mij moet dit 13.8 a 14.6 zijn?
Als ik toeren maak (tot 3500) zit er geen verschil in, alleen als ik het gas loslaat en de toeren lopen terug gaat ie nog even omhoog naar 13.9v.

Kan ik concluderen dat er dan iets met mijn dynamo is?

Hoor graag jullie opinies en wat ik evt nog kan doen zonder dat ik iets moet vervangen.
 

EdK

Forumguru
Auto met start/stop systeem ?
Zo ja, zet er maar een nieuwe accu in !
Onlangs was ik de derde op zaak met accu problemen. In nacht een accu zo leeg dat ik niet meer kon starten en de kabels weer uitgerold konden worden.
Bij dealer laten meten en was goed ! Collega die bij ANWB heeft gewerkt gooide zijn accutester er op en werd als goed aangemerkt.
Maar na 3x in een week de lader erop te moeten gooien en bij een klant met contact aan een carkit gesprek van 5 min gehad te hebben en niet meer willen starten was het voor mij de druppel.
Nieuwe accu er in laten zetten ( orgineel want ja bedrijfswagen) en nu geen problemen meer....
 

Tees

Donateur
Hoe oud is de accu en/of hoe oud is je Rapid (als het de originele accu is)? Dat geeft wel wat indicatie of het daaraan kan liggen.
Tis idd wel zo dat de dynamo wat lage laadspanning geeft, maar je meet natuurlijk óp de accu, en daar zit ook het batterijmanagement, dus die kan ook de laadspanning beperken vanwege de volle lading. Dus hoeft niet perse een probleem aan te duiden. De dynamo geeft volgens mij een standaard spanning af, dacht dat daar geen dynamische spanningsregelaar in zit.
 

Pindasaus

Forumguru
Auto gestart en laadspanning gemeten en die lijkt in mijn ogen te laag, 13.3 a 13.4v namelijk, volgens mij moet dit 13.8 a 14.6 zijn?
Als ik toeren maak (tot 3500) zit er geen verschil in, alleen als ik het gas loslaat en de toeren lopen terug gaat ie nog even omhoog naar 13.9v.

Kan ik concluderen dat er dan iets met mijn dynamo is?
Als je auto start-stop heeft dan hoort dat zo, het laden gebeurt voornamelijk tijdens het uitrollen. Dat de laadspanning stijgt zodra je het gas loslaat, is een indicatie daarvan.

Maak je veel korte ritten? Heb je een subwoofer of andere accessoires toegevoegd, die je accu leeg kunnen trekken?
 
Laatst bewerkt:

octavia99

Senior Member
Ben al met mijn derde accu bezig bij mijn Rapid uit 2014. Zodra de accu onder een bepaalde capaciteit komt gaat het display knipperen en is het klaar. Met 4 a 5 jaar is het echt gebeurd.
 

ertromp

Forumguru
3e accu in 8/9 jaar vindt ik persoonlijk veel.
Een accu wanneer die periodiek laadt moet toch zeker wel een jaar of 6 meegaan.
Staat de auto langere perioden stil of zo @octavia99 ?
 

EdK

Forumguru
Wel @ertromp in me F3 met start/stop is deze maar 4 jaar meegegaan.
In de Caddy met Start/stop 3 jaar.
En de Yeti (7jaar) / RR (5jaar) en de F1c 4(jaar) zijn ze door mij nooit vervangen............
 

kevinbel

Actief lid
Ja auto heeft start/stop, niet dat ik die veel gebruik maar goed.
Geen idee hoe oud de accu is, hoe kan ik dat zien? Op de plastic klepjes boven de polen staan wel van die datum cirkeltjes, daar komt augustus 2015 uit. Maar ja ik weet niet of die bij deze accu horen aangezien ze gewoon zo eraf kunnen...
En nee ik maak niet heel veel korte ritten, voornamelijk naar mijn werk (24km enkele reis) en verder 100+ km ritten voor de hobby.
Nee ook geen subwoofer of andere elektronische toegevoegde dingen.

Ik zat alleen gisteren te bedenken, ik heb het probleem pas zien komen nadat ik een maand geleden (3 juni) de auto een beurt heb gegeven, en tijdens de beurt de hele tijd mijn infotainment aan gehad heb voor de muziek.
Kan het zijn dat ik daardoor de accu dusdanig leeg getrokken heb dat ie gewoon niet fatsoenlijk meer wou opladen dmv de dynamo ofzo?
Daarvoor namelijk geen issues.

Sinds zaterdag nadat ik de accu er opgeladen ingezet heb, ook geen problemen meer gezien, en elke keer als ik weer weg ga met de auto meet ik even met de multimeter.
Gisteren was het 12,2v, vanochtend 12,12v en vanmiddag toen ik bij mijn werk weg ging was het weer 12,35v.
Lijkt erop dat de dynamo dus wel wat doet..

