Foutcode 00898, Airco werkt niet

Cuprani

Actief lid
Mijn airco werkt niet. Ik heb hem laten bijvullen en het systeem blijft goed op druk.
Net de auto terug gehad, maar helaas schakelt de aircocompressor niet in.

Vervolgens druk gecontroleerd met VCDS, druksensor lijkt in orde. Gaf 7,8 bar aan en dat is ook wel realistisch. Het airco lampje in de auto gaat ook gewoon branden.

Daarom zojuist in module 8 de foutcodes uitgelezen met VCSD en krijg foutcode 00898.
Gerritspeek komt met de volgende informatie.

foutcode: 00898
vag-com_dot-red.gif
Deze foutcode is alleen van toepassing op auto's uit het VAG-concern.

nlAansturing Airco compressor
duAnsteuerung Klimakompressor
enControl Circuit A/C compressor
Extra info bij de foutcodes

Electrische fout in Circuit (Electrical Fault in Circuit)

Mogelijke verschijnselen:
  • Airco functioneert niet
Mogelijke oorzaken:
  • Bedrading en/of aansluitingen defect
  • Regelmodule defect (onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk)
Mogelijke oplossingen:
  • Check / repareer bedrading en aansluitingen
  • Check (meetwaardeblokken) / vervang Regelmodule

De eerste check.. bedrading, heb ik uitgevoerd voor zover dat in het zicht mogelijk is.
De meeste bedrading zit echter nog echter het dashboard en in een dikke kabelboom in de motor, dus daar kan ik niet zo veel mee.

De tweede check heb ik nog niet gedaan.
Ik kan een hoop temperaturen en zaken uitlezen via module 8 in VCDS, maar waar moet ik naar kijken?

Ik ga over 3 dagen op vakantie, naar Italie waar het nu 25+ grdn is...
Als het in de aansturing zit, is er dan een mogelijkheid om dit te omzeilen? Bijvoorbeeld dmv een extra draad ergens vandaan trekken. Ik heb er veel voor over om nog voor mijn vakantie een werkende airco te hebben.
 
Laatst bewerkt:

Cuprani

Actief lid
Ondertussen uit kanaal 2 van measurement blocks meer info weten te halen.
Op het moment dat ik de airco inschakel veranderd het derde blokje van 6 naar 16.

16 zou betekenen dat de temperatuur sensor uitstroming condensor defect is. Dat is sensor G263.
Het vreemde is dat ik niet foutcode 00818 heb (defecte G263).

Vervelende is dat ik de G263 voor de Fabia niet kan uitlezen..
 

Joske

Forumguru
00898 - Control Circuit A/C Compressor: Open or Short to Plus
Possible Symptoms
  • Climate Control not working
Possible Causes
  • Fuse(s) faulty
  • Wiring and/or Connector(s) from/to Compressor Regulating Valve (N280) faulty
  • Compressor Regulating Valve (N280) faulty
  • Heating/Climate Control Module (J301) faulty
Possible Solutions
  • Check Fuse(s)
  • Check Wiring and/or Connector(s) from/to Compressor Regulating Valve (N280)
  • Check/Replace Compressor Regulating Valve (N280)
    • Check Measuring Value Blocks (MVB)
    • Perform Output Test
  • Check/Replace Heating/Climate Control Module (J301)
Special Notes
  • The Compressor Regulating Valve (N280) may not be available separately, in this case the entire Refrigerant Compressor needs to be replaced.

00898 - Control Circuit A/C Compressor: Short to Ground
Possible Symptoms
  • Climate Control not working
Possible Causes
  • Fuse(s) faulty
  • Wiring and/or Connector(s) from/to Compressor Regulating Valve (N280) faulty
  • Compressor Regulating Valve (N280) faulty
  • Heating/Climate Control Module (J301) faulty
Possible Solutions
  • Check Fuse(s)
  • Check Wiring and/or Connector(s) from/to Compressor Regulating Valve (N280)
  • Check/Replace Compressor Regulating Valve (N280)
    • Check Measuring Value Blocks (MVB)
    • Perform Output Test
  • Check/Replace Heating/Climate Control Module (J301)
Special Notes
  • The Compressor Regulating Valve (N280) may not be available separately, in this case the entire Refrigerant Compressor needs to be replaced.
 

Cuprani

Actief lid
Ik had dit inderdaad ook al gevonden in Elsawin.

Zekeringen zijn gecontroleerd, ook onder de motorkap.

Is het niet vreemd dat ik in kanaal 2 een aircopomp belasting meet van 70% terwijl het toch niks doet?

Ik heb ook de output test gedaan. Hoor dan 3 seconden wat kleppen op en neer gaan, geen idee wat dit over mijn N280 zegt.
 

Joske

Forumguru
Dat zou idd kunnen betekenen dat een valve idd nt open gaat. Maar mijn kennis hierover is ontoereikend.

@TheoStek zal vast en zeker raad kunnen brengen, hopelijk reageert hij nog op tijd ;)
 

Cuprani

Actief lid
Ik ga denk ik op voorhand de G263 maar vervangen. Kost 30 euro en dan kan ik weer wat uitsluiten.
Maandag ochtend direct even bestellen.

Nu zie ik dat er 2 type zijn.
Wie weet welke ik moet hebben?

upload_2014-5-24_23-34-41.png
 

TheoStek

Forumguru
Beste Cuprani,

Ik denk niet dat de sensor op de verdamper de oorzaak is, ik leg meer het probleem naar de foutcode 00898.
Als het elektronisch regelventiel defect is, kan de compressor niet meer het slagvolume bepalen, dit betekent vanzelf dat van de koeling niets meer klopt.
Het gevaar is dan ook aanwezig dat de compressor vloeistofslag maakt.

