Helpen spatlappen tegen opspattend vuil?

Cars076

Forumguru
Das heel laag , ik bedoel dat ik bijna geen spray achter mijn auto heb in tegenstelling bij iets hogere varianten.
 

EdK

Forumguru
Zou maar eens je bodemplaat bekijken, zal je meer modder dan staal zien....
Het moet toch ergens heen gaan..... :koffie:
 

nicknameless

Forumguru
Ik heb ook een setje oem mudflaps rondom en heb er vanaf dag 1 dat ze gemonteerd (zelf gedaan, 4 Torx schroeven) zitten, geen spijt. Scheelt heel veel vervuiling aan de zijkanten en minder spray aan de achterkant die schoner blijft en ik denk ook aan de achterliggers zoals een motorrijder ;)

Screenshot_20230318_073642_Gallery.jpg

20191102_160227.jpg
20191102_160302.jpg
 

EdK

Forumguru
Tsja als je het over spatlap hebt dan heeft het grootste gros van de mensen het volgende onder ogen ,

SPATLAP.jpg
Maar zo zien ze er gelukkig niet meer uit !
Denk dat de huidige spatlappen gewoon wielkast spoilers genoemd moeten gaan worden.
Zal de verkoop ook ten goede komen !
Want ja wie wil er geen wielkast spoilers op zijn wagen hebben ??
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik wil ze niet...
En wel vooral omdat het ontbreken ervan me een probaat middel oplevert om bij regenweer de bumperklevers (die zijn er ook bij gps-snelheden van ca. 5 km/u boven de Vmax ter plaatse) te bewegen om wat meer afstand te houden: ik stuur dan even wat naar de kantstreep toe waar op een mooie strakke weg vaak veel meer water ligt dan in de meer gebruikte sporen.
In veel gevallen komt de boodschap duidelijk aan.
 

EdK

Forumguru
Duidelijk een gevalletje van de redenatie van die oude spatlappen die tot aan de straat lagen....
Want jouw gevaarlijke truukje voor je mede weggebruiker die ik zeker niet toepas is MET wielkast spoilers evengoed mogelijk !! :koffie:
 

Canon-Eye

Forumguru
Als iemand voldoende afstand houdt, gebeurt het niet.
Wie zo ongeveer aan m'n trekhaak komt snuffelen (al dan niet met opzet, vermoedelijk vaker uit onoplettendheid) brengt zichzelf - en mij! - in gevaar en dan is dit niet meer of minder dan een duidelijk signaal.
Kan ook de remlichten even aantikken of gewoon even vaart minderen, maar dat kan eerder een schrikreactie oproepen.
 

Tees

Donateur
Even je mistachterlicht aan en uit zetten werkt soms ook best goed. Een eventuele schrikreactie is op het conto van de bumperklever, ik vind trouwens bewust een natte stroom opzoeken ook niet zonder risico. :ot:
 

Canon-Eye

Forumguru
We hebben het hier niet over diepe plassen met kans op aquaplaning, hè... die mijd ik doorgaans wel.
Los daarvan doen de CrossClimates het uitstekend op (erg) natte wegen, dus dat risico is ruim binnen aanvaardbare grenzen.
 

EdK

Forumguru
Je kunt rijdend nooit de diepte van een plas bepalen, dus in mijn ogen blijft het een gevaarlijk spelletje waar geen enkel excuus voor is !

Maar goed de MOD zou zeggen dat we weer :ot: gaan....:koffie:
 

JeSko

Forumguru
Je kan prima aquaplanen in een ondiepe plas, daar is onderzoek genoeg naar gedaan, en verder helemaal eens met @EdK , al dan niet bewust piratengedrag beantwoorden met piratengedrag is gewoon dom. Zet even je 4 blinkers op, dan loopt niemand risico en komt de boodschap ook echt wel over.

En nu terug on.

Spatlappen helpen zeker wel, al denk ik ook dat veel afhangt van het type auto, breedte en profiel van de band, eigenschappen van de banden etc etc. Mijn Superb zag zelden vuil op de achterklep, de Mazda altijd, denk dan dat dat te maken heeft met de langere overhang van de Superb achter de wielen.
 

kwillems

Donateur
Omdat het begon te regenen heb ik alleen nog maar spatlappen aan de voorkant van de auto gemonteerd. Je kunt nu mooi het verschil zien tussen voor en achter. Je ziet duidelijk dat er achter veel meer vuil op de auto terechtkomt.

Voor:


20230319_145621.jpg


Achter:

20230319_145631.jpg
 

EdK

Forumguru
Ja die wielkast spoilers doen echt hun werk wel hoor !
Kijk maar hoe veel vuil er in de spoiler zich kan ophopen in de loop van de tijd...
 

RonaldSkodiaq

Donateur
Stukje uit het AD.
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘De spatlap was vroeger een populair accessoire dat beschermde tegen opspattend vuil, water of steentjes. In de jaren 70 waren ze zelfs wettelijk verplicht: het zogenaamde ‘spatlapbesluit’. Tegenwoordig zijn ze bij personenauto’s vrijwel uitgestorven. In het design van moderne auto’s zijn de wielen al grotendeels door de carrosserie afgedekt om spatten te voorkomen. Bovendien zijn spatlappen nadelig als het gaat om reduceren van de luchtweerstand. Veel vrachtauto’s hebben ze nog wel, maar daarvan zijn de wielen vaak minder goed afgedekt.’
 

eriktv

Forumguru
En doordat de carrosserie de wielen zo “afdekt” zet ik er (zeker niet als enige) dan weer spoorverbreders onder. Dweilen met de kraan open :LOL:
 
Bovenaan Onderaan