Hoeveel km rijden voor Ad Blue bijgevuld moet worden.

Yeti Linka

Actief lid
Hallo,

Even een vraagje. Ik rijdt mij Yeti zins januari 2023. Ik heb er nu bij 10.000 km mee gereden en krijg de melding dat ik AD Blue moet bijvullen en nog 2400 km kan rijden.

Wat is jullie ervaring? Mogelijk is Ad Blue niet afgevuld toe ik de auto kreeg. Bij mijn laatste leaseauto kon ik gewoon 40.000 km rijden.
 

Erik_NL

Forumguru
volgens het instructieboekje van de Yeti:
Het AdBlue®-peil wordt automatisch gecontroleerd.
Wanneer de afgelegde afstand waarmee nog met de aanwezige voorraad Ad-
Blue® in de tank kan worden gereden is afgenomen tot 2400 km, verschijnen
in het instrumentenpaneel het controlelampje  en een oproep tot het bijvul-
len van AdBlue®.
In het instrumentenpaneel verschijnt eveneens een melding over de minimale
en de maximale AdBlue®-bijvulhoeveelheid.
Als de afstand waarmee nog met de aanwezige voorraad AdBlue® in de tank
kan worden gereden is gezakt tot 0 km, is starten van de motor niet mogelijk.
De afstand, die nog met de aanwezige AdBlue®-tankinhoud kan worden gere-
den, kan via de rijgegevens worden weergegeven » pag. 30.

Ik rijd mijn Yeti sinds september 2020 :thumbsup:
 

Yeti Linka

Actief lid
Hoi Erik,

Dank voor je reactie, maar dat had ik ook gelezen. Maar ik vind 10.000 km wel snel, Vandaar mijn vraag wat de ervaringen hier zijn.
 

Erik_NL

Forumguru
het is aannemelijk dat de AdBlue® niet is bijgevuld toen je de auto kreeg en de actieradius meer in lijn zal blijken met je laatste leaseauto.
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij had ik bij m’n laatste diesels een verbruik van 0,06 tot 0,07 liter/100km v.w.b. de AdBlue.
Geen idee wat de inhoud van het tankje bij een Yeti is…
 

Yeti Linka

Actief lid
Ik heb het inmiddels uitgezocht.

Tank van de Yeti is ongeveer 8,5 liter. Verbruik AdBlue bedraagt ongeveer 0,8 - 1,2 liter/1000km. Het is dus correct dat ik deze melding nu kreeg. (e.e.a. op pagina 171 van het instructieboekje)

Tank van de Peugeot was 17 liter, en daar kon ik 25.000 km mee rijden. De eerder genoemde 40.000 km was fout. Dat was het aantal km/jaar de laatste keer.

Ik weet genoeg en hoef nu geen contact op te nemen met de dealer of er iets mis is.
 

EdK

Forumguru
Rij een Caddy van zaak waar dat goedje ook in moet
Gaat bijna een jerrycan van 10 liter in en dan kan ik volgens display er een 5000Km mee door rijden.
Maar nooit verder bijgehouden, maar volgens mij is het verbruik wel afhankelijk aan je rijgedrag.
Als ik 120 rij in de avonden dan ben ik er een stuk sneller doorheen dan overdag met 100Km lijkt wel
 

hemi24

Forumguru
Geen gepruts met die té dure jerrycans of flacons; voor een fractie van de prijs tank je de AdBlue gewoon aan de pomp..!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Het schijnt wel dat VAG autos erg gevoelig zijn voor de juiste concentratie aan AdBlue. Dus dan moet je geen weeg/meetfoutje maken, anders zit opeens je hele wagenpark met een foutmelding.
 

Frup

Forumguru
Mijn Yeti zojuist weer gevuld. De dispay geeft aan dat er weer 7.500 km mee gereden kan worden.
Dat klopt wel zo ongeveer.
P.s. niet vergeten om ná het bijvullen, nadat je contact hebt gemaakt, even te wachten totdat het systeem heeft gesignaleerd dat de AB tank is gevuld. Dus nog niet starten. Anders blijft de boordcomputer het laatste niveau aangeven. Tot het moment dat je zoveel AB hebt gebruikt dat hetzelfde niveau wederom is gehaald.

Voor noodgevallen heb ik altijd een kleine originele auto-fill tank. Handig op vakantie. Die hervul ik dan weer na gebruik.
 

Frup

Forumguru
@hemi24 feitelijk hebben we precies 8000 km gereden…. Inderdaad een aardige vakantie. :giggle:
Overigens tussendoor maar eens een 5l tankje adblue gekocht. Die was ergens in Italië in een supermarkt in de aanbieding.
 

EdK

Forumguru
niet vergeten om ná het bijvullen, nadat je contact hebt gemaakt, even te wachten totdat het systeem heeft gesignaleerd dat de AB tank is gevuld
Mmm, nog nooit gedaan en inderdaad na vullen dan ziet hij het nog niet maar na bij klant aangekomen te zijn en me werkzaamheden gedaan te hebben en dus na een 2 uur weer naar de volgende te rijden. Zie ik hem weer op 5000Km staan....
 

Tees

Donateur
Wat ik zelf weleens deed, als het weer even 'op' was, en ik onderweg een probleem dreigde te krijgen, was wat gewoon water in de ad-blue tank bijvullen.:

Weten we ook meteen waarom er tegenwoordig ook een check inzit wat de sterkte van de AdBlue is...:rolleyes:
 

hemi24

Forumguru
@Peter-036 : dus eigenlijk herhaalde je wat ze bij je op het werk ook al hadden gedaan, en maakte je de waterige oplossing nog wateriger..? :maakmegek:
 

EdK

Forumguru
Ik rijdt mij Yeti zins januari 2023. Ik heb er nu bij 10.000 km mee gereden en krijg de melding dat ik AD Blue moet bijvullen en nog 2400 km kan rijden.

Wat is jullie ervaring?

Grote van de tank ??? waar staat dat ??
Word meer om onze ervaring gevraagd hoeveel Km we rijden op een volle vulling
En ja elke wagen heeft weer een ander volume dan de ander.
En TS rijd toevallig in een Yeti , maar misschien had vraag in algemeen topic moeten staan.... :pieker:
 
Bovenaan Onderaan