Heeft de combi CAN-bus, zelf trekhaak plaatsen.

Jps71

Nieuw lid
Hoi ik ben nieuw hier, heet Jean en ben eigenaar van een Fabia combi uit 2004.

We hebben pas een vouwwagen gekocht en moeten dus een trekhaak onder de combi hebben.
Nu dacht ik slim te zijn en geld te besparen, door gewoon een losse trekhaak met kabelboom voor de combi te kopen. Volgens de buurman super makkelijk zelf te doen.
Echter na bestelling van de trekhaak ging ik me inlezen en het blijkt toch allemaal iets ingewikkelder.

Blijkbaar moet de bumper er af, achter lichten ook. Toen las ik ook nog iets over CAN-bus zo'n computer systeem.

Mijn vragen:
Heeft de Fabia combi uit 2004 een CAN bus systeem?

Heeft er iemand wellicht een jip en janneke uitleg voor het plaatsen en installeren van een trekhaak voor een combi 2004?

In het ergste geval.....weet iemand een goedkoop adresje in de buurt van Rotterdam, waar ik de boel eventueel kan laten installeren?

Alvast bedank.
 

Noord26

Forumguru
Leeftijd kent geen grenzen. Wellicht ligt de gemiddelde leeftijd hier zelfs wel op 43 hoor..

Maar zonder rijbewijs is wel een uitzondering.
 

Bakkertje

Forumguru
Het mechanische deel van de montage valt wel mee, dat is als je een beetje handig bent goed te doen. Bedrading is ook wel te doen, maar ik gok dat je een CANBUS hbet inderdaad en dat je de trekhaak aan moet melden.

Je zou ook even een prijsopgave kunnen doen bij een lokale garage of zij het niet voor je willen doen?
 

Joske

Forumguru
Ik betwijfel eigenlijk of de Fabia 1 canbus heeft hoor, volgens mij kan je deze gewoon uitlezen met oude k-lijn interface (OBD2).

Dus na plaatsing aanmelden met de VAS kast bij de dealer (indien er parkeersensoren aanwezig zijn)
 

Jps71

Nieuw lid
Wij hebben een uitvoering zonder parkeersensors.
Het is zowiezo een hele sober uitvoering, daarom vraag ik me af of het niet gewoon een kwest is van draadboom parallel over achterlichten/remlichten zetten.

Dan nog is het mechanisch best wel een klus.

Hoop uitsluitsel over de CANbus te krijgen.....of beter nog foto's of handleidingkje.
 

Joske

Forumguru
ok, ik heb even een handleiding gemaakt hoe het beschreven staat in Elsawin:

Trekhaak monteren, uitbouwen bumper en achterlichten heb ik er alvast ook in gestoken.

Ben je hier iets mee?
 

Bijlagen

  • Trekhaak monteren Fabia Combi 2004.pdf
    119 KB · Weergaven: 65

Jps71

Nieuw lid
Zo....dat ziet er goed uit, onwijs bedankt. Echt te gek!
De trekhaak zelf is nog onderweg....ben benieuwd.

Ik dacht in eerste instantie dat het gewoon een kwestie was van onder de auto 4 boutjes plaatsen en lampjes aansluiten. Heeft dus heel wat meer voeten in de aarde. Maar ik geef het niet op!

Oh....wat is Elsawin?
 

Joske

Forumguru
Elsawin: is de elektronische "vraagbaak" welke onder meer bij de officiële dealers gebruikt worden ;)
Dus maw als een monteur aan een klus begint die hij niet of niet goed kent gaat hij eerst in dit programma gaan piepen ;)
 

Monteurtje

Forumguru
Bij deze auto hoef je geen rekening te houden met CAN bus voor de kabelset. Kan gewoon een universele set gemonteerd worden, die je bij de achterlichten aansluit.
 
Bovenaan Onderaan