Foam'en

Canon-Eye

Forumguru
door de HD pomp wordt het water ook warmer, vergelijk het ook maar met een turbo
Euhh... Toch maar even wat eenvoudige natuurkunde:
  • Een turbo (of een fietspomp) perst gas samen, en dáárbij komt warmte vrij. Omgekeerd, bij expansie koelt een gas af - zie de ijsaanslag die op een propaanfles kan ontstaan als er bv. een flinke brander aan hangt. En niet te vergeten: het basisprincipe van de compressorkoelkast...
  • Een vloeistof als water is hoegenaamd niet samendrukbaar. Dus ook geen warmteontwikkeling... Er zal wel enige warmte ontstaan door het draaien van de pomp(motor) zelf; déze warmte zal deels door het verpompte water worden afgevoerd - maar dat zal slechts een minieme temperatuurverhoging veroorzaken.
 

EdK

Forumguru
De pomp word gewoon gekoeld door het leidingwater maar die afgevoerde warmte ga je echt niet meten met de hand hoor.
En het water word op deze manier wel vaker als koeling gebruikt, vuilwaterpompen in riool putten worden ook op deze wijze gekoeld en zoalng deze onder water blijven of maar niet droogpompen gaan ze heel wat jaren mee , maar bij droogpompen en dus geen voldoende koeling kunnen ze in een halve dag kapot zijn.

En zoals net al word aangegeven mbt de terugslagklep, ja officieel wettelijk verplicht zit officieel ook verwerkt in de wasmachine / vaatwasser kraan en is alleen maar om vervuild water tegen te gaan in je drinkwater leiding net bij defecte of niet goed werkende apparatuur.
En heb je geen terugslagklep in je kraandeel zitten waar de hogedrukreiniger op aangesloten zit dan gewoon er één in je tuinslang zetten van bv Gardena.

Te herkennen aan de pijl op de koppeling

slangstuk-ba8a70c.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Sorry, @EdK - die pijl zit op alle Gardena koppelingen (met of zonder waterstop), heb ik net even gecheckt in mijn garage, want daar liggen er nogal wat.
Hij geeft de richting aan waarheen je het oranje deel moet trekken om 'm los te koppelen.

Wat jij vermoedelijk bedoelt, is de versie mét waterstop, zie hieronder. Die is bedoeld voor het einde van de slang, zodat je bv. een handsproeier kunt omwisselen met een zwenksproeier zonder (zeiknat te worden óf) 2x naar de kraan te hoeven lopen om die te sluiten en later weer te openen. Als je er zo eentje aan het begin van de slang (kraanzijde dus) zet, zal die ook wel fungeren als terugslagklep - al was-ie er niet voor ontworpen.

Gardena1.gif
 

Joske

Forumguru
Klopt, en zo heb ik mijn HD ook deze middag gebruikt. Met een gardenakoppeling mét aquastop. Review van de HD zal ik ook nog plaatsen in een verzameltopic voor hogedrukreinigerservaringen ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Tip: zet geen koppelingen met waterstop aan beide uiteinden van de slang - want dan blijft de slang op druk staan omdat het water er niet meer uit kan.
Tenzij je er een verlengkoppelstukje in drukt - met een dikke kans dat-ie in je gezicht spuit... :D
 

Joske

Forumguru
been there done that.. :bloos:

vind het net wel handig dat er langs beide kanten een aquastop zit, makkelijk afkoppelen, dan even spuit er terug in, open draaien en stukje laten leeglopen op gazon. Zo kan ie weer mooi op de haspel.
 

EdK

Forumguru
Wel @Canon-Eye ik ben uitgegaan van mijn eigen tuinslang die in schuur hangt en daar heb ik een koppeling met waterslot op zitten en zit de pijl op en laat alleen door in richting van pijl en de andere zonder pijl die laat aan beide zijde water door !
Getest door ff te blazen
Dus zeg t maar........ komt t doordat ze al een 20 jaar oud zijn ?
Een ding is zeker de pijl is er niet vanaf gesleten...

En met pijl mot echt aan de kraanzijde want andersom resulteert dat de planten of HD nooit water krijgen
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Euhh... Toch maar even wat eenvoudige natuurkunde:
  • Een turbo (of een fietspomp) perst gas samen, en dáárbij komt warmte vrij. Omgekeerd, bij expansie koelt een gas af - zie de ijsaanslag die op een propaanfles kan ontstaan als er bv. een flinke brander aan hangt. En niet te vergeten: het basisprincipe van de compressorkoelkast...
  • Een vloeistof als water is hoegenaamd niet samendrukbaar. Dus ook geen warmteontwikkeling... Er zal wel enige warmte ontstaan door het draaien van de pomp(motor) zelf; déze warmte zal deels door het verpompte water worden afgevoerd - maar dat zal slechts een minieme temperatuurverhoging veroorzaken.

Er zitten een paar foutjes in je aannames: samendrukbaar of niet heeft vooral te maken met de volumeverhoudingen bij een bepaalde druktoename, én welke dynamica wetten gelden, of beter gezegd overheersen. Ook lucht geldt in bepaalde omstandigheden als onsamendrukbaar (bijvoorbeeld bij luchtstromingen met lage snelheid, dat is pakweg 600 km/u, om een idee te hebben). Omgekeerd is water in beperkte mate ook samendrukbaar (o.a. afhankelijk van hoeveel lucht er in het water is opgelost).
Ander verschil: de massa en de warmtecapaciteit van water is nogal verschillend, het soortelijke gewicht van water is ongeveer 800 keer groter dan van lucht. Het gevolg is dat als je 100 W in een liter lucht stopt, dat je een behoorlijk temperatuurverschil meet, in een liter water is dat verschil heel veel kleiner.

Overigens is er nog een groot verschil, wat veel mensen niet goed beseffen: een gewone tuinslang/sproeier levert echt veel meer water dan een HD-spuit, waardoor je temperatuurtoename meer merkt dan wanneer je hetzelfde vermogen bij een tuinslang toe zou voegen. De nozzle van een HD lans heeft een gaatje in de orde grootte van 1mm diameter, waardat bij een tuinslang toch snel een factor 10 groter is (vaak zijn de connectoren, of de kraan zelf de kleinste doorstroomopening. Een factor 10 in diameter, dat is een factor 100 in doorstroom oppervlak, en ondanks de hoge druk van een HD-apparaat komt er dan uiteindelijk toch minder water uit.

Het vermogen van de pompmotor zal vrijwel volledig door het water worden opgenomen, met uitzondering van verlies in de aandrijving van de pomp en minimale warmtestraling van het pomp & motor naar buiten: de rest wordt omgezet in druk en minimaal verhoogde watertemperatuur, maar door wrijving wordt dat verderop in slang/pistool/lans alsnog grotendeels omgezet in warmte.


@Corné de Kluijver die detailing bag had ik nooit als kadootje gegokt. Ik heb wel de ervaring dat ze proberen iets te geven waar je iets aan hebt, en wat je mogelijk ook verleidt tot extra aankopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
@Corné de Kluijver ik ben begonnen met sample kits met 120 ml flesjes, die zijn pas echt handzaam, en vul die dan ook steeds bij vanuit de grotere flessen, spray & wipe is de enige die ik niet in die kleine flesjes heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
voor birdshit heb ik standaard een sprayfles met water in de auto liggen, en de laatste week al verschillende keren gebruikt, al waren het niet al te grote flatsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan