Help; tapijten nat voor en achter, linkerzijde

guitar_billy

Senior Member
Nadat ik vandaag de auto van binnen eens grondig gezogen had ivm wat mieren in de auto (die de koekkruimels van de kinderen wel lekker vonden denk ik zo) zag ik dat ik onder de matten van de bestuurdersstoel LINKSvoor en achterpasagierzijde LINKSachter een vochtig vloerkleed heb !


Het is goed doorweekt voor bijna het hele oppervlak, heb er nu maar even doeken en opgelegd en een vochtvreter in de auto. Het is waarschijnlijk al langer vochtig want afgelopen winter waren de ruiten ook erg beslagen en soms ook aan binnenkant bevroren.


Na goed rondkijken kan ik nog het volgende vermelden :
- vanuit de hoek rechtsonder van de voetensteun is het tapijt ook wat nat. dit is zo een 5cm hoger dan de vloerbedekking, dus mijn meest verdachte locatie.
- tapijt aan de zijkant onder de plastic dorpelplaten is droog (maar heb ik niet direct na een regenbui kunnen controleren).
- passagierkant rechtsvoor en rechtsachter zijn kurkdroog.
- reservewiel bak is droog.
- deurrubbers zijn niet beschadigd en/of vuil.
- voorruit-waterafvoer achter de voorwielen lijkt niet verstopt (had ik bij de O1); het loopt er met straaltjes onderuit L+R als ik een emmer water leeggiet op de ruit.
- verder ter info; ik heb een elektrisch schuif-kanteldak af fabriek, climatronic airco en elektrische ramen V+A



Mogelijke oorzaken die ik kan bedenken :
- afvoer kanteldak
- afvoer airco
- afdichting deuren
- ??


Iemand ervaring waarvan kan dit komen en hoe kan ik dit zelf controleren?

Alvast bedankt !
 

delta

Actief lid
Billy,

Heb je na een bui (of even simuleren met de slang) dat er op je dorpels dus tegen de binnenrubbers water ligt??
Zo ja dan zijn je deur panelen (zitten achter deurbekleding) waarschijnlijk lek is een VAG kwaaltje.
Op die manier loopt er via de binnenrubbers/plastic binnenbekleding water in de auto.
Als je even de zoekfunctie gebruikt is hierover en hoe je dit oplost wel e.e.a. geschreven
 

Br3cht

Actief lid
ik zou beginnen met de openingen van het kantedak open te maken, deze raken snel verstopt.
Ook kan je de bekleding van de deuren afhalen, en de naad tussen carosserie en de plaat van het elektrische raam afdichten.
Wat ook kan zijn is dat er vuil onder de paravaan zit, als het dan veel regent loopt het water via de ventilatie binnen. Ook deze doorgangen even met perslucht open blazen.

Tot slot kranten papier onder het vloerkleed leggen, droogt veel rapper op dan.
 

Karstieman

Forumguru
Ik heb dit vroeger ook een keer gehad in een Fiat Uno, en toen bleek het een lekkende slang van de wiswas-installatie achter te zijn.
Kranten doen het inderdaad goed om de boel droog te krijgen. Flink hard wrijven met een theedoek krijgt ook snel wat vochtigheid uit het tapijt.
 

guitar_billy

Senior Member
Bedankt voor de reacties dusver.

Meteen afgelopen zondag was er nog 30min regenbui op de terugweg en een stevige hoosbui thuis, dus erg benieuwd of ik wat meer kon ontdekken over de lekkage. Ook heb ik de airco stevig gebruikt voor een twee uur achter elkaar. Maar, de matten zijn alleen maar meer opgedroogd, niet natter geworden! Dat is goed en slecht nieuws.

Nu wil ik toch een aantal zaken controleren. bv het schuifkanteldak. daar zie ik vooraan in de hoek al twee afvoeren zitten.
- Zijn er achter ook nog afvoeren?
- Openingen doorblazen met perslucht, of?


- Druppels op de dorpels kan ik niet herinneren ooit gezien hebben, maar is simpel na te gaan met een waterslang.
- Paravaan heb ik gecontroleerd en is vrijj van blad en vuil.


- Wie weet hoe de slang van de achterruitsproeier loopt bij een O2 combi ?
 

