Hallo allemaal

rick76

Actief lid
Na 3 jaar rijden met een passat variant 1.4 tsi uit 2009 begonnen de eerste problemen wat opliep tot extreem dure problemen. DSG-bak storing, veel olieverbruik en nog meer onkosten. Mijn vrouw was het zat en gaf de opdracht om een andere auto te zoeken. Zij was nu aan de beurt om het model uit te kiezen. Ze gaf aan dat ze graag een SUV wilde. Na lang zoeken en veel wikken en wegen uitgekomen op een Honda CR-V uit 2008. 2008 was wel een dingetje. Ik rij er nu al weer 3 jaar mee rond. Hij rijdt nog als de beste en op de beurten na geen onkosten gehad.

Nu begint het toch weer te kriebelen. Nu komt mijn vriend met het idee om zijn superb volgend jaar over te nemen vanuit de lease. Hij rijdt nu de superb 1.6 tdi champs elysee uit augustus 2015. Volgend jaar zal er plus minus 125.000 km op staan. Hij heeft ook nog extra opties zoals leren bekleding, 18 inch velgen etc etc.

Volgens mijn vriend kan hij volgend jaar zijn auto overnemen voor onder de marktwaarde. Zijn vorige auto een Peugeot 508 kon hij overnemen voor 11.500,- Euro. Hij verwacht dit bedrag ook voor de Superb te moeten betalen.

Er is nu alleen 1 ding en dat is diesel. Ik rijd ongeveer 13.000 km pj. Ik heb berekend dat ik hiermee het kantelpunt bereik. Echter het zijn wel veel korte ritjes. Gevolg sneller filter vol en egr klep. Zijn wel aardige kostprijzen als je deze wilt laten vervangen. Echter ook gelezen dat je ze ook kan laten schoonmaken. Meer problemen zie ik echter niet. Of heb ik het mis?

als ik mijn berekening nu maak tussen mijn CR-V en de Superb kom ik op het volgende uit:

CR-V:
- Wegenbelasting 900,- Euro pj
- 1 op 10 13.000/10 = 1300 liter x 1,54 = 2002,-
-------------
2902,- Per jaar

Superb:
- wegenbelasting 1680,- pj
- 1 op 18 13.000/18= 722 liter x 1,20= 866,-
------------
2546,66 Per Jaar

Als ik naar de tsi motoren kijk zie ik meer problemen. Ook korte stukken worden eigenlijk afgeraden met een tsi.

Ik neig dus echt om een keer een diesel te gaan proberen. Zeker als de aanschafwaarde lager ligt dan de marktwaarde dan is de keuze voor mij wel snel gemaakt. En na 3 jaar weer terug bij de VAG-group.
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Hartelijk welkom en succes met het maken van je keuze. Mijn mening is dat een TSI beter tegen korte stukjes kan als een TDI, maar het is aan jou ;)
 

rick76

Actief lid
Wel weer leuk op een forum te zijn. Met de passat op het passatforum gezeten. Erg leuk om dingen te delen. Ook leuk om de samenhorigheid te zien bij de leden. Zo heb ik een paar keer iemand kunnen helpen en andersom om. Ik mist dit wel bij honda. Er is wel een forum maar dat is een Amerikaanse.

Tuurlijk is de TSI beter voor de kleine stukken. Maar als ik de problemen lees over de tsi motoren daar krijg ik nog steeds nachtmerries van. Uiteindelijk was ik al meer dan 3500,- Euro kwijt bij mijn passat toen de dsg-bak de geest ging geven.

Ik heb hier thuis al aangegeven dat we 2 keer in de maand wat leuks gaan doen. Pappa lekker met de auto cruisen en de de rest van de familie blij omdat we bijv. naar het strand gaan of iets anders. Kan ik mooi de roetfilter laten renegeren.

Wat voor mij natuurlijk ook meespeelt is het feit dat ik de auto zeer waarschijnlijk zeer goedkoop kan aanschaffen.

Ach het plezier wat ik nu al heb is het alleen al waard. Ik ben mij erg aan het inlezen. Ook heb ik al gekeken om de motor te laten kietelen. Ik ga 2 keer in het jaar op vakantie met mijn sleurhut van 1350 kg. Dus iets meer pk's en wat extra koppel is altijd lekker. Ik las wel dat de Superb een sportonderstel heeft. Nu ff uitzoeken of ik dan nog hulpveren nodig heb.
 

erikkie

Senior Member
Als je superb overneemt van vriend, moet je dan die Honda zelf verkopen??

Als je dan toch geen inruil hebt, kun je overal wel gebruikte auto met leuke korting krijgen. Alleen ken je dan de vorige berijder niet...

Ik heb nog nooit interessant overname voorstel gehad van leasemaatschappij bij einde contract. Dus hoed goedkoop kun je superb kopen?

Vraag me wel af hoe restwaarde van gebruikte diesel zich ontwikkelt komende jaren...

Succes met je keuze....
Rationeel gezien moet je die Honda oprijden, want die zijn niet stuk te krijgen volgens mij ☺️
 

rick76

Actief lid
Inderdaad rationeel is oprijden het beste. Maar ik vind het ook leuk om de 3 jaar wat anders te rijden. Hij verwacht dat hij zijn lease-auto rond de 11.500,- Euro kan overnemen. Hij basseert dit op de aanbieding die hij kreeg op zijn peugeot 508. Dus als hij de mogelijkheid krijgt om tussen de 11.000 en 13.000 de auto over te nemen lijkt mij dit een mooie optie.
 

