Het grote Skoda Abonnement / Prive-Lease Topic

Canon-Eye

Forumguru
In z'n algemeenheid betwijfel ik sterk of de leasemaatschappij het verdienmodel alleen maar baseert op het schaalvoordeel bij de inkoop van de auto's en van de reparaties. Ik kan me simpelweg niet voorstellen dat dit voldoende marge biedt om de beheerskosten te dekken en er ook nog wat aan te verdienen - er zal dus ook ergens een winstopslag in moeten zitten. Per saldo zul je dus niet voordeliger uit zijn, zekerrr niet als je lang met je auto wilt en kunt doen.

Als particulier heb je m.i. maar één voordeel bij die private lease constructies: je bent tijdens de looptijd feitelijk verzekerd tegen de kosten van onvoorziene reparaties. En dit is dan wellicht een verklaring voor het kennelijke succes van deze constructie: Nederlanders zijn heel sterk in het zich verzekeren tegen van alles en nog wat, soms tot dubbele en driedubbele dekking aan toe "want je weet maar nooit".

Uitgaande van mijn privéstelregel dat ik me alleen wil verzekeren tegen risico's die ik niet kan dragen, bedank ik voor de eer.
Zo is die auto tenminste gewoon van mij en kan ik ermee doen wat en wanneer ik wil (velgen/banden, antenne, extra achteruitrijlichten;), e.d.) zonder eerst een externe instantie toestemming te hoeven vragen.
 

MichielD

Nieuw lid
Wij hebben een redelijk talent om altijd vrij hoge (onverwachte) onderhoudskosten te hebben.
Daarnaast is een Skoda abonnement toch wel anders dan een leaseconstructie bij een leasemaatschappij. Je ziet toch wel dat de leaseconstructies die direct via de dealer lopen goedkoper zijn dan de algemene maatschappijen.

En momenteel rijden we goedkoper dan bij de vorige auto, dus voor ons is het sowieso vooruitgang.
 

HVH'75

Nieuw lid
Ook wij hebben vandaag een lease contract ondertekend. Na een aantal jaren een (veel te hard zuipende) BMW station te hebben gereden, gaan wij voor een Fabia combi 1.2 TSI 90 pk Greentech Edition.

22 januari kunnen wij de auto al ophalen bij Autobedrijf Duindam te Den Haag. Redelijk snel dus. Leaseprijs incl.opties: EUR 315,- per maand (met 10.000 km en 48 maanden contractduur). Nieuwwaarde zo'n 18,5 k.

Inmiddels schijnt dat de aanvraag voor private lease bij (met name) Skoda booming te zijn. Volgens mij is dit een goede deal als je niet meteen voldoende cashflow hebt en gedurende 4 jaar voor zekerheid en stabiele/constante kosten kiest.

Mochten jullie nog tips&trics voor mij hebben, graag!
 

Pieter_Ibiza

Forumguru
Wat is de gemiddelde prijs die jullie betalen? Ik ben aan het kijken voor een kleine auto voor erbij (woon-werk-verkeer). Een Up, Citigo of een MII bijvoorbeeld.
 

Altos

Banned
Ik betaalde voor mijn Citigo met 15.000km per jaar, voor 5 jaar (tussentijds gewisseld) incl airco, leder, lederpakket, 15" lmv, electrische ramen/spiegels en meer €250,- per maand.
Met de voorwaarden welke ik eerder heb gemeld (€100,- eigen risico en dergelijke)
 

Pieter_Ibiza

Forumguru
Dat vind ik persoonlijk best veel! Maar goed, je heb ook wel een aantal mooie opties!!!
We gaan nog eens goed zoeken / nadenken wat we gaan doen.
 

Altos

Banned
@Pieter_Ibiza is ook best veel.
Maar ik wil een nieuwe auto rijden en had toen geen spaargeld, het spaargeld groeit nu systematisch vanwege het vaste uitgavepatroon.
Het heeft mij geholpen omdat ik altijd te veel variabel uitgaf aan auto's, nu blijkbaar ook maar wel gestructureerd en overzichtelijk.
Voor mij nu ideaal, de toekomst zal het uitwijzen, het zal niet iedereen passen.
 