Om duidelijk vast te stellen wat de oorzaak is zal de compressor getest moeten worden buitenom de airco controlmodule.
Deze test geeft altijd uitsluitsel wat de oorzaak is, of de comprosser bouwt goed, niet voldoende of geen druk op of elektronischregelventiel defect, ofwel beide.

Een andere oorzaak kan zijn is dat het expansieventiel defect is.

Als het in de aansturing zit, is er dan een mogelijkheid om dit te omzeilen? Bijvoorbeeld dmv een extra draad ergens vandaan trekken.

Nee, dit is niet mogelijk..de aansturing werkt met een PWM signaal.
 

Cuprani

Actief lid
Vanochtend nog even alle zekeringen doorgemeten om zeker te zijn dat het daar niet in zit.
Resp:

SB3
SB12
SB68
S164
S180
S267

Alles wat met de airco/verwarming te maken heeft.
Toch ook maar de G263 gedemonteerd.

g263.jpg


Oneindige weerstand dus!! Deze wordt maandag om 8:00 direct besteld..

Ik hoop dus dat echt dat je ernaast zit Theo... maar het blijft in dat geval natuurlijk wel erg vreemd dat ik niet de fout 00818 heb (g263 defect), maar wel 00898. Morgen avond weet ik meer...
 

polf

Senior Member
@Cuprani , wat geeft de meter aan op 2000 en waarschijnlijk zelfs in de 20K Ohm range? nog steeds oneindig? Ik denk dat je out of range aan het meten bent als ik het altijd betrouwbare Google mag geloven wat een G263 zou moeten meten (bij 30 graden 2190 ohm, 15 graden 4280 ohm)

here some resistance values for G263 just for info if someone needs:
Temp Value (k.ohms)
30 2,19
25 2,72
20 3,40
15 4,28
http://www.a2oc.net/forum/showthread.php?8991-Removal-of-panels-in-dashboard/page2

Greetz Polf
 

Cuprani

Actief lid
Shit... je hebt gelijk...

hij stond nog in de stand waarop ik mn zekeringen aan het testen was..

Ik werk meestal met n multimeter die vanzelf schaalt, nu ff snel snel dit knakending gepakt...

Op 24grdn geeft hij nu 2,6 kOhm aan..., dus toch in orde.
 

Cuprani

Actief lid
Net weer even verder gegaan...
Eerst getest of hij met een gedemonteerde G263 wel foutcode 00818 geeft...
Dat doet hij!

Net ook ontdekt dat ik G262 wel uit kan lezen, alleen niet op kanaal 7 zoals Gerritspeek aan geeft, maar in het vierde blok van kanaal 2. De waarde gaf netjes 27 graden aan en dat klopt ook wel want het is bloedheet in mijn auto.

Hier alle meetwaarde blokken van de Fabia volgens Elsawin op module 8.

De G263 maar weer aangesloten, weer een selftest gedaan. Weer foutcodes uitgelezen. Nog steeds 00898. Hij maakt kortsluiting met de plus krijg ik in de fout.
Deze info reeds gevolgd inclusief het inleren van de kleppen.

In het stroomloop schema tabel 4 zie je dat de aansturing van de N280 gebeurt middels PIN 15 van de regeleenheid. De Groen zwarte draad.

Met draaiende motor (accu spanning dus 14v), airco aan, staat hier 12V op deze pin.
Met draaiende motor airco uit staat hier ook 12V op deze pin... Dat is natuurlijk niet goed, en dat is natuurlijk de oorzaak waarom hij aangeeft "Short to Plus"...

Om te testen of die kortsluiting in de draad zit, die van de regeleenheid, naar de N280 loopt, heb ik de stekker los getrokken.
Weer gemeten met met draaiende motor maar nu de stekker niet verbonden met de regeleenheid. Nu meet ik 0 volt op de groen zwarte draad

Kan ik dan de conclusie trekken dat de kortsluiting in de regeleenheid zit?? Of is dat een verkeerde beredenering...

Nog even zelfde meting gedaan met de motor uit. Nu meet hij met de stekker in de regeleenheid 10 volt (zowel bij airco knop aan, als airco knop uit). Accu spanning gecontroleerd en is met contact aan netjes 12,3 volt.
 
Laatst bewerkt:

polf

Senior Member
waar een fotootje al niet goed voor is,scheelt in ieder geval weer een paar tientjes:), ik ben alleen bang dat @TheoStek nog steeds het meeste in de richting zit van de oplossing. En die kost meer dan een paar tientjes:cry::cry:

succes Polf
 

TheoStek

Forumguru
Ik zit er niet naast, De "kortsluiting" zit in het elektronisch regelventiel (N280).

idd, kost meer dan een paar tientjes en dan nog maar de vraag of (N280) geleverd kan worden en de juiste? hiervoor zullen de gegevens wat op de kenplaat staan van de compressor genoteerd moeten worden.
In het ergste geval "nieuwe compressor".
 

Cuprani

Actief lid
Elsawin geeft aan dat de N280 helemaal niet los vervangen kan worden...

Lekker... over 3 dagen op vakantie..
Vandaag direct even een telefoontje naar coolcar doen.
 
Laatst bewerkt:

TheoStek

Forumguru
Elsawin, vermeld dat?

Ligt eraan welke compressor gemonteerd is, Nippondenso, Zexel, Sanden..?
 
Laatst bewerkt:

Cuprani

Actief lid
Denso zit er op:

6Q0 820 803J
JP 6SEU14C ND1
2005 11 25468
44718-7284 R134a
Denso ND-OIL8 80cm3

Aan de productie datum te zien is het nog de eerste. M'n auto is van januari 2006 productiedatum. Auto heeft 265.000 km gelopen.

Weet je zo of de N280 daar los van te vervangen is?
 
Bovenaan Onderaan