Bakkertje

Forumguru
Bij onze Golf IV hebben we een soortgelijke lekkage gehad waarbij uiteindelijk bleek dat de afdichting van de bedradingsdoorvoerbak (het ding zal vast wel een andere naam hebben) was uitgedroogd en ging daardoor lekken. Toelichting bedradingsdoorvoerbak: Vanuit de motorruimte aan de bestuurderszijde zit (bij de Golf in ieder geval) een gat in het schutbord (net onder de voorruit) dat gat is afgedekt met een kunststof klep in de vorm van een bak. Eenvoudig te herkennen aan de bundel draden die erin gaan. Vanuit daar gaan de elektrische draden naar je zekeringen en relais kast. Het is best veel werk om dat te fixen, maar wel goed te doen. Mits het bij een O2 ook zo zit natuurlijk.

Daarnaast had de golf een scheur in de afdekkap van het interieurfilter waardoor het water het interieurfilter inliep en via het kachelhuis naar binnen. Dit kun je makkelijk controleren, het filter is dan drijfnat.

De openingen van het schuifdak kun je gewoon met een breinaald oid doorprikken, maar als die verstopt zitten blijft er volgens mij ook water in de rand om de dakopening staan.
 
Wij hebben in een Citroen C4 ook een keer de plassen onder de linkervoorstoel gehad. Bleek een afvoerslag van de airco te zijn die was losgeschoten. Is ook het checken waard.
Succes ermee!
 

guitar_billy

Senior Member
nog maar even reageren hier, na voorgaande berichten en nog wat meer regenbuien waren er toch flinke druppels water op de dorpels te vinden. Ook zaten ze onderaan aan de binnenkant tussen deurpaneel en deur, waar het niet hoort dus :)
Dus grootste verdacht zijn de deurpaneel afdichtingen.

De afvoeren van het schuif/kanteldak nog extra nagekeken maar die liepen goed door.

Dit door de garage laten controleren en bevestigen en idd na verwijderen van het deurpaneel was duidelijk te zien dat er flink wat vocht achter zat, niet verwonderlijk na alle regen die we gehad hebben.

Beide panelen zijn opnieuw gekit en sindsdien is het weer DROOG in de auto.
En ook meteen geen last van condens in de auto (bv vroeg in de morgen)
Daar had ik afgelopen winter al flink last van, erg vervelend...
 

guitar_billy

Senior Member
Nou, we zijn ruim een jaar verder en weer nat in de auto! En wel op twee plekken nu :

1. Zelfde plek als vorige keer. bestuurderskant de vloer voor de voorstoel. Langzaam wordt dan de vloer voor de achterbank links ook nat.
Deuren zijn gecontroleerd komt geen water door naar binnen.
Afwatering van de wielkasten gecontroleerd en wel schoon moeten maken, maar dat was het ook niet want het wordt nog steeds nat.


Ik wil graag zelf nog wat uitzoeken voordat ik de auto naar de garage moet brengen.

Na wat speurwerk online zijn er nog mogelijke oorzaken bij de kabeldoorvoer van de waterbak onder de parafaan, of de afvoeren van het schuif/kantel dak.


- Hoe demonteer je de parafaan / waterbak bij de O2 ? Is de kabeldoorvoer dan bereikbaar?

- Wie weet waar de achterste afvoeren van het schuifkanteldak uitkomen ? In online ETKA is het "waterafvoerventiel" onderdeel 15 op plaatje 877-10.



2. Er is een beetje water in de kofferbak. Er zitten aan de kant van de bumper twee grote doorvoer thules waar kabels doorheen gaan. Die aan de passagierzijde is wat nat, daar komt nu het water naar binnen. Het is (nog) geen zwembad, maar zeker niet droog.

- Iemand ervaring met een natte kofferbak in een O2?
 

Joske

Forumguru
voor het demonteren van de parafaan heb ik een handleiding gepost in de kennisbank, wacht wel nog op goedkeuring van een moderator alvorens jij die zult kunnen zien. Ik heb een BKD-motor genomen als referentie. Ruitenwissers uitbouwen staat ook in de handleiding, is een klein beetje rommelig. (had niet veel tijd om het deftig te maken ;) )

misschien ben je er alvast iets mee!

http://www.skodaforum.nl/forum/downloads/afdekking-waterkast-parafaan-losmaken-o2-2006.21/

ohja, een kleine voetnoot: waait het momenteel ook zo pokkehard bij jullie als hier in België? Dat doet er ook geen goed aan, een klein lekje kan ineens grotere (tijdelijk..) proporties aannemen!