Cordoba

Forumguru
Ik vraag me of het wel slim is om een diesel te gaan rijden onder deze omstandigheden:
  • De Superb is straks direct van 3e eigenaar: als eerste de leasemaatschappij, dan je vriend (die zal 'm waarschijnlijk eerst officieel op zijn naam moeten zetten van de LM), en dan jij. Een auto van 3 jaar oud en 3e eigenaar heeft direct al een lagere waarde, doordat men vermoedt dat het een probleemauto is.
  • je hebt veel hogere motorrijtuigenbelasting
  • door hoger (diesel) gewicht, en hogere nieuwprijs betaal je meer verzekering
  • gezien de korte ritjes (wat versta je trouwens onder kort), kun je verwachten dat je naar verhouding hoge onderhoudskosten krijgt (EGR zoals je al noemde, maar bijv. ook gloeibougies)
  • steeds meer stadsgebieden worden gesloten voor (nu nog oude) dieselmotoren
Kortom, die prijs moet wel heel kort bij de oud ijzerprijs in de buurt komen, wil het naar mijn idee nog interessant zijn.
 

rick76

Actief lid
- Ja drie eigenaren klopt. Maar is makkelijk uit te leggen. Hij staat natuurlijk kortdurig op naam van mijn vriend.
- ja motorrijtuigbelasting is nu 900,- wordt 1680,- echter benzine/dieselkosten zijn lager.
- qua verzekering is het voordeel dat er achteraf accessoires zijn toegevoegd.
- Dus daarom elke 500 a 600 km ff wat meer kilometers maken.
- Steeds meer milieuzones bij grote steden. Uiteindelijk mag je waarschijnlijk helemaal niet meer met de auto de stad in.

Als de prijs van aanschaf zodanig voordelig is dan zijn de kosten ook te betalen.
 

rick76

Actief lid
de korte ritjes zijn 10 km. Vandaar ook mijn bedoeling om ook om de 500 a 600 km even wat langdurige ritten te maken. In de weekenden zijn de ritten langer, sport met de kinderen en bezoekjes familie en vrienden.
 

Cordoba

Forumguru
Standaard ritjes van 10 km zijn killing voor een diesel motor, het blok wordt net aan pislauw, olie wordt niet warmer dan 50 graden, dat betekent gewoon enorm veel extra slijtage. Waar een dieselblok bij gebruik waar ie voor bedoeld is makkelijk 4 ton moet kunnen halen, mag je blij zijn als ie met een dergelijk gebruik de 2 ton haalt. Met lange ritten kun je wel de te verwachten olie sludge en de roetvervuiling in blok en inlaat een beetje wegstoken, maar de mechanische slijtage aan bijv. zuiger en cilinderwand (slechte smering door koude olie) haal je daar niet mee weg.
 

rick76

Actief lid
Thanks voor je info. nu ff kijken wat wijsheid is. Maar als je elk weekend ff de motor wat langer gebruikt is dan dan nog zo erg. Ik lees ook dat je in plaats van longlife gewoon elk jaar onderhoud moet laten uitvoeren.
 

rick76

Actief lid
Maar dan verdiep ik mij even in de 1.8 tsi maar daar wordt ik ook niet happy van. Hoog olieverebruik boven de 100.000 km. motorrevisie nodig van 3200,- Euro. Ja wat is dan wijsheid. Weten dat je een diesel niet echt veel plezier doet met korte stukken darrom elk weekend even"uitlaten", Onderhoud gewoon elke jaar laat doen. Olie verversen etc etc. Of kies je voor een TSI 1.8 blok waarvan je weet weet dat er 3200,- aanzit te komen. En men geeft ook aan dat korte stukken voor een TSI ook niet goed is.

aaaaaahhhhhhhhhh help wat is wijsheid.
 
Laatst bewerkt:

Jewepe

Forumguru
Gewoon die Superb kopen! Heerlijke auto, vreselijk veel ruimte, comfortabel, heerlijke motor, etc., etc. Volgens mijn kids had de Superb maar één nadeel toen ik 'm aanschafte: dat had ik veel eerder moeten doen :jaja:. En korte ritten is voor een benzine motor minstens zo erg, zo niet erger. Nog even afgezien van de horrorverhalen over de 1.8 TSI m.b.t. olieverbruik. Over de 1.6 TDI heb ik dat soort verhalen (of andere) niet gelezen. Dus doe jezelf een plezier en koop die auto. Met een beetje geluk heb je het eerste jaar afschrijving verdiend.
 

rick76

Actief lid
IMG-20170425-WA0000_zpsvb1vssi6.jpg
IMG-20170425-WA0000_zpsvb1vssi6.jpg


Krijg net een foto door van mijn vriend. Ik vroeg wat zijn gemiddeld verbruik was.
Wat een zuinigheidsmonster is het toch ook. Ik keur het helemaal goed.
 

Jewepe

Forumguru
@rick76
Ik wil je lol niet vergallen, maar het verbruik dat je ziet is het "momentane" verbruik, niet het gemiddelde. Dan staat er een 0 met een schuine streep er doorheen (symbool van gemiddelde) bij. Ik realiseer dit soort verbruikswaardes ook, maar dan rij ik op de cruisecontrol 80 km/h en met wind mee.

Overigens is mijn handgeschakelde 1.6 TDI met "aan de pomp gemeten" 5,47 l/100km (over 33.000 km) in mijn ogen een zuinigheidsmonster. Elke keer weer lachen aan de pomp, als je er al bent. En dat gevoel is ook wat waard.
 
Bovenaan Onderaan