Amundsen Het grote Amundsen-topic

denholt

Nieuw lid
Volgens mij was Apple connectivity weer iets anders. Zie bijvoorbeeld http://www.skodaforum.nl/forum/i/apple-connectivity-mogelijkheden.24311/
Volgens mij was dat in het eerste jaar van de OIII, met een speciale Mitsumi-kabel, of niet, zie http://www.briskoda.net/forums/topic/299976-full-apple-iphone-integration-without-mitsumi/
Beide links gaan trouwens over de Columbus, niet over de Amundsen.

Toen de MIB2 Amundsen in de OIII kwam heeft er inderdaad een poos onduidelijkheid bestaan over Smartlink (Android Auto+Apple Carplay). Na de zomer 2015 kwam, als ik het mij goed herinner, meer duidelijkheid. Zeker hier op het forum werd toen duidelijk dat Smartlink op de OIII Amundsen apart geactiveerd moest worden. Ook verscheen de activering op accessoires-sites. En uiteindelijk zelfs in de webshop van Pon.....

Maar als zelfs de dealer bij het afleveren van de auto de uitleg aan mij geeft over de Amundsen en dan er "opeens" achterkomt dat hij "niet werkt" maar er eerst een activeringscode bij de Vw-dealer(?) gehaald moet worden geeft het wel aan dat het niet bij iedereen bekend was in 2016......

Dan nog wat: Hoe vinden jullie dat de file-informatie werkt? Ben dus halverwege dit jaar overgestapt van Renault naar Skoda. Qua auto voor mij een vooruitgang maar mis dus echt de navigatie met live file service. Deze klopte altijd. Nu geeft hij file aan als er niets staat en andersom.....
 

Rallye

Forumguru
Tja. Dat een dealer niet op de hoogte is zegt helaas niet veel over welke informatie er beschikbaar is. Beovendien: als je al vanaf eind mei 2015 auto's aflevert met een menupunt dat het niet doet, dan zou je daar ook eens navraag naar kunnen doen. Of eens op dit forum kunnen kijken. Volgens mijn garage was mijn auto overigens ook de eerste die ze activeerden en kenden ze geen collega's die dat al eens gedaan hadden. Een jaar na de introductie van de MIB2 Amundsen.....

De file-info komt van RDS. In Nederland erg slecht, zeker vergeleken met Duitsland. Ik kan mij voorstellen dat live-services zoals in de Renault beter werken. Ook al omdat ze niet alleen op snelwegen werken, in tegensetelling tot de Nederlandse RDS-berichten.
 

Delano84

Nieuw lid
Ik heb een vraag heeft iemand enig iedee.

Wat is er allemaal nieuw bij de update.
En waarneer passen ze de Amundsen radio is aan voor afspelen DVD.
 

Rallye

Forumguru
Ik heb een vraag heeft iemand enig iedee.

Wat is er allemaal nieuw bij de update.
En waarneer passen ze de Amundsen radio is aan voor afspelen DVD.

1) Dat is bijna niet te zeggen, maar het gaat om nieuwe kaartgegevens.
2) Hoe bedoel je dat? Hardwarematig kan er gewoon geen DVD in, dus dat is al een probleem. Gezien het feit dat ook in computers etc. geen DVD-spelers meer gemonteerd worden denk ik ook niet dat er ooit nog een DVD-mogelijkheid in de Amundsen zal komen. Bovendien: de Amundsen heeft bij de overgang van MIB1 naar MIB2 de afspeelmogelijkheid van videobestanden (bijvoorbeeld vanaf SD) verloren. Die zal dus ook niet snel terugkomen.

Wat is eigenlijk het verschil met de amundsen 2016 en de 2015 versie en de rns 315?

Zie hierboven voor een verschil tussen MIB1 en MIB2. Een ander verschil is dat de MIB2 de mogelijkheid heeft voor Smartlink (Android Auto of Carplay). Beide hebben standaar een carkit, bij de MIB2 kun je twee telefoons tegelijk koppelen; bij de MIB1 weet ik dat niet. De RNS315 is een wezenlijk ander apparaat. Geen standaard carkit. Bij de MIB1 en 2 zijn de kaarten een periode gratis; bij de RNS315 moet je meten betalen voor nieuwe kaarten.
 

35mmfilm

Nieuw lid
Hallo Skoda vrienden,

Er is een nieuwe update beschikbaar voor het Amundsen navigatiesysteem in mijn Fabia Combi III.
Aangezien de update weggeschreven moet worden op een SD kaartje is mij het een en ander niet helemaal duidelijk.
Ik wil graag voorkomen, dat ik een fout maak bij het updaten en heb daarover de volgende vragen, wellicht dat jullie de antwoorden weten.

Ik heb begrepen, dat het kaartje dat erin zit gebruikt moet worden voor de update omdat een ander kaartje dan het kaartje van Skoda niet zou werken.
Moet het kaartje voor de update weggeschreven wordt eerst geformatteerd worden of juist niet?
Wis ik met formatteren wellicht ook data, die de auto nodig heeft om te functioneren?
Of wordt de nieuwe software gewoon over de oude versie heen geschreven?

Zijn er forumleden, die al eens zelf de nieuwe navigatie software geïnstalleerd hebben en hoe is dat gegaan?
Zijn er verder nog belangrijke tips ?

Alvast bedankt !!

Hans.
 

Level42

Forumguru
Niet formatteren. Oude bestanden weggooien, nieuwe erop slepen, klaar. Je hoeft ook niets te doen op het systeem, alleen het kaartje erin stoppen :)
 

35mmfilm

Nieuw lid
Dat begrijp ik, maar als ik ze moet weggooien hoe herken ik ze dan, welke naam hebben ze of is dat file het enige wat erop staat?
 

Yeti2015

Forumguru
Alles wat er op staat verwijderen.
Ik kopieer ze voor alle zekerheid eerst even naar de pc.
En als de nieuwe versie werkt dan verwijder ik ze ook weer van de pc.
 

fireben

Forumguru
:ot:

O (of OC) is Octavia ( of Octavia Combi) S(uperb) F(abia) (al dan niet Combi) en R(oomste)R, de Rapid wordt meen ik (nog?) niet afgekort, hoewel de sb(voor spaceback) daar wel voor wordt gebruikt.
De cijfers staan voor de serie (1-2-3)........Het wijst zichzelf :):jaja:;).

:thumbsup::dankje::yeah:nou snap ik het ook een beetje hahaha ik heb dus sb de nieuwste dat is dan 3 ??
 

EdK

Forumguru
De telling begint vanaf dat men is overgenomen door VAG.
Want ja alles ervoor waren natuurlijk oostblokse roestbakken, oliezuipers en brandstof verspillers van Skoda
 

Okki

Donateur
Even een twee vraagjes:

Betreft Rapid met Amundsen trouwens.

Als je de radio fysiek met de knop uitzet krijg ik een heel mooi klokje op het display. Ik zou het mooi vinden dat je (als je radio of media aan het spelen bent) dit schermpje op zou kunnen roepen.
Misschien is dit via VAG com (geloof ik) te regelen?

Ten tweede: als ik telefoon kies in de display tussen de tellers zie ik daar alleen de laatste oproepen. Kan ik daar ook de telefooncontacten lijst kiezen?
 
Bovenaan Onderaan