Natte kofferbak: controleer derde remlicht en ruitensproeierslang ook alvast, plus binnenkant van de achterlichten. Bak van reservewiel, is die nog droog?
 

Blacky

Forumguru
ohja, een kleine voetnoot: waait het momenteel ook zo pokkehard bij jullie als hier in België?

Ja Joske bij ons is het ook onstuimig weer. Geen last van lig op bed en ga :sleep:. Tot morgen.
 

guitar_billy

Senior Member
@Joske,
de reservewiel bak (achterwand) is waar het water vanuit de rubber doorvoerthulen in loopt (en dan niet meer weg kan). Ik zal zien dat ik een fotootje maak dit weekend.

En bedankt voor de uitbouw handleiding, ziet er niet ingewikkeld uit; heb ervaring met vastzittende ruitenwissers op vorige auto's dus ik zal eens kijken of ik de verdachte kabeldoorvoer kan bereiken en testen...
 

Joske

Forumguru
gaarne gedaan :thumbsup:

indien nog handleidingen nodig, roep je maar.

dat fotootje zie ik helemaal zitten, laat maar komen :jaja: ben benieuwd.

De parafaan uitbouwen is simpeler bij je O2 dan bij mijn F1 :D

alleen, ruitenwisserarmen met wat leeftijd durven wel al eens goed vast te zitten ;) succes en hou ons op de hoogte.
 

guitar_billy

Senior Member
Hier fotos van de kofferbak; het gaat om de linker thule in de foto (bijrijderskant). Van daaruit loopt er water de reservewielkuip in.

816x612_1RIMG0407.JPG 612x816_2RIMG0406.JPG 816x612_3RIMG0408.JPG

En weet Iemand waar de achterste twee afvoeren van het schuifkanteldak uitkomen?
 
Laatst bewerkt:

guitar_billy

Senior Member
@Joske, hoe zit dat bij de combi?
Kan me niet herinneren dat daar bij de klep iets zit behalve de scharnieren en de elektrische kabeldoorvoer.

edit: ik zie nu dat je al wel een combi gekozen hebt, waarschijnlijk is er geen specifiek plaatje voor.
 

Joske

Forumguru
Ja inderdaad, geen specifiek plaatje met een combi er op gevonden, ook niet in de andere jaartallen. Weet zelfs niet of het er bij mij op zit, zal eens kijken hoe dat zit bij de laatste modellen.
 

guitar_billy

Senior Member
Even een update hier; ik dacht dat de waterafvoeren van de wielkuipen schoon waren maar dat was niet zo. Dus meteen maar schoon gemaakt, er zat veel rotzooi in. Een stofblik vol zand en bladeren kwam eruit aan iedere zijde. Zie de foto's van VOOR en NA de schoonmaak. De regenbuien van afgelopen week waren een mooie test; het blijft nu binnen droog.

Tip voor het schoonmaken: loshalen van de wielkuipen gaat veel sneller als het wiel eraf is. Dus ik ga dit nu maar doen bij elke bandenwissel.

p.s. De afvoeren van het schuifkanteldak zitten bij de combi (ook) bovenaan net naast de scharnieren van de achterklep. Deze afvoeren lijken net dichte doppen.

612x816_RIMG0435.JPG SAM_0328.JPG SAM_0329.JPG
 

Desperado

Forumguru
Yups, zo zag het er bij de O1 ook uit. Maar dan voornamelijk veel modder. Wiel eraf, 1 of 2 schroefjes los en je haalt zo de zooi eruit.
 

guitar_billy

Senior Member
Heeft iemand een handleiding voor het losmaken van de linker kunstof dorpels incl motorkapontgrendelhendel :)

Het tapijt wordt tot nu to alleen maar droger, maar de kranten die ik nog steeds wissel zijn nog niet helemaal droog. Daarom wil ik graag de vloerbedekking nog een keer losmaken om het helemaal droog te maken en te inspecteren op evt schimmelvorming. Er vanuit gaande dat het tapijt niet helemaal vastgelijmd zit natuurlijk...

alvast bedankt !
 
Bovenaan Onderaan