Bakkertje

Forumguru
Mijn vader heeft twee weken terug een Polo besteld middels een privatelease constructie. Die is voor 285 euro per maand (obv 7500 km) klaar en rijdt daarvoor de komende 5 jaar zorgeloos rond. Ik kan hem alleen maar gelijk geven..
En ja het is iets duruder, maar als je de kostprijsberekening op autoweek bekijkt voor dezelfde auto dan zou deze 383 euro/maand (obv 15000 km en inclusief brandstof)

Hij heeft geen geld om de auto zo te kopen, rijdt nagenoeg niets en is zo toch lekker mobiel. Het enige wat ik jammer vind is dat ie niet even naar een fabia is gaan kijken :deuk:
 

StefanN

Forumguru
Hallo,
Inmiddels zijn we 1,5 jaar verder sinds de start van dit topic.
Veel automerken zijn begonnen met private lease wat mijn inziens inhoud dat:
1 er veel vraag naar is
2 de lease constructie toch goed in elkaar steekt
3 prive lease alom geaccepteerd is.

Zelf hebben wij enkele dagen geleden ons 1e lease contract getekend bij skoda.
Onze keuze:
Rapid spaceback joy 1.2 tsi
Opties:
Signaallak candy white
Joy plus pakket
Xenon/led pakket
Pano dak met DAB
16" lm velgen

Kosten op/mnd 368 euro -50 maanden 10000 km p/jr

Onze vorige auto gekocht en gefinancierd en koste ons 380 per maand all in... ex brandstof
Hyundai i20. Kleiner, minder opties.

Onze dealer kon ons ook nog melden dat 80% van de nieuw verkochte auto's op basis van private lease de deur uit gaan..

Ik hoop hiermee een bijdrage te leveren aan dit topic
 

Noord26

Forumguru
Op zich is het allemaal begrijpelijk deze constructie. Maar als je een fikse no-claim hebt opgebouwd is zelf een auto kopen meestal gunstiger. Tel daarbij op dat je dan zelf kunt beslissen hoe lang je met een auto rijdt en er ook niet op kilometers gelet hoeft te worden. Het verbaast mij niets dat de markt voor jong gebruikte auto's behoorlijk toegenomen is. De grootste kostenpost (afschrijving) is dan een stuk minder, waardoor het prijstechnisch altijd gustiger is tov een nieuwe auto (lease constructie of koop). Maar veel mensen willen echt nieuw tegenwoordig krijg ik de indruk. Waarom toch? Zeker met lage kilometrages en verlengde garantiemogelijkheden tegen erg gunstige tarieven, lijkt mij dat een logischer keuze?

Als je niet persee nieuw hoeft, en men structureel kan sparen (wat je als volwassenen eigenlijk zou moeten kunnen) is private lease niet interessant meer.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
De grootste kostenpost (afschrijving) heb je dan niet meer
Die kostenpost is er nog steeds, hoor - alleen is hij lager naarmate de auto bij aanschaf minder jong is omdat de waardevermindering in het begin aanmerkelijk sneller gaat en die curve vervolgens afvlakt.

<edit> Post #133 is aangepast, zie ik. :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

Altos

Banned
@Noord26 Nou, bijvoorbeeld door een bepaalde config te willen.
Ik wilde een groene met stoelverwarming, 17" welke bij deze Edition uitvoering horen en vooral géén panorama dak of 3 cilinder...die staan er geen, dus een nieuwe.
En zo zal een ieder zijn eigen reden hebben om voor nieuw te gaan ipv gebruikt en andersom.
Ik denk dat eenieder zelf moet kiezen en omgaan met wel of geen spaargeld zoals ze zelf willen. Zolang ze maar in de gaten hebben wat iets kost en wat je verantwoord kan/wil missen.
Alsof jong gebruikt altijd de juiste keus of de juiste waarde vertegenwoordigd?
Laat iedereen zelf kiezen zeg ik, er is geen 1 juiste weg, die zijn er meer.
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
@Altos

Je verdraait het een beetje door het woord 'juiste' weg te kiezen. Ik had het duidelijk over de meest 'logischere 'weg.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Maar er is maar 1 logische. ☺
 

