Hulp gevraagd omg, Wolvega voor p0171 storing

Is er iemand in de buurt die kan helpen met diagnose te stellen voor een vage storing maar moeilijk op te sporen.
Wellicht iemand die beschikt over VAG-COM met standaard obd2 lezer kom ik er niet uit.
Betreft fabia2 1.4 16v. Bxw motor zonder egr.
Probleem is dat dw motor zelf het mengsel te rijk zet. Heb al heel veel vervangen, getest en geprobeerd.
Auto houd in en stotterd
 

Tees

Donateur
Misschien kan je beter uitleggen wat je allemaal al gedaan hebt, zodat we mee kunnen denken? Dat gaat makkelijker dan meteen iemand vragen om aan je auto mee te werken.

En misschien kan je je dan meteen voorstellen in de Meet & Greet, waarderen velen hier ook.
 
Met alle plezier vertel ik over mijn project,
Het probleem, inhouden stotteren zwarte roet uit uitlaat en roet op bougies ten gevolgen van teveel brandstof.

Helaas ben ik beperkt met mijn diagnose apparatuur maar het volgende heb ik gedaan:
- Compressie test
- o2 sensors voor en achter ultrazone schoon gemaakt, getest en doorgemeten.
- map sensor schoongemaakt doorgemeten en getest.
- bougies een aantal keer vervangen
- bobines vervangen ( preventief )
- gas klep schoongemaakt
- carter ventilatie schoongemaakt
- knikstuk en achterste kat vervangen.

Vorige week dacht dat ik het gevonden had er zat een klein lekje in het knikstuk, ik heb deze vervangen nieuwe bougies erin en de auto liep 100% zuiver 200km gereden zonder een hikje.
2 dagen later was het probleem weer terug.
Op de verbruikmeter kan ik de stotters zien aankomen bij een constante snelheid schiet het verbruik omhoog en begint dan in te houden en te stotteren. Heeft het zelfde ook stationair.

Het volgende wat ik ga proberen zijn 2 nieuwe o2/sensors voor het geval deze toch een defect hebben.

Voor het mooie zou de auto met een vag-com uitgelezen moeten worden om wat gis werk te ontlopen.

Tips zijn meer dan welkom
 

Tees

Donateur
Allereerst is P0171 dat het mengsel te arm is, niet te rijk. Dus er komt te veel lucht bij, of te weinig brandstof.

Sensoren schoonmaken ben ik geen fan van, soms werkt t, maar net zoveel kans dat je iets erger maakt. Zeker voor de lambdasensoren, dat zijn gevoelige beestjes. Als eerste zou ik de MAP-sensor vervangen (als ik me niet vergis heeft de 1.4 16v alleen een MAP, geen LMM), dat is een goedkope en goed bereikbaar. Als dat niet werkt, dan zou ik één lambdasensor kopen, beiden zijn hetzelfde type, en dan kan je eerst de ene vervangen en als dat niet werkt die nieuwe op de andere plek zetten. Zo test je beiden met 1 nieuwe sensor, want lambdas zijn duur.
Eventueel kan je ook nog t brandstoffilter vervangen, kost ook maar een paar tientjes en is makkelijk te doen. Maar meestal is dat niet de oplossing.

Nog een optie: inlaat en uitlaat lekchecken met een rookmachine. Zul je waarschijnlijk wel een garage voor moeten vragen, maar dat zou ook een goede optie kunnen zijn, zeker gezien het lekje dat je aangepakt had en het daarna eventjes goed werkte.
 
Tees, bedankt voor de tips.
Ik ga zeker met een rookmachine aan de gang. Ik heb er jaren geleden een gemaakt en weet precies wat me te doen staat.

De O2 sensors ga ik vervangen als deze vandaag of morgen binnen zijn. De sensors zijn al voorbij de houdbaarheid kilometers.

Inderdaad geen egr lmm

Map sensor ben ik nog niet helemaal uit, mede omdat de waardes die ik meet van deze sensor met mijn obd2 lezer kloppen. Maar op dit moment is alles verdacht dus ik hou het in gedachte.

Eerst o2/sensors vervangen en rooktest.

Ik hou je op de hoogte
 

Pindasaus

Forumguru
De voorste lambdasensor vervangen klinkt logisch. Als die een te arm mengsel ziet (foutcode), zal de ECU het mengsel verrijken (roet op bougies). Het is nu alleen de vraag of de sensor kapot is of dat er een luchtlek is.
 
Zo even een rook machine gemaakt op de ingang heb ik mijn compressor met 0.5 bar. Hopen dat ik iets kan vinden
 

Bijlagen

  • IMG_20240327_142713.jpg
    IMG_20240327_142713.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 12
De rookmachine werkte goed eerst het hele inlaat gebeuren bekeken en niets gevonden alles is dicht. Toen de uitlaat de druk iets verhoogt en jawel het nieuwe uitlaatdeel met achterste kat bovenop het gevlochten flex stuk lek.
Dus bijna het zeflde probleem als in de eerste instantie het probleem was.
Dat had ik niet verwacht.
Morgen maar even met Winparts bellen.
 

Bijlagen

  • IMG_20240327_173436.jpg
    IMG_20240327_173436.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 11
En ook nog een losse stekker gevonden.
Kan het nog niet met zekerheid zeggen maar heb een vermoeden dat deze van de krukas sensor is.
Een wonder dat de auto toch zo mooi heeft gelopen, want deze is al een tijdje los zo te zien.
 

Bijlagen

  • IMG_20240327_205226.jpg
    IMG_20240327_205226.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 16
Helaas, nog weinig succes. Nieuwe o2/sensors, een dichte uitlaat maar auto loopt nog steeds niet goed. Ga nu echt opzoek naar iemand met de juiste diagnose apparatuur
 

Theonethebest

Nieuw lid
Heb ook zoiets gehad met mijn F2 16v. Stotteren en soms ging ie op 3 pitten lopen. Eerst nieuwe bougies hielp niet. Daarna nieuwe bobines en toen nog kut nog een keer getest bleek dat die ook error had die nieuwe bobines. Nog 1 losse nieuwe bobine was het opgelost... maar dat heb je al gedaan begrijp ik nieuwe bobine?
Hoe groot is de kans dat nieuwe bobine ook ruk is....

Gaat ie ook weleens op 3 pitten lopen?
 
Bovenaan Onderaan