Het grote winterbanden topic: winters 2016-2019

Status
Niet open voor verdere reacties.

andrehj

Forumguru
Na de wissel gewoon schoonmaken met een sopje, afspuiten met water, laten drogen, en als ze bijna droog zijn even nadrogen met een oude theedoek. Dan nog (als ik zin heb) even met een beetje wasbenzine wat teervlekken van de LM velgen verwijderen. Opslaan liggend op een plank bovenin de garage. Daar liggen ze koel en uit de zon. Aan het rubber hoef je verder niets te doen.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ondanks dat mijn auto uit contract is inmiddels, rijd ik er nog steeds in en krijg ik de herinnering om de winterbanden te laten monteren. Ik heb nog gangbare liggen bij Profile, maar momenteel meer de neiging om op zomerbanden te blijven rijden met het huidige weer.
 
Heb de zomerwielen gisteren grondig gewassen . Vanavond gaan ze naar de zolder. Heb dan heel de winter de tijd om ze één voor één te poetsen .
Bij me vorige wagen keek in niet zo krap , zo de loods op me werk in , werden daar toch weer vies van het stof .
 

eriktv

Forumguru
- wassen met Dodo Juice Born to be Mild
- laatste restjes verwijderen met Monello Non-Ferro
- banden reinigen met Tuf Shine en na het drogen de wangen behandelen
- velgen nog eens goed ontvetten met Gyeon Prep
- velgen in de Poorboys Wheel Sealant

Lijkt misschien wat werk (is het ook :D), maar ik merk elke keer met wassen dat dat daarna veel makkelijker gaat. En het halfjaarlijks goed reinigen op de werkbank bij de bandenwissel is makkelijker dan bij de wekelijkse wasbeurt op m'n hurken in een wasbox :)

De banden hangen op een velgenboom - zo een van een tientje van de Lidl o.i.d.
 
Dacht ik ook @eriktv .
Alleen zijn die spaken van me OZ wel wat meer werk om daar 3 lagen op te krijgen . Vandaag de zolder op , naast de naaimachine van me vrouw :druk:.
 

eriktv

Forumguru
Toen ik mijn Superb in maart kocht kreeg ik daar een setje matige (3-5mm) Cresta winterbanden op stalen velgen bij. Mijn wens was om deze te vervangen door 17" Audi Rotor of Audi (old-)RS6-lichtmetaal en daar goede winter- cq. allseasonbanden om te leggen. De zomervelgen zijn 18" Sirius en ik vind 16" eigenlijk net wat te klein voor het mooie. Er wordt veel troep aangeboden op Marktplaats en het is helaas niet gelukt om een mooie set te vinden.

Onlangs stuitte ik op een set originele 17" Teron met goede ContiWinterContact 850 banden, hier om de hoek. Niet getwijfeld en - dan maar deze - opgehaald. Vind ze niet tegenvallen en kan er eigenlijk best aan wennen :D. Mooi origineel!

image.jpeg

Nu mijn vraag: wat doe ik als ik een keer sneeuwkettingen nodig heb?

Bij deze band-velgcombinatie past dat namelijk niet (volgens Skoda zelf) en kettingen met lichtmetaal lijkt me ook geen lekkere combi vanwege het risico op schade. Nu bedacht ik een creatieve oplossing hiervoor, graag jullie mening hierover:

Als ik de stalen velgen met Cresta winterbanden verkoop krijg ik hier geen dr*l voor. Kan ze dus net zo goed laten liggen en als ik verwacht echt de sneeuw in te gaan (mijn schoonouders wonen in CZ op een heuvel met al gauw 7% stijging) leg ik de set stalen velgen erop en neem de kettingen mee. Ik heb er ruimte voor en kan zelf wisselen.

Nadeel: ik heb prima A-merk winterbanden en monteer dan matige B-merk banden.

Voordeel: ter plaatse heb ik een plan B (de kettingen). Ben toch wat huiverig met de DSG en vastzitten (zat al eens vast in de modder... :mad:). Ik heb beroepsmatig (bezorg al tien jaar post/pakketten op het Groninger en Drentse platteland) redelijk wat ervaring met vastzitten en ook weer loskomen, maar met een automaat is dat een heel stuk lastiger.


