Het grote winterbanden topic: winters 2016-2019

Status
Niet open voor verdere reacties.

Shabba

Forumguru
Heren,

Gaarne on-topic, het gaat hier over zaken rond de winter banden wissel, niet over de aanschaf van een nieuwe auto etc..

Tevens hebben wij een speciaal gedeelte gereserveerd voor de verkoop van items :D;)
U heeft helemaal gelijk!!!
Enthousiasme heeft gewonnen van de drang om zich conform de regels te gedragen...:bloemen:
 

andrehj

Forumguru
Het is waar ik woon momenteel tussen de 6 en 8 graden Celsius. Is het nog de moeite waard om winterbanden te monteren?
Uiteraard niet. Pas zodra de temperatuur onder de nul komt of het gaat sneeuwen hebben ze nut. Dus pas monteren als er sneeuw wordt voorspeld. De kans is best groot dat je ze deze winter in het geheel niet meer nodig hebt.
 

foxxie2

Senior Member
Uiteraard niet. Pas zodra de temperatuur onder de nul komt of het gaat sneeuwen hebben ze nut. Dus pas monteren als er sneeuw wordt voorspeld. De kans is best groot dat je ze deze winter in het geheel niet meer nodig hebt.

klopt niet helemaal. vanaf 7 graden heeft een winterband betere werking als een zomerband. Nu rijd zelf smorgens na 6 al weg en is het dus nog goed koud. me schoonvader waarvoor nieuwe velgen voor ze winterbanden heb gekocht rijd eigenlijk alleen maar overdag dus die heb er nog niet onder en blijven liggen tot de volgende winter. het is nu de moeite niet meer om voor laatste anderhalve maand nog te wisselen zolang die niet in buitenland gaat rijden.
 

foxxie2

Senior Member
@andrehj zijn zat onafhankelijke testen gedaan onder andere door de adac. En de meeste banden merken doen het zelf ook met verschil tussen hun eigen zomer en winterbanden. En vergeet niet een goed winterband is ook een erg goede regenband.... en dat hebben we ook genoeg.
 

Canon-Eye

Forumguru
En vergeet niet een goed winterband is ook een erg goede regenband.... en dat hebben we ook genoeg
Zeker. Maar aan een winter-regenband heb ik alleen iets in het koude jaargetijde omdat die boven de 7 graden onnodig snel slijt als het niet koud genoeg is.

Toen ik nog beroepshalve bij nacht en ontij moest kunnen uitrukken deed ik natuurlijk ook de zomer-winter wissels en dat is eigenlijk uit gewoonte nog een tijdje zo gebleven. Inmiddels heb ik er wat verder over nagedacht en steeds minder zin in dat gedoe, dus na eerst nog een tijdje tegen de kosten te hebben zitten aanhikken tenslotte toch overgestapt.
 
Laatst bewerkt:

Blackokkie2

Forumguru
Die 7 graden is wat de bandenindustrie je wil laten geloven, mijn ervaring is dat ze pas beginnen te werken vanaf 3 a 4 graden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Whatever - de exacte temp is niet van doorslaggevend belang voor de redenering.
Zal ook nog wel kunnen verschillen per band(enmerk)...
 

oco1979

Forumguru
winterbanden ga ik niet meer kopen voor de mijne.
dat weekje dat even koud is geweest in belgie,moet je er ook niet voor doen.
ga toch niet op wintersport of dergelijke.
Nu liggen er van die ecobanden op,origineel,vind dat toch maar niets we. 16" greenline.
 

Skoda-MAN

Forumguru
De Skoda's vallen normaal gesproken niet onder de bandenwissel bij Pon en worden afgeleverd op de banden die de fabriek toevallig had liggen. Het schijnt iets met de logistiek te maken te hebben da wisselen in Nederland niet gedaan word.
 

CDK

Forumguru
@Skoda-MAN, het heeft vooral te maken met het overschot aan andere merkbanden dan Conti. Pon heeft een reeds langdurig lopend conflict met de banden branche, omdat ze voor de reeds gemonteerd geweest zijnde banden nog steeds de hoofdprijs willen hebben en bovendien hoge transportkosten rekenen. Kortom door een boycot van veel bandenboeren worden er nu minder Conti's gemonteerd in Leusden.
 

Tijg

Actief lid
Hier 215/45R16 op mijn Fabia 3. Omdat die maat zeldzaam is, kost hij de hoofdprijs. Daarom had ik de leasemaatschappij gebeld om even te sparren. Winterbanden om het zomer lichtmetaal zou meer kosten en minder goed presteren dan 185/60R15 op staal. Gelukkig kon ik gewoon naar Pon in de plaats waar ik werk voor een winterset.
Nadeel is dan weer dat ze voor het losschroeven van vier velgen en het weer vastschroeven van vier andere velgen meer dan een uur nodig hebben, even veel als het wisselen van de banden om mijn bestaande velgen bij mijn vorige auto...... Dat kan het Skoda rallyteam volgens mij iets sneller.
Zomerbanden heb ik maar een weekje er onder gehad en in mijn herinnering zijn het ook Bridgestones. De winterbanden zijn idd Conti 850.
 

Ridley

Forumguru
Een uur om wielen te wisselen??? Ik heb 2 linkerhanden en ik die het zelf in een half uurtje
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan