Columbus Het grote MIB Columbus-topic (new Columbus)

anilv26

Senior Member
De update van de navi duurde 30 min en versie is nu 2017, en ziet er verder goed uit als ik rij en controleer of het strookt met waar ik ben uiteraard. En ik had een 32GB usb stick voor de update gebruikt. Zal vast aan de leessnelheid liggen van de stick of sd kaart. Of zou er een hardware verschil kunnen zijn, snellere processor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Hmm dan zal het hardware verschil zijn..
Ik heb echt als ongeduldig persoon een uber snelle extreme usb 3.0 ding... ;)

Nu is de auto gewoon 2.0 (of langzamer) maar die stick van mij haalt gewoon de 30mb/sec.
Dat is het maximaal haalbare op USB 2.0.. dus aan mijn stick ligt het niet :)
 
er was nu op skoda site toch een nieuwe update totaal kost het 1,5 uur, en alles is nu versie 2017. helaas niet de snelweg a4 bij schiedam en een nieuwe bij dokkum maar wel bij spaarnwoude. In november is er weer een update.
 

Frank C

Forumguru
er was nu op skoda site toch een nieuwe update totaal kost het 1,5 uur, en alles is nu versie 2017. helaas niet de snelweg a4 bij schiedam en een nieuwe bij dokkum maar wel bij spaarnwoude. In november is er weer een update.

Lijkt gelijk aan de VW update te zijn die velen van het forum reeds gedownload hebben. Heeft Skoda toch gehoor gegeven aan de verzoeken.
 
Laatst bewerkt:
Mocht iemand de download van HIGH12_P157_EU_2017.ZIP nog beschikbaar hebben, zou die dan het bestand Mib1\NavDB\Spain_eu\0\default\SpainSouth_Basic.psf willen mailen naar -e-mailadres verwijderd-? Dit bestand kon ik niet uitpakken namelijk.

Alvast dank!

EDIT: ik heb hem nog een keer gedownload en nu kon ik hem wel uitpakken.
 
Laatst bewerkt:
Oude bestand staat er toch nog in?

In de ZIP stond ie wel maar deze kon ik, vanwege een checksum fout, niet uitpakken. Op de Columbus stond ie wellicht ook maar ik probeer dan liever een complete nieuwe set aan bestanden aan de Columbus te leveren.
Maar ik heb de 23Gb nogmaals gedownload en nu lukte het wel.
 

Frenkie

Forumguru
Skoda update is wel degelijk nieuwer dan de VW update. Bij VW staat P153, bij Skoda P157.
Bij P153 staat een rotonde bij mij in het dorp er niet op, bij P157 wel.
 

pven

Nieuw lid
Ik heb sinds vorige week V03959801BK0157 ECE 2017 erop staan. Dat is volgens mij dus de nieuwste?

Staat hier nu eindelijk dat nieuwe stukje A4 in?
 

Olavio

Senior Member
Gisteren in de ochtend de update gedownload, in de middag uitgepakt op een usb3-stick. Omstreeks vijf uur gestart met updaten in de auto, na 6% gestopt voor boodschappen (motor uit natuurlijk), bij terugkomst stond de update op 22%???
Update is dus doorgelopen tijdens het boodschappen doen. Bij thuiskomst stond de update op 34%, motor uitgezet, auto afgesloten en om een uur of 7 nog eens gaan kijken, stond ie op 54%! 's Avonds omstreeks kwart voor elf was ie klaar (ben tussendoor steeds even gaan kijken). De update (in ieder geval via usb-stick) loopt dus gewoon door, ondanks dat op de VAG-site vermeld staat dat ie stopt bij motor uit. Wel ging het veel langzamer via usb-stick dan de vorige keer met een sd-kaartje (gepiept in een uur). Versie is nu 2017 volgens de Columbus.
 
Op de site van het update portaal staat dat de volgende release is gepland voor november; dat is dus ergens volgende maand. Kun je straks weer overnieuw beginnen.

Bij mij duurde de update eerder ongeveer een uurtje. Keer daarvoor weer 3 kwartier..
Gezien het zolang bij jou duurt zou ik haast denken dat er ergens een defect zit.
Misschien wat mis met de harddisk ? Is toch een normale laptop harddisk welke erin zit ?
 

Olavio

Senior Member
@Disaster-Master
Tja, maar ik kon niet wachten na afgelopen weekeinde op de Veluwe een aantal wijzigingen tegen te zijn gekomen.
Het lang duren komt volgens mij doordat ik slechts een paar kilometer heb hoeven rijden en ik de motor verder niet aan had. Maar ik denk dat ik de volgende update weer met een sd-kaartje probeer, kijken of dat sneller gaat.
 
Dat stukje A4 bij Vlaardingen is pas een paar maanden open. Zo snel gaat het nu ook weer niet.
Kaartenmakers kunnen al ruim voor opening van wegen de beschikking hebben over de coördinaten. Juist om te faciliteren dat een weg direct bij nieuwe software kan worden meegenomen.

Dat het sneller kan bewijst TomTom. En helemaal snel is Google maps (en Waze, ook van Google). Lijkt dus meer een besparingsmodel om zo traag te updaten.

Maar ach, best begrijpelijk. Die auto kost maar €44k. Bij Google verkopen ze je ziel door. Veel lucratiever :deuk::deuk::deuk:
 
Bovenaan Onderaan