(Ja, ik weet dat ik ook een set goede banden op de stalen velgen had kunnen zetten, maar ik ben eigenwijs en wil toch lichtmetaal :) )
 

eriktv

Forumguru
@internetboarder de Sirius heeft ook 20 spaken, die klus ligt nog steeds op me te wachten :nailbiting:

Ik verlang heel erg terug naar de mooie massieve vijfspaaks velgen op mijn O1 (en zocht/zoek daarom ook naar Rotor of old RS6-velgen). Vind dit mooier en het is veel makkelijker mooi te houden! Het lijkt wel of mensen steeds meer van velgen met veel spaken gaan houden...
 
Daar passen heus wel kettings om . Alleen is het misschien verstandig om spacers te plaatsen , want standaard velgen zitten meestal erg dicht op de veerpoot .
 

fanSkoda-VW

Donateur
Als beloofd:

"Even" heen en weer naar Innsbruck, 1700km's. Op Kleber QUADRAXER 1 / 215 x 40 R17 87V.
Eerst even de bekende discussie smoren: zomer / winter/ 4-seizoenen/ of helemaal geen banden?
In Innsbruck op gegeven moment 17 gr. Celcius. Ik zei ZEVENTIEN!
Even verder de berg op en toen werd het koud. En beetje sneeuw.
Genoeg om te ervaren dat deze banden hun werk ook in de sneeuw goed doen.
En gezien de grote temperatuurverschillen is de keuze voor een 4-seizoenen band het meest logische, toch?

Gewoon lekker doorgereden, af en toe ruim de 160 aangetikt, het was erg druk. En op veel stukken is een limiet ingesteld, als er geen file staat of er km's wegonderhoud is met 80 km/h.
Géén 'het nieuwe rijden' toegepast, op de 1700 km's verbruik ca. 1 op 16. Da's erg netjes met DSG-7.
Waarbij het mij opviel dat dit de 1e automaat is die je in de bergen niet met de hand hoeft te bedienen.
Je kan de berg afrollen en de versnelling blijft in zijn 5 of zo staan. Schakelt niet op naar Drive - de 7e versnelling.
Lawaai van de banden ook zeer acceptabel.

Dus ik ben tevreden over deze Kleber banden. Ehhhh en de Fab.
 
Een allweather band is niet het beste van 2 werelden. Dat is het grote misverstand. Hij is iets slechter dan een zomerband en iets slechter dan een winterband. Hij is wel beter in de winter dan rijden op zomerbanden. En ook beter in de zomer dan het rijden op winterbanden in die periode. De dat is alles.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Winterbanden zou je in de zomer mee door kunnen rijden. Waterafvoer is minder en slijtage is veel groter door het zachte rubber.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Wil je met maximale veiligheid rijden. Dan zomerbanden in de zomer en winterbanden in de winter. Het is ook niet echt duurder wat banden betreft omdat je met beide banden langer doet. Eenmalig velgen aanschaffen en daar de winterbanden op leggen en zelf wisselen kan je het geld van het laten omleggen door de garage uitsparen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 

Carlovdw

Forumguru
Zouden 5x100 et 35 7jx15h2 passen op een nieuwe rapid
Ben nl velgen aan het zoeken om mijn winterbanden over te zetten
De banden zijn 195/65 r15
Ik weet alleen nt als deze 15 inch zijn, maar mocht dit zo zijn
Gaan deze banden op de velgen?
 

andrehj

Forumguru
195/65R15 is veel te groot voor een Rapid. Dat gaat niet passen. Dat zijn banden van een Octavia.
Om een Rapid hoort 185/60R15.
 

Carlovdw

Forumguru
Dus zit er niets anders op dan kijken als ik deze nt kan omwisselen (en misschien een beetje opleggen) bij een bandenboer.
Spijtig zitten goede banden op vanvoor

Tanx voor de info
 

bouwdirk

Senior Member
@Carlovdw in belgië is enkel onderstaande toegelaten op de Rapid SB

215/40 R17 87V 7Jx17 ET 46
215/45 R16 86H 7Jx16 ET 46
185/60 R15 88H M+S 6Jx15 ET 38
 

Carlovdw

Forumguru
Bedankt.
Ik heb eens een mail gestuurd naar de dealer om te vragen naar de meerprijs voor cross climate banden. Dan ben ik van dat gesukkel af
En indien dit te duur is dan ga ik eens met mijn vaste bandenboer babbelen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan