ID serie verkoopt slecht

JeSko

Forumguru

Tees

Donateur
Puur politieke uitspraak dit. In Duitsland is nu veel discussie over de klimaatdoelen en de manier die te bereiken. De autolobby is enorm machtig daar, en ze zijn als de dood dat de grote drie (VW, BMW, Mercedes) straks niet meer bestaan (of gemarginaliseerd zijn) na de overgang naar EV.

Als ik om me heen kijk zie ik zat IDs en Enyaqs rondrijden. Misschien waren de prognoses gewoon te optimistisch? Des te meer reden te denken dat dit politiek is.

Ennuh Jef...t gevaar voor VAG komt níét uit de VS. Even over je andere schouder kijken, dan zie je China liggen...
 

Rallye

Forumguru
Deels zal het gaan om een afwachtende houding ten opzichte van elektrisch, deels zal het ook gaan om de elektrische auto’s van VW, waarbij keuzes zijn gemaakt die vooral handig zijn voor de fabriek en niet voor de gebruiker. Zoals het afzien van een versnellingsbak, waardoor al bij relatief lage snelheden het verbruik for oploopt. Zie ook:


Op zich kan ik mij die afwachtende houding ook wel voorstellen. Voor veel normale gebruikers is elektrisch gewoon niet de beste optie. De mate van aanpassing die je je moet getroosten bij elektrisch is gewoon te groot. Zeker als je geen eigen oprit hebt bijvoorbeeld. Voor mij geldt dat ook: voor wat ik van een auto wil kan ik bij een elektrische auto niet terecht. Rijbeleving en praktisch gebruik verenigen is, behalve bij Tesla en Porsche wellicht, voor elektrisch moeilijk.
 

Captain Hook

Forumguru
Voor ons geldt; wat we bij een auto willen is zeer zeker te vinden bij een een EV; zeker qua rijbeleving. Helemaal top vind ik de rijbeleving in een EV. :thumbsup:

Maar dan... ten eerste de prijs. :(
Ten tweede... de levensduur en het feitelijke zogenaamd-goed-voor-het-milieu gebeuren. :(
Die dingen zijn allemaal zo zwaar. Allemaal massa die je meezeult. En dat om vaak maar 1 mens, soms een paar, te verplaatsen. :(
De praktische range, zeker tijdens vakantietijd, en het 'gedoe' rond het laadgebeuren, schrikt mij nog steeds af.
Oh ja, had ik het al gezegd; de prijs...

En als je b.v. van plan bent b.v. 10 jaar met een auto te doen. Die vol zit met zeer specifieke elektronica en onderdelen waarvan twijfelachtig is, of ze over zoveel jaar nog redelijk en betaalbaar verkrijgbaar zijn? Laat staan dat er zonder hele specialistisch apparatuur (h/w + s/w dus) nog wat aan te doen valt. Dat baart vooral mij zorgen. (hetzelfde geldt b.v. ook voor de lawine aan e-bikes die er over ons uitgestort wordt).
Een trend die overigens de laatste jaren met ICE vehikels ook al is ingezet.

Voor wie de Duitse taal machtig is:
(of je gooit 'm door Google translate)
Een interessante kijk op het individualistische gebeuren van rijden-voor-de-lol, en of dat nog wel haalbaar is in de toekomst?

De wereld verandert, de mens verandert. En wat vroeger leuk/lollig/onbedenkelijk was, is dat anno nu niet meer.
Of is het nooit geweest, maar dachten we van wel. :pieker:
 

ertromp

Forumguru
Echt allemaal zaken opgesomd door een niet EV rijder die z'n redenatie gang nog ca 3 tot 5 jaar terug heeft liggen.
"Grote aanpassingen nodig"
"Eigen oprit nodig"
"Geen rijbeleving"
"Praktisch ongemak"
Zelf zat ik ook in die modus toen ik 0 EV ervaring had.
Nu een half jaar verder in een door de werkgever verstrekte ID3 ben ik er zeker positief over geworden.
Er is met de vele laadvoorzieningen die er nu zijn in NL en die er nu in de EU ook steeds meer zijn. Heb zelf ook een laadpaal thuis maar eigenlijk amper gebruikt omdat je onderweg of bij bedrijven zo makkelijk wat bij laad.
Of onderweg even 15 minuten aan de snellader en je kunt weer de nodige km's maken. In die tijd kun je veilig op de smartphone en je telefoontjes doen.
Rijbeleving? Door de lage plaatsing accupakket en korte draaicirkel kun je prachtig de bochten pakken met een ID3 en door enorme koppel laat je menig IC rijder die nog staat te koppelen en te schakelen in verbazing achter.
Heerlijk de binnenruimte in de auto door plaatsing wielen ver naar de hoeken en een bagageruimte die zelfs jawel 4 liter groter is dan een Golf met IC
En minder onderhoud nodig en minder componenten die een storing kunnen ondervinden.

De snelheid van het infotainment systeem mag wel wat hoger zijn maar dat is gelijk aan al die andere VAG producten en blinkt niet uit.
Bedieningsgemak vind ik prima en het minimalistische dashboard is mooi rustig voor je.

Grootste bezwaar is gewoon de prijs van de EV en de degradatie van het accupakket na x jaar. Dat zijn gegevens (risico's) die je als particulier mijns inziens gewoon niet moet willen dragen.

Verbeterpunten m.i. voor EV:
Type/materiaal accupakket
Prijs
Bi directioneel laden
Gewicht verlagen
Verschil zomer/winter bereik verkleinen
 

EdK

Forumguru
Vanuit een Kantoor ??

Dacht dat die gasten dat beleid altijd maakte vanuit een hutje op de Heide waar de schaapsherders langskomen.......

En ja de prijs is de grootste factor om de mensen die PRIVE een wagen rijden een EV aan te laten schaffen.
Dat ik me vervuilende F4 ging ophalen en met de verkoper stond na te praten, kwam de verkoop van de Enyaq ter spraken.
En toen ik hem vroeg hoeveel procent (minimaal) als bedrijfslease de deur uitging bij hun was het antwoord minimaal 95%.

En dit was puur vanwege de prijs, als er prive kopers kwamen dan werd de EV in eerste instantie nog meegenomen in de aanschaf van nieuw. Maar als het totaal plaatje kwa prijs en wat nog te betalen duidelijk werd, tsja dan werd het toch weer gewoon die wagen met E95 of E98 als brandstof.

En dan mag er over enkele jaren de ID2 komen met een prijs van 20K volgens die heren die op de heide wonen, maar wie gelooft het echt ?
Tsja en indien die echt komt en dus betaalbaar is (even in sprookjesmode ) dan loop ik tegen het volgende probleem op.
Ik wil laden bij me voordeur van me eigen opgewekte stroom vanuit me panelen.....
Maar ik heb een openbare stoep voor de deur waar ik geen paal mag zetten van de gemeente !
Oke dan zet ik hem net op de erf grens in de tuin !!
Alleen ligt er dan een obstakel ( laadkabel ) op de stoep , en dit mag ook niet.
Oké dan maak ik een put in de parkeerplek waar de laad wcd in zit............ en kom ik thuis en wil laden en staat er een ander op me plek met een brandstofmotor........ ken ik dus nog niet laden ! En kan hem ook niet verwijderen want men staat op een openbare parkeerplek.....
Maw het word ons ook niet makkelijker gemaakt door gemeente's , die plaatsen liever zelf enkele van die laadpalen met een flinke verdien sleutel er aan !
 
Bovenaan Onderaan