Falcon

Donateur
Ik zit er over na te denken om van leasen via bedrijf, over te gaan naar private lease. Dit om een aantal redenen:

1. 19 cent per kilometer kan ik declareren wanneer ik geen leaseauto via mijn werkgever neem (max 550 euro netto, waar ik per maand altijd op uit kom ivm afstand naar klant)
2. Geen invloed bijtelling.
3. Meer vakantietoeslag (leasebedrag van GTE gaat bij salaris op)
4. Meer performance bonus vanwege hogere brutosalaris
5. Geen boeteclausule bij verlaten/overstap werkgever.
6. Mogelijkheid om (als ik dichter bij huis zit) private-leasebedrag te verlagen door kilometerbundel lager te zetten
7. Bij plugin-hybrides hebben wij nu op het werk de regeling dat wij verplicht zijn om een laadpaal van het werk te laten installeren en daar alleen mogen opladen (koppeling met pas). Hierdoor kan ik bijvoorbeeld mij zonnepanelen niet relateren aan de stroomkosten van mijn auto. Dit kan wel bij private-lease.
8. Grootste reden zijn de maandelijkse kosten. Private-lease kom ik uit op een serieuze besparing van tussen de 200/300 euro netto per maand. (afhankelijk wat voor auto ik kies)
9. Kortere looptijd dan 4 jaar is mogelijk.

Nadelen:
7. Geen vangnet bij verlies baan. (bij smilease valt hier weer tegen te verzekering voor een 10tje per maand)
8. BKR registratie (al zie ik bijv. via smilease.nl dat zij dit juist niet doen)
9. Netto leasebedrag ipv bruto te verrekenen via salaris + bijtelling.
10. Het bedrag wat ik aan loon krijg zonder lease auto, kan ik netto aantonen als ik 1 maand geen leaseauto in bezit heb. Bankafschrift met netto inkomen en kosten is verzoek voor private-leasecontract. Voor mij is dit even een dingetje als ik puur mijzelf als contractant wil hebben en niet mijn vrouw. Op te lossen door een maandje alternatief vervoer te regelen.
 
Laatst bewerkt:

Hetzer

Forumguru
Is aankoop dan geen optie en de kosten van het gebruik declareren ??

Ben persoonlijk geen, voorstander van deze particulier lease constructies, grootste nadeel voor mij zijn, de hoge maandbedragen en het feit, dat de auto niet van je zelf is, en ook nooit word.

Heb ook een paar jaar gelden de afwikkeling meegemaakt, van wat er gebeurt als iemand overlijd, en de partner de lease bedragen niet meer kan betalen....., geloof me, echt ellende
 
Laatst bewerkt:

Frank C

Forumguru
Bovendien heeft Private lease ook invloed op je leen capaciteit wanneer je een hypotheek wilt afsluiten. Dat geldt voor iedere lening uiteraard maar niet altijd wordt hierbij stil gestaan.
 

Frank C

Forumguru
Bovendien heeft Private lease ook invloed op je leen capaciteit wanneer je een hypotheek wilt afsluiten. Dat geldt voor iedere lening uiteraard maar niet altijd wordt hierbij stil gestaan.

Zie RTL nieuws en NOS journaal van vandaag over gevolgen private lease. Niet het maand bedrag maar de onderliggende waarde van de auto wordt meegenomen in de beoordeling maal een factor van 5!
 

Mers

Nieuw lid
Op het ogenblik ben ik zelf bezig met private lease.
Anwb private lease (door LeasePlan) neemt het maandbedrag X aantal maanden X 65%

Wat RTL nieuws en NOS zeggen??
Waarde?? € 25.000 x 5 = € 125.000?

In geval bij LeasePlan bij een Octavia Combi 1.0 TSI Ambition Businessline is het bijv bij 25.000 km per jaar:
€ 469,- x 48 maanden = € 22.512
Daarvan 65% = €14.632,-.

Als je niet SPAART voor een nieuwe auto maar echt financieert (leent) zit je al met een "beetje" auto aan dit bedrag....
 
Bovenaan Onderaan