Ik ga het gewoon even in de gaten houden en de komende dagen/ritjes even meten.
Kijken of ik een stroomverlies heb of dat de accu wel oplaadt.

In ieder geval bedankt voor de antwoorden. Ook al zijn ze soms tegenstrijdig :)
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Arnout84

Senior Member
Ik rij de Spaanse variant van de Rapid. Tijd geleden bij de beurt gewaarschuwd door de dealer dat de accu slecht was. Nog dik anderhalf jaar door kunnen rijden (zelfs in de winter!) maar laatst toch gewisseld omdat ik laatst met een lege accu stond na een nacht. Maar ook zo opeens!
 

kevinbel

Actief lid
Ik heb intussen geen problemen meer ervaren en de boel elke dag opgemeten, en het voltage van de accu blijft rond de 12,15 schommelen voordat ik ga rijden.
Lijkt erop dat de dynamo hem dus wel laadt naar wat er verbruikt wordt, maar niet compleet oplaad.
Heb nu sinds gisteren 20:00 de druppellader eraan gehangen, die haal ik er straks af, en dan ga ik de komende week weer is ff bekijken.

Gisteren en eergisteren ook nog is even gemeten wat de laadspanning doet bij stationair draaien motor, en dat ligt nu rond de 14,3a14.6v.
Stuk hoger als wat ik in mijn eerste bericht zei.
 

Rallye

Forumguru
Of je start/stop nu gebruikt of niet maakt overigens niet uit. Het gaat erom dat je er een speciale accu voor nodig hebt, die inderdaad zo maar stuk kan gaan (bij mijn Octavia RS na 7 jaar).
 

Tees

Donateur
Volgens mij is t en-en: gebruik van S/S verhoogt de slijtage van de accu,en het type accu dat nodig is voor S/S (EFB of AGM) gaat minder lang mee dan de ouderwetse loodzuur accu.
 

Rallye

Forumguru
A, fijn. Ik gebruik start-stop ook nooit (handbak, dus hij stopt alleen als de versnelling in zijn vrij staat).
 

Ordinarrator

Actief lid
Hoe kan je zien of jouw accu type EFB of AGM is, en doet S/S het helemaal niet als niet de juiste accu hebt?
Mijn accu is een half uur na aankoop al vervangen :eek: en sindsdien werkt het af en toe, maar meestal krijg ik de melding: veel verbruikers actief, ook vlak na een flink lange rit.
 

Tees

Donateur
Soms staat het erop, soms moet je even googlen op typenummer dat erop staat. Als je bijna continu de melding krijgt dat er te veel gebruikers actief zijn, dan is er iets anders aan de hand lijkt me...
 

Eltjo

Forumguru
Ik heb zo’n aansteker usb plug met spanningsaanduiding van Ali. Op mijn werk heb ik die gecontroleerd met een echte multimeter en hij week tussen 3 en 15V niet meer dan 0,1V af. Handig dingetje bij deze gelegenheden.
 

kevinbel

Actief lid
Nou na een tijd niet echt problemen meer ervaren te hebben, had de auto maandag en dinsdag weer een beetje moeite om te starten.
Gisteren niet gebruikt dus had zoiets laat ik deze ochtend maar is ff meten.
Zet de multimeter op de accu, 12,09v gelijk naar 12,02v.
Wil de motor starten maar dat ging dus niet. Gepruttel en geknars van alles.
3 pogingen gedaan maar kreeg em niet gestart. Toen even laten doen en nog een poging, en toen met veel horten en stoten kreeg ik em gelukkig gestart.

Goed ik ga er maar vanuit dat alsnog gewoon de accu einde verhaal is.
Dit is de huidige accu:
IMG_20230810_103956.jpg

Maar nu de vraag, want ik wil een accu bestellen, welke heb ik nou exact nodig.
Moet ik weer een EFB kopen, of evt een iets duurdere AGM?
Of zal ik het start/stop systeem uit laten schakelen en gewoon een goede loodzuur accu erin zetten?
Welke merken? Bosch, Varta, Exide?
Exide 60ah 640/680a EFB/AGM kan ik al vinden voor rond de 100 namelijk.
en Bosch voor rond de 125.

Das goedkoper als wat mijn lokale garage vraagt voor een Bosch, 187 namelijk.

Tips zijn welkom.
 

Tees

Donateur
Voor accus zijn een paar dingen belangrijk: de goede maat, type, capaciteit en CCA.
Maat moet uiteraard hetzelfde zijn, anders past t fysiek niet, type in principe niet wisselen (dus EFB houden), capaciteit tenminste wat er standaard in zit en CCA net zo.

Qua merken zijn wat je noemt allemaal prima A-merken. Ik koop zelf meestal Varta.
Waardoor een EFB accu wel slim is, is om deze in te leren. Heb je wel VCDS of OBDeleven voor nodig, en een beetje garage doet dat voor een tientje oid.
 
Bovenaan Onderaan